Bör kamphundar förbjudas?

Vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
>Kolla australien där det hålls styrketävlingar och lydnad då pitbull är >överlägsen!

Haha. Ja du, kanske ska de tillåtas i Australien då. Frågan är bara vad man ska ha draghund-styrketävling till när vi har både snöskotrar och traktorer?
ops. Nu gjorde jag nog bort mig igen :p

Det faktum att hundarna attraherar fel ägare kanske borde göra att hundrasen skall förbjudas, eftersom man inte kan förbjuda ägarna själva? Säger inte att alla kamphundar skall avlivas direkt, utan att man kanske helt sonika skall förbjuda avel och import av dessa hundare så att de helt enkelt dör ut i Sverige.

>>"Ett tips nästa gång du köper husdjur: Alternativ till familjemedlem som >>man ger kärlek kan vara ödla, råtta, katt eller vandrande pinne etc. Jag >>tipsar gärna om fler."

>Vart kommer den här inkompitenta meningen ifrån?

Den kommer ifrån att du nämnde att hunden för många är en älskad familjemedlem. En ödla, katt, råtta eller vandrande pinne kan också bli en älskad familjemedlem.

Förresten stavas det "inkompEtent". Vad är förresten en inkompetent mening? Jag börjar ana vad det är för typ av folk som attraheras av kamphundar.....:huvet

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Det handlar nog mest om ägaren, så därför ska dem förbjudas.. hundarna alltså, eftersom det blir svårt att förbjuda en viss typ av ägare..

En pistol i polisens händer är ju inte lika farlig som att ge den till ett gäng lodisar i rinkeby, samma med en "kamphund".
Inte fan är pistolen laglig...

Blir lika förbannad varje gång man ser ngn adidas-träningsbrallor-kille gå lite kaxigt över gräsmattan och hans 2 pitbulls ( lr vad det är ) springer runt okopplade.

O det härt med hundkörkort, det är ju ganska löjligt nästan.. dem som vill ha och kan ha en sådan hund seriöst får jobbet att gå o ta körkort för det, medans dem ägarna som köper en sån här hund bara för att vara "coola" ändå kommer att skita i körkortet - o vem fan ska kolla om man har de?

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
tycker hellre man kan förbjuda folk med lepra, dom är äckliga.

tycker att hundar med skägg är farligast om man möter dom i skogen.

finns för övrigt inget som heter kamphund, det heter ramphund, förväxlas lätt.

Toxicity

Snart i ett dike nära dig
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
ÄrrSecks nollnoll
@ Starstriker: Vad är det egentligen du vill uppnå med ytterligare en sån här tråd? Du tycker inte att ämnet redan är en aning sönderdiskuterat?

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Starstriker skrev:
2679821 >Kolla australien där det hålls styrketävlingar och lydnad då pitbull är >överlägsen!

Haha. Ja du, kanske ska de tillåtas i Australien då. Frågan är bara vad man ska ha draghund-styrketävling till när vi har både snöskotrar och traktorer?
ops. Nu gjorde jag nog bort mig igen :p

Det faktum att hundarna attraherar fel ägare kanske borde göra att hundrasen skall förbjudas, eftersom man inte kan förbjuda ägarna själva? Säger inte att alla kamphundar skall avlivas direkt, utan att man kanske helt sonika skall förbjuda avel och import av dessa hundare så att de helt enkelt dör ut i Sverige.

>>"Ett tips nästa gång du köper husdjur: Alternativ till familjemedlem som >>man ger kärlek kan vara ödla, råtta, katt eller vandrande pinne etc. Jag >>tipsar gärna om fler."

>Vart kommer den här inkompitenta meningen ifrån?

Den kommer ifrån att du nämnde att hunden för många är en älskad familjemedlem. En ödla, katt, råtta eller vandrande pinne kan också bli en älskad familjemedlem.

Förresten stavas det "inkompEtent". Vad är förresten en inkompetent mening? Jag börjar ana vad det är för typ av folk som attraheras av kamphundar.....:huvet

Förlåt stavade fel :Bugar hoppas att du förstod vad jag menade annars kasnke du är lite "inkompEtent".

Vart i australien är dom förbjudna?
Hände det i din dröm?
Dom använd även till vildsvinsjakt på nya zeeland.

Du värdesätter alltså din vandrande pinne lika mkt som en pitbull?
Fråga igen var kommer din erfarenhet av pitbulls ifrån?
Eller nån annan hund överhuvud taget?
Hoppas fortfarande på att du ska lägga i rätt växel och alla hästar ska samlas i stallet.

UrbanTiger skrev:
2679870 Måste man förbjuda dom :va Kan man inte bara äta upp dom, rakt av :gnissla

En fundering är ju kanske lite på vad ägaren skaffar en sånn hund för.
  • Kool jycke som ger räspäkct
  • Vill ha den för att impa, lixåm
  • Den kan jag träna till att ha i hundfajting och tjäna massa pängar
  • Alla har en sånn, jue
  • Har den som självförsvar, öhhh
  • Den var ju skitsöt när den var valp
  • Jag är seriös hundägare
Förespråkare kan ju härmed facka in sej :näsblod

Ok då göra jag det.

Jag ville ha en hund då jag och tjejen har pratat om barn.
Vi hade lite strul i förhållandet.
Vi ville ha nått vi kan älska ihop och med, inget snuskigt :D
Nått som skulle bli familjemedlem.

Gick i tankarna på katt med mera.

Träffar en underbar hund som heter bazze en stafford.
Blir helt till mej när jag träffade honom så jäkla snygg hund.
Rolig vill busa helatiden och därför skaffade jag min hund.

Finns ju faktiskt folk som gillar hunden.

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Som hundägare och hundälskare är jag kluven till ämnet...Helt klart är att det finns både olämpliga/dåliga hundar OCH hundägare. Om vi nu bortser från dåliga hundägare av typen som faktiskt har en "kamphund", dvs en hund av "kampras" som fostrats till att vara just kamphund, så tror jag inte att det hänger mycket på just vilken ras det handlar om, snarare är det så att om det slår över för en Pitbull och en Toypudel brevid varsin dagisklass så kommer Pitbullen att åsamka mer skada än pudeln.

Paradoxy

Guest
Förbjud människor, då kan ingen kamphund uppfostras fel!

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Lord Adrian skrev:
2679890 Som hundägare och hundälskare är jag kluven till ämnet...Helt klart är att det finns både olämpliga/dåliga hundar OCH hundägare. Om vi nu bortser från dåliga hundägare av typen som faktiskt har en "kamphund", dvs en hund av "kampras" som fostrats till att vara just kamphund, så tror jag inte att det hänger mycket på just vilken ras det handlar om, snarare är det så att om det slår över för en Pitbull och en Toypudel brevid varsin dagisklass så kommer Pitbullen att åsamka mer skada än pudeln.

Visst kommer den göra det, men ta en mer jamlik hund.

Låtsäga en boxer och en amstaff. :va

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Pallas Athena skrev:
2679853 @ Starstriker: Vad är det egentligen du vill uppnå med ytterligare en sån här tråd? Du tycker inte att ämnet redan är en aning sönderdiskuterat?

Tja, tyckte det var dax att blåsa liv i debatten igen eftersom begreppet "kamphund" pånytt aktualiserats pga upprepade attacker.
Jag har hittat lite filmer på dessa underbara familjehundar:

http://www.youtube.com/watch?v=ZcA-u2BEszE&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=4qp3z_7PSvU&search=pitbull pit bull attack

http://www.youtube.com/watch?v=9FUbIAHmG4A

Här finns ett femtiotal pressklipp som rör sk kamphundar:

http://www.hundebitt.no/presse-kamp-sverige.htm

Hittade tyvärr inget på attackerande pudlar, men den som hittar en liknande sida för pudlar ska få ett fint pris av mig.

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ska det vara så jä-la svårt att koppla hunden innan man kliver utanför dörren? :confused:

Sen borde 20 armhävningar med kraken på ryggen vara obligatoriskt så man vet att ägaren (förlåt, "familjemedlemmen" i andra änden av kopplet) faktiskt kan hålla emot när det slår slint... :gnissla

Förbjuda helt: Nej.
Har själv blivit attackerad och biten av en hund (iofs schäfer...), men det hade lätt undvikits om hunden hållts kopplad. Däremot borde de inte säljas lika fritt som de gör idag och det gäller alla hundraser. Har också levt med hundar hela livet och vet vad det finns för nötter även inom intresseorganisationer, hundklubbar, uppfödare, utställare mm.

Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Starstriker skrev:
2679941 Tja, tyckte det var dax att blåsa liv i debatten igen eftersom begreppet "kamphund" pånytt aktualiserats pga upprepade attacker.
Jag har hittat lite filmer på dessa underbara familjehundar:

http://www.youtube.com/watch?v=ZcA-u2BEszE&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=4qp3z_7PSvU&search=pitbull pit bull attack

Hittade tyvärr inget på attackerande pudlar..........

Måste tyvär vara medlem för att se filmerna.

Du vägrar att svara på min fråga?
Vart har du fått din erfarenhet ifrån?

Förbjud dessa varulvar i fårakläder när vi ändå är igång.
Kolla bara hur argsint den är det är en boxningsmaskin!
http://www.break.com/index/hunter_gets_his_ass_kicked_by_deer.html

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Visst är det inte hundarnas fel! men det är väl lika bra att förbjuda dem? köper man en hund för att ha en trevlig hund finns det ju så mycket mer att välja på...

Går kanske iof att trissa upp en golden att bli lika galen, vad vet jag..

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
GsxrAbuser skrev:
2679959 Måste tyvär vara medlem för att se filmerna.

Du vägrar att svara på min fråga?
Vart har du fått din erfarenhet ifrån?

Förbjud dessa varulvar i fårakläder när vi ändå är igång.
Kolla bara hur argsint den är det är en boxningsmaskin!
http://www.break.com/index/hunter_gets_his_ass_kicked_by_deer.html

Ok. Jag ska besvara din fråga:
Jag har läst en hel del på internet. BÅDE från förespråkare såväl som motståndare. Utifrån detta har jag bildat mig en egen uppfattning.

Ang. boxningsmaskinen så slåss den med all rätt.

Förstår fortfande inte vad man ska med en pitbull till när det finns fina labradorer och andra "snälla" hundar. Hittils har ingen kunnat tala om det för mig.

Last edited:

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Nitrogen skrev:
2679788 Bör kamphundar förbjudas?
Ägarna kan ju inte hantera dem och skadar andra.
Kan inte alla skaffa pudlar, eller golden istället?

Bör sporthojar förbjudas?
Förarna kan ju inte hantera dem och skadar sig själva och andra.
Kan inte alla cykla istället?

Haha, helt rätt :tummenupp

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Starstriker skrev:
2679976 Ok. Jag ska besvara din fråga:
Jag har läst en hel del på internet. BÅDE från förespråkare såväl som motståndare. Utifrån detta har jag bildat mig en egen uppfattning.

Ang. boxningsmaskinen så slåss den med all rätt.

Förstår fortfande inte vad man ska med en pitbull till när det finns fina labradorer och andra "snälla" hundar. Hittils har ingen kunnat tala om det för mig.

Haha, seröst talat så har jag berättat varför man vill ha en sån här hund för dej säkert i 5 inlägg nu.

Det du läser igenom internet är ingen erfarenhet, du bygger upp en egen teori om nått du inte kan hantera.
Jag har gjort det förut och man lär sej av sina misstag.

Länka gärna till nått du har läst.
Sen kanske jag ska gå in på skk's hemsida och länka till det här så kanske nån mer kan berätta för dej vad man ska med en "snäll" pitbull till.

/mvh jonas

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Tja, jag har bland annat läst dessa pressklipp:

De pekar ju klart och tydligt på att ska "kamphundar" är överrepresenterade i fall då människor blivit anfallna av hundar. Sen om det beror på ägaren eller hunden spelar ingen roll. Vill man ha en gullig och kärleksfull familjemedlam kan man lika gärna ha en pudel. Eller en ödla.

GsxrAbuser skrev:
2680050 Haha, seröst talat så har jag berättat varför man vill ha en sån här hund för dej säkert i 5 inlägg nu.

Det du läser igenom internet är ingen erfarenhet, du bygger upp en egen teori om nått du inte kan hantera.
Jag har gjort det förut och man lär sej av sina misstag.

Länka gärna till nått du har läst.
Sen kanske jag ska gå in på skk's hemsida och länka till det här så kanske nån mer kan berätta för dej vad man ska med en "snäll" pitbull till.

/mvh jonas

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Starstriker skrev:
2680064 Tja, jag har bland annat läst dessa pressklipp:

De pekar ju klart och tydligt på att ska "kamphundar" är överrepresenterade i fall då människor blivit anfallna av hundar. Sen om det beror på ägaren eller hunden spelar ingen roll. Vill man ha en gullig och kärleksfull familjemedlam kan man lika gärna ha en pudel. Eller en ödla.

Ok det där räknar du som en seriös sida?
Då man får läsa om hudarna och virse versa?
Det är tragiskt för dom människorna som blir bitna.
MEN du har igen bevisat att det är idioter som är förarna bakom dessa hundar.
Vilken statestik bygger du på att "kamphundar" är överrepresenterade i fall då människor blivit anfallna av hundar?

Förövrigt så blev min mamma biten av en tax då hon var 11 år.
Hela vänsrta kinden hängde och hon fick sy väldigt många stygn.
Ärret syns tydligt än idag.

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
GsxrAbuser skrev:
2680097
Min pappa är pålis och om inte du ger tillbaka min spade så sätter han dig i fängelse... :gnissla

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
GsxrAbuser skrev:
2680097 Ok det där räknar du som en seriös sida?
Vilken statestik bygger du på att "kamphundar" är överrepresenterade i fall då människor blivit anfallna av hundar?

Förstår inte hur du kan se den sidan som oseriös. Det enda den gör är att länka till olika tidningar med nyheter där sk kamphundar attackerat människor.

Om det nu vore så att det var fler taxar (eller andra hundraser) som attackerade människor med svåra skador som följd så skulle det gissningsvis stå en hel del i tidningarna om det, men jag har inte sett något. Har du? Kanske skulle tom vissa anse att taxar borde förbjudas.:yoparty

Synd med din mamma. Alla hundar kan bitas när de blir arga/provocerade.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
GsxrAbuser skrev:
2680097 Ok det där räknar du som en seriös sida?

nu orkar jag inte söka men en tysk-österikisk universitetsstudie visade att "kamphundar" var väldigt överrepresenterade i "bitstatistiken".. för raser som pitbull stod de för 3ggr fler bett än deras antal motiverade.

Men universitetsrapporter är väl oseriösa....

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...