Bör kamphundar förbjudas?

Vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Starstriker skrev:
2681328 Jag anser att SKK är en tillförlitlig källa. Det är ett organ för att stötta hundägarnas intressen, och de borde således även stötta kamphundägare genom att ge en rättvisande bild av vad kamphundar är för något.

Om det nu är så att SKK har valt att inte vara solidariska med kamphundsägare så akn man ju fråga sig varför.

Här är en till definition av vad en kamphund är:

"Als Kampfhunde wurden Hunde bezeichnet, die zu Hundekämpfen ausgebildet und eingesetzt wurden. In der aktuellen Diskussion werden als Kampfhunde Hunde der Rassen Staffordshire Bullterrier, American Staffordshire Terrier, American Pit Bull Terrier und Bullterrier sowie Kreuzungen dieser Rassen untereinander oder mit anderen Rassen bezeichnet"

Om nu SKKs (och min) definition av kamphund är fel, kan inte du upplysa mig om vad en kamphund är egentligen? Du vill säkert påstå att det inte finns något som heter kamphund i Sverige, eftersom hundkamp är förbjudet?

Bifogar två bilder på arga kamphundar.
Blir du hellre biten av en arg kamphund än en arg tax?

Nej Starstriker! Du har uppenbart inte läst tidigare trådar om kamphundar, där jag själv skriver att jag inte skäms ett dugg för att min hund är en kamphund. Hon är en kamphund precis lika mycket som en Schäfer är en vallhund. JAG vet vad jag har i kopplet och det har jag förklarat i MÅNGA trådar.

Det jag undrar över är om du håller dig till skk's definition av kamphund (staff, amstaff, pitbull och bullterrier alltså arv) eller som du tidigare skrivit i tråden, att bara hundar som är tränade till kamp bör benämnas kamphundar...?

Att fråga sig om en arg kamphund eller en arg tax är farligast är ganska löjlig om jag ska vara ärlig. Klart som fan att en arg kamphund är farligare!

Att jag är kritisk mot skk's "folder" om kamphundar är att vissa saker är rent faktamässigt fel (historiskt tex.). Som sagt, skk kan inte vara experter på alla hundraser, och vad jag vet så har inte skk något mot kamphundar, för då skulle vi knappast kunna registrera staff, amstaff och bullterrier i Sverige.

Vad jag anser vara en kamphund, tror jag alla som har läst mina poster har fattat utom du.... Läs mer....

/Carin

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Var har jag påstått att du ska skämmas för din hund? Har jag förresten påstått att NÅGON skall skämmas för sin hund?

Vad du har i kopplet är din ensak, så länge du har det i koppel. Tyvärr har inte alla fattat det.

Har jag skrivit någonstans i tråden att bara hundar som är tränade till kamp bör benämnans kamphundar? Det är möjligt, men jag har absolut inget minne av det. Jag försöker hålla mig till SKKs definition (4 raser plus korsningar därav) eftersom denna torde vara den mest vedertagna i hundvärlden. Ni kamphundägare har naturligtvis en helt annan definition som är till er fördel.

Frågan är varför man skall tillåta hundar som bevisligen attraherar sämre hundägare när det finns mer lämpliga raser för dessa personer. Hade man kunnat förbjuda dåliga hundägare hade ju saken varit biff, men nu är det tyvärr inte så damen.

Jag vet inte varför man skall tillåta JUST dessa raser när det finns jag vet inte hur många hundra andra raser som inte har lika starkt psyke/käftar etc.

Det verkar som om SKK har börjat anta en mer kritisk hållning till dessa typer av hundar. Vi får se vart det barkar. Jag väntar med intresse på nästa nyhet där en hund attackerat en människa. Är det en tax, en golden eller en av dessa fyra andra raser? (enligt SKKs definition)

Jag vet var jag sätter mina pengar. Sätter du emot?

watson skrev:
2681667 Nej Starstriker! Du har uppenbart inte läst tidigare trådar om kamphundar, där jag själv skriver att jag inte skäms ett dugg för att min hund är en kamphund. Hon är en kamphund precis lika mycket som en Schäfer är en vallhund. JAG vet vad jag har i kopplet och det har jag förklarat i MÅNGA trådar.

Det jag undrar över är om du håller dig till skk's definition av kamphund (staff, amstaff, pitbull och bullterrier alltså arv) eller som du tidigare skrivit i tråden, att bara hundar som är tränade till kamp bör benämnas kamphundar...?

Att fråga sig om en arg kamphund eller en arg tax är farligast är ganska löjlig om jag ska vara ärlig. Klart som fan att en arg kamphund är farligare!

Att jag är kritisk mot skk's "folder" om kamphundar är att vissa saker är rent faktamässigt fel (historiskt tex.). Som sagt, skk kan inte vara experter på alla hundraser, och vad jag vet så har inte skk något mot kamphundar, för då skulle vi knappast kunna registrera staff, amstaff och bullterrier i Sverige.

Vad jag anser vara en kamphund, tror jag alla som har läst mina poster har fattat utom du.... Läs mer....

/Carin

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
watson skrev:
2681303 @Starstriker: Vad är nu en kamphund?! Ska vi gå på det skk säger, eller ska vi hålla oss till DIN benämning?
Saker man läser på nätet är inte alltid sant, vet du... Man måste läsa på MÅNGA olika ställen för att kunna bilda sig en någotsånär sanning. Skk är ingen myndighet eller liknande. De är inte heller experter på kamphundar. Vad de skriver behöver inte heller vara sant... Läs mer...

Här har vi fö en väldigt farlig liten kamphund....

/Carin

...och en till kamphund...:rolleyes:

Bifogat

• Nero 012-10.jpg
    Nero 012-10.jpg
    100.9 KB · Visningar: 47

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
"Jag vet inte varför man skall tillåta JUST dessa raser när det finns jag vet inte hur många hundra andra raser som inte har lika starkt psyke/käftar etc."

Vilken hund menar du nu då?
Sämre psyke?
Hur menar du vart har du fått dom uppgifterna ifrån?

Lägg på fakta är du snäll.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nemesis skrev:
2681965 ...och en till kamphund...:rolleyes:

Javisst. Och här är ett lejon. Helt ofarligt.

Jag har fattat hela grejjen med kamphundar. Har själv rastat en polares pitbull. Bara att gå ut med den doggen gav mig en otrolig respekt från förbipasserande. Har man inte redan ett starkt ego så får man det. (Själv behöver jag ingen hund alls)

I MINA ögon är det personer med svag självkänsla som faller för den här typen av hundar. Det är tufft som fifan. Annars kunde de lika gärna gått ut med en pudel eller nåt annat nätt.

Hur många kamphundsägare "använder" sin hund till dragtävningar? Jag kan förstå om den är bra till det här eftersom de är så muskulösa. Inom de andra disciplinerna finns det säkert raser som är lika bra eller bättre.

Men att ha en "kamphund" som familjehund istället för nåt mindre "styggt" är väldigt svårt för mig att förstå.

Om man inte vill få reSpeCkt förståss :yoparty

Bifogat

• lioncub.jpg
    lioncub.jpg
    32.6 KB · Visningar: 28

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
GsxrAbuser skrev:
2681971 "Jag vet inte varför man skall tillåta JUST dessa raser när det finns jag vet inte hur många hundra andra raser som inte har lika starkt psyke/käftar etc."

Sämre psyke?

@ GsxrAbuser: Att du har ork att lägga ner tid och energi på trångsynta människor.
Han VILL INTE fatta, så det kommer inte spela någon roll vad du skriver.

My 2 cents

//Jannis

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Starstriker skrev:
2681983 Javisst. Och här är ett lejon. Helt ofarligt.

Jag har fattat hela grejjen med kamphundar. Har själv rastat en polares pitbull. Bara att gå ut med den doggen gav mig en otrolig respekt från förbipasserande. Har man inte redan ett starkt ego så får man det. (Själv behöver jag ingen hund alls)

I MINA ögon är det personer med svag självkänsla som faller för den här typen av hundar. Det är tufft som fifan. Annars kunde de lika gärna gått ut med en pudel eller nåt annat nätt.

Hur många kamphundsägare "använder" sin hund till dragtävningar? Jag kan förstå om den är bra till det här eftersom de är så muskulösa. Inom de andra disciplinerna finns det säkert raser som är lika bra eller bättre.

Men att ha en "kamphund" som familjehund istället för nåt mindre "styggt" är väldigt svårt för mig att förstå.

Du är även den personen som kör BMW o inte kan fatta varför folk köper R1or... "köper bara R1 för att de e tufft bla bla" :huvet :huvet

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
GsxrAbuser skrev:
2681971 "Jag vet inte varför man skall tillåta JUST dessa raser när det finns jag vet inte hur många hundra andra raser som inte har lika starkt psyke/käftar etc."

Sämre psyke?

Bubben,

Nu ska jag lägga på fakta, som du uttrycker det.

Skrev jag någonstans något om sämre psyke? Jag skrev STARKT psyke. Med det menar jag att det krävs mer av ägaren för att få fason på sin hund. Uppgifterna har jag fått från........ <trumvirvel-cymbal> ..... DIG i den andra kamphundstråden.

PS: Din retorik, ditt språk och din punktuation haltar i samtliga dina inlägg. DS

AndreasNo skrev:
2681987 Du är även den personen som kör BMW o inte kan fatta varför folk köper R1or... "köper bara R1 för att de e tufft bla bla" :huvet :huvet

Jag förstår mycket väl varför man kör sporthoj. Skulle gärna ha en själv men jag tror inte jag skulle bli långlivad. En sporthoj är garanterat farligare för ägaren än för omgivningen. Dessutom krävs körkort för dessa.

Att jag dessutom föredrar "min" hojtyp kan jag starta en egen tråd om.

Lustigt att se här är att folk talar sig så varma för sina hundar att de glömmer sitt språk och dessutom nästan kokar över. Antingen har de inte alla kopparna i skåpet eller så ser de helt enkelt inte att jag driver med dom. Jfr med Kampsportstråden. Samma sak där. EXAKT.

Bägge dessa trådar är fö mycket underhållande. Bra förströelse. Faktiskt bättre än att försvara ett torn i nåt flash-spel eller nåt annat meningslöst.

Nu ska jag elda på den här debatten lite ytterligare tror jag: Förbjud kamphundar :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Last edited:

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
Starstriker skrev:
2681983

Har du lika svårt att förstå varför vissa spelar fotboll, bandy, handboll mm och andra kampsport??
Eller varför vissa kör sin bil/MC på gata/bana och andra i öken/skog eller otillgängliga och tämligen okända platser som det står på http://www.expeditions.se ???

//Jannis

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nemesis skrev:
2682014 Har du lika svårt att förstå varför vissa spelar fotboll, bandy, handboll mm och andra kampsport??
Eller varför vissa kör sin bil/MC på gata/bana och andra i öken/skog eller otillgängliga och tämligen okända platser som det står på http://www.expeditions.se ???

//Jannis

Nej, just nu är det bara precis det här med kamphundar jag inte förstår.

Last edited:

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
Starstriker skrev:

Tack.
Svaret på din fråga.
Jahapp och jag kan inte förstå varför man väljer en BMW som hoj, men det är inget jag startar poll för eller bryr mig.

/Jannis

Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Starstriker skrev:
2681997 Bubben,

Nu ska jag lägga på fakta, som du uttrycker det.

Skrev jag någonstans något om sämre psyke? Jag skrev STARKT psyke. Med det menar jag att det krävs mer av ägaren för att få fason på sin hund. Uppgifterna har jag fått från........ <trumvirvel-cymbal> ..... DIG i den andra kamphundstråden.

PS: Din retorik, ditt språk och din punktuation haltar i samtliga dina inlägg. DS

Jag förstår mycket väl varför man kör sporthoj. Skulle gärna ha en själv men jag tror inte jag skulle bli långlivad. En sporthoj är garanterat farligare för ägaren än för omgivningen. Dessutom krävs körkort för dessa.

Att jag dessutom föredrar "min" hojtyp kan jag starta en egen tråd om.

Lustigt att se här är att folk talar sig så varma för sina hundar att de glömmer sitt språk och dessutom nästan kokar över. Antingen har de inte alla kopparna i skåpet eller så ser de helt enkelt inte att jag driver med dom. Jfr med Kampsportstråden. Samma sak där. EXAKT.

Bägge dessa trådar är fö mycket underhållande. Bra förströelse. Faktiskt bättre än att försvara ett torn i nåt flash-spel eller nåt annat meningslöst.

Nu ska jag elda på den här debatten lite ytterligare tror jag: Förbjud kamphundar :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Bubben, jag missuppfatta, det är lätt hänt när du bara skriver svammel.

Sen har du inte svarat på många av mina andra frågor.
När du gör det så ska du får fler. piusss :pannkyss

Varför tror du att vi tar åt oss?
Seröst har du verkligen inte förstått det?

Du skriver Förbjud kamphundar.
Du vill alltså eftersom du skriver att en staffe är en kamphund(rätta mig om jag har fel) Förbjuda en av mina närmaste.
Hur skulle du reagera om det kom upp på tal om nått som du verkligen bryr dej om.

Jag tror att du har mardrömar om just pitbulls, och du har fobi mot just såna här hundar.

Du skriver helatiden jag drar inte alla hundar över samma kam?
Nehe, just det du skrev också , förbjud kamphundar. <-----Det är dina ord.
Sen har du en polare som helt plötsligt äger en pitbull, som du har vart ute och gått med.

Men när jag frågar dej om vad du har för erfarenhet av en "kamphund", då kryper du ihop i försvars ställning.

Hoppas du nån gång hittar nått i livet.
Sen hoppas jag nån kommer och pissar på det, OK?

Så nu har jag grillat dej färdigt för detta inlägg.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nemesis skrev:
2682041 Tack.
Svaret på din fråga.
Jahapp och jag kan inte förstå varför man väljer en BMW som hoj, men det är inget jag startar poll för eller bryr mig.

/Jannis

Det var nog den mest korkade parallellen hittills. Grattis!:huvet

En BMW är inte farligare för omvärlden än någon annan hoj. Alla hojförare har dessutom körkort som visar att de kan framföra sina hojjar i trafik utan fara för andra. Tänk om jag hellre ville köra en hojj som hela tiden drog till höger, ut mot trottoaren där det var en massa oskyldiga människor som promenerade?

Eller tänk om jag valt att köra en hoj utan bromsar (=tufft). Spela roll, jag kan ju kontrollera den......!?:va

Skulle detta vara ok tycker du? Det tycker INTE bilbesiktningen. (Där skall man dessutom besiktiga sitt fordon med jämna mellanrum. =bra)

Tänk om jag DESSUTOM inte hade körkort för att framföra hoj överhuvudtaget. Nejdu, kom med ett bättre exempel.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Såg just nu att du skriver att vi inte förstår att du driver med oss.
Om så är saken tycker jag du ska ställa dej i skammvrån!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
GsxrAbuser skrev:
2682086 Såg just nu att du skriver att vi inte förstår att du driver med oss.
Om så är saken tycker jag du ska ställa dej i skammvrån!

Usch vad elak jag är. Förlåt.

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
Starstriker skrev:
2682079 Det var nog den mest korkade parallellen hittills. Grattis!:huvet

En BMW är inte farligare för omvärlden än någon annan hoj. Alla hojförare har dessutom körkort som visar att de kan framföra sina hojjar i trafik utan fara för andra. Tänk om jag hellre ville köra en hojj som hela tiden drog till höger, ut mot trottoaren där det var en massa oskyldiga människor som promenerade?

Eller tänk om jag valt att köra en hoj utan bromsar (=tufft). Spela roll, jag kan ju kontrollera den......!?:va

Skulle detta vara ok tycker du? Det tycker INTE bilbesiktningen. (Där skall man dessutom besiktiga sitt fordon med jämna mellanrum. =bra)

Tänk om jag DESSUTOM inte hade körkort för att framföra hoj överhuvudtaget. Nejdu, kom med ett bättre exempel.

Parallellen skrev jag med hopp om att du skulle fatt, tyvärr så funkade det inte. Så det är nog inte jag som är korkad.

Så du menar att om han skulle ta ett "körkort" för hunden så kommer det att lösa alla problem??

Skicka ett mail till VV, vi har en lösning till nollvissionen.

Som jag skrev tidigare, DU VILL INTE FÖRSTÅ, DU HAR BESTÄMT DIG

//Jannis

sandstream

Guest
Inför totalt ägaransvar, dvs oavsett vad hunden gör så får husse/matte stå för konsekvenserna.
Attackerar min hund och skadar en annan person bör jag kunna dömas som om det vore jag som utfört handlingen.

Har själv bara träffat en pitbull och den var snäll :)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...