Bör kamphundar förbjudas?

Vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

DDoric

Behöver mer pengar
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Gixxer 600 -04
Ktm_exc skrev:
2681080 Fel Fel Fel det är väll inte alltid ägarens fel eller hundar kan väll tänka lite själv också?
En hundägare som har t.ex rotviler (stavning) och han uppfostra den med kärlek sen attackera hunden en människa som kanske har retat upp den vems fel är det då, hundägarens eller hunden?

Jo det är klart at det alltid kommer att finnas lite specifika fall.
Men jag har svårt att se att detta e normalfallet.
Tror att hunden måste bli VÄLDIGT trängd för att detta ska hända, möjligen sjukdom el liknande oxå.
Och tränger man en hund så extremt så borde det bli den andra parten som gjort sig skyldig.
Om du byter ut ordet hund mot "13 årig pojke" så är det inte alltid föräldrarna som döms...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ktm_exc skrev:
2681080
En hundägare som har t.ex rotviler (stavning) och han uppfostra den med kärlek sen attackera hunden en människa som kanske har retat upp den vems fel är det då, hundägarens eller hunden?

ALLA domar utdelas självfallet efter en individuell prövning. Även om DU misshandlar någon grovt prövas ditt fall och man utreder om det finns eventuella förmildrande omständigheter. Självfallet ska man ju göra likadant om det gäller en hund.

Har du en pitbull/rottis, som är kennelklubbens bästa brukshund, men något psyko får den att flippa genom att tortera den med elchocker så är det väl självklart att det är en såpass förmildrande omständighet att du bör gå fri.....

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ktm_exc skrev:
2681080 Fel Fel Fel det är väll inte alltid ägarens fel eller hundar kan väll tänka lite själv också?

Om du retar upp en hund får du skylla dig själv. I det fallet är det personen som provocerar hunden som gör fel. Jag har ingen sympati för de som medvetet provocerar hundar och sedan blir överraskade när hunden flyger på de.

Last edited:

Ktm_exc

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
en sak med 2hjul
DR-Zätare skrev:
2681119 Om du retar upp en hund får du skylla dig själv. I det fallet är det personen som provocerar hunden som gör fel. Jag har ingen sympati för de som medvetet provocerar hundar och sedan blir överraskade när hunden flyger på de.

Jo jag håller fullt med dig som ni alla vet så är en hund ett rovdjur som har sina instinkter så jo DR-zätare jag håller med dig!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ktm_exc skrev:
2681123 Jo jag håller fullt med dig som ni alla vet så är en hund ett rovdjur som har sina instinkter så jo DR-zätare jag håller med dig!

Rovdjur och instinkter har inget med saken att göra, hundar går till angrepp när de är rädda, inte för att de är hungriga.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
DR-Zätare skrev:
2681126 Rovdjur och instinkter har inget med saken att göra, hundar går till angrepp när de är rädda, inte för att de är hungriga.

En hund kan bita dig precis när den känner för det vare sig du har retat den eller inte.
Tänk om ett riktigt praktexempel till kamphund hoppar på ett litet barn och dödar han,hon.

Hur hade ni själv som förälder reagerat om ert barn blivit dödat ???????
Det är helt och hållet hundägarnas ansvar !

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Jösse skrev:
2681209 En hund kan bita dig precis när den känner för det vare sig du har retat den eller inte

Varför skulle en hund helt oprovocerat hoppa på och bita folk?!
Hur ofta får du en käftsmäll av en annan människa när du går på gatan utan att göra något?

Hundar samt tillika människor har mentala spärrar som hindrar oss från att just göra sådana handlingar.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag tycker inte att dom ska förbjudas, med rätt ägare är dom hur goa som helst.
Vi hade besök på jobbet idag :)
ceasar.jpg

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Starstriker skrev:
2680874 Här kommer bilder på hund av "kamphundssnitt" och boxer. Lägger in en bild på en pudel också för den som inte vet hur de ser ut. Vilken verkar farligast?

@Starstriker: Vad är nu en kamphund?! Ska vi gå på det skk säger, eller ska vi hålla oss till DIN benämning?
Saker man läser på nätet är inte alltid sant, vet du... Man måste läsa på MÅNGA olika ställen för att kunna bilda sig en någotsånär sanning. Skk är ingen myndighet eller liknande. De är inte heller experter på kamphundar. Vad de skriver behöver inte heller vara sant... Läs mer...

Här har vi fö en väldigt farlig liten kamphund....

/Carin

Bifogat

• DSC02706Liten.JPG
    DSC02706Liten.JPG
    66.3 KB · Visningar: 36

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag anser att SKK är en tillförlitlig källa. Det är ett organ för att stötta hundägarnas intressen, och de borde således även stötta kamphundägare genom att ge en rättvisande bild av vad kamphundar är för något.

Om det nu är så att SKK har valt att inte vara solidariska med kamphundsägare så akn man ju fråga sig varför.

Här är en till definition av vad en kamphund är:

"Als Kampfhunde wurden Hunde bezeichnet, die zu Hundekämpfen ausgebildet und eingesetzt wurden. In der aktuellen Diskussion werden als Kampfhunde Hunde der Rassen Staffordshire Bullterrier, American Staffordshire Terrier, American Pit Bull Terrier und Bullterrier sowie Kreuzungen dieser Rassen untereinander oder mit anderen Rassen bezeichnet"

Om nu SKKs (och min) definition av kamphund är fel, kan inte du upplysa mig om vad en kamphund är egentligen? Du vill säkert påstå att det inte finns något som heter kamphund i Sverige, eftersom hundkamp är förbjudet?

Bifogar två bilder på arga kamphundar.
Blir du hellre biten av en arg kamphund än en arg tax?

watson skrev:
2681303 @Starstriker: Vad är nu en kamphund?! Ska vi gå på det skk säger, eller ska vi hålla oss till DIN benämning?
Saker man läser på nätet är inte alltid sant, vet du... Man måste läsa på MÅNGA olika ställen för att kunna bilda sig en någotsånär sanning. Skk är ingen myndighet eller liknande. De är inte heller experter på kamphundar. Vad de skriver behöver inte heller vara sant... Läs mer...

Här har vi fö en väldigt farlig liten kamphund....

/Carin

Bifogat

• kamphund1.jpg
    kamphund1.jpg
    3 KB · Visningar: 78
  • kamphund2.jpg
    kamphund2.jpg
    42.8 KB · Visningar: 81

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
AndreasNo skrev:
2681375 Du är duktig på att posta bilder på arga hundar...

coco_scary.jpg

Titta, även dendär ser ganska läskig ut...

Du, vi pratar om KAMPHUNDAR här, inte om får!
Du får starta en tråd om kampfår om du vill hålla på att lägga upp såna där bilder.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Starstriker skrev:
2681376 Du, vi pratar om KAMPHUNDAR här, inte om får!
Du får starta en tråd om kampfår om du vill hålla på att lägga upp såna där bilder.

Mje du verka propagera att alla kamphundar e galna genom att posta massa bilder på arga sådana hela tiden, men även ett argt får ser ganska läskigt ut tycker jag allt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Här har vi en arg hund.

Den vita hade ungefär 4 sek kvar här.

Innan han försökte kliva på :hihi

Bifogat

• Roy o tjej3.jpg
    Roy o tjej3.jpg
    50.7 KB · Visningar: 39

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
AndreasNo skrev:
2681388 Mje du verka propagera att alla kamphundar e galna genom att posta massa bilder på arga sådana hela tiden, men även ett argt får ser ganska läskigt ut tycker jag allt.

Jag instämmer i läskigheten, men håll dig till kampfårstråden. En närbild på en ekoxe gör att även den ser ruggigt läskig ut! Den har stora läskiga tänder men är knappast kapabel att åsamka ngn större skada. Precis som ett får.

Bifogat

• ekoxe.jpg
    ekoxe.jpg
    2.7 KB · Visningar: 72

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ktm_exc skrev:
2681080

Hundägarens.

Om det inte sker på hundägarens domäner. I annat fall ska hunden vara kopplad och helst ha munkorg om den är okontrollerbar (även vid provokation!).

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Starstriker skrev:
2681407 Jag instämmer i läskigheten, men håll dig till kampfårstråden. En närbild på en ekoxe gör att även den ser ruggigt läskig ut! Den har stora läskiga tänder men är knappast kapabel att åsamka ngn större skada. Precis som ett får.

Jadu, allt jag ville komma fram till är att du propagerar me bilder på arga kamphundar o lägger upp bilder på andra hundar som ser jättesnälla ut.. en kamphund ser också jättesnäll ut när dem inte e arga.. ba de...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
AndreasNo skrev:
2681578 Jadu, allt jag ville komma fram till är att du propagerar me bilder på arga kamphundar o lägger upp bilder på andra hundar som ser jättesnälla ut.. en kamphund ser också jättesnäll ut när dem inte e arga.. ba de...

Tja, jag kanske har en dold agenda?

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Starstriker skrev:
2680868 Jag förstår faktiskt inte alls vart du vill komma. Dina inlägg består av lösryckta fraser/påståenden mixade med personangrepp.

F.ö är det du själv som skrivit att en pitbull inte är farligare än någon annan hund (tax tex).

Du skrev såhär i ditt senaste inlägg: "Och vem har skrivigt att en tax är lika farlig som en pitbull?"

Nu emotsäger du dig själv, för med den meningen hävdar du att en pitbull är farligare än en tax, samtidigt som du på annat håll i tråden hävdar att det inte är hunden som är farlig, utan föraren. Hur ska du ha det?

Betänk att det var jag som skapade pollen. Jag har tom lagt in alternativ som säger att det inte är hundens fel. Borde inte detta tyda på att jag har en viss insikt i frågan?

Och självklart visar i tidningarna hellre pitbullrelaterade skador än skador uppkomna av en tax. Kanske är det för att en pitbull åsamkar så mycket värre skador? KANSKE är det rent av pga detta som flera personer tom vill förbjuda dessa hundraser?

Vad tror du?

Visa då vart jag har skrivigt att en tax är farligare än en pitbull?

Vad tar du som en personangrepp?

Mina inlägg består av lösryckta fraser/påståenden? var ?
Det är vad du tycker men om du tittar i pollen :pannkyss
Sen vet jag mer om hundar än vad du vet det kan jag garantera dej.

Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ktm_exc skrev:

FEL FEL FEL., en hund ska ha "tuff" love precis som du uppfostrar ditt barn!

E det så svårt att tänka efter?
Det här får du inte göra, och det här går bra berömmelse.
Har man haft en hund tex en golden, och sen går till en pitbull så anser jag iaf att man är lämplig.

Pitbull är ingen hund som vem som helst ska ha inte en rottwiler eller en dobberman med mera.
Dom har starkast käkmuskler, och därför en farligare hund.

Problem är dom här jävla idioterna, ursäkta mitt utryck, som förstör för oss andra.
Och kennlar som föder hundar som kaniner och säljer en hund till vem som helst.

Jag skäms aldrig över min hund, men helt ärligt så tycker jag synd om min hund, om tex vi går förbi en lekpark och ungarna vill hälsa på min vovve, men då kommer en mamma och sliter bort ungen.
Det ger fel intryck.
MEN, jag förstår mamman med.
Min syster har barn, en två årig kim och är plast mamma till en sex åring.
Min hund har lekt med dom tusentals gånger, och dom är inte så snälla mot min vovve tex försöker att rida på honom.
Då säger jag nartuligtvis ifrån, men min hund (albin) är grymt snäll han sänker aldrig ens svansen den går som en ping pong boll iaf.
Därför om nån unge vill hälsa snällt på min hund låter jag dem göra det.

En engelsk stafford ska egentligen inte ens in på nån lista av "kamphundar" för det avlades bort för över hundra år sedan.

Därför på lång sikt om nu nån skulle kunna göra nått åt problemt vi har med pitbulls etc är väl att inför licens eller körkort av nån typ, men på alla hundar.
Sen tycker jag man ska ha en viss hundvana för att äga en pitbull då den i fel händer kan bli jävligt farlig.
Införa obligatorisk lydnad och träning för en som vill äga en pitbull, eller nån annan "kamphund".
Då kan man ju solla bort alla idioter och kennlar som är oseriösa.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...