Bör kamphundar förbjudas?

Vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Då jag är av princip emot förbud så vill jag se en konstruktiv lösning på detta problem(?)..

Jag föreslår att alla kamphundar måste kampa, tex en avslappnande helg på Öland..
Borde göra susen, funkar på min far!!

Bra, dåligt?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
<Anton> skrev:
2679280 ???:va
Menar du tvärtom? Annars var det ett underligt alternativ.
Är det en hund röv du har på avataren? :hihi

Jag tycker hela iden är dum, vaför ska man förbjuda kamphundar?

Ska vi förbjuda tyskar oxå då, dom är ju nazister hela bunten...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hundkörkort tycker jag är vettigt, att man bevisar att man kan uppfostra en hund innan man ger sig på de "svåra" raserna - oavsett om det råkar vara en kamphund eller en kinesisk nakenhund. Om sedan ägaren använder hunden i fråga till nåt ovettigt så är det ju knappast hundens fel, den är ju uppfostrad därefter.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Jälla tjat om dessa Hundar. Låt dom leva till dom gjort nått, då menar jag varje hund, dra inte alla över en kam, nästan allt har ju o göra me hur uppfostrade dom är.

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Det är INTE endast hundens fel. Visst, det finns raser med mer anlag för "kamp". Men om de hundarna ägs av människor med hundvana och som vet hur man sköter dom är det inga problem.

Problemet kommer först när skitcoola pojkar/flickor skaffar en hund av någon av de raserna för att ha den som en statussymbol, för att verka coola. Ofta har dom aldrig haft hund tidigare. Inte konstigt att det blir som det blir då.

Alltså tycker jag det verkar vettigast med ett hundkörkort.

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen...
Förbjud inte kamphundar
Det är inte hundarnas fel, det är ägarna det är fel på.
Inför hundkörkort

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Tror mer på att det faktiskt är ägarna som är det stora problemet. Min syster har en liten Stafftik och det är väl att klassas som "kamphund". Snällaste, goaste och keligaste hund jag någonsin träffat. Aldrig gjort ett utfall mot någon.

Förbjud dumma människor istället. :näsblod

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Starstriker skrev:
2679267 Tja, vad tycker ni?

Är det vettigt att tillåta såna här hundar när det finns femtielva andra fina raser att välja på?

Eller ligger allt på ägarna?

Vill ni ha mer info eller definition av vad som betraktas som kamphund så kan ni kolla här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111013

Men oj trodde du verkligen att alla vill som dej förbjuda hundarna?
Aja nu ser du väl att du har fel.

Kan skriva lite vad hundarna kan var bra för också.

Spåra.
Utställning.
Lydnad.
Agility.
Familjemedlem som får mycket kärlek.
Draghund styrketävling.

körkort is the shit. :yoparty

lägger till ejn film här ocklså
http://www.pitbullproblem.tk/

Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det sjukaste är att det är den attakerade, dvs offret som själv för stå för alla kostnader (+ lidande och men för framtiden). Det minsta man kan begära är väl en lag som ser till att ägaren får stå för alla sjukvårdskostnader + skadestånd för bestående men.

Men nuvarande lag är ju från 1943, så den passar inte riktigt med dagens verklighet...:va

För övrigt borde det vara licens på vilken hundras man än vill ha, finns alldelles för mycket pellejönsar med hundar som inte har en aning hur en hunds psyke fungerar och hur den skall fostras...

/Pajje

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Psychobiker skrev:
2679735 Det sjukaste är att det är den attakerade, dvs offret som själv för stå för alla kostnader (+ lidande och men för framtiden). Det minsta man kan begära är väl en lag som ser till att ägaren får stå för alla sjukvårdskostnader + skadestånd för bestående men.

Men nuvarande lag är ju från 1943, så den passar inte riktigt med dagens verklighet...:va

För övrigt borde det vara licens på vilken hundras man än vill ha, finns alldelles för mycket pellejönsar med hundar som inte har en aning hur en hunds psyke fungerar och hur den skall fostras...

/Pajje

WORD!! :yoparty

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
GsxrAbuser skrev:
2679692 Men oj trodde du verkligen att alla vill som dej förbjuda hundarna?
Aja nu ser du väl att du har fel.

Kan skriva lite vad hundarna kan var bra för också.

Spåra.
Utställning.
Lydnad.
Agility.
Familjemedlem som får mycket kärlek.
Draghund styrketävling.

körkort is the shit. :yoparty

lägger till ejn film här ocklså
http://www.pitbullproblem.tk/

Ja du, det där är ju fantastiskt hörrudu.

Jag hade inte förväntat mig att alla skulle vilja förbjuda kamphundar. Hade jag velat vinkla folks svar hade jag kunnat vinkla hela pollen på ett helt annat sätt. Som man frågar får man svar.

Ang de andra användningsområdena (Spåra, Utställning, Lydnad, Agility, Familjemedlem som får mycket kärlek, draghund styrketävling) så är jag 100% övertygad om att det finns bättre rasalternativ för samtliga dessa.

Frågar mig också hur många procent av landets "kamphundsägare" som använder sin hund till en eller flera av ovanstående discipliner, familjemedlem borträknat.

Ett tips nästa gång du köper husdjur: Alternativ till familjemedlem som man ger kärlek kan vara ödla, råtta, katt eller vandrande pinne etc. Jag tipsar gärna om fler.

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Konstig frågeställning, om unden är en "kamphund", dvs tränad att attackera på kommando samt har en överdriven kamplust, då är svaret JA (såklart), det finns väl ingen som vill leva i samhälle där det finns livsfarliga hundar.

Men om frågan gäller rasen Pitbull eller AmStaff eller liknande så tycker jag inte att de ska förbjudas. Dom är inte kamphundar från början, dom har bara bättre förutsättningarna att tränas till kamp än vissa andra raser.
Ingen träning = ingen "kamphund"

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
Bör kamphundar förbjudas?
Ägarna kan ju inte hantera dem och skadar andra.
Kan inte alla skaffa pudlar, eller golden istället?

Bör sporthojar förbjudas?
Förarna kan ju inte hantera dem och skadar sig själva och andra.
Kan inte alla cykla istället?

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Starstriker skrev:
2679754 Ja du, det där är ju fantastiskt hörrudu.

Jag hade inte förväntat mig att alla skulle vilja förbjuda kamphundar. Hade jag velat vinkla folks svar hade jag kunnat vinkla hela pollen på ett helt annat sätt. Som man frågar får man svar.

Ang de andra användningsområdena (Spåra, Utställning, Lydnad, Agility, Familjemedlem som får mycket kärlek, draghund styrketävling) så är jag 100% övertygad om att det finns bättre rasalternativ för samtliga dessa.

Frågar mig också hur många procent av landets "kamphundsägare" som använder sin hund till en eller flera av ovanstående discipliner, familjemedlem borträknat.

Ett tips nästa gång du köper husdjur: Alternativ till familjemedlem som man ger kärlek kan vara ödla, råtta, katt eller vandrande pinne etc. Jag tipsar gärna om fler.

Men sluta gör bort dej själv!!
Allt du skriver talar imot dig!

"Ang de andra användningsområdena (Spåra, Utställning, Lydnad, Agility, Familjemedlem som får mycket kärlek, draghund styrketävling) så är jag 100% övertygad om att det finns bättre rasalternativ för samtliga dessa."

:rolleyes: är du seriös? hur vet du att hunden inte passar som det?
Kolla australien där det hålls styrketävlingar och lydnad då pitbull är överlägsen!

"Frågar mig också hur många procent av landets "kamphundsägare" som använder sin hund till en eller flera av ovanstående discipliner, familjemedlem borträknat. "

:gnissla som vi har försökt att få dej att förstå så ägs dom här hundarna av fel människor! som du praktiskt taget nästan skriver själv.

"Ett tips nästa gång du köper husdjur: Alternativ till familjemedlem som man ger kärlek kan vara ödla, råtta, katt eller vandrande pinne etc. Jag tipsar gärna om fler."

Vart kommer den här inkompitenta meningen ifrån?
Menar du att jag är dålig hundägare eftersom jag försvar ett djur?
Nu pratar vi hundar och inte vad du ska eller vill recommendera mej att ha som husdjur.
Min hund är min familjemedlem.
Jag skämmer bort, blir arg, jag gosar, jag lär, jag tillbringar mkt tid med honom, jag tävlar utställning med honom, med mera.

just ja kolla på dom här stackar hundarna som blir avliviade bara för att kenneln anser dom fula!
Dom duger inte i utställning!
Så jävla fel!
HUr fan kan man ta på sej att leka gud med djurs liv!?
helt otroligt.

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Blå R1 skrev:
2679330 Då jag är av princip emot förbud så vill jag se en konstruktiv lösning på detta problem(?)..

Jag föreslår att alla kamphundar måste kampa, tex en avslappnande helg på Öland..
Borde göra susen, funkar på min far!!

Bra, dåligt?

Är din pappa en kamphund?

Om man ska vara seriöst så tycker jag allt prat om körkort för hundar är löjligt så länge vem som vill får avla barn och uppfostra dessa. Men det kanske borde vara körkort för att få skaffa barn oxå. Och så gör man tvångsaborter på alla som skaffar barn utan körkort(obs ironi). Visst så är det ett problem med illa uppfostrade hundar men att kalla en hund livsfarlig bara för att den tillhör en viss ras tror jag är dumt. En rejält uppiskad schäfer är inte att leka med det heller men de är det ingen som klagar på.

Bara mina tankar // Simon

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...