Varför rekommendera racedäck till gatåkare?
Racedäcken har helt fel tempområde för att användas på gatan.
Visst det är billigt att handla dem. Men för den "vanliga" gatåkaren är det inte ett bra däck.. Hur bra det än är när de körs på bana.. och används aktivt.
Idag finns det bra "crossover däck" Däck som är gjorda för gata och bana. Kör man aktivt och åker både och så är det ett säkrare däck att använda på gatan.
Tex. nya dunlop sporsmart med n-tech teknologin... eller som det verkar enligt tester Michelin power pure.
Kör man inte bana alls.. Här finns det massor av däck som är betydligt bättre anpassade till gatkörning. Men bra fäste i rätt temperaturområde.
Sen ett tävligsdäck som misshandlats till max i ett sprinrace... Hur tror ni stommen ser ut efter ett race?
Fast.. Om gatföraren inte köper beggade racedäck så får ju raceförarna dåligt med kunder för sina "slitna" bandäck.
Klart de vill framhävda att beggade racedäck funkar skitbra på gata...
Var har du grävt fram det där däcket? Det är ju ett skitgammalt Yokohama. Eller fan vet om det fortfarande tillverkas men jag såg ett sådant senast 1997!
Sportsmart finns här oxå
http://www.dexon.se/marke--modell/dunlop/sportmax-sportsmart-c-1209-1.aspx
billigaste jag hittat..
Var har du grävt fram det där däcket? Det är ju ett skitgammalt Yokohama. Eller fan vet om det fortfarande tillverkas men jag såg ett sådant senast 1997!
Kollat åldern på däcket? Skall gå att utläsa ur märkningen på sidan. Pesschegamla däck med mönster kvar kan nog fasen vara sämre än mer utslitna nya däck. Håller det på och spricker och jäklas och satt på när du fick hojen kanske det är rätt åldersstiget?
Vet inte vilket nummer det är man kollar på.
Dot H6 A5 AJC 0107
R003 9903-01
Vet inte vilket nummer det är man kollar på.
Dot H6 A5 AJC 0107
R003 9903-01
den där attityden sög ju rätt hårt typ i stil med "bara vi rika får köra hoj"Har man råd att ha hoj har man väl råd att byta däck också? Det är ju en ganska stor kostnad som man måste lägga in i budgeten för en hoj, liksom service etc.
ALDRIG tumma på säkerheten när det gäller hojkörning, har du inte råd, så byt till billigare hoj eller ingen alls..
Du ska leta efter 4 siffror i en oval jag gissar att 0107 är siffror i en oval efter DOT numret - de två första siffrorna är tillverkningsvecka de två sista år och då skulle ditt däck vara tillverkat i januari 2007 - dvs inte alltför gammalt ;-)
Jag hade lätt kört någon tur till på det där däcket. Slitet är det givetvis. Känner man osäkerhet bör man byta. Jag har aldrig varit osäker.
Yokahama la ner MC-däcktillverkningen och Shinko köpte deras maskiner/rättigheter.
Troligen därför du ser likheter.
Exakt samma mönster som på Yokohamadäcket alla streetbike-hojar skulle ha i dragracing runt 95-96. Fast inte jag för jag hade bara 4.5" fälg.
den där attityden sög ju rätt hårt typ i stil med "bara vi rika får köra hoj"
ofc har man inte råd så har man inte men de är upp till honom/henne att avgöra.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|