Bör man byta detta däck ? (Bilder)

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
jag har råd att byta däck det va bara det att det blev väldigt mycket utgifter på hojen denna månad med försäkring och service och däckbyte. blir väl strax under 15k för allt plus att det är strul med bilen sammtidigt... Men självklart ska det bytas om det är en risk.

Köpa beg, däck av de som kör bana, billigt och alltid bra däck om du väljer lite noggrant. Kolla annonser på SH.

Byt det du har.

Goki

.....
Gick med
23 Jul 2009
Hoj
Yamaha R1 2017
Kolla på Maxxis däcken, de är billiga och fungerar bra på gata och på bana för den delen.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag kör dock ingen bana och kör i ett ganska lugnt tempo på vägarna dock så lär man ju vilja dra ur den ibland

Drar du ur den på rakan eller lägger armbågsskrap i favoritkurvorna? Själv kör jag också rätt lugnt på vägen, visst jag håller inte hastighetsgränserna kanske, men jag tokgasar inte. Jag föredrar sport/touringdäck alla dagar i veckan. Kör på Michelin Pilot Road 2 nu och är väldigt nöjd. 600mil och ser nytt ut.
Visst, du har mer klös i maskinen än vad jag har men jag körde på gotland ring i sommras med en snubbe som hade exakt samma cykel som du med dessa däck. Han körde bra mycket fortare än mig så för amatörkörning på bana räcker de med.

Viktigaste är enligt mig att sätta sig ner och fundera på vad man verkligen behöver samt se till totalekonomin. Ett billigt däck som tar slut efter ett par trehundra mil är inte speciellt billigt. Ett begagnat racedäck som inte kommer upp i rätt temp är ofta en dyr historia med...

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Michelin Pilot Race eller vad det heter har ju exakt samma mönster. Säkert ett bra mönster att precis bli gatgodkänd, säkert precis lika värdelöst på vått... :)

Edit: Power One hette det visst...
Åfasen. Det hade jag aldrig kunnat gissa, att Michelin kopierar ett så gammalt mönster. Shinko behöll ju i varje fall sifferbeteckningen från Yokohama. De hade ju alltid 00x på sina rejsigare däck för bil och mc. Har för mig Yokohamadäcket också hette 003... Det fanns inte i särskilt många storlekar minns jag. Och platt var det, så bana vet i fan om det funkade på. I dragrace var det poppis i varje fall och där kör man ju inte i regn :banana

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kör ett par vändor till, ser du att du börjar tappa bitar av däcket är det dags att byta, om sprickorna fortsätter vara bara sprickor kan du köra tills mönstret är väck.

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Nu har jag lämnat in hojen på service.
Han tyckte jag skulle byta däcket när han hade kollat på det.
Hade inte räknat med nått annat svar då han vill sälja ett däck också.

Nåja dom skulle montera ett nytt. Lika bra att vara på säkra sidan.
Lyckades snacka till mig 15% på däcket men det blev ju tok dyrt ändå :(. Men sen äre bara att gasa igen.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Michelin Pilot Race eller vad det heter har ju exakt samma mönster. Säkert ett bra mönster att precis bli gatgodkänd, säkert precis lika värdelöst på vått... :)

Edit: Power One hette det visst...

Power one och Yoko/shinko har ingenting gemensamt.
Det enda som påminner skulle vara dom korta sträcken som bildar däckens mönster.

Försten

Jag kan inte dö - jag har livförsäkring!
Gick med
8 Mar 2010
Hoj
CB1R Röd + Rasad Husa650FS
Jag skulle kørt ett tag till, bara hålla lite uppsikt på dæcket och byta nær det børjar bli før dåligt.

Vidare skulle jag aldrig køpa ett begagnat racedæck før att till 90% anvænda på gatan, då det næstan ÆR helt omøjligt att få upp rætt tempratur i dæcket. Finns ett par anledning till att raceførare har dæcksværmare, en skulle ju kunna vara att det tar en bra stund innan ett dæck blir genomvarm :mattias

Bye-bye!

Kneedrag

Guest
För det första så bad jag honom om ursäkt för att det kanske lät lite snorkigt om du hade orkat läsa en bit till och för det andra räknar jag mig verkligen inte till de rika här i världen!

Men jag tar ett beslut varje år om det är värt eller ej att försaka så många andra saker för att ha råd med hoj och då lägger jag såklart även in däck, service etc. i den budgeten!

En del köper ju sin värstinghoj och har sen inte ens råd att köpa rejäl utrustning utan kör med sin gamla moppehjälm och farsans tre nummer för stora skinnställ från -82... skäller själv på mina söner att har de inte råd med ALLT som ingår i att köra/äga hoj så ska de låta bli!

Håller dessutom med Ezzo, beggade skurna slicks är INTE det ideala för gata!

fann vad jobbigt i din värld när folk inte gör som du tycker:hihi:lol

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där däcket ser inte så farligt ut tycker jag. Lite slitet i mitten men det klarar lätt några mil till om du vill skjuta på däckbytet till en senare månad.
Dom små snitten är nog ingen fara så länge som det inte är så att corden är skadad men det är nog osannolikt.

Personligen skulle jag nog kanske köra vidare ett tag till men hålla uppsikt över däcket så att det inte börjar släppa gummibitar vid snitten. Nu är det säkert ingen större risk men i alla fall.

Sen är det ju ganska bekvämt att ha däckbytet avklarat samtidigt som man ändå har hojen inne men det är ju något som man själv får sätta en prislapp på.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag skulle kørt ett tag till, bara hålla lite uppsikt på dæcket och byta nær det børjar bli før dåligt.

Vidare skulle jag aldrig køpa ett begagnat racedæck før att till 90% anvænda på gatan, då det næstan ÆR helt omøjligt att få upp rætt tempratur i dæcket. Finns ett par anledning till att raceførare har dæcksværmare, en skulle ju kunna vara att det tar en bra stund innan ett dæck blir genomvarm :mattias

Bye-bye!

Det finns klasser som inte kör på rena racedäck vet du...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Till TS.
Jag skulle nog snart satsa på ett däckbyte i ditt fall.
Ta en funderare på hur du kör. Ring till hojdäck.se eller swt racing och surra lite med dem så hjälper de dig att ta fram ett däck som passar din körning.

Reklamgubbe!

Till TS: Jag hade kört vidare. Det ser väl inte alls konstigt ut?

PS. Det var varit ett par bilder i tråden som faktiskt var dags att byta.. DS

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10

Tex???

Reklamgubbe!

Till TS: Jag hade kört vidare. Det ser väl inte alls konstigt ut?

PS. Det var varit ett par bilder i tråden som faktiskt var dags att byta.. DS

Nä.. inte alls reklam på det sättet. Men bra service och de kan hojdäck bättre än många andra gumminasare...

Som jag förstod TS så ville han ha ett däck som var anpassat för gata..

Last edited:

jari69

http://jari.blogg.se/
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
Suzuki GSX 750 och DL1000 V-Strom
Jag tycker du ska byta när du ändå är där o petar, sprickorna såg inte så smarriga ut. Kan inget om däck men jag tror inte det är bra med sprickor när man kör snabbt:)

Det är skillnad på sprickor och sprickor...

Det där på däcken i bilderna är skärskador och går de inte ned till "corden" är det ingen fara, torrsprickor däremot hade varit mer akut och har mer minisprickor kring de större sprickorna och ser torra ut samt att gummit är hårt kring dessa sprickor... Ett 3 år gammalt däck får inte torrsprickor, krävs vid någorlunda normal förvaring minst 5år ofta närmare 10..

Jag hade kört några mil till innan byte.. Att verkstan ville sälja ett däck är ju ingen högoddsare direkt...

Försten

Jag kan inte dö - jag har livförsäkring!
Gick med
8 Mar 2010
Hoj
CB1R Röd + Rasad Husa650FS

Jaså, vilka klasser menar du då? :va
Hur som hælst tycker iof jag att ett racedæck alltid ær ett racedæck och inte ett gatdæck... sen finns det gatdæck som ær mer eller mindre læmpade før banåking men fortfarande ær gatdæck. :wiggle

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bild #2 = Ser skummt ut. Svårt att se vad som kan vara orsaken till det!

Bild#3 = Så länge det håller tätt o inte läcker är detta ingen fara!

Bild#4 = Byt däck inom snar framtid (inte extremt ekut men kör inte allt för länge på det).

I mitten, där du/jag/vi kör mest när vi kör på gata har du nått ner till slitagevarningsribborna (1,6mm kvar) och det i sig är en signal = byt!

Mvh!
// Niklas

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE