Bör man byta detta däck ? (Bilder)

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Michelin Pilot Race eller vad det heter har ju exakt samma mönster. Säkert ett bra mönster att precis bli gatgodkänd, säkert precis lika värdelöst på vått... :)

Edit: Power One hette det visst...
Som sagts tidigare är mönstret inte alls likadant och Power One fungerar alldeles utmärkt på vått.:tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jaså, vilka klasser menar du då? :va
Hur som hælst tycker iof jag att ett racedæck alltid ær ett racedæck och inte ett gatdæck... sen finns det gatdæck som ær mer eller mindre læmpade før banåking men fortfarande ær gatdæck. :wiggle

Rena racedäck bär märkningen "not for highway use", och SS600 är en sån klass som sånna däck inte är tillåtna i ja.

Att ha mönster i däcken gör stor skillnad på hur fort man får upp värmen.
 

lanzer

Lanzer
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Mora
Hoj
Kawazaki ZX9R -98
Däcket är din livlina, tänk på det. Dåligt däck= större risk. Bränn slut på däcket och sätt på nytt, det hade jag gjort.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Som sagts tidigare är mönstret inte alls likadant och Power One fungerar alldeles utmärkt på vått.:tummenupp

Jaja, kanske inte är exakt samma mönster, men dom är bra lika iaf. Våtkörningsegenskaperna kan jag bara spekulera i då jag inte kört på däcket, men jag gissar att det finns bättre mönster för väta... :)
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
CITAT:
Varför rekommendera racedäck till gatåkare?
Racedäcken har helt fel tempområde för att användas på gatan.
Visst det är billigt att handla dem. Men för den "vanliga" gatåkaren är det inte ett bra däck.. Hur bra det än är när de körs på bana.. och används aktivt.

:::ja,men problemet är ju på fel håll,sätt ett gatdäck som är gjort för maximal hållbarherhet på banan och se vad som händer:
jag har provat många gatdäck på banan och får inte grepp och arbetstemperatur i gummit trots värmare,de är snorhala kalla och det enda de är bra på är att hålla.
bandäcken har bra grepp kalla och varma om man inte har ett sc3 i hårdhet.::::::::::::::
CITAT:
Idag finns det bra "crossover däck" Däck som är gjorda för gata och bana. Kör man aktivt och åker både och så är det ett säkrare däck att använda på gatan.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
ja,och det är precis dessa vi kör med,de renodlade gatdäcken som sitter på hojen orginal är för hårda i gummit men racetech,vissa dunlop och pirelli har som enda nackdel sämre hållbarhet.om däcket håller 1000 mil eller 650 mil spelar för mig mindre roll,jag vill ha grepp alltid oavsett temperatur och väglag.
ett mjukare däck har dessutom bättre våtegenskaper trots mindre mönster dessutom.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::.
CITAT:
Tex. nya dunlop sporsmart med n-tech teknologin... eller som det verkar enligt tester Michelin power pure.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
ja,dessa tester enbart gat och touringdäck där största vikten läggs på hållbarhet är verkligen relevanta.som att säga att en hundui som klarar 5000 mil första servicen vs. en v70 som behöver 3000 mil gör hundui till en bättre bil överlag.
vet du vad n-tec teknologin är ens?
för de som inte vet det så är det att stommen är spunnen rakt och sedan korsflätad för att däcket ska fjädra mer men bli stabilare i sidled.
de tar även och spinner in kolfibertrådar i gummit och dessa syns ca 2 cm från ytterkanten som ett rakt streck.dessa har till uppgift att stabilisera däcket när fjädringen komprimerar vid liggande accelation så att inte däcket pressas ut över fälgkanten.med denna teknik kan man köra med ett lägre lufttryck viket ger snabbare uppvärming och tilllåter däcket att fjädra mer.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
citat:
Kör man inte bana alls.. Här finns det massor av däck som är betydligt bättre anpassade till gatkörning. Men bra fäste i rätt temperaturområde.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
så enligt denna logik så har gatdäcket jättebra grepp i temperaturspann ex.22 grader då,hur kommer det sig att gatgruppen lugn grupp bara regnar av banan för att de har kalla däck fast de kört några varv och har tempen som däcket enligt dig är tillverkat för.
de däcken har offrat grepp för hållbarhet som de flesta egentligen vill ha men aldrig handlar för.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
CITAT:
Sen ett tävligsdäck som misshandlats till max i ett sprinrace... Hur tror ni stommen ser ut efter ett race?
:::::::::::::::::::::::::::::::::::.
skulle gärna vilja veta hur man misshandlar stommen lite mer ingående.
du får gärna ett däck av mig som du kan visa dessa misshandelsskadorna på.
om det är tex: curbsfärderna du syftar på så kan jag tänka mig att denna sträcka under 25min sprint säkert är 80 meter.
däcket färdas:20 varv x 1934 meter= nästan 4 mil på slät asfalt.
hur många bulor har du på 4 mil gata,jag tror att de är fler än antalet curbs du kör på under ett sprint så vem misshandlar stommen?
eller är det att däcket faktiskt ruggats av längst ut på sidorna som är denna misshandel.
berätta gärna för så som jag läser det handlar hela detta inlägg om okunskap och BIKE citat.
där för övrigt yamaha r6 var den sämsta standardhojen och ändå är det 29 st i stk 600 för att det är den sämsta hojen?
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
CITAT:
Fast.. Om gatföraren inte köper beggade racedäck så får ju raceförarna dåligt med kunder för sina "slitna" bandäck.
Klart de vill framhävda att beggade racedäck funkar skitbra på gata...
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nej,den största kundkresten vi har är andra banåkare.
ett däck som gått pro köps oftat av r1000 förare som ska träna som sedan går till en nybörjare på banan och sedan som slutkund blir det ofta en gatåkare för någon hundralapp.
jag själv säljer inga slitna däck,jag säljer begagnade.de slitna har ofta gått erf och de slänger jag mfl.
du får gärna berätta själv om dina erfarenheter då du provade begagnade racedäck på gatan.ser fram emot din berättelse för det är väl inte så att du råder andra utan att veta eller?
 
Last edited:

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Har inte den här tråden blivit väldigt OT?

TS undrade om hans däck borde bytas.
Det slutade i en diskussion om racedäck på gata eller inte.

Det är lite lustigt eller kanske ska säga olustigt att några anser att mönstrade tävlingsdäck är det som Ezzo kallar för "crossover" däck.

Det fanns bara en klass förra året som tävlade på sportgatdäck. Det var 125 junior, de körde på Metzeler sportec M3. Alla andra klasser körde på däck gjorda för tävling med den kompromisslöshet som krävs.

Racetec, Supercorsa, BT003 PRO, Power one competition och Dunlops variant som jag inte kan namnet på är i första hand byggda för att ha samma egenskaper som slicks.
Att det sen finns gatvarianter på de är en annan sak och de heter nästan samma sak.
Från vissa tillverkare så är det olika stommar på Racedäcket och gat/bandagsdäcket för att få en kompromiss som är acceptabel.

Jag blir lite fundersam när folk sitter och rekommenderar renodlade tävlingsdäck till folk de inte känner, hur tänker ni då? Vet ni hur personen kör eller har för behov/önskemål med sina däck?

Och jag fortsatte att göra den OT, sorry TS.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
CITAT:
Varför rekommendera racedäck till gatåkare?
Racedäcken har helt fel tempområde för att användas på gatan.
Visst det är billigt att handla dem. Men för den "vanliga" gatåkaren är det inte ett bra däck.. Hur bra det än är när de körs på bana.. och används aktivt.

:::ja,men problemet är ju på fel håll,sätt ett gatdäck som är gjort för maximal hållbarherhet på banan och se vad som händer:
jag har provat många gatdäck på banan och får inte grepp och arbetstemperatur i gummit trots värmare,de är snorhala kalla och det enda de är bra på är att hålla.
bandäcken har bra grepp kalla och varma om man inte har ett sc3 i hårdhet.::::::::::::::
CITAT:
Idag finns det bra "crossover däck" Däck som är gjorda för gata och bana. Kör man aktivt och åker både och så är det ett säkrare däck att använda på gatan.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
ja,och det är precis dessa vi kör med,de renodlade gatdäcken som sitter på hojen orginal är för hårda i gummit men racetech,vissa dunlop och pirelli har som enda nackdel sämre hållbarhet.om däcket håller 1000 mil eller 650 mil spelar för mig mindre roll,jag vill ha grepp alltid oavsett temperatur och väglag.
ett mjukare däck har dessutom bättre våtegenskaper trots mindre mönster dessutom.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::.
CITAT:
Tex. nya dunlop sporsmart med n-tech teknologin... eller som det verkar enligt tester Michelin power pure.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
ja,dessa tester enbart gat och touringdäck där största vikten läggs på hållbarhet är verkligen relevanta.som att säga att en hundui som klarar 5000 mil första servicen vs. en v70 som behöver 3000 mil gör hundui till en bättre bil överlag.
vet du vad n-tec teknologin är ens?
för de som inte vet det så är det att stommen är spunnen rakt och sedan korsflätad för att däcket ska fjädra mer men bli stabilare i sidled.
de tar även och spinner in kolfibertrådar i gummit och dessa syns ca 2 cm från ytterkanten som ett rakt streck.dessa har till uppgift att stabilisera däcket när fjädringen komprimerar vid liggande accelation så att inte däcket pressas ut över fälgkanten.med denna teknik kan man köra med ett lägre lufttryck viket ger snabbare uppvärming och tilllåter däcket att fjädra mer.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
citat:
Kör man inte bana alls.. Här finns det massor av däck som är betydligt bättre anpassade till gatkörning. Men bra fäste i rätt temperaturområde.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
så enligt denna logik så har gatdäcket jättebra grepp i temperaturspann ex.22 grader då,hur kommer det sig att gatgruppen lugn grupp bara regnar av banan för att de har kalla däck fast de kört några varv och har tempen som däcket enligt dig är tillverkat för.
de däcken har offrat grepp för hållbarhet som de flesta egentligen vill ha men aldrig handlar för.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
CITAT:
Sen ett tävligsdäck som misshandlats till max i ett sprinrace... Hur tror ni stommen ser ut efter ett race?
:::::::::::::::::::::::::::::::::::.
skulle gärna vilja veta hur man misshandlar stommen lite mer ingående.
du får gärna ett däck av mig som du kan visa dessa misshandelsskadorna på.
om det är tex: curbsfärderna du syftar på så kan jag tänka mig att denna sträcka under 25min sprint säkert är 80 meter.
däcket färdas:20 varv x 1934 meter= nästan 4 mil på slät asfalt.
hur många bulor har du på 4 mil gata,jag tror att de är fler än antalet curbs du kör på under ett sprint så vem misshandlar stommen?
eller är det att däcket faktiskt ruggats av längst ut på sidorna som är denna misshandel.
berätta gärna för så som jag läser det handlar hela detta inlägg om okunskap och BIKE citat.
där för övrigt yamaha r6 var den sämsta standardhojen och ändå är det 29 st i stk 600 för att det är den sämsta hojen?
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
CITAT:
Fast.. Om gatföraren inte köper beggade racedäck så får ju raceförarna dåligt med kunder för sina "slitna" bandäck.
Klart de vill framhävda att beggade racedäck funkar skitbra på gata...
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nej,den största kundkresten vi har är andra banåkare.
ett däck som gått pro köps oftat av r1000 förare som ska träna som sedan går till en nybörjare på banan och sedan som slutkund blir det ofta en gatåkare för någon hundralapp.
jag själv säljer inga slitna däck,jag säljer begagnade.de slitna har ofta gått erf och de slänger jag mfl.
du får gärna berätta själv om dina erfarenheter då du provade begagnade racedäck på gatan.ser fram emot din berättelse för det är väl inte så att du råder andra utan att veta eller?

Som Svante påpekar så är dotmärkta tävlingsdäck detsamma som crossoverdäck.
De flesta dotmärkta tävlingsdäck har samma stommar och samma gummi som i slicksen. De kräver i princip däckvärmare.
De har kimrök som bindmedel och en egenskap kimrök har är att de inte bevarar värmen. Ett racedäck kan tappa upp till 10 grader mella två kurvor trots hård körning. Dessa däck har en arbetstemp på 80-110 grader.

Crossoverdäck har arbetstemp på ca 55-90 grader.
Lämpar sig för de som kör mest gata och en del bana.
Ex på sånna däck är Michelin power one Street. Dunlop sportsmart,
Flera av dessa gatdäck har silica i bindemedlet.
Silicans egenskaper gör att däcket behåller värmen bättre. Vilket är bra när det gäller gatkörning som inte körs lika hårt.

Din beskrivning av n-tech är tillräckligt rätt för att jag inte tänker gräva ner mig i detaljer.
Och nej jag har inte läst mig till min erfarenhet i bikes tester.
Vill du fördjupa dina egna kunnskaper när det gäller däck och hur de är uppbyggda så varför inte bjuda in Ståhlis från hojdäck.se. Han är rätt insatt i de fabrikat de säljer. Uppbyggnad, vad som skiljer olika teorier i stomen uppbyggnad. tex skillanden i tankesättet mellan michelin och dunlop.

Att sedan påpeka att det är de flesta som går ikull på bana är de som kör i långsamgrupp på gatdäck... Nja... Gruppen håller jag inte med om.. Snarare mellangrupp det klotas i. Och det beror sällan på däcket. Snarare på förarfel.

Beggade racedäck hör hemma på bana. Inte på gatan.
 

freddie85

Yamaha ska de va ;)
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Perstorp
Hoj
05, Yamaha R6
Jag hade ju lätt kört några rundor till med det däcket.. Visst det är aldrig bra med slitet däck men de däcket kan du säkert köra 50 mil till så har du inga pengar denna månad vänta tills nästa..
Och innan du byter glöm inte leka upp det gamla ordentligt :banana
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tänker fortsätta säga till de som frågar att så kallade racedäck fungerar utmärkt på gata. Det är min åsikt efter att ha kört flera säsonger på Rensport/Supercorsa/blahablaha. Förra sommaren körde jag slut på två slicks bak tills profilen försvann på mitten. Och inget problem med fästet alls. Nu kör jag såklart inte bantempo på gata men "normalsnabbt" huligan-åka ägnar jag mig gärna åt.
Det är ett ekonomiskt alternativ om du har möjlighet att slänga in en lös fälg till någon däckkrängare för nån hunka.
Kör man till en verkstad som tar 750pix för att byta känns ekonomin mer tveksam, men det är en avvägning man får göra själv. Det är möjligt att bandäck med mönster är sämre i regn men det vet jag inget om. Jag hatar regn och undviker att köra i det. Det får gubbarna med touringhojar göra för jag fryser och blir blöt.

Så jag blir fundersam till typer som hävdar att jag i princip måste ha däckvärmare för att köra och tempen ändå försvinner så snabbt att jag har farligt dåligt grepp i mina slicks. Jag tror att folk överlag övervärderar däckens betydelse när man kör skapligt snabbt på gata.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...Så jag blir fundersam till typer som hävdar att jag i princip måste ha däckvärmare för att köra och tempen ändå försvinner så snabbt att jag har farligt dåligt grepp i mina slicks. Jag tror att folk överlag övervärderar däckens betydelse när man kör skapligt snabbt på gata.

Nja, det är väl snarare så att de som hävdar att de kör hårt på gata i regel snackar om att gasa rakt fram, vilket inte är sådär värst "hårt", åtminstone inte för däcken. Problemet med racegummi är att det blir så "plötsliga" egenskaper när det är kallt. Om du till exempel tuffat i stan en stund och plötsligt så måste du bromsa för en bil. Har du då gatgummi så är risken betydligt mindre att du skall låsa hjulet, med racegummi så blir det en situation som oftast slutar med "-Jag bromsade och hojen bara fösvann under mig..."

Visst blir det billigare att köra beggade racedäck men kör man mycket gata så är det ju en ganska farlig chansning. Jag kör själv med racedäck på gata men det beror enbart på att min körning är 90% bana och jag orkar inte lägga om för den lilla gatkörning jag gör. Hade det varit tvärtom så hade jag kört gatdäck på bana eftersom jag är lat.
De flesta som kör bana bara ibland kan oftast ändå inte utnyttja racegummit ens på banan, vilket innebär kallavrivning och mycket dålig ekonomi...

Det ideala vore ju att alla hade dubbla hjuluppsättningar så det är enkelt att köra gata med gatdäck och bana med bandäck:tummenupp
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Hade inte jag bytt däck på 3 år och haft kvar det mönstret hade jag kört med det ett tag till.

Jag kan rekommendera Pilot road 2 om man kör enstaka bandagar och massa gata, då håller den länge. Körde 2 stor banor, massa gokart, sthlm malmö tor totalt ca 1500mil och det fanns gott om mönster kvar på PR2. Bra däck!

till TS:
Vad blev det för däck?
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Crossoverdäck har arbetstemp på ca 55-90 grader.
Lämpar sig för de som kör mest gata och en del bana.
Ex på sånna däck är Michelin power one Street. Dunlop sportsmart,
Flera av dessa gatdäck har silica i bindemedlet.
Silicans egenskaper gör att däcket behåller värmen bättre. Vilket är bra när det gäller gatkörning som inte körs lika hårt.
Power One är lätt det bästa gatdäcket jag kört på men enligt mig lämpar det sig inte för bana om man gillar att gasa, det tar slut alldeles för fort alternativt slits sönder helt om man har "fel" däcktryck eller halvtaskig fjädringsinställning.

Men helt klart ett kanondäck om man kör gata och några SMC-kurser eller långsam/medel grupp. Tycker jag.


Sen tycker jag att mönstrade racedäck har funkat finfint för mig på gata men jag vet inte om det är någon större vinst att köra på sådana om man inte kör bana. Tror inte det blir så mycket billigare att hålla på och kränga begagnade däck stup i kvarten jämfört med att köpa ett bra gatdäck som fungerar bättre för ren gatåka.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Power One är lätt det bästa gatdäcket jag kört på men enligt mig lämpar det sig inte för bana om man gillar att gasa, det tar slut alldeles för fort alternativt slits sönder helt om man har "fel" däcktryck eller halvtaskig fjädringsinställning.

Men helt klart ett kanondäck om man kör gata och några SMC-kurser eller långsam/medel grupp. Tycker jag.

Fjädring och ringtryck är något man alltid bör ha lite koll på om man kör bandagar. Få däck som inte slits onormalt om man inte har koll på de bitarna. Speciellt när man kommit så långt att man börjar få upp lite hastighet. De har då ett körsätt som ger en ganska låg kurvhastighet men de vågar gasa hårdare ut ur kurvorna.. Vilket ger ett dike i däcket.
Sen finns det däck som är otroligt förlåtande vad gäller chassieinställningar mm. Tex bridgestone bt 002 pro. De får alltid fint slitage...

Folk som har mer rull genom kurvorna får inte samma diken, (*generellt).
Power one street har enligt källor fel rekomenderat tryck. Den feedbacken har också lämnats till michelin.

Jag kör själv både med gatdäck och racedäck på gata.
Racedäcken funkar när man verkligen kör aktivt och det är varmt ute.
Men som nicklas skriver måste man vará medveten om vad man åker på. Och det är få personer som har den självinsikten.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Fjädring och ringtryck är något man alltid bör ha lite koll på om man kör bandagar. Få däck som inte slits onormalt om man inte har koll på de bitarna. Speciellt när man kommit så långt att man börjar få upp lite hastighet. De har då ett körsätt som ger en ganska låg kurvhastighet men de vågar gasa hårdare ut ur kurvorna.. Vilket ger ett dike i däcket.
Sen finns det däck som är otroligt förlåtande vad gäller chassieinställningar mm. Tex bridgestone bt 002 pro. De får alltid fint slitage...

Folk som har mer rull genom kurvorna får inte samma diken, (*generellt).
Power one street har enligt källor fel rekomenderat tryck. Den feedbacken har också lämnats till michelin.

Jag kör själv både med gatdäck och racedäck på gata.
Racedäcken funkar när man verkligen kör aktivt och det är varmt ute.
Men som nicklas skriver måste man vará medveten om vad man åker på. Och det är få personer som har den självinsikten.
Håller med om allt du skriver.
Är väl ingen fjädringsexpert men jag körde även på BT-003 och Dragon SC (tror jag de heter) ifjol och där var det inga problem med elakt slitage eller livslängd.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top