CITAT:
Varför rekommendera racedäck till gatåkare?
Racedäcken har helt fel tempområde för att användas på gatan.
Visst det är billigt att handla dem. Men för den "vanliga" gatåkaren är det inte ett bra däck.. Hur bra det än är när de körs på bana.. och används aktivt.
:::ja,men problemet är ju på fel håll,sätt ett gatdäck som är gjort för maximal hållbarherhet på banan och se vad som händer:
jag har provat många gatdäck på banan och får inte grepp och arbetstemperatur i gummit trots värmare,de är snorhala kalla och det enda de är bra på är att hålla.
bandäcken har bra grepp kalla och varma om man inte har ett sc3 i hårdhet.::::::::::::::
CITAT:
Idag finns det bra "crossover däck" Däck som är gjorda för gata och bana. Kör man aktivt och åker både och så är det ett säkrare däck att använda på gatan.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
ja,och det är precis dessa vi kör med,de renodlade gatdäcken som sitter på hojen orginal är för hårda i gummit men racetech,vissa dunlop och pirelli har som enda nackdel sämre hållbarhet.om däcket håller 1000 mil eller 650 mil spelar för mig mindre roll,jag vill ha grepp alltid oavsett temperatur och väglag.
ett mjukare däck har dessutom bättre våtegenskaper trots mindre mönster dessutom.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::.
CITAT:
Tex. nya dunlop sporsmart med n-tech teknologin... eller som det verkar enligt tester Michelin power pure.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
ja,dessa tester enbart gat och touringdäck där största vikten läggs på hållbarhet är verkligen relevanta.som att säga att en hundui som klarar 5000 mil första servicen vs. en v70 som behöver 3000 mil gör hundui till en bättre bil överlag.
vet du vad n-tec teknologin är ens?
för de som inte vet det så är det att stommen är spunnen rakt och sedan korsflätad för att däcket ska fjädra mer men bli stabilare i sidled.
de tar även och spinner in kolfibertrådar i gummit och dessa syns ca 2 cm från ytterkanten som ett rakt streck.dessa har till uppgift att stabilisera däcket när fjädringen komprimerar vid liggande accelation så att inte däcket pressas ut över fälgkanten.med denna teknik kan man köra med ett lägre lufttryck viket ger snabbare uppvärming och tilllåter däcket att fjädra mer.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
citat:
Kör man inte bana alls.. Här finns det massor av däck som är betydligt bättre anpassade till gatkörning. Men bra fäste i rätt temperaturområde.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
så enligt denna logik så har gatdäcket jättebra grepp i temperaturspann ex.22 grader då,hur kommer det sig att gatgruppen lugn grupp bara regnar av banan för att de har kalla däck fast de kört några varv och har tempen som däcket enligt dig är tillverkat för.
de däcken har offrat grepp för hållbarhet som de flesta egentligen vill ha men aldrig handlar för.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
CITAT:
Sen ett tävligsdäck som misshandlats till max i ett sprinrace... Hur tror ni stommen ser ut efter ett race?
:::::::::::::::::::::::::::::::::::.
skulle gärna vilja veta hur man misshandlar stommen lite mer ingående.
du får gärna ett däck av mig som du kan visa dessa misshandelsskadorna på.
om det är tex: curbsfärderna du syftar på så kan jag tänka mig att denna sträcka under 25min sprint säkert är 80 meter.
däcket färdas:20 varv x 1934 meter= nästan 4 mil på slät asfalt.
hur många bulor har du på 4 mil gata,jag tror att de är fler än antalet curbs du kör på under ett sprint så vem misshandlar stommen?
eller är det att däcket faktiskt ruggats av längst ut på sidorna som är denna misshandel.
berätta gärna för så som jag läser det handlar hela detta inlägg om okunskap och BIKE citat.
där för övrigt yamaha r6 var den sämsta standardhojen och ändå är det 29 st i stk 600 för att det är den sämsta hojen?
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
CITAT:
Fast.. Om gatföraren inte köper beggade racedäck så får ju raceförarna dåligt med kunder för sina "slitna" bandäck.
Klart de vill framhävda att beggade racedäck funkar skitbra på gata...
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nej,den största kundkresten vi har är andra banåkare.
ett däck som gått pro köps oftat av r1000 förare som ska träna som sedan går till en nybörjare på banan och sedan som slutkund blir det ofta en gatåkare för någon hundralapp.
jag själv säljer inga slitna däck,jag säljer begagnade.de slitna har ofta gått erf och de slänger jag mfl.
du får gärna berätta själv om dina erfarenheter då du provade begagnade racedäck på gatan.ser fram emot din berättelse för det är väl inte så att du råder andra utan att veta eller?
Som Svante påpekar så är dotmärkta tävlingsdäck detsamma som crossoverdäck.
De flesta dotmärkta tävlingsdäck har samma stommar och samma gummi som i slicksen. De kräver i princip däckvärmare.
De har kimrök som bindmedel och en egenskap kimrök har är att de inte bevarar värmen. Ett racedäck kan tappa upp till 10 grader mella två kurvor trots hård körning. Dessa däck har en arbetstemp på 80-110 grader.
Crossoverdäck har arbetstemp på ca 55-90 grader.
Lämpar sig för de som kör mest gata och en del bana.
Ex på sånna däck är Michelin power one Street. Dunlop sportsmart,
Flera av dessa gatdäck har silica i bindemedlet.
Silicans egenskaper gör att däcket behåller värmen bättre. Vilket är bra när det gäller gatkörning som inte körs lika hårt.
Din beskrivning av n-tech är tillräckligt rätt för att jag inte tänker gräva ner mig i detaljer.
Och nej jag har inte läst mig till min erfarenhet i bikes tester.
Vill du fördjupa dina egna kunnskaper när det gäller däck och hur de är uppbyggda så varför inte bjuda in Ståhlis från hojdäck.se. Han är rätt insatt i de fabrikat de säljer. Uppbyggnad, vad som skiljer olika teorier i stomen uppbyggnad. tex skillanden i tankesättet mellan michelin och dunlop.
Att sedan påpeka att det är de flesta som går ikull på bana är de som kör i långsamgrupp på gatdäck... Nja... Gruppen håller jag inte med om.. Snarare mellangrupp det klotas i. Och det beror sällan på däcket. Snarare på förarfel.
Beggade racedäck hör hemma på bana. Inte på gatan.