Bör Polisen jaga (ifatt) fartsyndare på mc?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Efter dem bara. Som jag ser det är enda avvägningen polisen ska göra är att inte tredje part blir skadad. Den som flyr från polisen har gett sig in i leken och får leken tåla. Tror tyvärr man måste sätta några exempel för att få resten att stanna.

Varje form av hård gräns där polisen inte längre får jaga ger de kriminella ett frikort. Till exempel om det skulle vara otillåtet att jaga någon utan hjälm. I det fallet kan man göra drive by på fyra pers och sedan glida därifrån utan hjälm och polisen kan inget göra. Funkar icke.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
"Det beror på." För att kunna besvara frågan behöver man börja med att besvara vilken funktion man tycker lagar och polis har.

Min uppfattning är följande:
Hastighetsgränser är till för att minska risk för olyckor för tredje part och förare.
Polisens roll är att uppräthålla trygghet och ordning.

Det är lätt att förstå att respekten för polis och rättsväsen sjunker om polisen inte agerar, eftersom det innebär att trygghet och ordning inte uppräthålls. Men ett polisväsende som inte agerar proportionerligt och nyanserat urlakar också respekten, då det inte längre uppfattas som polisen skapar trygghet och ordning.

Finns det något jag ogillar så är det när polisen agerar hårt mot förbrytare som är lätta att sätta dit och relativt ofarliga, samtidigt som betydligt farligare förbrytare behandlas försiktigt. Troligen ett politiskt motiverat problem till följd av negativ mediaexponering och intern pinnjakt.

Jag anser att en välfungerande poliskår måste göra en avvägning mellan följande:
  • Risk för tredje part
  • Långsiktigt förtroende för polis och rättsväsende
  • Risk för förare
  • Brottets karaktär (ensamt, grupp, organiserat, impuls)

Vi kan stoppa in dessa dimensioner i ett par exempel;

Regelbunden fortkörning i bostadsområde. "bus"
Hög risk för tredje part.
Lågt förtroende för polis från tredje part om det inte ageras.

Här anser jag att polisen kan tillåta sig att agera med högre risknivå, eftersom alternativet är en kontinuerligt förhöjd risk från bus och en urholkning av förtroendet till polisens förmåga.

Enstaka fortkörning i bostadsområde.
Medel risk för tredje part

Att någon kör 80 på 50-vägen är inte bra och en förhöjd risk. Men om en polisjakt piskar upp tempot i 150 och kraftigt ökar risken för tredje part är det inte självklart bättre.

Inte uppskattar jag när folk kör för snabbt utanför mig, men så länge det är inom "rimlighet" i hastighet och frekvens så föredrar jag det över extrema polisjakter, då jag anser dem betydligt farligare för mig själv och andra boende.

Regelbunden fortkörning i otrafikerad obyggd "street race"
Låg risk för tredje part.
Minskat förtroende för lagar om det inte ageras.

Brott av organiserad karaktär är viktiga att stävja för att inte urlaka generell respekt för lagar. (Av samma anledning ska man inte införa lagar som det inte ageras på).

Enstaka fortkörning i otrafikerad obyggd "impulsiv fullgasrepa"
Ingen risk för tredje part.

Här har polisen alla möjligheter att jaga vederbörande. Men då kommer proportionalitet in. Det finns en anledning till lagen inte säger att hastighetsöverträdelse ska leda till dödsstraff.

Anser man att död eller invalidisering vid fortkörning är "att få vad man förtjänar" bör man pausa och fråga sig varför straffskalan för fortkörning inte involverar dessa straff.

tl;dr
Det är en komplicerad avvägning som kräver att polisman kan ta hänsyn till situationen, göra riskbedömning här och nu och förstå att agera respektive att inte agera har långsiktiga konsekvenser som varierar beroende på var och hur brottet sker.

Med allt detta sagt är min inställning att polis alltid ska inleda jakt av fartsyndare, men ta hänsyn till hur situationen fortskrider. Att se blåljus i backspegeln och "tvingas" köra över sin förmåga har troligen en avskräckande effekt på många även om de kommer undan.

Varje form av hård gräns där polisen inte längre får jaga ger de kriminella ett frikort. Till exempel om det skulle vara otillåtet att jaga någon utan hjälm. I det fallet kan man göra drive by på fyra pers och sedan glida därifrån utan hjälm och polisen kan inget göra. Funkar icke.
Att göra en drive by som i skjutning? Rimligen bör polisens ingripande stå i proportionalitet till brottet som skett. Har mord eller mordförsök skett anser jag att det är proportioneligt att det inte tas samma hänsyn till förövarens liv som för någon som kör trimmad moppe.

För att ge perspektiv kring hårda gränser, I USA finns det stater som inte tillåter pit manuever om brottet endast är fortkörning. Har förövaren begått grövre brott tillåts det däremot.

Som alternativ till hårdare polis vill jag framföra att nuvarande "likhet inför lagen" slår betydligt hårdare mot en arbetande genomsnittsperson än yrkeskriminella. Om en yrkesförare kör vårdslöst på fritiden, förlorar körkortet, får ett kortare fängelsestraff och en post i belastningsregistret har det en signifikant påverkan på hans liv. Händer det en yrkeskriminell som ändå går på bidrag, inte använder körkort och får sitt boende betalt av socialen så fortsätter livet som vanligt.

I min mening är det här som det stora kriminella frikortet finns. Vårt legala system är anpassat för att hålla den fungerande majoritetsbefolkningen skötsam, inte för att stävja multikriminella kaozgangsters.

Som exempel på hur trasigt "likhet inför lagen" är, så har en boende i närområdet cirka 50 blandade poster i belastningsregistret. På senare år verkar de ge honom skyddstillsyn istället för fängelse, trots att brotten fortsätter under tillsynen. När han framför fordon är det utan körkort och troligen i påverkat tillstånd.

Oavsett om polisen får fatt i honom eller inte, så fortsätter bevisligen hans liv som innan. Skulle polisen jagat honom hårdare och mer oförsiktigt hade han säkerligen haft fler poster i belastningsregistret, men om jagandet inte ledde till död/invalidisering har jag svårt att se att det skulle förändra beteendet.

En hårdare polis är tämligen tandlös utan en straffskala som gör att arbetet får tänkt effekt mot avsedd grupp.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Efter dem bara. Som jag ser det är enda avvägningen polisen ska göra är att inte tredje part blir skadad. Den som flyr från polisen har gett sig in i leken och får leken tåla. Tror tyvärr man måste sätta några exempel för att få resten att stanna.

Varje form av hård gräns där polisen inte längre får jaga ger de kriminella ett frikort. Till exempel om det skulle vara otillåtet att jaga någon utan hjälm. I det fallet kan man göra drive by på fyra pers och sedan glida därifrån utan hjälm och polisen kan inget göra. Funkar icke.
Jag är nog böjd att hålla med.
På 70 och 80 talet så var det ytterst få som försökte dra snuten. De som gjorde det var i stort sett grova brottslingar eller mer eller mindre galna.
anledningen var att polisen då hade relativt sett snabba bilar och skickliga förare. Dessutom hade man som princip att dom aldrig släppte om dom påbörjat jakt. Dvs du var tvungen att vara en riktigt skicklig förare eller ha en rejäl portion tur för att komma undan.

Det ledde helt enkelt till att eftersom man visste att det var extremt svårt att komma undan så var det väldigt få som försökte.
Så jag tror faktiskt att ett hårdare agerande från polismyndigheten i längden skulle leda till att färre försöker och då skulle antalet polisjakter minska.
Men det kräver ju såklart att man har ett rättsväsende som också utdelar påföljder som står i proportion vilket ofta inte är fallet idag.

Det underligaste tycker jag är att det inte är något egentligt traff på att inte åtlyda polismans tecken. Min personliga åsikt är att om polisen försöker stoppa en och man flyr så borde det betraktas som ett brott och läggas på straffet. Idag har du ju i stort sett inget att förlora på att försöka fly om du redan kört väldigt fort exempelvis. Så länge som du inte under jakten gör dig skyldig för ytterligare trafikbrott så får du i alla fall bara straff för fortkörningen. Och om det blir flera brott så får man ändå straffrabatt.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
I norr verkar det vara många mc-mopeder som väljer att inte stanna på polismans tecken:

Resultatet av insatsen är enligt polisen väntat utifrån tidigare erfarenheter av den här typen av insatser. Däremot är det anmärkningsvärt och skrämmande att så många väljer att inte stanna för polisen. 20 % valde att inte stanna. ”
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I norr verkar det vara många mc-mopeder som väljer att inte stanna på polismans tecken:

Resultatet av insatsen är enligt polisen väntat utifrån tidigare erfarenheter av den här typen av insatser. Däremot är det anmärkningsvärt och skrämmande att så många väljer att inte stanna för polisen. 20 % valde att inte stanna. ”
:gnissla
Som femtonåring drog jag från snuten på min trimmade moppe ett par gånger med. Så, inget har ändrats sen jag var snorunge iaf. :hihi
Har dock aldrig medvetet försökt dra snuten på hoj.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
:gnissla
Som femtonåring drog jag från snuten på min trimmade moppe ett par gånger med. Så, inget har ändrats sen jag var snorunge iaf. :hihi
Har dock aldrig medvetet försökt dra snuten på hoj.
Näe, det är ju inte mitt fel om dom inte hänger på liksom, det är ju bakomvarande som styr avståndet till framförvarande :hihi
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag är nog böjd att hålla med.
På 70 och 80 talet så var det ytterst få som försökte dra snuten. De som gjorde det var i stort sett grova brottslingar eller mer eller mindre galna.
anledningen var att polisen då hade relativt sett snabba bilar och skickliga förare. Dessutom hade man som princip att dom aldrig släppte om dom påbörjat jakt. Dvs du var tvungen att vara en riktigt skicklig förare eller ha en rejäl portion tur för att komma undan.
Que?
Vad hade polisens survolvo mot ens en z1000mkII?
Deras mc, R75?
Jag minns inte något av det du beskriver. Tvärtom, polisen var hjälplöst efter. I byn var det en sport att med trimmade moppar dra snuten. I undantagsfall fick de tag på någon som missat att det var razzia och fick cylinder och förknasare förverkad på plats. Den jackade kolven visste de inte hur de skulle få bort och bröt sönder den medan den satt på vevstaken. De tog bara på överraskning. Gick hårt fram och puttade ut spolingarna i periferin, bergvägg eller vad det vara månde, detta med armen ut genom sidorutan.
Sedermera fick de mer kompetenta fordon, just för att de var så långsamma. Har du kört en K75? Jaga en GSXR1100R med den, eller med en fullastad GLT sossecontainer som inte ens hade turbo.

Blev inga långa jakter.

Polisen hade ett högre förtroendekapital hos befolkningen och respekten för polismakten var en annan. Det hyser jag ingen tvekan om.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Körde också ifrån snuten med trimmad moppe som 15-åring. Var ju enkelt då man mest höll sig i närområdet där man kunde alla vägar. In på första bästa cykel eller gångbana så är jakten över.

Det tog dem mer än 15 år till innan de tog mig. 47km/h på en Honda MT5 på utflykt med sonen. Kostade 2500kr. Karma.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Que?
Vad hade polisens survolvo mot ens en z1000mkII?
Deras mc, R75?
Jag minns inte något av det du beskriver. Tvärtom, polisen var hjälplöst efter. I byn var det en sport att med trimmade moppar dra snuten. I undantagsfall fick de tag på någon som missat att det var razzia och fick cylinder och förknasare förverkad på plats. Den jackade kolven visste de inte hur de skulle få bort och bröt sönder den medan den satt på vevstaken. De tog bara på överraskning. Gick hårt fram och puttade ut spolingarna i periferin, bergvägg eller vad det vara månde, detta med armen ut genom sidorutan.
Sedermera fick de mer kompetenta fordon, just för att de var så långsamma. Har du kört en K75? Jaga en GSXR1100R med den, eller med en fullastad GLT sossecontainer som inte ens hade turbo.

Blev inga långa jakter.

Polisen hade ett högre förtroendekapital hos befolkningen och respekten för polismakten var en annan. Det hyser jag ingen tvekan om.
Hemmavid vad det många trimmade moppar (och även buskörande crossar) som blev tagna. Mcpoliser på qvarnor körde de inte ifrån generellt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hemmavid vad det många trimmade moppar (och även buskörande crossar) som blev tagna. Mcpoliser på qvarnor körde de inte ifrån generellt.
Låter troligt. Några qvarnor syntes aldrig hos oss. Bumsar som inte kunde följa efter mellan smala passager däremot.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Körde också ifrån snuten med trimmad moppe som 15-åring. Var ju enkelt då man mest höll sig i närområdet där man kunde alla vägar. In på första bästa cykel eller gångbana så är jakten över.

Det tog dem mer än 15 år till innan de tog mig. 47km/h på en Honda MT5 på utflykt med sonen. Kostade 2500kr. Karma.
Du har blivit rik på alla böter du inte betalat, plain and simple.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter troligt. Några qvarnor syntes aldrig hos oss. Bumsar som inte kunde följa efter mellan smala passager däremot.
Grannbyn där jag växte upp hade en galen MC-polis som ryckte upp bumsen på bakhjulet om det bara var suggor eller andra låga hinder och han bara behövde få upp hängpattarna över hindret.
Han körde tydligen både fort och bra. Jag träffade aldrig på honom däremot.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag kom farande i god fart rakt mot en polisbil som parkerats vid landsvägen i vår by just för att få fast någon av oss moppeyngel.
Hade en Rex Sprint -78 som var drevad, planad, kolvad och med en Sachsmotor som varvade ca 1 miljon rpm.
Vinkades in och en polisman bad mig kliva av och satte sig själv på hojen o gasade stillastående. Tjutet från motorn skar i öronen när han varvade, men han nickade motvilligt och sa: "okey den verkar laglig men kör lugnt nu va".

Visst hade man respekt för ordningsmakten som 15-åring, men trimmad moppe tyckte man inte var så allvarligt ändå. Man avrättades ju inte.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kom farande i god fart rakt mot en polisbil som parkerats vid landsvägen i vår by just för att få fast någon av oss moppeyngel.
Hade en Rex Sprint -78 som var drevad, planad, kolvad och med en Sachsmotor som varvade ca 1 miljon rpm.
Vinkades in och en polisman bad mig kliva av och satte sig själv på hojen o gasade stillastående. Tjutet från motorn skar i öronen när han varvade, men han nickade motvilligt och sa: "okey den verkar laglig men kör lugnt nu va".

Visst hade man respekt för ordningsmakten som 15-åring, men trimmad moppe tyckte man inte var så allvarligt ändå. Man avrättades ju inte.

På orten jag bodde hade vi en polis som alltid sa "Den där är olaglig, den får du leda hem" och sedan åkte därifrån.

Vi var många som skamset ledde våra mopeder tills polisbilen var utom synhåll...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Låter troligt. Några qvarnor syntes aldrig hos oss. Bumsar som inte kunde följa efter mellan smala passager däremot.
I mina trakter så hade polisen några stycken MC poliser på crossar. Huruvida det var qvarnor vågar jag inte säga men den som fick en av dom efter sig på trimmad moppe hade rätt små chanser att komma undan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
I mina trakter så hade polisen några stycken MC poliser på crossar. Huruvida det var qvarnor vågar jag inte säga men den som fick en av dom efter sig på trimmad moppe hade rätt små chanser att komma undan.
Tror dig, men det gäller mopparna. Bilar och bumsar kunde ju inte ta rygg på en crx ens.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top