Börja mucka för att man blir omkörd...

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Råkade ut för en snubbe i en volvo (jag körde själv bil). En traktor som täpper till trafiken en bit fram. Ett skymt backkrön och fram far en volvo utan att veta om han ska klara omkörningen eller ej. Han upptäcker mötande och tvärnitar in mellan mig och en bil framför. Där finns ju inte direkt gott om plats så han repar nästan båda bilarna. HAN börjar hytta med näven och tvärbromsa för att JAG inte släppte in honom i ledet när HAN gör en idiotomkörning i skymt backkrön.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
kul lösning på problemet där, sånt kan man sen gå o flina åt en hel dag..
påminner lite om en omkörning jag skulle göra häromveckan, ligger på en 70-väg och kommer ikapp en buss, av olika anledningar så skulle jag om, föredrar att ha fri sikt och allt det där :)

i vilket fall som, utför mina förberedelser enligt konstens alla regler, använder blinkers och allt, växlar ner och påbörjar min omkörning, varpå buss-aset vrider över ratten och går ut i vänsterfil, shit pommes, jag avbryter och placerar mig fint bakom honom igen, återigen väl synlig i hans backspegel. Håller ett öga i "vår" fil för att se om han väjt för någonting, icke.... Nehe, jaja, vi provar igen då, samma skit, nu börjar man ju då fundera på vafan puckot sysslar med, jag har ingen lust att kela med en buss på x antal ton. Så återigen, ligger o sniffar hans avgaser... Detta upprepas total 4 gånger varpå jag blir skogstokig och kör om honom i en kurva (med sikt) men där han antagligen inte trodde jag skulle våga försöka. Finger över axeln och räkna till 10.
:4skrika

HanneZ skrev:
2246992 Vi har minst en sån där gubbe här i byn mä. Jag kom åkandes på 30-sträckan utanför typ dagis kl 6 på morgonen, småbarnen hade dessutom sommarlov. Iaf är jag lite sen och det är viktigt som fan att jag är i tid. Så jag tänker köra om bilen framför som håller på pricken 30. När jag försöker med detta styr han ut till vänster o gasar på så jag inte kommer om. Till saken hör även att jag körde vespa så jag hade inte så jävla mkt krut att ta till. Iaf lite längre fram finns det en rondell och innan den stannar gubben tvärt och bara står still även fast det inte kommer några bilar. Sagt o gjort jag tog vänstervarv i rondellen(med gooood sikt) och då får gubben totalt jävla psykbryt o börjar hytta med näven o tuta o fan vet vad.

lightgate

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Honda CBR 600
Jag fattar inte hur ni kan behärska er i sådana lägen. Jag hade blivit så jeffla sne! Hade lätt hängt på den bussen tills den stanna och slått ihjäl chauffören! :machinegu

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vapor skrev:
2247042 Råkade ut för en snubbe i en volvo (jag körde själv bil). En traktor som täpper till trafiken en bit fram. Ett skymt backkrön och fram far en volvo utan att veta om han ska klara omkörningen eller ej. Han upptäcker mötande och tvärnitar in mellan mig och en bil framför. Där finns ju inte direkt gott om plats så han repar nästan båda bilarna. HAN börjar hytta med näven och tvärbromsa för att JAG inte släppte in honom i ledet när HAN gör en idiotomkörning i skymt backkrön.
Står säkert fortfarande i vägtrafikförordningen att du ska hålla avstånd så att omkörning är möjlig.
Antar att du (liksom jag) råkar ut för att bilar och hojar ligger så nära framförvarande att man
inte kommer in emellan. Det verkar vara så att den som inte tycker han kan köra om själv, inte heller lämnar lucka
åt nån annan. Störst problem (på sitt sätt) med hoj eftersom den kan köra om på ställen bilister inte tror/tycker det.
Nä, där har många glömt bort vad som gäller vid landsvägskörning.

Fast i den beskrivna situationen håller jag med dig, vad än lagen säger.
/u

kwasten skrev:
2247046
i vilket fall som, utför mina förberedelser enligt konstens alla regler, använder blinkers och allt, växlar ner och påbörjar min omkörning, varpå buss-aset vrider över ratten och går ut i vänsterfil, shit pommes, jag avbryter och placerar mig fint bakom honom igen, återigen väl synlig i hans backspegel. Håller ett öga i "vår" fil för att se om han väjt för någonting, icke.... Nehe, jaja, vi provar igen då, samma skit, nu börjar man ju då fundera på vafan puckot sysslar med, jag har ingen lust att kela med en buss på x antal ton. Så återigen, ligger o sniffar hans avgaser... Detta upprepas total 4 gånger varpå jag blir skogstokig och kör om honom i en kurva (med sikt) men där han antagligen inte trodde jag skulle våga försöka. Finger över axeln och räkna till 10.
:4skrika
Tja, humöret ska man aldrig tappa. Farliga typer ska man hålla sig borta från.

Och sen undrar jag som alltid om inte detta är sånt 'vi' får tillbaka som svar på 'vårt' sätt att köra.
Nej, inget privatpolisande i trafiken, vad som än händer. Undvika olyckor har alltid betydligt högre prioritet.
/u

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Dirtfighter skrev:
2246720 Synd att det inte var dig han muckade med då :D då lär han väl ha fått sig en läxa :hihi

Jag skulle nog snällt frågat snubben var han snott hojen. För att be han dra åt helvete på ett sånt sätt att han såg fram emot resan...

Fast det beror ju på.... det finns ju några som inte gett sig.... utan promt haft en stor lust att ge mig på käften.. :näsblod

Polarn förklarade lite snällt för hán att han inte ville slåss...

Om du på r1an nu läser det här... Var vänlig lämna tillbaka hojen till den du stal den av.... För en hojåkare beter sig inte på det sättet så du måste ha ´snott den... troligen i ett påtänt ögonblick...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vapor skrev:
2247042 Råkade ut för en snubbe i en volvo (jag körde själv bil). En traktor som täpper till trafiken en bit fram. Ett skymt backkrön och fram far en volvo utan att veta om han ska klara omkörningen eller ej. Han upptäcker mötande och tvärnitar in mellan mig och en bil framför. Där finns ju inte direkt gott om plats så han repar nästan båda bilarna. HAN börjar hytta med näven och tvärbromsa för att JAG inte släppte in honom i ledet när HAN gör en idiotomkörning i skymt backkrön.

Om du låg så nära att han knappt rymdes mellan din och nästa bil låg du ju alldeles för nära! Han ska ju inte vara tvungen köra om en hel kollon åt gången!

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Ska man behöva sätta dit en fjäderbatong på hojen så att man lätt kan skicka den genom bilrutan :4skrika
Vafan är det för fel på bilistrer som tycker det är ok att preja ner en i diket bara för att få stopp på en :mad:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
fina berättelser ni har, men jag har nog en som tar priset

kommer körandes med bilen på en 50 väg där vägen smalnar av med höga refuger & ett övergångsställe (för att sänka farten)

hållet där jag kommer från, har företräde.
från motsatt håll ser jag en POLISBIL som kör utan blåljus, utan sirener.
jag vet att JAG har företräde, så jag kör bara på, då bränner snutbilen på & tvingar mig att köra upp på refugen för att inte krocka med polisbilen.

jag blir asförbannad & hänger mig verkligen på tutan för att markera att JAG har förkörsrätten.

då stannar polisbilen till & polismannen bakom ratten stirrar argt på mig, jag bara skakar på skallen.
då känner jag det som att jag kommer åka på värdens stryk av poliserna, men han bara stirrar & kör vidare.
gissa om man var sugen på att vända & ge han en föreläsning i trafikvett :lol

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
SENSEI skrev:
2246229
R1a killen blir skitsne och ska börja slåss...
Jag brukar inte öppet dömma folk men i detta fall gör jag ett undantag....

klart att polarn din skulle ha en trynstöt, köra om :fatta! så gör man bara inte

Alky

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu, men jag letar..
Det diskuteras dåromkörningar och då måste ju jag få komma med mitt bidrag.

Vi åker omkring i Visby, jag och en kompis, han kör och jag åker (båda i samma bil). Vi har inte bråttom någonstans, utan diskuterar vart vi ska äta. Hur det är så kommer vi fram till ett övergångsställe där en barnpatrull (tre vuxna i reflexvästar och en jävla massa barn) tänker gå över. Dom står kvar på kanten och väntar för att se om vi tänker stanna, så det klart vi stannade.

När vi precis hade stannat, började den första "fröken" (vuxna i reflexväst) att gå, tätt följt av tre barn. Sen blev det en liten lucka innan nästa barn stövlade ut. Och tur var det, för den luckan prickade en motorcyklist som kom bakom oss perfekt genom att gå upp på bakhjulet och köra om på vår insida. Han körde inte så kusligt fort, bara en 70-80 nånting (50-väg), men när man prickar en lucka på ca 1-1,5 meter med en massa springande barn och dessutom i skymd sikt, såg det ganska tight ut.

Det blev en lite försenad lunch för vår del, då vi var tvugna att stanna och hjälpa dom vuxna. En av dom satte sig bara ner och grät hejdlöst. Vi andra vart väl inte helt krya vi heller. Drömde mardrömmar om 5-åringar fastmosade i grenrör ett ganska bra tag faktiskt.

Undrar vad som gick fel i motorcyklistens huvud just i den stunden?

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Alky skrev:
2247325
Undrar vad som gick fel i motorcyklistens huvud just i den stunden?

god damn! ja man får fanimig hoppas att det var första o sista gången det snedkopplade i skallen på honom... och att han oxo hade mardrömmar sen.

Kort och gott, oförlåtligt. :död

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Two stroke man skrev:
2247230 Om du låg så nära att han knappt rymdes mellan din och nästa bil låg du ju alldeles för nära! Han ska ju inte vara tvungen köra om en hel kollon åt gången!

Jo, men hur stor lucka har du till framförvarande fordon på en 70-väg krypandes i 30-40km/h p.g.a. traktor?? Du ligger ganska nära för att så fort sikten är fri kunna blåsa om traktorn. Det va kanske en kö på en 5-7 bilar så varför var han tvungen att dra om alla för att sen tvärnita och inse att "Nej, slänger jag mig inte in här kommer jag frontalkrocka..." Han fick plats mellan bilarna så det va ju inget problem. Men att han började hytta med näven åt mig för att jag låg i ledet och inte släppte fram honom. Där går liksom gränsen. Hade han väntat i några hundra meter så hade sikten varit fri och då hade han kunnat blåsa om alla... suck, man blir bara trött

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
amullo skrev:
2246821 Jag hade sagt åt gubben att vänta på plats medan jag ringer polisen och gör en anmälan om vårdslöshet i trafik. Sen skrivit upp reg.nummret på bilen.

Sånna som skall leka poliser efter vägarna skall stoppas. De är f*n farligare för medtrafikanterna än de som kör för fort.

Det rubriceras inte som vårdslöshet i trafik utan som "anstiftan till vållande till annans död" alternativt "mordförsök"...

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Vapor skrev:
2247582 Jo, men hur stor lucka har du till framförvarande fordon på en 70-väg krypandes i 30-40km/h p.g.a. traktor?? Du ligger ganska nära för att så fort sikten är fri kunna blåsa om traktorn. Det va kanske en kö på en 5-7 bilar så varför var han tvungen att dra om alla för att sen tvärnita och inse att "Nej, slänger jag mig inte in här kommer jag frontalkrocka..." Han fick plats mellan bilarna så det va ju inget problem. Men att han började hytta med näven åt mig för att jag låg i ledet och inte släppte fram honom. Där går liksom gränsen. Hade han väntat i några hundra meter så hade sikten varit fri och då hade han kunnat blåsa om alla... suck, man blir bara trött
Får jag gissa?
Kombi av nyare modell?
Förare av såna verkar lita så mycket på krockkuddarna att dom verkar tro att dom är odödliga och kör alltid om, oavsett hur fan det ser ut på vägen.
Jag har sett mesta idiotin utföras av såna förare.

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
svampe skrev:
2246698 De slogs inte. Killen med den fantastiska självbehärskningen lugnade ner sig.

Hoppas att han slutar åka hoj.
han lär nog smälla ändå snart me det humöret :D

:banana
SENSEI skrev:
2247222 Jag skulle nog snällt frågat snubben var han snott hojen. För att be han dra åt helvete på ett sånt sätt att han såg fram emot resan...

Fast det beror ju på.... det finns ju några som inte gett sig.... utan promt haft en stor lust att ge mig på käften.. :näsblod

Polarn förklarade lite snällt för hán att han inte ville slåss...

Om du på r1an nu läser det här... Var vänlig lämna tillbaka hojen till den du stal den av.... För en hojåkare beter sig inte på det sättet så du måste ha ´snott den... troligen i ett påtänt ögonblick...
:banana :banana :yoparty :tummenupp klockrent

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Alltså vart åker ni egentligen? jag råkar aldrig ut för något sånt, bara gamla tanter som står och varvar bakom mig när jag tankar :gnissla......... :gråta
Men det kanske är tur i oturen iallafall ;)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...