Börjar tröttna, vilken hoj får fart på intresset igen?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Till TS: Gå in på google earth och studera vägnätet i din omnejd. Jag gjorde det för en tid sedan och började ifrågasätta mitt förstånd.... Varför kör jag omkring på en utpräglad asfaltsmaskin när närmare 90 % av vägnätet inom 10 mils radie är grusväg? :va

Tror att du kommer dra ungefär samma slutsats om du tittar på Ljusdal från ovan...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Varför "tvinga" på sig ett intresse? Intressen går i perioder...

Word! Som sagt, det går i vågor.. skit i hoj och gör nåt annat ett tag, annars känner du bara en press att du måste ut och köra, för du är ju hojåkare.. Och så blir det bara ännu tristare.

Jag har aldrig fått nån "kick" av själva hojkörningen.. däremot gillar jag nya saker och att utvecklas eller vad man ska säga, så körde massor med mil i början.. då var hela grejen "nåt nytt".. nytt folk osv.. sen gick nyhetens behag över lite och det började det suga..

Då började jag köra ganska mkt bana istället.. och det var helt sinnessjukt kul i början.. men nu har jag börjat tröttna på det också.. eftersom varje bandag inte "ger" lika mkt längre som när man var helt grön,, (eller ok, nån bandag då och då är fortf. kul.. men det är inte värt det på samma sätt längre.. allt det där med resor, transport, boende osv..)

Däremot har jag helt plötsligt börjat tycka att det är kul att fota istället.. för att jag är helt grön på det, och det går ganska fort framåt..

Så det handlar nog bara om att hitta nåt annat man tycker verkar kul och låta hojen stå ett tag.. Så kan man plocka fram den och köra när/om man verkligen vill och känner för det, och inte för att man känner att man "måste"..

Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Det blir varken en renodlad enduro eller en ER6, de begränsar mig för mycket helt enkelt.

Hudik, en Tuono vore riktigt häftigt men jag vet inte om det är lösningen på mitt problem just nu..
En elak äventyrshoj skulle kanske vara något, men ofta känns dom både gubbig och tråkig?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle tagit en paus från mc-intresset helt och hållet och sett om suget kommer tillbaka. Eftersom det inte finns så mycket kapital bundet i hojen hade jag bara ställt undan den under tiden förutsatt att det är ett fint exemplar.

Precis som Peter1980 ovan skriver går intressen i vågor. Det finns ingen anledning att hålla kvar vid ett intresse när det svalnat. Det är då det är dags att göra något helt annat ett tag. En annan typ av hoj skulle kunna innebära en nytändning, men det behöver inte nödvändigtvis vara så. Mest troligt är det bara nyhetens behag, sedan är man tillbaka i samma tankegångar som tidigare. Tyvärr är det så att livet är fullt av prioriteringar och kompromisser. Ta och fundera på vad du vill få ut av mc-körningen. Gör inget förhastat.

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
En elak äventyrshoj skulle kanske vara något, men ofta känns dom både gubbig och tråkig?

Den nya 1190 adventure har ju 150hk på 230kg fulltankad, det är rätt bra imo. 1190:in var mycket roligare än nya 1200 gs att köra. Körglädje skulle jag säga.

Jag ska köpa en 1190, har inte bestämt mig om det blir i år eller nästa år. Känns lite sent och sälja smc:en nu typ, sen vill man ju inte vara utan mc heller:p

Provkör en iaf, det ändra min uppfattning:)

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Den nya 1190 adventure har ju 150hk på 230kg fulltankad, det är rätt bra imo. 1190:in var mycket roligare än nya 1200 gs att köra. Körglädje skulle jag säga.

Jag ska köpa en 1190, har inte bestämt mig om det blir i år eller nästa år. Känns lite sent och sälja smc:en nu typ, sen vill man ju inte vara utan mc heller:p

Provkör en iaf, det ändra min uppfattning:)

Sant, men jag har tydligt glömt att nämna att jag har en viss budget att hålla mig inom också.

Just nu funderar jag på det ni säger, det kanske är så att man kan ställa av den och pyssla om den lite inför nästa säsong istället. Kanske att hösten bjuder på några riktiga kanonturer? :confused:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Om plånboken tillåter så är nog svaret att ha fler hojjar!

- En hoj för landsväg och som kanske också funkar på bana,
- En Enduro hoj kompletterat med motarduppsättning,

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Skulle inte du flytta till storstan ? Kanske det som spökar i huvudet om det inte blev av och påverkar hojkörningen negativt samt att din sambo vill åka bakpå mer. Tror inte ditt minskade intresse har att göra med vilken hoj du kör :)

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Skulle inte du flytta till storstan ? Kanske det som spökar i huvudet om det inte blev av och påverkar hojkörningen negativt samt att din sambo vill åka bakpå mer. Tror inte ditt minskade intresse har att göra med vilken hoj du kör :)

Jo det är alldeles sant att det fanns sådana planer. Men de planerna försköts då båda fick bra jobberbjudanden här uppe som faktiskt var omöjliga att säga nej till.

Du kan ha rätt, kanske är det dags att bränna av en tur på 20 mil för att ruska igång intresset lite :)

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Vill inte sambon börja köra själv? Öppnar ju för annan typ av körning.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man MÅSTE inte köra hoj !!

Sälj hojen och få plats i garaget . När suget kommit tillbaka så köp en stor "offroad".
Den går att skjutsa på, klarar dåliga vägar samt går att köra fort med.:banana

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Säger också Tuono V4 !!!
Inne på tredje säsongen nu och hojen växer fortfarande :) Brukar lessna och byta efter max 2 år annars.

Ska du grusbusa och skjutsa mkt och vill åka käpprätt så Ktm 1190 Adveture .

Och man måste faktiskt åka hoj sådetså ;)

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Känner igen det du går igenom. Förstahojen var en FZ1-N, var sjukt kul att köra och träffa nya människor osv.

Sen bytte jag till en S1000RR säsong två för att fartvinden höll på att ta kål på mig, körde ca 960 mil förra säsongen. Det var riktigt kul att ha så mycket effekt.

Och denna säsongen så har jag kört ca 300 mil och tycker hojkörningen har blivit vardagligt tråkig. Nu har iofs min hoj stått en del på verkstad denna säsong plus att jag åkte på ett kedjebrott för en månad sen. Och nu ska motorn bytas på den.

Konstigt nog har jag inte ens varit sugen på att köra hoj senaste månaden heller.

Ska jag sälja i vår när motorn är utbytt om det känns lika värdelöst? Eller ställa undan hojen och vänta på att suget ska komma?

Med vänlig hälsning, Try

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
KTM 990 SMT känns som en riktigt sjysst hoj, men hur är den på grusväg?

Rätt prisnivå också.

Vet inte om jag känner att jag måste köra hoj, men jag vill liksom. Det är ju så förbannat kul när man är inne i den där "zonen".

@Try

Ja, vi verkar befinna oss i någorlunda samma situation. Det där med att sälja för att suget försvunnit är lite lömskt, för jag lovar, du kommer sukta efter hoj och i slutändan köpa något annat...

Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
@Try

Ja, vi verkar befinna oss i någorlunda samma situation. Det där med att sälja för att suget försvunnit är lite lömskt, för jag lovar, du kommer sukta efter hoj och i slutändan köpa något annat...

Förhoppningsvis så kommer vinterns kalla klimat få mig att komma på bättre tankar. Dock är jag inte så sugen på att köra in hojen på nytt i 100 mil =( Har ju redan gjort det en gång. Men men, en ny motor är väl aldrig fel i vilket fall som helst. Det är ju bättre för andrahandsvärdet dessutom. Och om jag säljer så är R1200GS en kandidat. Eller en mindre geggmoppe med stor lekpotential :banana

Clavain

Internet Grape Machine
Gick med
6 Jun 2010
Hoj
KTM Adventure 990 - 07
Kör 990 adventure själv, förutom att vara den roligaste och mest givande hoj jag ägt är en otroligt allround och det närmaste jag kommit till en hoj som klarar "allt", grus/enduro, busköra och pendla. Glänser lite extra på grus eller allmänt kassa vägar.
Tänker du däremot hålla dig till asfalt eller bana är SMT'n nästan löjligt kul och bra.

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Personligen skulle det vara en press att ha hojen stående i ett garage om den är belånad och kanske tickar på med en dyr försäkring. Känns som att då lär man nästan ha i lite valuta för pengarna.
Bytte själv ner mig från en Kawa plastraket till en gubbig TDM och vilken spark i röven jag fick. Förutom att hojen är typ gratis att äga men har så mycket roligare på den. Kör mycket i stan o kortkörningar så denna känns mer som den där gamla FS1 man hade under skoltiden som man bara plockade fram. Körställningen gör hojen så lättkörd som inte kräver några som helst ansträngningar. Kan tilläggas att tog en semestertur med tjejen och packning med den och kan inte annat än berömma gamlingen. Körde både offroad och asfalt utan några som helst problem. Såklart lite mera effekt skadar aldrig men konstigt nog så är jag bara så nöjd just nu.
Nu har vi haft monsun period här i Gävle och en rockfestival som gjort att hojen har blivit stående ett tag men det känns ingen vart utan väntar just nu bara på bättre väder för mina kortturer.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp en enduro 250-450cc, -garanterat roligt. Dessutom håller hojen att vurpas med ....

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Personligen skulle det vara en press att ha hojen stående i ett garage om den är belånad och kanske tickar på med en dyr försäkring. Känns som att då lär man nästan ha i lite valuta för pengarna.
Bytte själv ner mig från en Kawa plastraket till en gubbig TDM och vilken spark i röven jag fick. Förutom att hojen är typ gratis att äga men har så mycket roligare på den. Kör mycket i stan o kortkörningar så denna känns mer som den där gamla FS1 man hade under skoltiden som man bara plockade fram. Körställningen gör hojen så lättkörd som inte kräver några som helst ansträngningar. Kan tilläggas att tog en semestertur med tjejen och packning med den och kan inte annat än berömma gamlingen. Körde både offroad och asfalt utan några som helst problem. Såklart lite mera effekt skadar aldrig men konstigt nog så är jag bara så nöjd just nu.
Nu har vi haft monsun period här i Gävle och en rockfestival som gjort att hojen har blivit stående ett tag men det känns ingen vart utan väntar just nu bara på bättre väder för mina kortturer.

Nu är ju inte hojen så dyr, dock förlorar den värde varje dag, och det får väl ses som en kostnad eftersom jag antagligen inte kommer ha kvar den forever. 258kr/mån kostar den att garageförsäkra. Men påställd så ligger den på 2400kr/mån hel/helår. Och det är ju ganska saftigt.

Mvh /Try

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...