Börsen på nästan -20% den 4 augusti...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
I oroliga tider vänder sig folk till mer "säkra tillgångar" och då främst guld. Eftersom silvret följer guldet fast än mer volatilt kommer priserna på dessa metaller att stiga framöver eftersom marknaden ser ut som den gör i dagsläget.

Sen så köper man inte fysiska metaller utan papper, man kan givetvis säkra upp med lite fysiskt också.

Du hänger mycket på DIs Börssnack hör jag:D

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Snacket om guld... Skulle det skita sig totalt så är fasen guld det sista jag är intressant av, jag vill ha mat, kläder och tak över huvudet.

Slängde lite småcash för spänningens skull (och kortsiktigt tänkande) på Starbreeze i hopp om att dom äntligen skulle presentera Red Lime projektet (a.k.a Syndicate) på EA's stora presskonferens, men icke, så hamnade lite minus där men är ju bara att vänta ut tills det hela faktiskt får ett releasedatum och information officiellt kommer ut med bilder, trailers osv.

aktien guppar på 0,14-0,16 ungefär, jag var sen in och köpte på 0,19 - såg någon stackare köpte på 0,21 mitt under presskonferenser, stackarn hehe

(annars så håller jag kvar det jag har samt köper lite extra nu när det är rea)

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Snacket om guld... Skulle det skita sig totalt så är fasen guld det sista jag är intressant av, jag vill ha mat, kläder och tak över huvudet.

Det är inte det fysiska guldet som är det eftertraktade utan vad du kan köpa för det. Se det som en säker typ av valuta som du kan byta mot andra saker du vill ha.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, ångrar det inte en sekund.

Det kommer mer skit, var så säker.

Jag tror också att det blir värre för tillväxten har inte hunnit ta fart innan den nu bromsas av en vettskrämd marknad som nu sprider ringar på vattnet i en nedåtgående spiral.

Men sen är nästa problem att världens skuldproblem kommer tvinga usa och många andra länder att trycka mer pengar med resultatet att inflationen kommer dra iväg. Och med hög inflation vill man inte ha pengar på bankkontot med låg ränta. Så var ska man placera sina pengar egentligen?
Vi har haft en låg inflation med hjälp av billig produktion från asien men kina har hög inflation vilket snabbt kommer leda till att de prylar vi köpt billigt kommer snabbt bli dyrare i svenska kronor räknat.

Det klassiska är ju guld men guldpriset har redan skenat och guld är dessutom en ganska meningslös metal som bara har en funktion i några enstaka elektronikprylar som jag inte tror på i längden. Det mesta av världens guld ligger nergrävt i marken med betald personal som vaktar skiten.

I inflationstider ska man äga, så frågan är bara vad man vill äga i dessa tider? Det enda jag kan komma på att placera sina slantar i just nu är icke konjukturkänsliga aktier.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det klassiska är ju guld men guldpriset har redan skenat och guld är dessutom en ganska meningslös metal som bara har en funktion i några enstaka elektronikprylar som jag inte tror på i längden. Det mesta av världens guld ligger nergrävt i marken med betald personal som vaktar skiten.

I inflationstider ska man äga, så frågan är bara vad man vill äga i dessa tider? Det enda jag kan komma på att placera sina slantar i just nu är icke konjukturkänsliga aktier.

Köp plattTVs, dom kommer aldrig mer bli så billiga! :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Även om jag investerar i aktier så är jag inte särskilt positiv till sparformen. Låter kanske motsägelsefullt, men jag gillar inte det korta synsättet med kvartalsrapporter. Information är bra, men inte på bekostnad av att man numera inte kan ta långsiktiga beslut. Aktieägarna har ett flockbeteende och flyr fältet så fort det osar lite. Med ett större kapital hade jag helt klart föredragit andra investeringar utanför börsen som man kan arbeta med i lugn och ro. Titta på de bolag som växt organiskt utanför börsen. Ikea tar långsiktiga beslut utan inblandning av pensionsfonder, fonder och investmentbolag samt små aktieägare.

Bra belägna bostadsfastigheter är alltid ett säkert kort. Folk behöver alltid tak över huvudet. Mark och skog är säkert inte heller dumt att äga på sikt. Men priserna på alla dessa investeringar har tyvärr gått upp otroligt mycket under senare år med dopade låga räntor. Vi får väl se vart det slutar nu när staterna har problem. Nu trycks räntorna ner igen, men vi ska nog inte vara allt för säkra på att det kommer att se ut så. Jag tror inte vi kan kicka igång en ny konjunktur med låga räntor. Det vapnet är förbrukat nu. Kolla på hur det gått för Japan.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
FED kommer med största sannolikhet att lansera QE3 paketet runt 20 sep eftersom Feds "ägare" mer eller mindre begär det nu.

nedan utdrag från finanansiella insikter:

Som grädde på QE-moset så har inte mindre än två tunga Fed-delägare i form av Goldman Sachs och JP Morgan släppt ‘analyser’ (kravbrev) där man förväntar sig ytterligare stimulanser inom en inte alltför avlägsen framtid. Regelbundna läsare vet vad det innebär – grönt ljus och tillstånd för Ben att börja värma upp sedelpressarna åt husse.

Här är ett utdrag från Goldmans analys (via ZeroHedge):

..our base case for September 20-21 is for the FOMC to state its intention to reinvest MBS paydowns at the longer-end of the Treasury yield curve, but only to signal the possibility of a larger program at a later date.

There are three main ways in which the Fed could be more radical: (1) an extension of the QE program into markets other than Treasuries and agency MBS, e.g., private sector securities, (2) a much bigger QE program, up to the extreme version of a promise to buy as many securities as needed to hit a specific yield target (i.e. a “rate cap” further out on the yield curve as then-Governor Bernanke suggested back in 2002), and (3) an explicit or implicit change in the Fed’s policy targets.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ojdå hade börsen gått ner idag;)

Bifogat

• 110902.jpg
    110902.jpg
    50.9 KB · Visningar: 39

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tjoho, äntligen lite uppåt den senaste månaden :banana

Men kollar man sedan årsskiftet så ser det inte lika roligt ut men det är ju väg åt rätt håll just nu :gnissla

Bifogat

• akt.jpg
    akt.jpg
    29 KB · Visningar: 31
  • akt2.jpg
    akt2.jpg
    29.9 KB · Visningar: 29
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...