Var det inte precis så USA gjorde nyligen?
I mina ögon är inte USA en jämförbar marknad eller situation
Var det inte precis så USA gjorde nyligen?
Du får nog vänta länge eller slå till nu i nån bra tillväxtkommun. Du kan glömma alla idioter som tror att priserna ska rasa 30-40%. Då får vi en depression utan like i Sverige. Det tillåter aldrig riksbanken eller regeringen.
Vilken målsättning riksbanken än har så tror jag tyvärr att regering och även riksbanken hellre låter inflationen äta upp folks överbelåning på bekostnad av högre räntor som kompensation åt låneinstituten.
Ökar arbetslösheten i Sverige så att många blir långtidsarbetslösa då kommer vi nog att se ett stort prisfall på bostäder runt om i Sverige. Värst kommer det att bli i storstäderna där man har belånat sig mest. Bankerna kommer att tvinga folk till det. Så länge folk kan hålla sig flytande då kommer nog inget radikalt att hända. Men förvärras krisen som pågår runt om i världen. Då kommer inte ens vårt trygghetssystem att rädda bostadsmarknaden.
Så, först skulle man stävja belåningen av bostäder (i form av belåningsgrad etc) för att sedan inte låta ekonomin falla för att inte ta konsekvenserna av sin egen reglering?
Inga politiker vill sitta i oppositionen. De vill vara i en position där de får vara med och bestämma och anpassar sin politik efter det. Om det innebär att man skjuter problemen framför sig och sopar dem under mattan ytterligare en mandatperiod eller två. Då kommer man att göra just det. Tittar vi på vad som hänt i vår omvärld så är det precis politikerna gjort. Man har dopat sig till en hög tillväxt med hjälp av låga räntor. Få har klagat eftersom de sett värdena på sina fastigheter stiga till skyarna. Man har sålt lyxbilar som aldrig förr.
Du får nog vänta länge eller slå till nu i nån bra tillväxtkommun. Du kan glömma alla idioter som tror att priserna ska rasa 30-40%. Då får vi en depression utan like i Sverige. Det tillåter aldrig riksbanken eller regeringen.
Vi får väl se... En del hjältar har ju använt sina aktier som säkerhet vid ytterligare aktieköp. Dvs köpt luft för luft som de en gång betalat en slant för och idag får betala dubbelt eller mer för att bli kvitt. Bland annat...
Ränta är ju penningpolitik, hur menar du att en politiker skulle kunnat styra det? Det här problemet renderar ju snarare ut i finansinspektionen och brist på mod att sätta sig på tvären med rekommendationer och åtstramningar.
Eller var tänkte jag fel nu?
Inga politiker vill sitta i oppositionen. De vill vara i en position där de får vara med och bestämma och anpassar sin politik efter det. Om det innebär att man skjuter problemen framför sig och sopar dem under mattan ytterligare en mandatperiod eller två.
Så skulle nog endast naiva banktjänstemän uttala sig. Det är väl förövrigt de som gärna säger att man ska "ha is i magen" och "sitta still i båten" ... kanontips, verkligen!
Priserna kommer att sjunka och det kommer att kännas ... tror jag
Precis! Och på samma sätt tillåter regeringen och riksbanken inte att folkets pensionspengar raderas i börskrasher.
Och fastighetskrashen i början på 90-talet har aldrig hänt.
För övrigt tycker jag du ska läsa på lite om vilka direktiv vår riksbank har fått från regeringen. Du verkar utgå ifrån hur den amerikanska riksbanken.
Om du ser min förklaring ovanför så förstår du nog hur jag tänker.
Jo, jag förstår! Det är nya tider nu med en ny ekonomi och hög inflation är inget som hotar i horizonten. Trots att världens största exportnation har rejält hög inflation.
Jag delar inte din åsikt och tror att vi har haft en dold hög inflation och därför har vi nu lägre räntor än vi borde ha och dessutom tror jag inte inlationen snart även flyter över till de varor som ger våra inflationssiffror och när den inflationen skall stävjas så kommer räntorna dra iväg uppåt.
Med dold inflation menar jag att prisökningarna som egentligen vi haft har varit på produkter som inte är medräknade i våra inflationssiffror. T.ex så är inte huspriser inräknaden i inflationen och värdet på hus har ökar enormt sedan början på 90-talet.
Nej det är riktigt huspriser är inte medräknade men boendekostnaden är det. Sen är det ju den minskade arbetskostnaden på produkter från Asien som sett till att de inte stigit i pris trots att komponenterna har det.
Men hur ska huspriserna sjunka utan att vi får en så allvarlig kris att regeringen och riksbanken inte ingriper tror du?
Får inte detta en så allvarlig effekt på ekonomin att hög arbetslöshet hotar runt hörnet?
Precis! Och just därför så kommer deras inflation till oss som ett brev på posten.
Hög inflation måste av riksbanken bromsas med högre räntor.
Det är inte regeringens uppgift att hålla bostadspriserna uppe. Precis som det inte är regeringens uppgift att hålla börsen uppe.
Ja, vi kan nog se fram emot ökad arbetslöshet emellanåt, det hör liksom till varje lågkonjuktur oavsett hur regeringen agerar. När det sedan sker samtidigt med betydligt högre räntor än vad de de flesta vant sig vid så kommer det svida för många som skaffat sig för dyra bostäder.
Sen lever vi i en global värld och många av världens nationer är skuldsatta upp över öronen och kommer inte kunna hjälpa till med åtgärder, vilket kommer försämra konjukturläget ytterligare i ett globalt perspektiv och det kommer vi i sverige naturligtvis påverkas av.
Ligger viss del i det du säger. Men regeringen och riksbanken är populistisk och följer marknaden.
Det är just för att politikerna är populister som vi kommer få inflation och med hög inflation följer höga räntor.
Sen så är inte riksbanken populister. Riksbanken är snarare som en djävla maskin programerad att reglera inflationen och inget annat.
I mina ögon är inte USA en jämförbar marknad eller situation
Har inte klara fakta just nu, men kan konstatera att jag gjore rätt när jag sålde mina SWEDBANK på ca +12 för ett tag sedan. Kan nog sluta gräma mig att jag inte sålde när dom låg på +22....
12 procent är bra för att vara aktier, själv gjorde jag en portföljökning med 142,9% på en vecka med warranter.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|