Börsen på nästan -20% den 4 augusti...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du får nog vänta länge eller slå till nu i nån bra tillväxtkommun. Du kan glömma alla idioter som tror att priserna ska rasa 30-40%. Då får vi en depression utan like i Sverige. Det tillåter aldrig riksbanken eller regeringen.

Precis! Och på samma sätt tillåter regeringen och riksbanken inte att folkets pensionspengar raderas i börskrasher.

Och fastighetskrashen i början på 90-talet har aldrig hänt.

För övrigt tycker jag du ska läsa på lite om vilka direktiv vår riksbank har fått från regeringen. Du verkar utgå ifrån hur den amerikanska riksbanken.

Vilken målsättning riksbanken än har så tror jag tyvärr att regering och även riksbanken hellre låter inflationen äta upp folks överbelåning på bekostnad av högre räntor som kompensation åt låneinstituten.

Ökar arbetslösheten i Sverige så att många blir långtidsarbetslösa då kommer vi nog att se ett stort prisfall på bostäder runt om i Sverige. Värst kommer det att bli i storstäderna där man har belånat sig mest. Bankerna kommer att tvinga folk till det. Så länge folk kan hålla sig flytande då kommer nog inget radikalt att hända. Men förvärras krisen som pågår runt om i världen. Då kommer inte ens vårt trygghetssystem att rädda bostadsmarknaden.

Det tror jag också men det du säger kommer nog inte ske förrän regeringen ändrar riksbankens inflationsmål. Och innan det sker så kommer det hinna flyta mer blod.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Så, först skulle man stävja belåningen av bostäder (i form av belåningsgrad etc) för att sedan inte låta ekonomin falla för att inte ta konsekvenserna av sin egen reglering?

Inga politiker vill sitta i oppositionen. De vill vara i en position där de får vara med och bestämma och anpassar sin politik efter det. Om det innebär att man skjuter problemen framför sig och sopar dem under mattan ytterligare en mandatperiod eller två. Då kommer man att göra just det. Tittar vi på vad som hänt i vår omvärld så är det precis politikerna gjort. Man har dopat sig till en hög tillväxt med hjälp av låga räntor. Få har klagat eftersom de sett värdena på sina fastigheter stiga till skyarna. Man har sålt lyxbilar som aldrig förr.

I princip alla har fått hybris och på ett eller annat sätt utnyttjat situationen. Nu är det dags att betala notan. Men politikerna och väljarna kommer nog att fortsätta stoppa huvudet i sanden och hoppas på att mirakel ska ske som trollar bort alla skulderna som staterna tagit över från finansinstituten. Det enda man har gjort är att man flyttat skulden till skattebetalarna. Visst kan man skriva av skulderna men det uppstår stora obalanser i ekonomin.

Jag tycker mig redan se en prisökning och den är till stor del inflationsdriven. Kan säga att jag inte litar på de officiella inflationssiffrorna. Man borde nog se över vilken varukorg man använder. Speglar den verkligheten?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Inga politiker vill sitta i oppositionen. De vill vara i en position där de får vara med och bestämma och anpassar sin politik efter det. Om det innebär att man skjuter problemen framför sig och sopar dem under mattan ytterligare en mandatperiod eller två. Då kommer man att göra just det. Tittar vi på vad som hänt i vår omvärld så är det precis politikerna gjort. Man har dopat sig till en hög tillväxt med hjälp av låga räntor. Få har klagat eftersom de sett värdena på sina fastigheter stiga till skyarna. Man har sålt lyxbilar som aldrig förr.

Ränta är ju penningpolitik, hur menar du att en politiker skulle kunnat styra det? Det här problemet renderar ju snarare ut i finansinspektionen och brist på mod att sätta sig på tvären med rekommendationer och åtstramningar.

Eller var tänkte jag fel nu? :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du får nog vänta länge eller slå till nu i nån bra tillväxtkommun. Du kan glömma alla idioter som tror att priserna ska rasa 30-40%. Då får vi en depression utan like i Sverige. Det tillåter aldrig riksbanken eller regeringen.

Vi får väl se... En del hjältar har ju använt sina aktier som säkerhet vid ytterligare aktieköp. Dvs köpt luft för luft som de en gång betalat en slant för och idag får betala dubbelt eller mer för att bli kvitt. Bland annat..

Och använt sina övervärderade kåkar till att att plocka ut fler pantbrev för att köpa sin Q7:a, resa till Thailand 4ggr/år och ha plattis på altanen. Great stuff, for me that is.. När räntan sen kryper uppåt, kåken inte alls är värd mer år 2 än år ett ja då finns där lite utrymme kvar.

Mest pyrt till borde bostadsrättsinnehavare ligga, föjt av villaägare i vissa områden. Mer safe borde skogsfastighetsägare ligga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi får väl se... En del hjältar har ju använt sina aktier som säkerhet vid ytterligare aktieköp. Dvs köpt luft för luft som de en gång betalat en slant för och idag får betala dubbelt eller mer för att bli kvitt. Bland annat...

Och inom bostadssvängen kallas samma fenomen för att göra bokarriär... Och då är det inte längre konsumtion att bo, utan en investering. Joråsatte...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ränta är ju penningpolitik, hur menar du att en politiker skulle kunnat styra det? Det här problemet renderar ju snarare ut i finansinspektionen och brist på mod att sätta sig på tvären med rekommendationer och åtstramningar.

Eller var tänkte jag fel nu? :)

Nej, du tänker rätt. Politiker bestämmer inte styrräntan utan det gör riksbanken. Däremot kan ju politikerna ta andra populära beslut för att elda på konjunkturerna. Kolla 90- talets fastighetskris. En lång lista med felaktiga politiska beslut ledde till kraschen och förvärrade den. Vi väljer våra politiska företrädare på inte sällan på populistiska grunder. Kanske har vi fått vad vi förtjänat? Riksbanken kan inte trolla med de verktyg de har och de mål som satts upp. Sedan 90- tals krisen har man prioriterat att hålla inflationstakten på 2%. Du ska se att man kommer att lätta på det kravet som ett delverktyg. De med stora lån som tagit risker kommer att gynnas så länge de kan hålla sig flytande. De som tagit allt för stora lån på sig och saknar medel att betala räntor och amorteringar kommer att stå där med handen i fickan och titta på medan banken tar deras ägodelar.

Lustigt att du nämner Finansinspektionen som verkligen är uddlös här i Sverige på alla plan. Tyvärr genomsyrar det även många andra myndigheter. Man borde kunna kräva mer ansvar av politiker och näringslivstoppar i det här landet och utomlands. Då kanske vi hade sluppit se så kraftiga konjunktursvängningar som vi sett med allt kortare intervaller.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Inga politiker vill sitta i oppositionen. De vill vara i en position där de får vara med och bestämma och anpassar sin politik efter det. Om det innebär att man skjuter problemen framför sig och sopar dem under mattan ytterligare en mandatperiod eller två.

Nollställninen kommer att komma förr eller senare var så säker. Ett tecken på när den kommer kanske vi får reda på runt 20 sep när FED ev levererar QE3.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Så skulle nog endast naiva banktjänstemän uttala sig. Det är väl förövrigt de som gärna säger att man ska "ha is i magen" och "sitta still i båten" ... kanontips, verkligen!

Priserna kommer att sjunka och det kommer att kännas ... tror jag :)

Låt mig förklara.

Priserna kommer att sjunka men inte i den takt många förutspår några 40-50% är det inte tal om. Att huspriserna rasar 5% /år i 3 år är rimligt inte mycket mer. För att styrka mitt argument ska jag här redovisa.

Antaganden medianbelåningsgraden i storstäder ligger på 80%

Familjen Svensson köper hus för 3 milj alltså lån på 2,4 milj.
Om huspriserna faller 40% är huset värt 1,8 milj.
Skulle familjen Svensson sälja huset har de ingenstans att bo samt en restskuld på 600tkr. Alltså är det sista familjen Svensson gör att sälja huset och få en förlust. Istället minskar de utgifter på kläder, mat ,elektronik etc. Detta leder till minskad intäkter för företagen som får dra ned på personalen vilket leder till ökad arbetslöshet. Regeringens viktigaste mål är att minska arbetslösheten därför kommer de vidta åtgärder för att minska effekterna. Eftersom att de blir minskad efterfrågan på varor då pengar behövs till räntor. Blir reorna fler och priserna faller alltså minskar inflationen. Riksbanken vill här undvika deflation och sänker räntan. Då inflationsmålet är riksbankens viktigaste parameter.

Men om vi har en lång ränta och fallande huspriser då? Om nu medel Svensson är så högt belånad som kommer de fann inte sälja med restlån.

Finanskrisen på 90-talet då?
Det var en helt annan situation. Vi hade en fast kronkurs till dollarn som skulle försvaras. Därför steg räntan så mycket. Qvantumfonden gjorde attacker mot kronan som riksbanken var tvungen att försvara. Dvs. riksbanken lovar betala x antal kronor för dollarn men övriga länder vill inte sälja dollar för de antalet kronor då de anser att kronan är värd mindre. Vidare hade vi en inflation på ca: 10% som var tvungen att stävas med högre räntor. På den tiden hade inte heller riksbanken något inflationsmål. Inflations späddes även på av starka fackföreningar som ordnade lönhöjningar som minst motsvarade inflationen.

//Dafe

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Precis! Och på samma sätt tillåter regeringen och riksbanken inte att folkets pensionspengar raderas i börskrasher.

Och fastighetskrashen i början på 90-talet har aldrig hänt.

För övrigt tycker jag du ska läsa på lite om vilka direktiv vår riksbank har fått från regeringen. Du verkar utgå ifrån hur den amerikanska riksbanken.

Om du ser min förklaring ovanför så förstår du nog hur jag tänker.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om du ser min förklaring ovanför så förstår du nog hur jag tänker.

Jo, jag förstår! Det är nya tider nu med en ny ekonomi och hög inflation är inget som hotar i horizonten. Trots att världens största exportnation har rejält hög inflation.

Jag delar inte din åsikt och tror att vi har haft en dold hög inflation och därför har vi nu lägre räntor än vi borde ha och dessutom tror jag inte inlationen snart även flyter över till de varor som ger våra inflationssiffror och när den inflationen skall stävjas så kommer räntorna dra iväg uppåt.

Med dold inflation menar jag att prisökningarna som egentligen vi haft har varit på produkter som inte är medräknade i våra inflationssiffror. T.ex så är inte huspriser inräknaden i inflationen och värdet på hus har ökar enormt sedan början på 90-talet.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jo, jag förstår! Det är nya tider nu med en ny ekonomi och hög inflation är inget som hotar i horizonten. Trots att världens största exportnation har rejält hög inflation.

Jag delar inte din åsikt och tror att vi har haft en dold hög inflation och därför har vi nu lägre räntor än vi borde ha och dessutom tror jag inte inlationen snart även flyter över till de varor som ger våra inflationssiffror och när den inflationen skall stävjas så kommer räntorna dra iväg uppåt.

Med dold inflation menar jag att prisökningarna som egentligen vi haft har varit på produkter som inte är medräknade i våra inflationssiffror. T.ex så är inte huspriser inräknaden i inflationen och värdet på hus har ökar enormt sedan början på 90-talet.

Nej det är riktigt huspriser är inte medräknade men boendekostnaden är det. Sen är det ju den minskade arbetskostnaden på produkter från Asien som sett till att de inte stigit i pris trots att komponenterna har det.

Men hur ska huspriserna sjunka utan att vi får en så allvarlig kris att regeringen och riksbanken inte ingriper tror du?
Får inte detta en så allvarlig effekt på ekonomin att hög arbetslöshet hotar runt hörnet?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej det är riktigt huspriser är inte medräknade men boendekostnaden är det. Sen är det ju den minskade arbetskostnaden på produkter från Asien som sett till att de inte stigit i pris trots att komponenterna har det.

Precis! Och just därför så kommer deras inflation till oss som ett brev på posten.

Men hur ska huspriserna sjunka utan att vi får en så allvarlig kris att regeringen och riksbanken inte ingriper tror du?
Får inte detta en så allvarlig effekt på ekonomin att hög arbetslöshet hotar runt hörnet?

Hög inflation måste av riksbanken bromsas med högre räntor.

Det är inte regeringens uppgift att hålla bostadspriserna uppe. Precis som det inte är regeringens uppgift att hålla börsen uppe.

Ja, vi kan nog se fram emot ökad arbetslöshet emellanåt, det hör liksom till varje lågkonjuktur oavsett hur regeringen agerar. När det sedan sker samtidigt med betydligt högre räntor än vad de de flesta vant sig vid så kommer det svida för många som skaffat sig för dyra bostäder.

Sen lever vi i en global värld och många av världens nationer är skuldsatta upp över öronen och kommer inte kunna hjälpa till med åtgärder, vilket kommer försämra konjukturläget ytterligare i ett globalt perspektiv och det kommer vi i sverige naturligtvis påverkas av.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Precis! Och just därför så kommer deras inflation till oss som ett brev på posten.

Hög inflation måste av riksbanken bromsas med högre räntor.

Det är inte regeringens uppgift att hålla bostadspriserna uppe. Precis som det inte är regeringens uppgift att hålla börsen uppe.

Ja, vi kan nog se fram emot ökad arbetslöshet emellanåt, det hör liksom till varje lågkonjuktur oavsett hur regeringen agerar. När det sedan sker samtidigt med betydligt högre räntor än vad de de flesta vant sig vid så kommer det svida för många som skaffat sig för dyra bostäder.

Sen lever vi i en global värld och många av världens nationer är skuldsatta upp över öronen och kommer inte kunna hjälpa till med åtgärder, vilket kommer försämra konjukturläget ytterligare i ett globalt perspektiv och det kommer vi i sverige naturligtvis påverkas av.

Ligger viss del i det du säger. Men regeringen och riksbanken är populistisk och följer marknaden. Varför blev inte raset så stort som alla trodde 2008? Idag kan vi inte bara titta på ekonomiska samband utan vi måste även ta hänsyn till marknadens makt. Alla får samma info samtidigt och reagerar samtidigt detta leder till en pallnit i ekonomin om inte riksbanken eller regeringens agerande uppskattas av marknaden. Kom ihåg vilka som betalar för alla arbetslös nämligen staten.

Regeringens huvudmål är en hållbar ekonomi, jobb samt välfärd. Detta skapas inte genom högre utgifter och högre ränta. För att få företagen att investera och anställa personal måste man göra det attraktivt för dem. Kolla bara på hur riksbanken agerade senast.

Sen kan självklart allt hända som du tror men jag bedömmer det inte som särskilt troligt. Då när hus priserna i sådant fall har sjunkt är det väldigt få som kan köpa pga osäkerheten på arbetsmarknaden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ligger viss del i det du säger. Men regeringen och riksbanken är populistisk och följer marknaden.

Det är just för att politikerna är populister som vi kommer få inflation och med hög inflation följer höga räntor.

Sen så är inte riksbanken populister. Riksbanken är snarare som en djävla maskin programerad att reglera inflationen och inget annat.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är just för att politikerna är populister som vi kommer få inflation och med hög inflation följer höga räntor.

Sen så är inte riksbanken populister. Riksbanken är snarare som en djävla maskin programerad att reglera inflationen och inget annat.

Riksbanken ska vara oberoende och inte ta intryck av media. Men så är inte fallet. Självklart påverkas de av trycket utifrån. Som ett exempel har di's skuggdirektion behövt ändra räntebanan färre gånger än riksbanken. Vilket tyder på att de har bättre insikt i marknaden.

Sen att vi kommer få såg hög inflation är det ju rätt få som tror. Senaste rapporterna från de ekonomiska sekretariaten på en hel del finansiella institut talar mer om risken för deflation. Eller i alla fall stagnation med låg inflation dvs. ett Japan senario. Schweiz knöt ju sin franc till euron för att minska risken för deflation. Samt funderar ecb på att eventuellt sänka räntan så jag tror det dröjer innan några höga räntor kan trycka ner huspriserna.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
I mina ögon är inte USA en jämförbar marknad eller situation :)

Nej här har vi en stark vänster som mycket möjligt tar makten nästa val :)

Fastighetskatt is the shit för bostadsmarknaden ;)

Nej det ska dom ju inte införa, inte säger dom det innan valet iallafall :banana

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Har inte klara fakta just nu, men kan konstatera att jag gjore rätt när jag sålde mina SWEDBANK på ca +12 för ett tag sedan. Kan nog sluta gräma mig att jag inte sålde när dom låg på +22....

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Har inte klara fakta just nu, men kan konstatera att jag gjore rätt när jag sålde mina SWEDBANK på ca +12 för ett tag sedan. Kan nog sluta gräma mig att jag inte sålde när dom låg på +22....

12 procent är bra för att vara aktier, själv gjorde jag en portföljökning med 142,9% på en vecka med warranter:).

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024