Börsen på nästan -20% den 4 augusti...

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Upptrenden har vänt, nedåtresan har precis börjat ;)

Tjoho, äntligen lite uppåt den senaste månaden :banana

Men kollar man sedan årsskiftet så ser det inte lika roligt ut men det är ju väg åt rätt håll just nu :gnissla

Oj, då har ju jag inte förlorat mest i år :banana

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tja, det finns fler marknader, och de är inte renodlade kapitalister.

De har investerat stort i naturtillgångar i Afrika, de har investerat stort i Europa (bygger förövrigt ny tåglinje för godstransporter till EU), de har ryssar som handlar.

Nog skulle de kunna ta en förlust i låtsaspengar för att bli av med den enda konkurrerande supermakten.

Vinna ett världskrig utan att avlossa ett skott :)

Wikileaks: Kina ville investera i Wall Street

Nu läcker det fram uppgifter från Wikileaks, som tagit del av hemligstämplade diplomatpapper, att många av de inhemska aktörerna på Wall Street kunde ha fått kinesiskt inflytande under finanskrisen 2008.

Enligt papper från den kontroversiella sajten ska Guo Shuqing, vd på China Construction Bank (CCB) som till 57 procent ägs av staten, ha träffat den amerikanska ambassadören Alan Holmer i november 2008 och förklarat att såväl Kina som flera länder i Mellanöstern var intresserat av att ta över 10-15 procent av flera av bankjättarna, som ju hade enorma likviditetsproblem.

Vad som slutligen fick de kinesiska bankerna, som likt CCB i många fall kontrolleras av staten, att avstå var ett befarat missnöje hos såväl såväl de amerikanska myndigheterna som allmänheten.

Även om USA är en ekonomi på nedgång är det kinesiska intresset stort för USA och dess finansaktörer. I augusti 2010 fick statliga China Investment Corp tummen upp från myndigheterna att köpa 10 procent av Morgan Stanley efter att det mer eller mindre lovat att inte försöka ta kontrollen över eller influera finanshuset allt för starkt. Och fler kinesiska intåg lär vara att vänta – särskilt om krisen fortsätter att förvärras och finansaktörerna återigen suktar efter pengar.
...

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
U bet! Och nu har Ukraina släppt samt roliga pm väntar. Håll i hatten!

Lycka till! :) Jag har suttit ganska länge i Shelton, men det var ca 1år sedan, då hände det ingenting .. verkligen ingenting. Det fanns däremot en massa förhoppningar. Ukraina var ett helvete minns jag.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det här går ju som tåget .. var är alla haussare när man behöver er?! :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lycka till! :) Jag har suttit ganska länge i Shelton, men det var ca 1år sedan, då hände det ingenting .. verkligen ingenting. Det fanns däremot en massa förhoppningar. Ukraina var ett helvete minns jag.

Men nu är Ukraina löst, pengar är inne från Tomsk så de behöver ingen nyemission och mer pengar kommer in. Roliga pm är att vänta och en rejäl uppvärdering. De producerar både i Ukraina och Ryssland.

Innan Ukrainafailen vill jag minnas att det var snack om att de skulle
byta till OMX också men det lades på is just därför. Kanske kan detta komma att pånyo bli aktuellt. Jag håller hårt i mina.

Det här går ju som tåget .. var är alla haussare när man behöver er?! :tummenupp

Haha snart så. De får inte så stort medialt utrymme tyvärr.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var ute och shoppade en ny kudde idag i en tom sängbutik som reade med 40% rabatt på allt. Det gör ju iofs vissa kedjor året runt, år ut och år in så det säger kanske inte så mycket.

Snackade dock med säljaren som påpekade att dom knappt hade några kunder alls nu efter först ränteuppgångar och sedan börsnedgången som dödskyssen.
Det byts inte längre säng bara för att den nya flickvännen inte vill ligga i samma säng som det gammla exet blivit borrad i och liknande gäller nog ett flertal andra bransher också så tyvärr är nog bollen i rullning neråt nu och det rejält.

Imorgon får vi besked från riksbanken som tidigare lovat att höja räntan men nu tror alla att dom kommer låta räntan ligga oförändrad. Det senare är verkligen önskvärt men perosnligen tror jag dom kommer höja och då kommer kronan stiga gentemot övriga valutor och därmed skapa ännu mer problem för våra exportföretag.

Varför tror jag att dom höjer räntan? Jo, riksbankens har som huvudsaklig uppgift med räntenivån att reglera inflationen och inflationen ligger fortfarande för högt. I motsatt till riksbanken i usa har alltså sveriges riksbank inte samma krav på att även hålla uppe tillväxten. Så jag bävar inför morgondagen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Var ute och shoppade en ny kudde idag i en tom sängbutik som reade med 40% rabatt på allt. Det gör ju iofs vissa kedjor året runt, år ut och år in så det säger kanske inte så mycket.

Snackade dock med säljaren som påpekade att dom knappt hade några kunder alls nu efter först ränteuppgångar och sedan börsnedgången som dödskyssen.

Jo, jag tänkte köpa en ny Hästen, men sen kom börsnedgången så fick bli en begagnad tältsäng istället ;)

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag väntar fortfarande på att upp-till-öronen-belånade-människor inte har råd att bo kvar så jag kan tjaxa mig en kåk. Men jag verkar få vänta. :gnissla

Du får nog vänta länge eller slå till nu i nån bra tillväxtkommun. Du kan glömma alla idioter som tror att priserna ska rasa 30-40%. Då får vi en depression utan like i Sverige. Det tillåter aldrig riksbanken eller regeringen.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Du får nog vänta länge eller slå till nu i nån bra tillväxtkommun. Du kan glömma alla idioter som tror att priserna ska rasa 30-40%. Då får vi en depression utan like i Sverige. Det tillåter aldrig riksbanken eller regeringen.

Så skulle nog endast naiva banktjänstemän uttala sig. Det är väl förövrigt de som gärna säger att man ska "ha is i magen" och "sitta still i båten" ... kanontips, verkligen!

Priserna kommer att sjunka och det kommer att kännas ... tror jag :)

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vilken målsättning riksbanken än har så tror jag tyvärr att regering och även riksbanken hellre låter inflationen äta upp folks överbelåning på bekostnad av högre räntor som kompensation åt låneinstituten.

Ökar arbetslösheten i Sverige så att många blir långtidsarbetslösa då kommer vi nog att se ett stort prisfall på bostäder runt om i Sverige. Värst kommer det att bli i storstäderna där man har belånat sig mest. Bankerna kommer att tvinga folk till det. Så länge folk kan hålla sig flytande då kommer nog inget radikalt att hända. Men förvärras krisen som pågår runt om i världen. Då kommer inte ens vårt trygghetssystem att rädda bostadsmarknaden.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Vilken målsättning riksbanken än har så tror jag tyvärr att regering och även riksbanken hellre låter inflationen äta upp folks överbelåning på bekostnad av högre räntor som kompensation åt låneinstituten.

Så, först skulle man stävja belåningen av bostäder (i form av belåningsgrad etc) för att sedan inte låta ekonomin falla för att inte ta konsekvenserna av sin egen reglering?

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Så, först skulle man stävja belåningen av bostäder (form av belåningsgrad etc) för att sedan låta ekonomin falla för att inte ta konsekvenserna av sin egen reglering?

Var det inte precis så USA gjorde nyligen? :va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...