böter.. så mycket kostar det

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Nån som har kolla på vad det kostar om man blir stoppad utan backspeglar?

Man kanske kan klara sig undan med ombesiktning om dom är på bra humör, med vad kan böter ligga på ?

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Någon som vet hur lång tid det tar för snuten att skicka hem ett brev till en då man blivit fångad i en fartkamera i på tok för hög hastighet? Läste att det skulle ta ca 10 arbetsdagar på deras hemsida, men nu har det gått en månad... Har jag klarat mig tror ni? :banana

Tvivlar på det. Mina böter tog nästan 3 månader att få. Jag körde morsans bil..dom hade gått o kollat registren och skickade böter o foto på mig HEM TILL MIG inte till morsan som bilen står på. Detektivjävlar :p

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
inte när man kör hoj för du har ingen skylt framtill. så bara till att ösa på och ge en liten vänlig vinkning :D

Med en bil då?

absolut att man kan få böter om man kör bil och kör för fort förbi en fartkamera. men det är ju fortfarande så att om de inte kan identifiera föraren så blir det inga böter, så fäll ned solskyddet när du kör förbi. det funkar kalas. ;)

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Tänk på om man missar att släppa över en gående på ett övergångställe, även fast det är på vänster sida, 3 filer bort, så blir det bot på 3000kr :gnissla

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Nån som har kolla på vad det kostar om man blir stoppad utan backspeglar?

Man kanske kan klara sig undan med ombesiktning om dom är på bra humör, med vad kan böter ligga på ?

Finns ingen lag på att du behöver ha backspeglar.....MEN vissa snutar e lite kinkiga när dom legat å "jagat" dig i 5 minuter innan du upptäckt dom :tungan

Sen får ni ju lära er å snacka med poliserna! Körde om en civilpolis i kurva över heldraget, fick därefter lite slint i skallen å det hela slutade på en regnblöt villatomt där slicksen inte bet längre....
Indraget körkort? NÄ 1500:- för heldraget sen 750 för smitningen eftersom det blev halva priset på följdbrott.... köpte en trisslott dagen efter, men vann inget...antar att turen tog slut!

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tänk på om man missar att släppa över en gående på ett övergångställe, även fast det är på vänster sida, 3 filer bort, så blir det bot på 3000kr :gnissla

Och med lite otur så blir man av med kortet...
Praxis säger upp till 2 månader...

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Kompisen körde 37 på 30 väg under prövotiden, dom tog lappen för han, fick ta om skiten. lite nere den dagen :huvet

Undrar om din kompis dragit den hela sanningen för dig:va .Då samma regler gäl för den som inte har prövotid förutom på en punkt, blir man av med kortet så måste man ta om det.
Detta gällde iallafall när jag själv hade min prövotid, (åkte fast 3dan) dock :huvet bara böters.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Undrar om din kompis dragit den hela sanningen för dig:va .Då samma regler gäl för den som inte har prövotid förutom på en punkt, blir man av med kortet så måste man ta om det.
Detta gällde iallafall när jag själv hade min prövotid, (åkte fast 3dan) dock :huvet bara böters.

Korrekt,enbart 7km för fort räcker inte.

Samma regler som utan prövotid,dock kan det varit exempelvis förbi en skola med barn på väg över vägen och han inte stannat,då ses det som grov vårdslöshet eller liknande och grov vårdslöshet dras kortet in för.

Henrik

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Jaha, då var det min tur att bli tagen av farbrorn med den stora batongen.. Jag fick 2800:- i form av en ordningsbot att betala för att jag blev uppmätt i 49 km/h på 30 väg:huvet

njelger

Guest
Skämtar du 5 år?:gnissla låter mycket.. får hoppas att dom inte drar kortet bara var bara 1 år sedan jag blev av med det i några månader:rolleyes:

Skojar inte. 5 år. samma som att åka utan bälte. 5 år i brottsregistret. Staten gör allt för att kriminalisera "svensson".

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det är väll ändå 3 år?

Det trodde jag med...
Såååå fel...

http://www.polisen.se/inter/nodeid=37121&pageversion=1.html
Gallring ur belastningsregistretHär hittar du information om hur länge en person är registrerad i belastningsregistret. Det är påföljden, straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar. I Lag om belastningsregister (1998:620) i 16, 17 och 18 §§ finns bestämmelserna om gallring ur belastningsregistret.

5 år efter dom, beslut eller godkännandePenningböter
Dagsböter
Tillträdesförbud
5 år efter det att straffet föll bortFörvandlingsstraff för böter (18 eller 21 §§ (1979:189) bötesverkställighetslagen)
5 år efter det att straffet föll bortBortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)
10 år efter dom eller beslutVillkorlig dom
Åtalsunderlåtelse
Skyddstillsyn
Vård inom socialtjänsten
Fri från påföljd
Besöksförbud
10 år efter det att påföljden verkställtsFängelse
Sluten ungdomsvård
Rättspsykiatrisk vård
En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en anna uppgifts gallringstid ej infallit.

Alla uppgifter i registret gallras dock efter 20 år med vissa undantag.

[2006-10-24]

Sen är det ju tänkt att länsstyrelsen som vill ta tillbaka ditt kort om du gjort dumma saker många ggr bara ska titta 3 år tillbaka...
Det gör dom inte! Dom kan haspla ur sig saker som hände för både 4 och 5 år sen när dom vill ta tillbaka ditt körkort!
HATA!:mad:

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...