böter.. så mycket kostar det

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Blev tagen igår för grovt vårdslös körning...blev tyvärr gripen av panik och försökte smita och förlora kortet.
É dé någon som har den minsta aning om hur de kommer gå till väga nu? Dé lär bli stora dagsböter iaf...
Hur fungerar dé med indraget körkort? Hur lång tid måste straffet vara för att jag ska behöva göra om hela skiten igen?

Skriv gärna vad som hände..

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Skriv gärna vad som hände..

Stod vid ett rödljus och såg en MC-polis bakom mig. Massa tankar kretsa i mitt huvud, ingen regskylt, blinkers bak, ljusen och blåset ej godkända...fick panik helt enkelt och korkad som jag var försökte jag köra ifrån genom att dra på stenhårt ut på motorvägen. Körde slalom mellan bilarna in i en tunnel och körde mellan bilar/lastbilar. Hastigheten var runt 200km/h innan tunneln. Efter tunneln körde jag in i stan och hade vägspärr på min fil så jag körde motriktat mot rött mellan en buss (motfil) och rödljuset...efter en stund med full gas genom stan såg jag att mc-polisen fortfarande var hack i häl bakom mig. så jag bestämde mig för att stanna så ingen kom till skada eller att något värre skulle hända. jag gav upp, stängde av hojen och la mig ner på marken. sen drogs kortet på plats och han prata något om dagsböter.

mc-polisen var FRUKTANSVÄRT trevlig konstigt nog (dé va ingen good-cop bad-cop grej). men poliserna som kom med bilarna var asförbannade speciellt en av de som sa att jag kommer få två år för dé här, "dé ska jag se till", sa han.
Böterna oroar jag mig inte direkt över...dé é mest hur länge jag kommer va utan kort, om jag ska gå i trafikskolan igen. All info uppskattas.

korkade svar som (jag hade dragit på och bla bla bla undanbedes, tack). den här mc-polisen hade INGEN blivit av med. dé va inte vilken förare som helst bakom styret.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Blev tagen igår för grovt vårdslös körning...blev tyvärr gripen av panik och försökte smita och förlora kortet.
É dé någon som har den minsta aning om hur de kommer gå till väga nu? Dé lär bli stora dagsböter iaf...
Hur fungerar dé med indraget körkort? Hur lång tid måste straffet vara för att jag ska behöva göra om hela skiten igen?

Tråkigt! Hoppas att det går bra!

Om de tar körkortet i 1 år eller mer så måste du ta om det men är dommen 12månader eller mindre så får du tillbaka det efter den tiden!
Alltså dom 12 månader och du får tillbaka kortet men samma tid fast ett år och du får ta om det efter 1 år! Fråga mig inte varför det är ju exakt samma mängd dagar!!!

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Stod vid ett rödljus och såg en MC-polis bakom mig. Massa tankar kretsa i mitt huvud, ingen regskylt, blinkers bak, ljusen och blåset ej godkända...fick panik helt enkelt och korkad som jag var försökte jag köra ifrån genom att dra på stenhårt ut på motorvägen. Körde slalom mellan bilarna in i en tunnel och körde mellan bilar/lastbilar. Hastigheten var runt 200km/h innan tunneln. Efter tunneln körde jag in i stan och hade vägspärr på min fil så jag körde motriktat mot rött mellan en buss (motfil) och rödljuset...efter en stund med full gas genom stan såg jag att mc-polisen fortfarande var hack i häl bakom mig. så jag bestämde mig för att stanna så ingen kom till skada eller att något värre skulle hända. jag gav upp, stängde av hojen och la mig ner på marken. sen drogs kortet på plats och han prata något om dagsböter.

mc-polisen var FRUKTANSVÄRT trevlig konstigt nog (dé va ingen good-cop bad-cop grej). men poliserna som kom med bilarna var asförbannade speciellt en av de som sa att jag kommer få två år för dé här, "dé ska jag se till", sa han.
Böterna oroar jag mig inte direkt över...dé é mest hur länge jag kommer va utan kort, om jag ska gå i trafikskolan igen. All info uppskattas.

korkade svar som (jag hade dragit på och bla bla bla undanbedes, tack). den här mc-polisen hade INGEN blivit av med. dé va inte vilken förare som helst bakom styret.

Tråkigt att höra, har dock läst tidigare att MC-poliserna är rätt säkra på sin sak. Skulle inte ens fundera på att försöka dra en sådan själv i tät trafik..

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Tråkigt att höra, har dock läst tidigare att MC-poliserna är rätt säkra på sin sak. Skulle inte ens fundera på att försöka dra en sådan själv i tät trafik..

Har gjort dé innan och kom undan mitt i natten....efter dé lova jag mig själv att aldrig göra om något sånt men idiotin tog över:huvet
Men den här mc-polisen é inte att leka med, Isle of Man har han kört, kör bana och massa aktiviteter. Inte bara polisutbildningen som har gjort honom duktig dvs. Men jag har fått lära mig en läxa. Kommer dé här straffet följa mig till graven eller raderas registret nån gång om man inte gjort något mer på ett flertal år?

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01

Har för mig att ifall man inte har prövotid och "indragelsen" är mindre än ett år så får du tillbaka det. Är det över ett år så får du ta om det.
Har för mig det är inte exakt 100

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
kawwa
Grov vårdslöshet i trafik är minst 12 månader och då får man inte tillbaka körkortet även om prövotiden gått ut.

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
Det va tamejfan det galnaste jag hört för att slippa ca:2500-3000 tusen i böter...
Ok hade det varit 15-20k så kanske jag hade funderat på´t men fan inte för kaffe pengar...
Det verkar ju i alla fall som att du ångrar dig.. så jag hoppas du slipper krypa in i finkan för det du gjorde..
Fast körkortet får du nog räkna med att ta om om några år...

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Grov vårdslöshet i trafik är minst 12 månader och då får man inte tillbaka körkortet även om prövotiden gått ut.

Måste inte dommen lyda 1 år för att de skall dra kortet helt?
Om dommen lyder 12 månader så får du tillbaka lappen efter den tiden!

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
kawwa
Det beror helt på vad polisen skrev i sin rapport, men om han försökt smita från polisen i så "hög" hastighet kommer han få dagsböter och indraget KK i minst 12 månader.

Måste inte dommen lyda 1 år för att de skall dra kortet helt?
Om dommen lyder 12 månader så får du tillbaka lappen efter den tiden!

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Körde upp på cykelbanan ca 200m för att ta en liten genväg förbi en fet bilkö (som uppstod pga en buss som stannade vid en hållplats), lyckades passera 2 spärrlinjer, sedan ut på vägen igen. Mitt i smeten av bilarna stod dock en polishoj, som hjärnlösa jag, lyckades missa.

Ut på vägen igen som sagt, 50-väg var det, jag körde i ca 90-100, då jag hör ett jävla tutande bakom mig, jag tänkte att nu blir jag tutlurad av snuten, dock resulterade det hela i en liten inbetalningslapp på 300kr för ett slitet bakdäck.

Jag hade lånat polarens Husaberg, så jag stannade direkt (eftersom det inte var min hoj då), och snuten sa att han ville vara snäll för det är inte många "sånna dära crosshojar med gatdäck" som brukar stanna frivilligt:va :va :va

Kjell Andersson, mc-polis på Hisingen, trevligaste polis jag någonsin träffat!

Edit: Morsan har seriöst köpt 2 trisslotter till mig, återkommer när de är skrapade!

Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Ganska bra kört där. Jag håller tummarna för dig men under ett år kommer det inte bli är jag ganska säker på :/

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Djävulskt tråkigt att höra. :(

Nån som vet hur mycket en sån där ST1300 med polisutrustning toppar?

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Hatar denna tråden.

Ungefär lika kul som när doktorn säger "äh, du dör förr eller senare ändå."

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...