B-race på Sviestad 29/8

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Det kommer det visst göra eftersom din fulsoppa kommer rasera din hoj efter halva racet. I bollhavet vinner man inga race - jag vet.

Hör på den!

Din dyrsoppa och finolja hjälpte dig inte mycket mot spikskador och skuren kolv i helgen. :fakta

Jag ska lyfta på mina toppar om några dagar och räknar med att allt ser ut som vanligt – lite svart och småmärken i toppen efter "grus". Inget annat. :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
marcus nilsson skrev:
Känns som om man har lite att ta in :( men det är lång tid att träna tills dess!

Du har ju all tid i världen att träna och vetskapen att andra kör 58 med en hoj som är identisk med din måste ju vara en bra sporre. Kapa en sekund på din bästa varvtid i helgen och du kommer hetsa Goodstuff. :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Troligen kommer något annat gå sönder eller inte fungera på din hoj då också så vi lär inte få veta hur det hade gått om allt klaffat.

Men om den går som den ska ser jag följande framför mig:

Din bästa varvtid i helgen när hojen funkade: 58:6
Min bästa varvtid i helgen: 59:5

Jag körde på ettan i Bergskurvan och Esset vilket gjorde att jag inte kom iväg speciellt snabbt ut ur dessa kurvor. Jag kommer träna bort det och köra på tvåan istället. Det innebär högre fart i dessa kurvor och kommer sänka mina varvtider med 0,5–1,5 sek. Då är jag gott och väl på din nivå. Ett problem är att din hoj är snabbare rakt fram. Frågan är om den är tillräckligt mycket snabbare för att du ska kunna dra nytta av det och få ett försprång. Klart är i alla fall att det är upplagt för en kul och jämn fight och som du skrev innan helgens race – jag kommer inte ge mig i första taget.

:tummenupp

Hehe, du är ju inte ensam om att träna under sommaren.
De gånger jag låg bakom dig under helgen var det inte i torparn du tappade särskilt mycket tid. Du bromsar rätt sent, men också rätt mycket, så det var inga större problem att åka ikapp dig in i kurvorna och genom kurvorna. Där hittar du nog enklare 0.5-1.5 sekunder, torparn åkte du rätt bra genom.

Och visst kan man hoj rasa igen, men tror att jag hittat de flesta felkällorna nu, sviestad fick iaf bort den mesta rosten ur kroppen, så nu ska tempot höjas rejält.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Hör på den!

Din dyrsoppa och finolja hjälpte dig inte mycket mot spikskador och skuren kolv i helgen. :fakta

Jag ska lyfta på mina toppar om några dagar och räknar med att allt ser ut som vanligt – lite svart och småmärken i toppen efter "grus". Inget annat. :tummenupp

Jo, Khilander råkade ju aldrig ut för några ras när han körde sin maskin på billig soppa, men din racer är ju en evighetsmaskin(tm) :D

Sätter nog dig och Gustav på samma nivå, det vill säga dålig koll(än så länge), men du har haft tur, under sådär de 10 passen du kört..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Jo, Khilander råkade ju aldrig ut för några ras när han körde sin maskin på billig soppa, men din racer är ju en evighetsmaskin(tm) :D

Sätter nog dig och Gustav på samma nivå, det vill säga dålig koll(än så länge), men du har haft tur, under sådär de 10 passen du kört..

Vad råkade Khilander ut för och kunde han fastställa orsaken?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Vad råkade Khilander ut för och kunde han fastställa orsaken?

Tja, en vev som dog i ett vevlager, några kolvnyp, sen fick han väl gå ner i komp etc.
Vissa ras är mer eller mindre oförklarliga, man tycker man kört hojen riktigt fett, man har kört in saker ordentligt etc.. Men det kan vara såna småsaker att man ändrat körstil, hur man ger på gas osv..
Rolle(en kille som kör gammel-racer) råkade ut för en rejäl ras, med låst bakhjul som följd, trots att loggern visat på väldigt låga avgastemper osv.
Som Ako (khilander)skrev i en annan tråd, man köra "safe" och då finns risken ändå där att något går sönder.
Säger inte det här för att skrämma dig, utan bara för att du ska vara beredd på att det kan bli rätt stressigt/irriterande/jobbigt om man inte gör det.
D.v.s en mental approach, jag visste att saker inte skulle bli helt lätt på anderstorp, eftersom jag inte hade hunnit testa ut grejerna. På sviestad var det ju en en gång klantmeck som strulade till det på fredagen, på rejset var det hade jag inte gått över precis allt, utan pipan vibrerade ju loss.. hade jag kollat det efter warm-up'en hade jag förmodligen upptäckt att skruvarna inte satt som de skulle..
Det är för enkelt att glömma såna smågrejer, eller typ en underkåpa :rolleyes:
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
oFFkeFF skrev:
Linmags riktiga hondaracer är till salu :tummenupp

pris?

hade egentligen tänkt en 125R eller 250SP för runt 20-25 men alla alternativ är intressanta så länge det inte är dieselmotor...
 

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Jag tror att jag kan kapa nån sekund med drevningen, drevade alldeles för fegt på sviestad! Men 58:eek:rna känns lite svåra att rå på :gnissla
Nyteknik skrev:
Du har ju all tid i världen att träna och vetskapen att andra kör 58 med en hoj som är identisk med din måste ju vara en bra sporre. Kapa en sekund på din bästa varvtid i helgen och du kommer hetsa Goodstuff. :tummenupp
 

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Jag började med 13/43 bytte sen till 13/42 men efterhand som jag körde snabbare och snabbare för varje körpass så skulle jag ha bytt till 14/43 tänkte jag men då hade kedkan blivit för kort och jag ville inte börja att förlänga kedjan. Jag tänkte köra 14/42 men jag tänkte att då kanske jag får för lite varv ut ur kurvorna så jag struntade i det. Nästa gång blir det 14/42 eller ev 14/43.
Det var superkul att tävla, kändes mycket roligare att träna med bara 250 cyklar, så slapp man bli omkörd av ett gäng 600/1000 cc på rakan, så fanns det lite mer utrymme att välja spår!
Synd att det gick lite halvtaskigt på själva tävlingen, tappade ganska många sekunder på en avåkning i torparn!
Jörgen Player Special skrev:
Vad åkte du med för drevning och vad tyckte du om att tävla?

/Jörgen
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Ja, mindre hojar är roligare. :fakta

OT:

Du – hur ska jag spara den redigerade filmen? Vilket format etc? Märkte när jag försökte bränna hela rasket på en CD och skicka till dig att det var hela 11 Gb. Förslag?
Dra ner formatet så att det får plats på en cd, mpg råkkar
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag tycker Nyteknik ska tona ner sin kaxighet över uteblivna ras, jag är inte skrockfull egentligen men när det gäller tvåtaktsracers vetifan.....

Min hoj gick helt "safe" på Falkenberg, plockade av tändstiftet och såg att den gick sådär lagom halvfett så man "slipper oroa sig". Ändå tokskar den och kastade av mig, Nikasilet hade släppt. För eller senare kommer raset, inbilla dig inget om din maskin. Min har gått betydligt längre än vad din gjort utan att strula i år. Det kommer.....
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
marcus nilsson skrev:
Jag började med 13/43 bytte sen till 13/42 men efterhand som jag körde snabbare och snabbare för varje körpass så skulle jag ha bytt till 14/43 tänkte jag men då hade kedkan blivit för kort och jag ville inte börja att förlänga kedjan. Jag tänkte köra 14/42 men jag tänkte att då kanske jag får för lite varv ut ur kurvorna så jag struntade i det. Nästa gång blir det 14/42 eller ev 14/43.
Det var superkul att tävla, kändes mycket roligare att träna med bara 250 cyklar, så slapp man bli omkörd av ett gäng 600/1000 cc på rakan, så fanns det lite mer utrymme att välja spår!
Synd att det gick lite halvtaskigt på själva tävlingen, tappade ganska många sekunder på en avåkning i torparn!


OK! Då körde jag om dig precis i torparn.. Det var i samma veva som Pär #11 lowside:ade ut ur samma kurva.
Alla åker med 14-42 utan jag som åker 14-41. Funderar dock på 14-43 nästa gång...?
Javisst är det kul när det bara är 250, vi har ju dessutom den fördelen att v åker entypsracing, så det blir täta fighter!
Blir det träning på Gåsen innan nästa race nu då?

/Jörgen
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top