B-race på Sviestad 29/8

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
:D

Ho ho – förlåt. Det är verkligen inte min mening att mästra eller raljera. Och det är klart att jag inte är helt allvarlig. Troligare förr än senare råkar jag också ut för tvåtaktselände. Men det roar mig att jag är den som har haft minst besvär trots att det är jag som har meckat minst och kört med driv- och smörjmedel som alla förståsigpåare har avfärdat som skräp. Det borde ändå säga någonting om fördelen med att inte skruva i onödan eller använda obeprövade delar. Av Robert Ek fick jag rådet att låta så mycket som möjligt på hojen vara i standardskick och det tänker jag följa. Trots att hojen är tio år gammal har den kapacitet att gå betydligt fortare runt Sviestad än vad jag är kapabel till för närvarande. Det finns med andra ord en hel del att göra med min körteknik innan jag behöver en värre hoj.




Det var inget fel alls på kopplingen. Bara den där kulan som satt längst in istället för längst ut. Men det hade ju funkat bra ändå. Placerade den längst ut vid monteringen av lamellerna efter bytet av den lägre tvåan. Nemas problemas.

Visst, det är kul men det intressanta är om du verkligen själv tror på att du har haft lite problem för att du skruvat minst och kör på billig olja och soppa.
Att lyfta toppen och cylindern sliter inte på hojen.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Visst, det är kul men det intressanta är om du verkligen själv tror på att du har haft lite problem för att du skruvat minst och kör på billig olja och soppa.
Att lyfta toppen och cylindern sliter inte på hojen.

Som du själv har märkt uppkommer haverier trots noggrann omvårdnad och kontroll. Vem som får problem framstår därför som ett lotteri.

Jag ska lyfa på mina toppar – och varför inte till och med cylindrarna – och försöka leta efter indikationer på kommande problem.

Som jag skrev tidigare anar jag att skälet till att jag har haft mindre problem än dig och oFFkeFF kan bero på att min motor är helt original. Inte att jag har skruvat lite eller för att jag använder OK´s olja och bensin. Men det senare kryddar ju situationen lite...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Som du själv har märkt uppkommer haverier trots noggrann omvårdnad och kontroll. Vem som får problem framstår därför som ett lotteri.

Jag ska lyfa på mina toppar – och varför inte till och med cylindrarna – och försöka leta efter indikationer på kommande problem.

Som jag skrev tidigare anar jag att skälet till att jag har haft mindre problem än dig och oFFkeFF kan bero på att min motor är helt original. Inte att jag har skruvat lite eller för att jag använder OK´s olja och bensin. Men det senare kryddar ju situationen lite...

Jovisst, men vad du tenderar glömma är mitt missöde med knäckt kolvknaster. Hade jag inte lyft toppen där hade allt spikat sönder nästa träning. Jag undvek därmed ett haveri pga att jag var nogrann. Sen att man inte kan gardera sig mot precis allt är en annan femma såklart. Fast för att kunna säga att det var kitgrejornas fel måste man ju kunna göra en rimlig härledning till dem. Släppt nikasil tyder snarare på kass sådan än själva cylinderns portning..... :rolleyes:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Ha ha – det är väl samma sak. Du ville hela tiden magra ur bestyckningen och lät Calle Torsell lyssna och lyssna på din motor – trots att den gick bra. Till slut skar den till följd av för små munstycken. Det är väl att skruva i onödan?

Fel.
Den skar inte pga för mager bestyckning, cylinder två var det i det närmaste perfekt förbränning på, utan pga en icke fungerande alternativt igensatt powerjet. Ska du raljera bör du väl veta vad du raljerar om?

De två fel jag gjorde var att jag inte tryckte på tändhatten ordentligt till tidskval två, efter inspektion av cylindrar och kolvar vilket jag inte gjort tidigare, och att nålventilen satt i spänn till friträningen.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Fel.
Den skar inte pga för mager bestyckning, cylinder två var det i det närmaste perfekt förbränning på, utan pga en icke fungerande alternativt igensatt powerjet. Ska du raljera bör du väl veta vad du raljerar om?

De två fel jag gjorde var att jag inte tryckte på tändhatten ordentligt till tidskval två, efter inspektion av cylindrar och kolvar vilket jag inte gjort tidigare, och att nålventilen satt i spänn till friträningen.

Okej, okej. Hur upptäckte du att det var fel på din powerjet?
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Nyteknik skrev:
250 SP är ju en hemvist för både nybörjare och förhärdade veteraner. Precis som 250 Racer. Om endast B-förare fick köra tillsammans och reglerna för uppklassning var mer strikta och tvingade snabba B-förar att avancera till A skulle det bli jämnare/bättre.

Nja är det verkligen så? Tar vi bort A-förarna i 250SP blir väl glappet mellan 1:a och 10:e plats ännu större än 57 sek? Rätta mig gärna om jag har fel för jag vet inte helt säkert vilka som är A- resp B-förare.

Är det inte mera sant att säga att klasserna (250R och SP) är för små och med för klen bredd för att det ska bli riktigt intressanta race?

:cool:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Strandelin skrev:
Nja är det verkligen så? Tar vi bort A-förarna i 250SP blir väl glappet mellan 1:a och 10:e plats ännu större än 57 sek? Rätta mig gärna om jag har fel för jag vet inte helt säkert vilka som är A- resp B-förare.

Är det inte mera sant att säga att klasserna (250R och SP) är för små och med för klen bredd för att det ska bli riktigt intressanta race?

:cool:
Bredden i 250 SP är det väl inget fel på? När dom tog bort SM-statusen var det den största klassen öht!
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Nr:18 skrev:
Bredden i 250 SP är det väl inget fel på? När dom tog bort SM-statusen var det den största klassen öht!

Svensk RR-historia är inte min starka sida så du har säkert rätt men hur ser det ut idag? Är det fullt startfält på någon bana? Är det någon som riskerar att kvalas ut?

Jo, kopplingen mellan stora startfält och en bra bredd finns definitivt.

:tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Strandelin skrev:
Svensk RR-historia är inte min starka sida så du har säkert rätt men hur ser det ut idag? Är det fullt startfält på någon bana? Är det någon som riskerar att kvalas ut?

Jo, kopplingen mellan stora startfält och en bra bredd finns definitivt.

:tummenupp
Att ingen tillkommer i klassen är inte så konstigt efter allt snack om att lägga ner klassen. Jag tycker det är synd då det ofta var täta rejs i 250 SP.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Strandelin skrev:
Nja är det verkligen så? Tar vi bort A-förarna i 250SP blir väl glappet mellan 1:a och 10:e plats ännu större än 57 sek? Rätta mig gärna om jag har fel för jag vet inte helt säkert vilka som är A- resp B-förare.

Är det inte mera sant att säga att klasserna (250R och SP) är för små och med för klen bredd för att det ska bli riktigt intressanta race?

:cool:

Hur menar du? Om man tar bort de snabbaste förarna kan väl glappet till resten av fältet aldrig öka...?

I 250 SP finns ett par A-förare som är löjligt överlägsna resten av fältet – som består av nybörjare och typiska B-förare. Enligt systemet om uppklassning borde dessa köra en annan klass där de möter relevant motstånd.

Jag har fått intrycket att 250-klasserna har utsattas för smutskastningskampanjer. Det är lite trist att "alla" ska köra Rookie 1000 eller 600.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nr:18 skrev:
Att ingen tillkommer i klassen är inte så konstigt efter allt snack om att lägga ner klassen. Jag tycker det är synd då det ofta var täta rejs i 250 SP.
Det var ju ett helt gäng nya förare i 250SP i år! En del har slutat också men det har tillkommit flera så nettot är faktiskt på plus. Vi kommer att resa oss ur askan och dominera i vanlig ordning, lita på det! :D
Har hört att Victor Zuber ev ska ställa upp på Knutstorp plus några andra gamla rävar från tiden då 250SP var största SM-klassen...
250SP - KUNGAKLASSEN!!!
Vi är besatta av våra små prillor, så är det bara! :Bugar

Till saken, ingen kan väl opponera sig emot följande resonemang:
Om man klonar föraren Gösta till 30 identiska "Göstor" och sprider ut göstarna på dagens hojar i R600 resp 250SP så kommer det att bli tätast racing på 250SP-hojarna just för att de är identiska? Förutsättningarna för tät racing är med andra ord större i 250SP & 125jr än i någon annan klass.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
I 250 SP finns ett par A-förare som är löjligt överlägsna resten av fältet – som består av nybörjare och typiska B-förare. Enligt systemet om uppklassning borde dessa köra en annan klass där de möter relevant motstånd.
Vi hade en diskussion inom klassen om det här i fjol och ALLA var överens om att de ville ha kvar klassen precis som den är, blandad med overkligt snabba A-förare och lika overkligt osnabba B-förare.
B-förarna får stor hjälp av de snabba snubbarna för att utvecklas och det är en bra kick att se hur fort man verkligen kan åka med en RS250. A-förarna vill inte byta klass (eftersom det är en optimal klass med mycket racing för en billig slant förstås...) och vet om att B-förarna behövs för att fylla ut startfältet så det är bara att lära sig köra om utan att skrämma livet ur folk.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Vi hade en diskussion inom klassen om det här i fjol och ALLA var överens om att de ville ha kvar klassen precis som den är, blandad med overkligt snabba A-förare och lika overkligt osnabba B-förare.
B-förarna får stor hjälp av de snabba snubbarna för att utvecklas och det är en bra kick att se hur fort man verkligen kan åka med en RS250. A-förarna vill inte byta klass (eftersom det är en optimal klass med mycket racing för en billig slant förstås...) och vet om att B-förarna behövs för att fylla ut startfältet så det är bara att lära sig köra om utan att skrämma livet ur folk.

Det låter begripligt. Mitt inlägg var bara ett svar på frågan om frånvaron av A-förare skulle skapa ett större glapp i fältet i er klass.

För egen del tycker jag det vore roligare om vi B-förare som kör 250 racer vore tillräckligt många för att köra egna race. Blandningen av glada amatörer och semiproffs gör att det är löjligt stor skillnad mellan A- och B-förare i vår klass.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Nr:18 skrev:
Att ingen tillkommer i klassen är inte så konstigt efter allt snack om att lägga ner klassen. Jag tycker det är synd då det ofta var täta rejs i 250 SP.

Ryktet att 250SP ska läggas ner har tydligen sina rötter i B-600 klassen. Är det så, är det tragiskt att andra RR-förare sprider såna rykten.
Samtliga tillfällen jag pratat med SVEMO så skakar de bara på huvudet och säger att: det inte finns några planer på att lägga ner klassen..

Vågar man hoppas på att dessa rykten upphör nu?

/Jörgen
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Torkel skrev:
Det var ju ett helt gäng nya förare i 250SP i år! En del har slutat också men det har tillkommit flera så nettot är faktiskt på plus. Vi kommer att resa oss ur askan och dominera i vanlig ordning, lita på det! :D
Har hört att Victor Zuber ev ska ställa upp på Knutstorp plus några andra gamla rävar från tiden då 250SP var största SM-klassen...


Inta bara Victor säger detta - jag har hört flera säga "Det var roligare att åka 250Sport Production". Tydligaste beviset på att det är kul att åka 250SP är kanske Molle, som bytte till Superbike och lade av efter halva säsongen.
Säkert var det en kombination av rolig racing, pengar och depåhänget!

/Jörgen
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Strandelin skrev:
Nja är det verkligen så? Tar vi bort A-förarna i 250SP blir väl glappet mellan 1:a och 10:e plats ännu större än 57 sek? Rätta mig gärna om jag har fel för jag vet inte helt säkert vilka som är A- resp B-förare.

Är det inte mera sant att säga att klasserna (250R och SP) är för små och med för klen bredd för att det ska bli riktigt intressanta race?

:cool:

Ok, men innan du börjar tugga om att startfälten är för små så borde du läsa på din RR-historia. 250 Racer hade 28 startande på Sviestad och 24 på Anderstorp, det är nära nog en fördubbling mot 2003 och det har funnits år i 250 R då inte ens tio man stått på startlinjen. Tom 125R med runt 20 startande framstår som livskraftig och vital jämfört med åren då man fick samköra med 125 standard för att inte bara ha et eller två startled på gridden.

Sen kan man klart inte jämföra blandade klasser med rena B-klasser, i racerklasserna tenderar dessutom skillnaderna i maskinmaterial mellan de bästa och sämsta vara ordentligt stor.
Släng in Veidecgubbarna i R600 så får du se hur jäkla brett och jämnt det hade blivit.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:
Hur menar du? Om man tar bort de snabbaste förarna kan väl glappet till resten av fältet aldrig öka...?

I 250 SP finns ett par A-förare som är löjligt överlägsna resten av fältet – som består av nybörjare och typiska B-förare. Enligt systemet om uppklassning borde dessa köra en annan klass där de möter relevant motstånd.

Jag har fått intrycket att 250-klasserna har utsattas för smutskastningskampanjer. Det är lite trist att "alla" ska köra Rookie 1000 eller 600.


Filip Backlund B-förare vann vårt race på LMS. Ska bli kul att följa denna unga raket i framtiden.

Håller med dig NT - visst har 250klasserna baktalats de senaste åren. Och det är under normal begåvning att ägna sig åt sånt.

/Jörgen
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jörgen Player Special skrev:
Ryktet att 250SP ska läggas ner har tydligen sina rötter i B-600 klassen. Är det så, är det tragiskt att andra RR-förare sprider såna rykten.
Samtliga tillfällen jag pratat med SVEMO så skakar de bara på huvudet och säger att: det inte finns några planer på att lägga ner klassen..

Vågar man hoppas på att dessa rykten upphör nu?

/Jörgen
Menar du på fullt allvar att R600-killar har startat ryktet? Trodde det bottnade i att aprilia övervägde att sluta tillverka RS 250? Jag funderade själv på att köpa en prilla för 2 säsonger sedan, men efter allt snack om att klassen skulle läggas ner vågade jag inte satsa på en 250...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top