B-race på Sviestad 29/8

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nr:18 skrev:
Menar du på fullt allvar att R600-killar har startat ryktet? Trodde det bottnade i att aprilia övervägde att sluta tillverka RS 250? Jag funderade själv på att köpa en prilla för 2 säsonger sedan, men efter allt snack om att klassen skulle läggas ner vågade jag inte satsa på en 250...

Självklart kommer ryktet därifrån och det är inte speciellt konstigt att det uppstod. När ryktet först kom hette det också att Aprilia inte ska tillverka fler cyklar varför klassen knappast kommer att finnas kvar länge till i sin nuvarande form. Att det kommer finnas utrymme/intresse för en liten standardklass även i framtiden ser jag dock som självklart.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Nr:18 skrev:
Menar du på fullt allvar att R600-killar har startat ryktet? Trodde det bottnade i att aprilia övervägde att sluta tillverka RS 250? Jag funderade själv på att köpa en prilla för 2 säsonger sedan, men efter allt snack om att klassen skulle läggas ner vågade jag inte satsa på en 250...

På fullt allvar och på fullt allvar....men personligen har jag bara hört det från B600 åkare. Ryktet började ju spridas säsongen -02 och späddes väl på under hösten då Mike tog bort klassen från SO. Att vi ströks från SO är inte så konstigt då vi var alldeles för få som åkte på race i våra grannländer.
Men det räcker med att någon har hör något så djungeltrumman igång. Förstår inte riktigt syftet med att sprida rykten.. Speciellt inte när det drabbar c:a 50 förare som vi faktiskt är i Sverige.

/Jörgen

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Okej, okej. Hur upptäckte du att det var fel på din powerjet?

Den är elektronisk och när jag slår på tändingen så hörs/känns inte solenoiden som ska slå till då. Vet inte om felet är solenoiden eller innan.

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Kan det inte finnas möjlighet att få tillbaka SM statusen nu om vi lyckas bli fler?
Jörgen Player Special skrev:
På fullt allvar och på fullt allvar....men personligen har jag bara hört det från B600 åkare. Ryktet började ju spridas säsongen -02 och späddes väl på under hösten då Mike tog bort klassen från SO. Att vi ströks från SO är inte så konstigt då vi var alldeles för få som åkte på race i våra grannländer.
Men det räcker med att någon har hör något så djungeltrumman igång. Förstår inte riktigt syftet med att sprida rykten.. Speciellt inte när det drabbar c:a 50 förare som vi faktiskt är i Sverige.

/Jörgen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jörgen Player Special skrev:

/Jörgen

Men tycker du att det är konstigt att ryktet uppstod?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
marcus nilsson skrev:
det kan ju förhoppningsvis bli fler när året är slut

De har en tendens att försvinna, titta hur mycket sjukt snabba 250SP-förare som idag återfinns i andra klasser.

Zuber, Papunen i Veidec
Per G i NSBK
"6:an" Carlsson,Daniel Persson och Björn Kihlander i 125R
Anders Kihlander, Henrik Nordgren i 250 R

Har säkert glömt en hel flock.

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Blir väl lite en effekt av att statusen i klassen sjunkt? hade statusen ökat kanske fler stannar?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
marcus nilsson skrev:
Blir väl lite en effekt av att statusen i klassen sjunkt? hade statusen ökat kanske fler stannar?

Dessa killar drog innan SM-statusen försvann, Per G är undantaget.

Edit: Nu börjar racerklasserna komma upp sig istället, tror inte 250 SP kommer få någon ny guldålder. Men att den kommer vara kvar i någon form tror jag är ställt utom allt tvivel

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om dessutom arrangörerna av B-racen kunde göra riktiga b-race, och inga halvtaskigheter som HMS senast, så kommer det köras med Aprilior ganksa länge till.

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Nyteknik skrev:
Hur menar du? Om man tar bort de snabbaste förarna kan väl glappet till resten av fältet aldrig öka...?

Menar så här, vinnaren på Sviesta var väl B-förare, ta bort alla A-förare och se vilken skillnad det blir ner till 10:e gubben => glappet ökar.

Om det jag skrivit uppfattas som påhopp/smutskastning ber jag genast om ursäkt för det var inte min mening, har absolut inget emot 2-taktsracing. Hade jag inte lurat mig själv med att tro att det skulle bli mindre mekande med en R600-hoj så jag också kört 250SP.

Håller dessutom med om att materialet i 250SP borde ge täta race men tyvärr blir det ju inte så, iaf inte på Sviesta senast.

:)

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Chris Ash skrev:
Ok, men innan du börjar tugga om att startfälten är för små så borde du läsa på din RR-historia...

...Släng in Veidecgubbarna i R600 så får du se hur jäkla brett och jämnt det hade blivit.

Som skrivet tidigare, svensk RR-historia är inte min starka sida, tycker ändå att startfälten är för små idag inom 250-racing, alla måste väl ändå hålla med om att det vore bättre att kunna dela på A- och B-förare?

Fick vi Veidec-folket i R600 skulle det så klart bli ännu jämnare, 20 man (alla Veidecåkare) skulle vara inom 2-3 sek/varv oavsett bana sen skulle det bli ett glapp ner till första Rookieåkare.

:rolleyes:

Last edited:

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Torkel skrev:
Till saken, ingen kan väl opponera sig emot följande resonemang:
Om man klonar föraren Gösta till 30 identiska "Göstor" och sprider ut göstarna på dagens hojar i R600 resp 250SP så kommer det att bli tätast racing på 250SP-hojarna just för att de är identiska? Förutsättningarna för tät racing är med andra ord större i 250SP & 125jr än i någon annan klass.

Visst är det så...

:)

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Åter till ämnet!

Jaha... då är det väl dags att lägga sig i diskussionen då!

B-racet på Sviestad var det ja..... Det kommer köras i slutet på säsongen
och precis som förra året kommer det vara ett b-race = ENDAST B-FÖRARE.

Klasser, grupper och kombinationer av dessa kommer beslutas i god tid innan inbjudan skickas och lita på mig när jag säger att vi kommer planera det noga. Vi får helt enkelt känna av intresset och antalet förare i dom olika klasserna under säsongen och därefter försöka skapa ett schema som ger flest platser och mest körtid.

Jag ser det inte som något som helst problem.

/HW

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
HW skrev:
Vi får helt enkelt känna av intresset och antalet förare i dom olika klasserna under säsongen och därefter försöka skapa ett schema som ger flest platser och mest körtid.

För oss B-förare i 250 kommer det bli säsongens höjdpunkt! :banana

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Strandelin skrev:
alla måste väl ändå hålla med om att det vore bättre att kunna dela på A- och B-förare?

:rolleyes:

Ett rent A och ett B-mästerskap menar du? Drömma kan man ju alltid......De enda B-klasserna som kan stå på egna ben är gathojsklasserna och så kommer det nog att förbli, eftersom det är Sverige och mesta rekryteringen sker från medelålders gatknuttar så faller det sig ganska naturligt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
...eftersom det är Sverige och mesta rekryteringen sker från medelålders gatknuttar så faller det sig ganska naturligt.

Snarare för att tillgången på 250 och 125 racehojar är usel kommer det att förbli så.

Och för att tvåtaktshojar alltid har haft låg status bland svenska knuttar.

Svensken har tyvärr en böjelse för det vanliga.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Chris Ash skrev:
Men tycker du att det är konstigt att ryktet uppstod?

Förstår inte meningen med sådan här rykten. OM man inte VET för säkert så kan man vara tyst istället. Skitsamma nu, jag orkar inte diskutera det här mer, det är gårdagens nyhter.

/JPS

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Snarare för att tillgången på 250 och 125 racehojar är usel kommer det att förbli så.

Och för att tvåtaktshojar alltid har haft låg status bland svenska knuttar.

Svensken har tyvärr en böjelse för det vanliga.

"Äh fan, jag väger 80 kilo, då måste jag ha i alla fall ha en 1000 för att kunna konkurrera..."

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln