bakhjulsåkning

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
yonsson skrev:
Nån som vet om det är möjligt att dra upp min hoj på bakhjulet?
Har ingen varvräknare och har bara försökt lite. Den vill inte upp automatiskt... Nån som testat och lyckats eller inte lyckats på en monster 600 ?

Jag har lekt lite med en sån som jag låna förut, tyckte den var utmärkt som lekhoj även om det var lite klent med pulver, fin balans annars. Bara att tippa av lite på gasen på ettan och så vrida på eller så kopplar du lite, gasar och släpper upp tvärt så ska du se att framhjulet lyfter :tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Chronic skrev:
Han bor i porten brevid mig, inte sett ngn hoj i år iaf :va

....Inte sett karl överhuvudetaget faktiskt sen i höstas, kan inte vart han du såg...

Jorå det var jag som var ute och åkte :yoparty
Nu e hojjen på växellåde rep nån vecka till bara....
Har du ställt på än?

Konstigt att vi inte har sprungit på varandra på typ ett halvår. Började nästan tro att du hade flyttat?

Laters // Grannen
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Kreuger skrev:
Jag har lekt lite med en sån som jag låna förut, tyckte den var utmärkt som lekhoj även om det var lite klent med pulver, fin balans annars. Bara att tippa av lite på gasen på ettan och så vrida på eller så kopplar du lite, gasar och släpper upp tvärt så ska du se att framhjulet lyfter :tummenupp
Å fan? Seriöst?
Då e det värt att lägga ner lite energi på att försöka få upp den då?
Synd att det regnar idag bara :(

Hur får man lättast upp hojen då? Måste man rycka i styret? E det lättast att få upp den när man står eller sitter? Har ju ingen aning. Vet bara att jag inte lyckats gasa upp den spontant. Det e ju ingen racer direkt.

RoLLER skrev:
Jorå det var jag som var ute och åkte :yoparty
Nu e hojjen på växellåde rep nån vecka till bara....
Har du ställt på än?
Konstigt att vi inte har sprungit på varandra på typ ett halvår. Började nästan tro att du hade flyttat?
Laters // Grannen
Coola slangskola-filmer! Är det därför växellådan behöver repareras eller?
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
yonsson skrev:
Å fan? Seriöst?
Då e det värt att lägga ner lite energi på att försöka få upp den då?
Synd att det regnar idag bara :(
Hur får man lättast upp hojen då? Måste man rycka i styret? E det lättast att få upp den när man står eller sitter? Har ju ingen aning. Vet bara att jag inte lyckats gasa upp den spontant. Det e ju ingen racer direkt.

Klart du ska lära dig att slanga med den, du ska börja träna på att göra stoppies med!! :hihi :7peta :yoparty

Har du kört något tvåhjuligt fordon på bakhjulet nåt alls nån gång? typ cross eller så? Jag rekomenderar nog att du sitter ner i början när du lär dig för bättre kontroll och mindre risk för överslag, sen när man kan hyffsat är det häftigare känsla att ställa sig upp för då kan man ta upp hojen i högre vinkel.

Nu lite instruktioner:
Kör på ettan i sån fart att du känner att det finns bra vrid och bett i motorn (nåja, allt är ju relativt :rolleyes: ), skulle tro att det är ca 50 km/h på den där. Jucka lite med gasen så cykeln börjar gunga lite, alltså, gasa på, släpp av gasen hastigt och gasa på igen så du får lite gung i cykeln. När framgaffeln är påväg att tryckas ihop när du släpper av på gasen följer du med och lägger lite vikt på styret sen när gaffelfjädrarna fjädrar ut så får du lite hjälp och då vrider du full gas och lutar dig lite lätt bakåt samt flyttar bak arselet och din egen tyngd så långt bak på cykeln du kan. Nu är det bara att hålla full gas till framhjulet kommer upp en bit sen släpper du sakta av på gasen, men inte för snabbt och häftigt utan mjukt å fint så framhjulet håller samma höjd, kommer det ner för lågt så vrider du på mer gas igen.

Kom ihåg att ha foten på fotbromsen och var beredd att trycka på den om vinkeln blir för stor. Du har väldigt bra motorbroms på den där hojen på ettan men det kan också gå väldigt fort att komma för högt genom att cykeln blir väldigt ettrig på ettan.

När du fått in det där så kan du börja växla på slangen, det blir lektion två som får komma senare. Finns en del trådar om det här som du kan läsa.

GOOD LUCK!! :yoparty
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
TACK! Sällan man får konkreta tips så nu känns det jävligt bra.
Synd bara att det snöar/regnar och är 3+ :huvet

Kommer nog inte ge mig på stopies på ett par år. Har cyklat en del på alangen på min downhill-cykel och gjort stillastående stoppies, men risken e nog rätt stor att man slår över första gångerna på mc känns det som. Och eftersom jag e student så e det kört om jag kvaddar.
 

3699

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
STHLM
Hoj
KTM 690SMC
RoLLER skrev:
Jorå det var jag som var ute och åkte :yoparty
Nu e hojjen på växellåde rep nån vecka till bara....
Har du ställt på än?

Konstigt att vi inte har sprungit på varandra på typ ett halvår. Började nästan tro att du hade flyttat?

Laters // Grannen

Innebär ovanstånde att du i framtiden rekommenderar att man använder kopllingen när det är dax att slanga, eller?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
yonsson skrev:
TACK! Sällan man får konkreta tips så nu känns det jävligt bra.
Synd bara att det snöar/regnar och är 3+ :huvet

Kommer nog inte ge mig på stopies på ett par år. Har cyklat en del på alangen på min downhill-cykel och gjort stillastående stoppies, men risken e nog rätt stor att man slår över första gångerna på mc känns det som. Och eftersom jag e student så e det kört om jag kvaddar.

Kul att det uppsakttas då!

Helst ska du ju leta på nån av maniacsen i dina trakter som är duktiga och åka med dem, då kan du titta och lära samt kan de ge dig tips allt eftersom.

Finns säkert nån bra tråd typ "stoppieskolan" att läsa med men jag kan säga
några korta saker iaf.

Det är inte alls lika lätt att slå över en stoppie på motorcykel som på MTB. Det beror på vikten, när du på MTBn hänger fram så du får din tyngdpunkt över framhjulet så finns det ingen motvikt och du slår över frammåt. När man gör lika på motorcykeln känns det hur stabilt och tryggt som helst, du har massor med kilon motorcykel därbak som väger mot. Du behöver med andra ord inte vara ett dugg rädd för att slå runt frammåt sålänge du har lite känsla för när det är dags att släppa och det tror jag att du har om du har lekt lite med en MTB.

Börja med att träna på att göra precis som med MTBn, rulla bara sakta frammåt, typ 10 km/h så nyper du frambromsen fullt och flyttar fram tyngden över styret samtidigt som du kniper med knäna runt tanken och lyfter med dig hojen. Du kommer antagligen som bäst att lätta en decimeter med bakhjulet om du gör det tillräckligt sakta i början. Det viktiga är att hitta känslan och tekniken. Sen ökar du så sakta farten så vinkeln blir lite högre.

Det gäller att ha varmt framdäck, gärna av mjuk kvalitet med bra fäste, torr ren asfalt och ingen bakom.

Rullande stoppie
När du inte längre blir rädd bara för att bakhjulet lättar lite kan du börja åka lite fortare. Kanske 30-50 km/h och göra precis på samma sätt men istället för att släppa bromsen helt så släpper du bara efter lite på trycket när bakhjulet kommer upp så att du fortfarande bromsar men behåller bakhjulet i luften. Här gäller det att få in känslan.

Själv har jag aldrig slagit runt frammåt vid en stoppie med motorcykeln, däremot när jag åkt omkring på den hela dagen och säkert gjort över 100 stoppies på en dag och sen sätter mig på MTBn och ska göra lika så slår jag runt direkt, det kan vara nåt att tänka på.

Jag vet ett fåtal killar som slagit runt frammåt, allihop har gjort det i "sista knycket" alltså när de vill ha upp hojen det där sista på slutet och nyper till frambromsen lite extra alldeles innan cykeln stannar efter att ha kommit in på en rullande stoppie, där har du det kritiska momentet om du är rädd att slå runt.

Man kan dock göra snygga stoppies utan att behöva vara i närheten av så hög vinkel att det blir farligt så det är inget att vara rädd för. Bara att träna!! :yoparty
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
3699 skrev:
Innebär ovanstånde att du i framtiden rekommenderar att man använder kopllingen när det är dax att slanga, eller?

Nej absolut inte.... Jag har nog bara växlat på lite för höga varv och missat för många gånger.... Sen tjackade jag hojjen beggad och jag vet inte vad förra ägaren gjort med den.

Slå av lite på gasen bara samtidigt som du applicerar lite tryck uppåt på växelpinnen så kommer 2'an i fint.
 

lars m1000r

gixxer4ever
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Sucka 1000 -06a förhoppningsvis
mmmm........det är bara att träna....var ut första svängen idag.....det lustiga med det hela är att bakhjulsåkning o knäskrap sitter i ryggmärgen...

:va
 

Sleepy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
En Kawa typ...
RoLLER skrev:
Mattias e gud.... Han vet allt..... ( jag skojjar inte ) MEN!!!! Han har lärt MIG allt han kan! Vad vill du lära dig.... jag kan allt!!!!!
Ok, då vill jag göra en snygg låg stoppie. Fixar du RoLLER stoppieschool - The Next level?
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
RoLLER skrev:
Mattias e gud.... Han vet allt..... ( jag skojjar inte ) MEN!!!! Han har lärt MIG allt han kan! Vad vill du lära dig.... jag kan allt!!!!!
hur var d med svängandet dårå RuLLARN? ;) :lol
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Sweedo skrev:
hur var d med svängandet dårå RuLLARN? ;) :lol
Höllu.... Svänga suxxar! Näe va fan.... jag skall lära mig det den här säsongen tänkte jag. Appropå svänga..., Hur går det med bokningen av bandag? Har du kollat vilket datum som kan funka för dig?
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Sleepy skrev:
DET är helt omöjligt!

Okej, kanske jag överdrev lite. Ska det vara riktigt snyggt så måste det vara riktigt högt också och då blir det kanske lite överdrivet att säga att det inte är i närheten av farligt.

MEN min poäng är att det går bra att göra stoppiesar som är helt okej utan att man måste vara så högt att man är nära att slå över. Om man är nybörjare på stoppiesar så tror man att man är mycket närmare att slå över än man verkligen är. Många kan bli jätteoroliga när de tycker att bakhjulet har vart för högt upp när de i själva verket har en bra bit kvar till att slå över.

Sen är det väl ett allmänt önskemål att Roller fixar en filmserie "Stoppieskolan" :Bugar :tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kreuger skrev:
Sen är det väl ett allmänt önskemål att Roller fixar en filmserie "Stoppieskolan" :Bugar :tummenupp

Hahaha.... jag får jobba på det då =) Först tänkte jag göra en Slangskola V nu iaf!!!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top