yonsson skrev:
TACK! Sällan man får konkreta tips så nu känns det jävligt bra.
Synd bara att det snöar/regnar och är 3+
Kommer nog inte ge mig på stopies på ett par år. Har cyklat en del på alangen på min downhill-cykel och gjort stillastående stoppies, men risken e nog rätt stor att man slår över första gångerna på mc känns det som. Och eftersom jag e student så e det kört om jag kvaddar.
Kul att det uppsakttas då!
Helst ska du ju leta på nån av maniacsen i dina trakter som är duktiga och åka med dem, då kan du titta och lära samt kan de ge dig tips allt eftersom.
Finns säkert nån bra tråd typ "stoppieskolan" att läsa med men jag kan säga
några korta saker iaf.
Det är inte alls lika lätt att slå över en stoppie på motorcykel som på MTB. Det beror på vikten, när du på MTBn hänger fram så du får din tyngdpunkt över framhjulet så finns det ingen motvikt och du slår över frammåt. När man gör lika på motorcykeln känns det hur stabilt och tryggt som helst, du har massor med kilon motorcykel därbak som väger mot. Du behöver med andra ord inte vara ett dugg rädd för att slå runt frammåt sålänge du har lite känsla för när det är dags att släppa och det tror jag att du har om du har lekt lite med en MTB.
Börja med att träna på att göra precis som med MTBn, rulla bara sakta frammåt, typ 10 km/h så nyper du frambromsen fullt och flyttar fram tyngden över styret samtidigt som du kniper med knäna runt tanken och lyfter med dig hojen. Du kommer antagligen som bäst att lätta en decimeter med bakhjulet om du gör det tillräckligt sakta i början. Det viktiga är att hitta känslan och tekniken. Sen ökar du så sakta farten så vinkeln blir lite högre.
Det gäller att ha varmt framdäck, gärna av mjuk kvalitet med bra fäste, torr ren asfalt och ingen bakom.
Rullande stoppie
När du inte längre blir rädd bara för att bakhjulet lättar lite kan du börja åka lite fortare. Kanske 30-50 km/h och göra precis på samma sätt men istället för att släppa bromsen helt så släpper du bara efter lite på trycket när bakhjulet kommer upp så att du fortfarande bromsar men behåller bakhjulet i luften. Här gäller det att få in känslan.
Själv har jag aldrig slagit runt frammåt vid en stoppie med motorcykeln, däremot när jag åkt omkring på den hela dagen och säkert gjort över 100 stoppies på en dag och sen sätter mig på MTBn och ska göra lika så slår jag runt direkt, det kan vara nåt att tänka på.
Jag vet ett fåtal killar som slagit runt frammåt, allihop har gjort det i "sista knycket" alltså när de vill ha upp hojen det där sista på slutet och nyper till frambromsen lite extra alldeles innan cykeln stannar efter att ha kommit in på en rullande stoppie, där har du det kritiska momentet om du är rädd att slå runt.
Man kan dock göra snygga stoppies utan att behöva vara i närheten av så hög vinkel att det blir farligt så det är inget att vara rädd för. Bara att träna!!