Bakljus med integrerade blinkers

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Hur menar du nu? Sidan fungerar inte så jag blir lite osäker. Menar du att man har en baklampa och ett bromsljus integrerat i blinkersen?!
Det borde ju absolut inte vara lagligt.

Eller menar du att det finns ett kit med bakljus/bromsljus och 'vanliga' blinkers som blivit godkänt ihop :confused:

jap mini blinkers med baklampa/broms ljus o dom är e märkta alltså godkända
 

falloutboy

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2007, Kawazaki Z750
Jag kopplade precis ur mina blinkers som sitter i Led-bakljuset. Men jag får ändå ett svagt blink i broms och parkeringsljuset trots att jag kopplat ur dem. De uppför sig som att blinkersen i dem hade fungerat, dvs de röda dioderna bli lite svagare när "blinket" skulle ha kommit. Why God Dammit?
 

j30

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Borås
Hoj
r1 98 fighter...under progress!
jap mini blinkers med baklampa/broms ljus o dom är e märkta alltså godkända

Det är fel E-märkning på dem...dvs ej godkända.
Hade en lite diskussion med ett gäng besiktningsmän om detta och deras svar var detta iaf.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
På bilar får det ju vara kombinerat, på min Ford Thunderbird är det ju tillochmed bromsljuset som blinkar så det lyser inte ens brandgult utan rött. Borde ju finnas liknande dispanser på motorcykel?
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Låg bakom en R1'a idag med sådant bakljus, på mer än 15 meters håll så hade jag inte en chans att se åt vilket håll han blinkade, man ser bara att bromsljuset blinkar orange.

Snyggt men knappast funktionellt enligt mig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På bilar får det ju vara kombinerat, på min Ford Thunderbird är det ju tillochmed bromsljuset som blinkar så det lyser inte ens brandgult utan rött. Borde ju finnas liknande dispanser på motorcykel?
Ja, det har dom flesta fordon från 50-60-talet, men inte moderna bilar/hojar. Man behöver ju inte ens ha bälte i gamla bilar, försök få igenom det på din spretans V70...

Låg bakom en R1'a idag med sådant bakljus, på mer än 15 meters håll så hade jag inte en chans att se åt vilket håll han blinkade, man ser bara att bromsljuset blinkar orange.

Snyggt men knappast funktionellt enligt mig.
Precis, hellre lite mer praktiskt än skitsnyggt om det gör att jag slipper bli torpederad av en bil! :fakta
 

Nyborjare1

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 05
Är det någon som monterat något liknande på en R6 el R1?? va snäll o PM:a mig...behöver hjälp...

Tack
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Har beställt ett bakljus med integrerade blinkers och kommer att prova på min CB så snart jag tagit hem hojen.

Vet ju med mig att det kanske inte syns lika bra, men jag vet också att säkert 90% av alla i min stad skiter i att använda just blinkers så det känns lite överkurs eftersom de säkert skulle bli så förvånade när de ser nån som faktiskt använder det och ändå ramma skiten ur mig.

Okej, jag erkänner jag föll för utseendet...men jag måste ju kompensera nånstans ;)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag har satt på ett sådant på min r6a. Håller atm på med att fixa dit ett relä så det blinkar i takt :tuttar

Det blev så JÄVLA mycket snyggare (jag har varianten med tonat glas), men som sagts tidigare så syns det ju sämre.. men who the fuck cares, en bilist är ju blind iaf :rolleyes: :D
 

Ayen

Ny medlem
Gick med
28 May 2010
Ort
Norrland
Hoj
R1
Hur mycket måste man skruva för att byta baklyset på en R1 -06? Just nu kör jag med integrerad blinkers i bakljuset men det är ju besiktning i vår! Räcker det med att koppla ur blinkersen och koppla om blinkersen till orginal?, eller ska jag byta till orginal ?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag tänkte också sätta på en liknande lösning på min hoj men det är fan inte värt att kompromissa med säkerheten för en lampa med intregrerade blinkers. dom syns dåligt i sommarsoligt väder om bilisten bakom sitter och halvsover och drömmer om att få sitta på hojen som du kör :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag tänkte också sätta på en liknande lösning på min hoj men det är fan inte värt att kompromissa med säkerheten för en lampa med intregrerade blinkers. dom syns dåligt i sommarsoligt väder om bilisten bakom sitter och halvsover och drömmer om att få sitta på hojen som du kör :)

Jag brukar vara övertydlig och även signalera med lätt utsträckt hand då jag gör omkörningar eller svänger. Håller annars med om att blinkljuset är uselt dagtid. På kvällen syns det dock riktigt bra, men sällan iaf jag kör hoj då det är mörkt.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Hur mycket måste man skruva för att byta baklyset på en R1 -06? Just nu kör jag med integrerad blinkers i bakljuset men det är ju besiktning i vår! Räcker det med att koppla ur blinkersen och koppla om blinkersen till orginal?, eller ska jag byta till orginal ?
Jag kopplade bara in extra blinkers med kablarna dragna utvändigt på kåpan. Det var inga problem.
 

Normal

Normal
Gick med
8 Jan 2014
Ort
Vid Mälaren
Hoj
Yamaha fzr600 streetfighter -89, Yamaha R1 -98 (Krockad), Yamaha R1 -04 (Såld sen Krockad)
Har två frågor jag hoppas att nån kan svara på..

Fråga 1

Har nyligen monterat ett ledbakljus på min R1 från 1998, har dock inte kopplat in dem integrerade blinkersen då jag har ledblinkers vid regskylten redan.
Är det möjligt att få den att gå igenom besiktningen om jag kopplar på alla blinkers? alltså både de integrerade och mina andra ledblinkers så de blinkar ihop 2 och 2.

Jag vet att bara ha integrerade blinkers är olagligt! undrar om det är det i samband med att man har vanliga blinkers också..

Fråga 2

Nu när ledbakljuset(integrerade blinkers är ej inkopplade) är monterat på hojen och jag blinkar med blinkersen så flimrar bakljuset till i samma takt också.
Jag är 100% säker att det är rätt kopplat så det kan man utesluta i felsökningen.
Kan det vara så att eftersom det nu är ledlampor istället för halogen så drar det för lite ström? och på så vis inte funkar som det ska? Eller är det bara en dålig lampa helt enkelt?
Inte ska man väl behöva ha motstånd på bakljuset också?
Lampan är köpt på Ebay från Kina: http://www.ebay.com/itm/Intergrated-LED-Tail-light-Turn-Signals-98-99-Yamaha-YZF-1000-R1-1998-1999-Smoke-/271327904152?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3f2c674198

Hoppas nån kan komma med nått bra råd, annars är det bara att mixtra på och testa antar jag. :va
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
du måste ha ett vist avstånd från blinkers till lyktan bak så nej inte tillåtet ha integrerat igång då det inte blir något avstånd över huvud taget.
 

Normal

Normal
Gick med
8 Jan 2014
Ort
Vid Mälaren
Hoj
Yamaha fzr600 streetfighter -89, Yamaha R1 -98 (Krockad), Yamaha R1 -04 (Såld sen Krockad)
Tack för svaret!

Då skippar jag dem integrerade blinkersen helt och kör med dem som är godkända.

Ingen som har en fundering på fråga 2?


Edit
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Om bakljuset blinkar i takt så är det en av två saker..
Antingen är batteriet taskigt, då blir bakljuset svagare i takt när blinkersen är tänd.

Blir bakljuset starkare tillsammans med tänd blinkers så är det störningar.. då blir det lite svårare, men ett motstånd kan vara en bra idé.
 

Normal

Normal
Gick med
8 Jan 2014
Ort
Vid Mälaren
Hoj
Yamaha fzr600 streetfighter -89, Yamaha R1 -98 (Krockad), Yamaha R1 -04 (Såld sen Krockad)
Om bakljuset blinkar i takt så är det en av två saker..
Antingen är batteriet taskigt, då blir bakljuset svagare i takt när blinkersen är tänd.

Blir bakljuset starkare tillsammans med tänd blinkers så är det störningar.. då blir det lite svårare, men ett motstånd kan vara en bra idé.





Det tänkte jag faktiskt aldrig på!

Skulle nog tro att batteriet kan behöva bytas inom kort då bakljuset lyser svagare vid blinkningar.

Ska testa byta batteri och se ifall det blir någon skillnad.

Tackar!!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top