Bakljuset pulserar i takt med blinkers

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänk på att en jordkabel måste vara lika tjock som plusledare den servar så den kan driva allt utan spänningsfall , sällan problem då man använder ramem som ledare mellan fram bak.

Finns ju folk som dratt egen egen el i fordon och inte tänkt så utan bara en klen jordkabel som skall serva allt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att en jordkabel måste vara lika tjock som plusledare den servar så den kan driva allt utan spänningsfall , sällan problem då man använder ramem som ledare mellan fram bak.

Finns ju folk som dratt egen egen el i fordon och inte tänkt så utan bara en klen jordkabel som skall serva allt

Märkligt att både Triumph 2001 och Suzuki 2008 inte använder ramen som ledare utan drar minusledare med kabel framåt från bakljuset / blinkers.
Märkligt att Triumph och Suzuki drar minus från batteriet till motorn (startmotorn ?) istället för till ramen som är mycket närmare.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänk på att en jordkabel måste vara lika tjock som plusledare den servar så den kan driva allt utan spänningsfall , sällan problem då man använder ramem som ledare mellan fram bak.

Finns ju folk som dratt egen egen el i fordon och inte tänkt så utan bara en klen jordkabel som skall serva allt

Precis och lika viktigt är det att plusmatningen är säkrad med lämplig värde på säkringen och att kabeln har nog stor area så att säkringen går om det blir kortslutning och att det inte bara blir en kabelbrand pga motståndet i kabeln.

Värt att nämna är att också verkligen hålla koll på de osäkrade delen av elsystemet som bla finns mellan batteri och startmotor. Blir det kortis här då finna det stor risk för en bättre brasa.

Kan tänka mig att man väljer att sätta jorden i motorn istället för i ramen är att du har startmotor och generatorn monterade i motorn och vill undvika eventuella kontaktproblem mellan motor och ram, sen kan jag tänka mig att man väljer att dra jordkabel istället för att jorda till ramen för att minimera antalet jordpunkter som också kan ställa till glapp. Har ingen aning om det är så det ligger till men jag tror jag skulle göra nåt liknande om jag byggde en hoj fast då är jag fast i tänket om jordningen av rördrivna gitarrförstärkare och där är det känsligt som fan, minsta lilla fel och man har brum i förstärkaren.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Märkligt att Triumph och Suzuki drar minus från batteriet till motorn (startmotorn ?) istället för till ramen som är mycket närmare.
Fullständigt normalt. Dom bilar traktorer m.m. jag mekat med har så. Tanken är väl att få litet övergångsmotstånd som möjligt. Eftersom startmotorn drar mycket ström skulle du få få en spänningsskillnad mellan motor och ram när startmotorn går. Plus spänningssförlusten mellan batteri och ram. Dessutom den tyvärr oundvikliga förlusten mellan batteri och kabelsko, men den kan behöva minskas genom rengöring då och då.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Började mäta precis. Upptäckte att framlampan inte lyser om jag inte sätter in främre delen (glaset med lampor) i det stora strålkastarhöljet. Själva lampan har 3 kablar varav en är jord (svart) Mätte Ohm mellan batteriets minus och jord på lampan (svart kabel) och det gav utslag. 10 Ohm inställning visar ca 0,5 Ohm på mätaren. Sätter jag multimetern på V(DC) och 2,5V eller 25V får jag inget utslag. Kanske inte så konstigt då den inte lyser om jag inte sätter ihop lampan fast då kommer jag inte åt kontakterna.

Edit: svart kabel från reglage som styr hel/halvljus samt blinkers glappar. Får kontakt när man sätter tillbaka strålkastaren. Ska fixa permanent kontakt i denna kabel.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag nu fattar det rätt så lyser inte framlampan utan att få jord från chassit via reflektorn, stämmer detta? I sånt fall har du nog jordfel där om du har en jordkabel ansluten till huvudstammen, hur ser det ut är är det nån jordpunkt i lampan. Det intressanta vore att veta vilket spänningsfall du har då lampan lyser. Stämmer det att du har 0,5 ohm så lär du nu ha ett jäkla dropp, 5,2 V bör du få med en 55 W lampa.

Är du hundra på att den svarta kabeln till lampan verkligen är jord, är det Hondan så verkar jorden ofta vara grön den är grön i min Honda och verkar vara grön på många scheman.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Om jag nu fattar det rätt så lyser inte framlampan utan att få jord från chassit via reflektorn, stämmer detta? I sånt fall har du nog jordfel där om du har en jordkabel ansluten till huvudstammen, hur ser det ut är är det nån jordpunkt i lampan. Det intressanta vore att veta vilket spänningsfall du har då lampan lyser. Stämmer det att du har 0,5 ohm så lär du nu ha ett jäkla dropp, 5,2 V bör du få med en 55 W lampa.

Är du hundra på att den svarta kabeln till lampan verkligen är jord, är det Hondan så verkar jorden ofta vara grön den är grön i min Honda och verkar vara grön på många scheman.

Trodde framlampan bara lyste när den fick kontakt med reflektorn för jag behövde bara toucha lite grand men det visade sig att en svart kabel i en vit kontakt glappade och fick kontakt precis då lampan fick kontakt med reflektorn. Tog isär kontakten och tighta till så det sitter ordentligt men kan inte få det att sluta glappa så jag måste försöka få ut svarta kabeln ur den vita kontakten men det är inte lätt.
Kanske måste man bryta sönder den för jag ser ingen liten spärr man kan trycka in.

Jag är säker på att svart är jord: https://www.tr1.de/technics/misc/us_uk_XV750SE_TR1.jpg


Med lampan igång, inställning 2,5V på DC kunde jag avläsa 25 på mätaren. (Analog mätare)

Dessa kontakter är inte att leka med. Vet ej vad man kallar dem.
Antagligen lite korrosion som skapar friktion plus jobbiga spärrar. Undrar hur man får ut kabeln med metallhylsorna man ser på bild i den vita kontakten. I andra ändan sitter stiften och de kan tas ut med hjälp av en nål om man trycker in en liten metallflik på dem. Ser inget sådant alls på hylsorna.
IMG_0995.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Trodde framlampan bara lyste när den fick kontakt med reflektorn för jag behövde bara toucha lite grand men det visade sig att en svart kabel i en vit kontakt glappade och fick kontakt precis då lampan fick kontakt med reflektorn. Tog isär kontakten och tighta till så det sitter ordentligt men kan inte få det att sluta glappa så jag måste försöka få ut svarta kabeln ur den vita kontakten men det är inte lätt.
Kanske måste man bryta sönder den för jag ser ingen liten spärr man kan trycka in.

Jag är säker på att svart är jord: https://www.tr1.de/technics/misc/us_uk_XV750SE_TR1.jpg


Med lampan igång, inställning 2,5V på DC kunde jag avläsa 25 på mätaren. (Analog mätare)

Okej, det var inte Hondan.

En fråga har du en analog mätare? Undra hur skalan är vad 25 är för enhet? En digital multineter är nog säkrare att använda då risken för kortslutning och felkopplingar men en analog har en fördel att den reagerar direkt om man tex ska mäta blinkersen där man inte har konstant ström.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Okej, det var inte Hondan.

En fråga har du en analog mätare? Undra hur skalan är vad 25 är för enhet? En digital multineter är nog säkrare att använda då risken för kortslutning och felkopplingar men en analog har en fördel att den reagerar direkt om man tex ska mäta blinkersen där man inte har konstant ström.

Nej, det är inte Hondan denna gång :)
(Edit: jaha, iphonesmiley skapar bara frågetecken tydligen)

Mätaren ser ut så här och hamnar mellan 0 och 50 på svarta skalan. Kanske 25 är 2,5V när den är inställd på det?
Jag kanske tittar på fel skala men den hamnar där jag har metallkontakten om du lägger märke till den

IMG_0997.jpg
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
För att demontera rörhylsorna används ett tunnväggigt rör. Finns att köpa. https://www.google.com/search?q=round+connector+disassembly+tool

Inställt på 25 volt är det skalan 0-250 du kan kika på där uppmätt 125 är 12,5 volt.
Inställt på 500 volt är det skalan 0-50 du kan kika på där upmätt 25 är 250 volt.

99 spänn för en digital @ https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521


Tack för det, ska försöka skaffa ett sådant verktyg :tummenupp
Verkar vara ett rör i rätt storlek som klämmer ihop hylsans skåra så att den kan föras ut och nu tror jag mig förstå funktionen. Snappade även upp att de kan glappa och ofta skapa värme och smälta kontakter. Kunde se det lite på 2 kablar, man borde kunde byta ut alla mot modernare kopplingar.

Ställde multimetern på V 25 volt och fick inget utslag alls men på 2,5 volt hamnade mätaren på 25. Det var ett bra pris för multimätare men den visar väl samma fast digitalt?
Kan iof vara mer exakt då man behöver det.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hade samma symptom på en av mina hojar och jag löste det genom att dra en kabel från lämplig bult på ramen till batteriets jordpol. Det löser inte nödvändigtvis dina problem också men är enkelt att prova.

Om inte ovanstående hjälper - blir det bättre om du skruvar upp tomgången?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
På 2,5 volts området (mätartavla 0-250) avläst värde på 25 är 0,25 volt. Är det vad som funderas över?

Japp, precis det jag undrade. Jag har noll koll :) ..plus, minus, jord, nolla är ungefär allt jag känner till inom el.
Kan man tolka det som att den har tappat mycket spänning?


Hade samma symptom på en av mina hojar och jag löste det genom att dra en kabel från lämplig bult på ramen till batteriets jordpol. Det löser inte nödvändigtvis dina problem också men är enkelt att prova.

Om inte ovanstående hjälper - blir det bättre om du skruvar upp tomgången?

Jag har en kort kraftig kabel ca 15-20 cm från batteriets minus till motorn men den sitter som bara den. Insättsnyckeln och skruven är på väg att gå sönder känner jag när jag försöker lossa så lät det vara. Har en ca 1.5 mm tjock kabel jag kan parallellkoppla. Går det bra enbart för att testa?
Tänkte inte starta motorn.

Jag får först testa att ge lite gas och kolla lamporna.
 
Last edited:

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Ström är som vatten, tar alltid den enklaste vägen.

Kontrollera volt och watt-talet på alla glödlamporna så att det stämmer överens med original. Om du är osäker så byt glödlamporna, lämpligtvis från samma tillverkare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, det är inte Hondan denna gång :)
(Edit: jaha, iphonesmiley skapar bara frågetecken tydligen)

Mätaren ser ut så här och hamnar mellan 0 och 50 på svarta skalan. Kanske 25 är 2,5V när den är inställd på det?
Jag kanske tittar på fel skala men den hamnar där jag har metallkontakten om du lägger märke till den

View attachment 454859

När den är inställd på 2,5 Volt så är det 250 längst ut till höger på skalan som motsvarar 2,5 Volt.
Inställning tex 2,5 Volt är max för det mätområdet, dvs för Volt längst till höger på skalan.
Tex inställd på 500VAC, ja då motsvarar 500 Volt 50 på skalan längst ut till höger.
Osv.

Det här betyder att 25 på skalan (bra foto ! :)) motsvarar 0,25 Volt
för 200 blir 2V, 100 blir 1 V, 50 blir 0,5 Volt och 25 blir 0,25 Volt.
(Jag har under felsökning, (dåligt ljus) på Sprint RS mätt 0,07 Volt mellan batteriets minuspol och skruv på motorn med tänd belysning, det "stora" spänningsfallet ca 0,5 Volt hade jag mellan Generatorns Plusskruv och batteriet men det är en annan historia)

Vill du mäta motstånd, tryck först ihop kontaktstiften på sladdarna och justera till 0 längst ut till höger på skalan med justerratten på vänster sida av multimetern.
Tänk på att justeringen måste göras för varje motståndsområde.
Då med inställd på 1kOhm motsvara 1 långt ut till höger på skalan 1 Ohm.
Då med inställd på 100 Ohm motsvara 1 långt ut till höger på skalan 0,1 Ohm.
Då med inställd på 10 Ohm motsvara 1 långt ut till höger på skalan 0,01 Ohm.

Tycker själv det är mycket svårt mäta små motstånd (under 1 Ohm).....:huvet
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Tycker själv det är mycket svårt mäta små motstånd (under 1 Ohm).....:huvet

Precis, det är svårt. Förr kallades multimetrar för universalinstrument. I likhet med en schweizisk armékniv kan man göra mycket olika saker med dom, men dom är inte bra till allt. Just för låga och även mycket höga motstånd är dom inte särskilt bra. Finns speciella mätinstrument och mättekniker för sånt.
Som att använda en schweizisk armékniv till att stycka en älg.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, Led-ljus som nödlösning för att få igenom besiktningen kanske.

Vet ej hur jag ska tolka att multimetern visar 0,25V på med 2,5V inställt men jag märkte att multimetern mot framlampans jord tex också pulserar när blinkers är igång.

Eftersom alla lampor påverkas i styrka när annat ljus tänds och släcks tror jag inte det har med blinkers att göra. Tittar jag på neutrallampan tex så pulserar den med blinkers men med blinkers avstängd reagerar den i ljusstyrka (svagare ljus) om jag tex slår på framlampan eller bromsar. Dessutom hör man blinkersrelät göra ett kort klick varje gång en ljuskälla tänds. Med andra ord, så fort en lampa tänds och släcks påverkas andra lampor i ljusstyrka men det kanske är normalt när inte motorn är igång?
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top