Baksmäller vid jämn gas

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Fast du har ju bytt från öppet till org avgas, det är ganska stor förändring som såklart påverkar bestyckningen i hög grad, så med den informationen är det inte så konstigt att den börjar gå konstigt efter att du bytt. Skulle inte förvåna mig om den går som den ska med original huvudmynstycke.
Jo det håller ja med med om. Men jag har även efter montering av orginal ploclat bort det igen för att testa och de va samma problem. . Men ska beställa ikväll lite nya munstycke och tätningar och o ringar så får se om det hjälper ☺️
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Nån som vet vad dena sak gör. verkar ha något med luften och göra. Är det något som kan hänga sig som ställer till något med luft bränsle
 

Bifogat

  • Screenshot_20250204_170504_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250204_170504_Samsung Internet.jpg
    488.6 KB · Visningar: 8

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet vad dena sak gör. verkar ha något med luften och göra. Är det något som kan hänga sig som ställer till något med luft bränsle

Det ser ut som air cut off valve eller vad den nu kallas på svenska, den stänger luften i pilotkretsen vid gasavslag för att ta bort avgassmällar. Om den skulle fastnade i öppet läge skulle man ju misstänka att man kan få smällar.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Det ser ut som air cut off valve eller vad den nu kallas på svenska, den stänger luften i pilotkretsen vid gasavslag för att ta bort avgassmällar. Om den skulle fastnade i öppet läge skulle man ju misstänka att man kan få smällar.
Tack. Får kanske kontrollera den lite närmare med. Men nu får jag bara avgassmällar vid jämn gas men kan alltid va värt och kolla 👍
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är bara lite fundersam på det hela, smällat på jämn gas vid "tomvarvande" i garaget skulle jag inteta så hårt. Utan belastning på motorn lär väl knappast trotteln lyftas nånting utan den lär väl i princip bara gå på pilotkretsen så det kan kanske vara värt att kolla.

Hojen ska väl inte smälla i vilket fall som helst utan belastning men att stå i garaget tror jag inte ger så mycket utan jag hade velat köra hojen med belastning innan jag mixtrat allt för mycket.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Jag är bara lite fundersam på det hela, smällat på jämn gas vid "tomvarvande" i garaget skulle jag inteta så hårt. Utan belastning på motorn lär väl knappast trotteln lyftas nånting utan den lär väl i princip bara gå på pilotkretsen så det kan kanske vara värt att kolla.

Hojen ska väl inte smälla i vilket fall som helst utan belastning men att stå i garaget tror jag inte ger så mycket utan jag hade velat köra hojen med belastning innan jag mixtrat allt för mycket.
Jag förstår din tanke pch håller med. Jag har varit ute och kört den med samma dåliga resultat men det va säkert en månad sen. Men dom senaste gångerna jag har gjort en ändring elle hittat något som är lurt har jag inte orkat sätta ihop den för det är så mycket som ska av och på därför det bara blivit torkörning i garaget.
Sen smäller den både på låg och hög gas men bara vid jämn gas. Men ska fixa lite saker som verkar fel och sen sätta ihop den så den i alla fal går och prov köra
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Det betyder alltså att du inte har kollat lågfartmunstyckena utan Main jet. Gör det.
Det är det minsta hålet i förgasaren så det är där skiten hamnar först…
Om huvudmunstycket är för stort i en vacuum förgasare(som dina) resulterar det i att trotteln inte sugs upp som den ska!
Vilket resulterar i att den går fett.
Om du har raka rör sugs färskgaser in med bakpulser och resulterar i att det smäller.
Fordonsläraren på gymnasiet på 80 talet sa alltid att ”standard är bäst”, börjar så smått förstå vad han menade😁
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Det betyder alltså att du inte har kollat lågfartmunstyckena utan Main jet. Gör det.
Det är det minsta hålet i förgasaren så det är där skiten hamnar först…
Om huvudmunstycket är för stort i en vacuum förgasare(som dina) resulterar det i att trotteln inte sugs upp som den ska!
Vilket resulterar i att den går fett.
Om du har raka rör sugs färskgaser in med bakpulser och resulterar i att det smäller.
Fordonsläraren på gymnasiet på 80 talet sa alltid att ”standard är bäst”, börjar så smått förstå vad han menade😁
Jag har kollat alla munstycken i förgasaren för jag har rengjort den. Har skruvat ner allt och kollat.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Kom på en sak nu min hoj är ju en inportare men det borde ju inte göra så stor skildnad men den förgasaren som är från import min då asså sitter det en huvudmunstycke på 127.5 aså är det inte fel men på den model som ej är import är orginal 100 munstycke. Men det jag inte blir klock på är att på sprängskisen på min förgasare kan jag inte hitta någon blandar skruv. Men på den modellen av förgasare som inte är import sitter det en blandskuv på som jag även har på min hoj men sprängskisen säger att jag inte ska ha det 🫣🫣nummer 49 på den förgasaren som är import ska det finnas npgot so. Hete hose set fuel istället men den förgasaren har jag inte på min. Man kan säga jag har en importar hoj med en förgasare från en ike importare
 

Bifogat

  • Screenshot_20250204_215613_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250204_215613_Samsung Internet.jpg
    457 KB · Visningar: 6
  • Screenshot_20250204_141454_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250204_141454_Samsung Internet.jpg
    471.6 KB · Visningar: 6

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Är den importerad från USA?
Där är justerskruven pluggad pga avgaskrav.
Det är en importare så måste va från USA. Men jag har ändå justeringskruvwn på min förgasare 🤔har både kmh och mph på min hastighetsmätare
 

Bifogat

  • 20241221_185513.jpg
    20241221_185513.jpg
    1.8 MB · Visningar: 6
  • 20241221_185434.jpg
    20241221_185434.jpg
    954.8 KB · Visningar: 6

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Verkar som den inte är importerad från USA kollade upp lite men det ända jag får fram är att den är importerad från et EU land, inget mer än så
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top