Baksmäller vid jämn gas

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Plockade även ut blandarskruven och kollade på den övre förgasaren och la märke till att nummer 52,51 fattades , asså någon brika och en oring . Men skulle det kunna ha något med det att göra för känns inte som det skulle kunna hända allt för mycket bara för att oringen och brickan inte är där 🫣🤔🤔
 

Bifogat

  • Screenshot_20250204_133650_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250204_133650_Samsung Internet.jpg
    340.9 KB · Visningar: 11
  • 20241221_185513.jpg
    20241221_185513.jpg
    1.8 MB · Visningar: 11
  • 20241221_185434.jpg
    20241221_185434.jpg
    954.8 KB · Visningar: 11

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Dom har nog inte satt dit för skoj skull
Tätar för att inte dra tjyvluft den vägen
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Inte för att det hjälper dig men jag vill ändå säga att du gör ett bra jobb i felsökningen!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så här ser tändstiftet ut
Nu ser förvisso de där stiften duktigt skitiga ut vilket pekar på något större problem men du är medveten om att stiftens färg endast visar de senaste minuternas körning? Dvs, vill du veta blandning vid en viss trottelöppning så är det att köra med den trottelpositionen i iaf 20-30 sek och sen döda tändningen, rulla till sidan och skruva ur stiftet vid sidan av vägen.

Det munstycket du visade bild på förut, är det lågfart eller main jet? Såg jäkligt stort ut om det var lågfart.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Nä det är klar. Självklart kommer jag köpa nya ☺️
Var inte meningen att vara dryg
Men fortsätt å felsök å var metodisk som du gjort hittills
En fråga svarar den bra på gaspåslag inget tvekande eller tjoffande?
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Nu ser förvisso de där stiften duktigt skitiga ut vilket pekar på något större problem men du är medveten om att stiftens färg endast visar de senaste minuternas körning? Dvs, vill du veta blandning vid en viss trottelöppning så är det att köra med den trottelpositionen i iaf 20-30 sek och sen döda tändningen, rulla till sidan och skruva ur stiftet vid sidan av vägen.

Det munstycket du visade bild på förut, är det lågfart eller main jet? Såg jäkligt stort ut om det var lågfart.
Munstycket är jet main nummer 27 på bilden . Stiftet va helt nytt för 30 minuters körning sen. Dock har jag bara ståt still och kört motorn stillastående med det. Från nytt till kolsvart på 30 min. Vad jag har läst mig till så har svarta sotiga stift med bränslet och göra. Har varit inne lite på om det kan va olja som gör så dom ser ut så men vad jag kan läsa ig till så ska det bli andra sorts avlagringar på stiftet då om det är olja.
 

Bifogat

  • Screenshot_20250204_141454_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250204_141454_Samsung Internet.jpg
    471.6 KB · Visningar: 4

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Var inte meningen att vara dryg
Men fortsätt å felsök å var metodisk som du gjort hittills
En fråga svarar den bra på gaspåslag inget tvekande eller tjoffande?
Ingen fara du har helt rätt i det du skrev.
Hojen svarar bra på gasen och inget strul vid gaspådrag. Nu har jag ioförsig ståt i garaget bara och gasa dom senaste gångerna jag har startat upp den. Är mycket som ska skruvas ihop och ner från arbetsbänken för att ut och köra varje gång.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En länk till alla sprängskisser och reservdelar


27 är huvudmunstycket.

Länk till främre förgasaren

 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
En länk till alla sprängskisser och reservdelar


27 är huvudmunstycket.

Länk till främre förgasaren

Nu när jag tittar närmare på mitt munstycke verkar det som det står 127,5 trodde bara det stod 27,5. Men som jag tolkar på det du delade så är orginal 100eller 95 ☺️ d
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Munstycket är jet main nummer 27 på bilden . Stiftet va helt nytt för 30 minuters körning sen. Dock har jag bara ståt still och kört motorn stillastående med det. Från nytt till kolsvart på 30 min. Vad jag har läst mig till så har svarta sotiga stift med bränslet och göra. Har varit inne lite på om det kan va olja som gör så dom ser ut så men vad jag kan läsa ig till så ska det bli andra sorts avlagringar på stiftet då om det är olja.
Att torrgasa i garaget brukar förvisso vara ett bra sätt att sota igen stift, särskilt om det är som du skriver i ett annat inlägg att det är nästan är 30% för stort.

Dock, i och med att du säger att den gått bra innan så är det lite konstigt att felet skulle uppstå bara sådär. Har du samma storlek på munstycke i andre förgasaren?
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Att torrgasa i garaget brukar förvisso vara ett bra sätt att sota igen stift, särskilt om det är som du skriver i ett annat inlägg att det är nästan är 30% för stort.

Dock, i och med att du säger att den gått bra innan så är det lite konstigt att felet skulle uppstå bara sådär. Har du samma storlek på munstycke i andre förgasaren?
Ja det bästa är ju absolut och köra ut och testa efter varje felsökning, men det är mycket som ska plockas ihop efter varje felsökning. Det ända som är anerlunda från i somras nör den gick bra det är vädret från 20-25 grader ute till cirka 5 grader om dagarna nu när jag testar den. Och sen har jag ändrat från öppet avgasrör till at jag monterat orginal ljuddämpare. Men jag har plockat av ljuddämpare igen och testat den och det är fortfarande samma fel. Men stiftet såg även svart ut när jag hade kört den senaste gången jag va ute och körde den. I den bakre förgasaren sitter det orginal munstycke.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Den bakre förgasaren har 107,5 som enda val enligt csmnl
Ja men det är stämmer i bakre förgasaren . Men det jag har lagt upp bild på är den främre och det ser ut som det sitter ett 127.5 i I dag och det ska vara 95 eller 100. Det är ju mycket förstort. Men ioförsig så fu kade det fint i somras 😬
 

Bifogat

  • 20250115_102425.jpg
    20250115_102425.jpg
    1.4 MB · Visningar: 3

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja men det är stämmer i bakre förgasaren . Men det jag har lagt upp bild på är den främre och det ser ut som det sitter ett 127.5 i I dag och det ska vara 95 eller 100. Det är ju mycket förstort. Men ioförsig så fu kade det fint i somras 😬
Man kan undra hur välbestyckad den motorn var.
En bra idé är att återställa munstycken, o-ringar, luftfilter och avgassystem till original först. Så den går som den ska.
Därefter kan du labba med ljud och bestyckning. Förmodligen det du redan är inne på. 👍
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Man kan undra hur välbestyckad den motorn var.
En bra idé är att återställa munstycken, o-ringar, luftfilter och avgassystem till original först. Så den går som den ska.
Därefter kan du labba med ljud och bestyckning. Förmodligen det du redan är inne på. 👍
Har ingen aning om vad föra ägaren haft för sig ,men ändå skumt den gick okej I somras men min tanke är nu att beställa nya saker till förgasaren (orginal) och återställa allt till orginal och se hur den går.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har ingen aning om vad föra ägaren haft för sig ,men ändå skumt den gick okej I somras men min tanke är nu att beställa nya saker till förgasaren (orginal) och återställa allt till orginal och se hur den går.
Fast du har ju bytt från öppet till org avgas, det är ganska stor förändring som såklart påverkar bestyckningen i hög grad, så med den informationen är det inte så konstigt att den börjar gå konstigt efter att du bytt. Skulle inte förvåna mig om den går som den ska med original huvudmynstycke.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top