Baksmäller vid jämn gas

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Har du känt på länkaget till förgasarna, framförallt den främre? Om det finns för stort spel så skulle det ju kunna skapa konstiga fenomen med jämn låglast.
Alla spel till förgasaren ställdes i samband med syncning av flrgasarna och efter manualens inställningar . Har känt men hittar inget som sitter löst eller som inte verkar vara som det ska 🤔

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Se # 2.
Hur har du kollat efter luftläckage ?
Som jag ser det måste du med stängda avgasventiler sätta ett lågt tryck på avgassystemet 1 bar räcker.
Kanske räcker det med att sätta en plugg som täcker halva utblåset och starta motorn.
Och stå inte bakom, du eller någon annan, riktigt farligt när pluggen lossnar.
Och spraya skarvarna med en Del YES + 10 Delar vatten, då bör du kunna se bubblor där det läcker.
Alternativt bara ta isär avgassystemet och sätt lite avgaslagningspasta som komplement på packningen vid toppen och skruva ihop.

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Ventilspel eller skit som gör att nålen inte tätar.
Har precis kontroll kollat ventilerna och spelet ligger inom det godkända . Men kan det va så att även om spelet är rätt kan dom ändå va öppna då? Nålen är ju fjäder belastad så fjädern trycker ju på den.

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Se # 2.
Hur har du kollat efter luftläckage ?
Som jag ser det måste du med stängda avgasventiler sätta ett lågt tryck på avgassystemet 1 bar räcker.
Kanske räcker det med att sätta en plugg som täcker halva utblåset och starta motorn.
Och stå inte bakom, du eller någon annan, riktigt farligt när pluggen lossnar.
Och spraya skarvarna med en Del YES + 10 Delar vatten, då bör du kunna se bubblor där det läcker.
Alternativt bara ta isär avgassystemet och sätt lite avgaslagningspasta som komplement på packningen vid toppen och skruva ihop.
Jag har haft igång motorcykeln och sprutat break cleaner runt o på insug och förgasare för att lyssna om tomgången ändrar sig något men inte fått någon respons, men kansle sla testa vatten och yes

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Ta bort flottörhusen igen, skruva ur lågfartmunstyckena och kolla mot en lampa. Att bara blåsa rent räcker inte. Ta ett strå från en tandborste e dyl. och peta. Kolla om det blir skillnad. Blås och montera...

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Ta bort flottörhusen igen, skruva ur lågfartmunstyckena och kolla mot en lampa. Att bara blåsa rent räcker inte. Ta ett strå från en tandborste e dyl. och peta. Kolla om det blir skillnad. Blås och montera...
Har precis gjort om processen och kollat munstyckena allt ser ut som på bilden

Bifogat

• 20250115_102425.jpg
    20250115_102425.jpg
    1.4 MB · Visningar: 16

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Kollade främre tändstiftet idag, som jag bytte för några dagar sedan. Och det var kolsvart med sot på.🫣 kan det ha nån påverkan och vad har det orsakats av...

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Är det membranförgasare? Kan ju vara sprucket och då lyfter inte trotteln. Har bara skummat tråden men har du bytt stift efter du har fixat allt? Dom tål inte att bli sura så många gånger, lite som en kvinna…😜

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Är det membranförgasare? Kan ju vara sprucket och då lyfter inte trotteln. Har bara skummat tråden men har du bytt stift efter du har fixat allt? Dom tål inte att bli sura så många gånger, lite som en kvinna…😜
Så här ser förgasaren ut.. Har precis bytt till nya stift har kanske kört motorn totalt i 30-50 minuter med dom stiften och nu när jag blockade av dom för att kola på dom var det främre stiftet täckt av kol svart sot 😬

Bifogat

• Screenshot_20250203_200021_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250203_200021_Samsung Internet.jpg
    205.4 KB · Visningar: 16

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Så här ser förgasaren ut.. Har precis bytt till nya stift har kanske kört motorn totalt i 30-50 minuter med dom stiften och nu när jag blockade av dom för att kola på dom var det främre stiftet täckt av kol svart sot 😬
Mellan #7 och #8 på sprängskissen ser det ut som en o-ring. Den har inget nummer och står inte med i listan.
Den o-ringen kan torka och läcka, särskilt om du kör på 95 oktan.
För mycket soppa ger svarta stift.

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Mellan #7 och #8 på sprängskissen ser det ut som en o-ring. Den har inget nummer och står inte med i listan.
Den o-ringen kan torka och läcka, särskilt om du kör på 95 oktan.
För mycket soppa ger svarta stift.
Fär väl skruva ner förgasaren änu en gång och köpa ett renoverings kit till den. Men som jag förstår det så backsmällarna säger läckage eller för mager blaning och stiftet säger att den får alldeles för mycket bensin, blir inte klock på dom symtomerna för kan ju int ha båda problemen liksom

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Svarar den på blandskruvarna?
Ja det gör den. Skruvar jag in den så går varvet upp förmodligen för den får magrare blandning .skruvar jag ut den sjunker varvet för modligen för den får fetare blandning .men spelar ingen roll hur jag skruvar ut eller in det är samma problem åndå med backsmällar ☺️

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Fär väl skruva ner förgasaren änu en gång och köpa ett renoverings kit till den. Men som jag förstår det så backsmällarna säger läckage eller för mager blaning och stiftet säger att den får alldeles för mycket bensin, blir inte klock på dom symtomerna för kan ju int ha båda problemen liksom

En bättre sprängskiss där o-ringen är med i listan.
Ta lite olja på o-ringen när du monterar sedan. Och tanka 98, inte 95.

IMG_1334.jpeg
IMG_1335.jpeg

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Så här ser tändstiftet ut

Bifogat

• 20250204_112035.jpg
    20250204_112035.jpg