För att ta ett exempel på att balansera vs att inte göra det, första gången jag krängde om däck själv så gjorde jag det inte pga att jag hade läst på något forum för hojar att det inte behövdes för att allt ändå var så välbalanserat på hoj.
När jag efter mit utvarv sedan kommer upp på depårakan och ger fullt så nånstans runt varvstopp på fyran/femman börjar det vibrera som *satan* i styret. Innan däcksskiftet så vibrerade det inte alls. Det var en allmänt otrevlig upplevelse, så resterande varv på passet tog jag det rätt lugnt ut på rakan, testade lite olika saker men varje gång jag kom upp i fart så började det skaka.
Tillbaka i depån så fick jag roa mig med att plocka av hjulen, och satte på vikter och vips! Vibrationerna var helt borta igen.
Och vibrationerna gjorde att det kändes som att ratta en cobra combi borr... Inte alls mysig upplevelse i hastigheter över 200, när man ska göra en hård inbromsning.
Men under resten av varvet kände jag inte av det nämnvärt. Är däremot rätt säker på att vibrationer ställer till det för däcken, fjädringen och allt annat som ser till att hålla hojen kvar på asfalten när man börjar närma sig gränserna. (Jag har låååångt kvar till gränserna, feg som jag är.)
Känner man inga problem om man inte balanserar så är det väl bara att hoppa över det, tänker jag...
Själv får jag problem.