Balansering av hjul, viktigt?

Jag kör med samma också, funkar alldeles utmärkt. :D Det enda är väl att jag inte kommit mig för att snickra ett ställ för balanceringen, utan bara lägger den på vad som råkar finnas tillgängligt i närheten, vilket inte alltid är helt stabilt. :crash
samma här, jag fäste mina axelkonsoller uppe på två pallbockar senast med buntband. Stabilt som fan
 
Last edited:
Jag gör säkert något fel när jag byter däck, balanserar inte och har inte fått vibrationer eller skumma fenomen
 
Jag har aldrig balanserat ett mc däck och det har gått bra för mig i alla år iaf.
 
Jag såg att Dunlops däckservice på Isle of Man balanserade på samma sätt som på filmen.

Antagligen bättre än en däckbalanseringsmaskin ....
 
Alla proffs balanserar manuellt. IOM MotoGP SBK osv däckservice i depån står med manuella balanserare. Det är en investering på några hundra som du tjänat in första gången du kränger själv.

Det enda som jag inte balanserar är crossdäck utan däckslås.
 
För att ta ett exempel på att balansera vs att inte göra det, första gången jag krängde om däck själv så gjorde jag det inte pga att jag hade läst på något forum för hojar att det inte behövdes för att allt ändå var så välbalanserat på hoj.
När jag efter mit utvarv sedan kommer upp på depårakan och ger fullt så nånstans runt varvstopp på fyran/femman börjar det vibrera som *satan* i styret. Innan däcksskiftet så vibrerade det inte alls. Det var en allmänt otrevlig upplevelse, så resterande varv på passet tog jag det rätt lugnt ut på rakan, testade lite olika saker men varje gång jag kom upp i fart så började det skaka.
Tillbaka i depån så fick jag roa mig med att plocka av hjulen, och satte på vikter och vips! Vibrationerna var helt borta igen.
Och vibrationerna gjorde att det kändes som att ratta en cobra combi borr... Inte alls mysig upplevelse i hastigheter över 200, när man ska göra en hård inbromsning.
Men under resten av varvet kände jag inte av det nämnvärt. Är däremot rätt säker på att vibrationer ställer till det för däcken, fjädringen och allt annat som ser till att hålla hojen kvar på asfalten när man börjar närma sig gränserna. (Jag har låååångt kvar till gränserna, feg som jag är.)

Känner man inga problem om man inte balanserar så är det väl bara att hoppa över det, tänker jag...
Själv får jag problem.
 
Många av oss som kränger ofta balanserar bara fälgen, det brukar räcka gott...
Tänkte kränga Bridgestone T30 Battlax och en gul färgprick sitter på däcksidan..är det den lättaste delen av däcket..?
100_0867.JPG
100_0871.JPG
Istället för byta lager så smorde jag upp dom gamla med nytt lagerfett. Axeln stannade på balanshjulen och då behövde hjullagren gå lätt..eller mindre trögt:P
 
Last edited:
Balanserar alltid.
Japsar hojar brukar det inte vara allt för mycket vikter som ska på, men en bmw eller ducati fälg är inte riktigt lika välbalanserade från början.
Sen så kan det skilja mycket på däck, märke, typ osv som är lite känsligare, och gör att det blir "hoppigt" om det inte är helt välbalanserat. Och då snackar jag inte om ban körning utan vanlig landsväg.
Det går så snabbt och är relativt billigt att göra själv, så varför inte?
Säkerheten framför lathet kan ju jag tycka. Är inte samma risker att låta bli att balansera bildäcken.
 
Börja med att rulla/köra hojen med lågt däckstryck så att däcket "sätter sig" i fälgen ordentligt. Sedan kan du pumpa och se om du fortfarande behöver balansera.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Japp, gul prick är den lätta sidan, så gul prick vid ventilen. Fan vad blyvikter det gick åt sist jag glömde hålla koll på den där jävla pricken.
 
Balanserar alltid.
Japsar hojar brukar det inte vara allt för mycket vikter som ska på, men en bmw eller ducati fälg är inte riktigt lika välbalanserade från början.
Sen så kan det skilja mycket på däck, märke, typ osv som är lite känsligare, och gör att det blir "hoppigt" om det inte är helt välbalanserat. Och då snackar jag inte om ban körning utan vanlig landsväg.
Det går så snabbt och är relativt billigt att göra själv, så varför inte?
Säkerheten framför lathet kan ju jag tycka. Är inte samma risker att låta bli att balansera bildäcken.
Pajret; Jag tror det kan ha att göra med gjutkanter/gjutskägg som sitter kvar efter tillverkningen. Slipade bort så mycket det gick utan att gräva i fälgen och blaskade på lite bättringslack. Några gram lättare blev det nog för jag behövde bara använda 15gr balansvikter. Eller så gjorde jag nåt annat som blev rätt..:hihi
Börja med att rulla/köra hojen med lågt däckstryck så att däcket "sätter sig" i fälgen ordentligt. Sedan kan du pumpa och se om du fortfarande behöver balansera.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tack för tipset BrooklynS men orka krenga..var nog det jobbigaste jag gjort. Inte som att byta cykeldäck direkt. Provade silikonfett ist för däckpasta som tänkt från början; gick bättre än jag trodde. Rullade upp en tank idag så nu är däcket färdigsuttet på rek. däcktryck. No vibes at any speed..:yoparty
 
Last edited:
På dom mc-hjul som jag har balanserat (4-5st) så har ventilen inte varit tyngsta stället på fälgen.

Jag har samma erfarenhet.
Så jag kör tomfälgen på balansaxeln och märker ut tyngsta punkten, dvs längst ner på fälgen med en tejpremsa.
Och sedan sätter jag lättaste delen av däcket, på Metzeler röd punkt, mot tejpremsan.
Resultat: För att sedan balansera med monterat däck M7 RR fram 10gram, bak 5 gram.
Att jämföra med de Michelin som satt på förut och är så "jämt tillverkade" så man inte anger lättaste punkten av däcket: 30 gram balanseringsvikter.
 
Efter däck byte på min. Vibrerar det rätt mycket vid lite högre farter. Skit irriterande. Skall själv balansera. Det är godare när hojen susar fram som ett lok. Istället för att vibrera i taktm med hastigheten
 
Jag har nån gång provat att inte balansera när det var brådis "för det behövs ju inte" -blev bara skit. Balanserar alltid, prickarna vid ventilen vettefan... Men vem orkar, inte jag iallafall på med däcket bara, skitsamma om det blir 5 eller 20 gram.

kör ba kör:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top