Banåka 2005 - Hur Försäkringssituationen ser ut inför kommande säsong

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Börjar vi snacka om "HUR" man skall köra så kan vi ju ta den diskussionen på ett annat ställe va? Detta är ju en försäkringstråd.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Teddan skrev:
Räddning och vagnskada gäller inte inom inhägnat tävlingsområde.

Detta mailade jag T-H och hade lite funderingar kring. Dom skriver ju explicit att räddning och vagnskada inte gäller, vilket ju kan få en att tro att resterande delar av försäkringen faktiskt gäller. Fick dock svar att inte heller trafikförsäkringen gäller, men villkoren är ju lite luddiga. Vad är "liknande ändamål" till exempel? :va

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Trygghansa och IF tillämpar trafikskadelagen på sitt sätt uppenbarligen. Övriga bolag tillämpar den annat sätt.

Så här står det i Länsförsäkringars villkor för MC under paragraf 2. Trafikförsäkring,
- Trafikförsäkringen gäller inte , för tävling eller träning, inom inhägnat område.

Vidare skriver dom igen punkt 415 "Försäkringen gäller inte" - om händelsen inträffat under tävling eller träning för tävling.

Alltså är annan åkning på inhägnat område OK så länge det inte är tävling eller förekommer tidtagning m.m. som gör arrangemanget till "träning"!
Ovan är en viktig anledning till varför tidtagning INTE är OK på en bandag där det förekommer gat-motorcyklar!

/Nitrous

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
Tristan skrev:
När jag ringde runt för att hitta försäkring till min Ducce så frågade jag vad som gällde vid bankörning och påpekade att det alltså inte var frågan om tävling eller träning. Säljaren på Folksam kollade upp det med en skadereglerare under tiden jag väntade och svaret var att försäkringen gäller fullt i detta fall.

Har lyssnat ett antal ggr med Folksam och den "Pro-försäkring" + 35 som
många av oss åker på gäller iaf på bana "om det inte är träning inför tävling"
dvs tidtagning mm.....

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
WestW skrev:
Har något hört nått mer om IF och TH? Kommer dom ändra sig till denna säsong?

Vi här på forumet kunde kanske sätta lite press på dom. Tror ni att vi skulle kunna påverka nåt nämnvärt? :va

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
PacMan skrev:
Vi här på forumet kunde kanske sätta lite press på dom. Tror ni att vi skulle kunna påverka nåt nämnvärt? :va

Det är väl tveksamt...men va fan, det kan va värt ett försök iaf...

Jag skulle inte bli ledsen om dom ändrade sin försäkring så att det blev möjligt att kunna delta i fler bankörningar.
Än så länge så får man nöja sig med SMC:s bankörningar.

//TwinSucker

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Det står att ovan att bilsport har vacklat lite i sina regler.

Jag tecknade min försäkring redan i månadsskiftet sep/okt och har bilsport och mc gäller de gamla reglerna för mig eller hur funkar ?

/Urban

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Själv har jag Tennant.

Vid vanlig bankörning (ingen tävling, eller träning och tidtagning)
gäller hela försäkringen. Dock blir det dubbel självrisk om något händer (14kkr).

//Peppe

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
WestW skrev:
Har något hört nått mer om IF och TH? Kommer dom ändra sig till denna säsong?
Kan du/ni inte bara läsa villkoren själva som Nitrous gjorde, det borde väl vara rätt enkelt att tyda vad som gäller

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Så här står det på TH FAQ

Hur gäller försäkringen vid banåkning?

Svar: Trafikförsäkringen gäller enligt Trafikskadelagen. Det innebär att trafikförsäkringen inte gäller inom inhägnat tävlingsområde under tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.

Räddning och vagnskada gäller inte inom inhägnat tävlingsområde, oavsett ändamål.

Undantag: SMCs fortbildningskurser.

Men vad är Övningskörning, ramlar man på bana så kan man säga att man baar var ute öch körde på banan, jag övningskörde INTE ????????

Så här står det i deras villkor

Försäkringen gäller inte
 När fordonet använts trots meddelat körförbud.
 Vid skada på fordonsdel som orsakats av:
– konstruktionsfel
– fabrikationsfel
– materialfel
 Vid skada som bestått av:
– slitage
– bristfälligt underhåll
 Vid skada som orsakats genom:
– rost
– frätning
– köld
– väta
– fukt
 Vid skada som är ersättningsbar enligt brand- eller stöldförsäkring.
 Om inte Vägverkets anvisningar för färd på fruset vatten följts.
 Om händelsen inträffat under tävling med fordonet, träning för sådan
tävling, hastighetskörning under tävlingsliknande former eller vid uppvisning,
såvida inte särskilt avtal träffats med Trygg-Hansa.
 För skada som skett när fordonet använts inom inhägnat tävlingsområde,

Här står det inget om "vanlig" bankörning ??????? Dax att maila och fråga ni som har TH

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
R1 Uffe skrev:
Kan du/ni inte bara läsa villkoren själva som Nitrous gjorde, det borde väl vara rätt enkelt att tyda vad som gäller

Trafikskadelagen har ingen paragraf som säger att den inte gäller på inhägnad motorbana.

Vad jag personligen har kunnat läsa mig till i olika villkor så väljer Trygghansa och IF att i sina villkor tillämpa att "Trafikskadelagen" inte gäller på inhägnad motorbana. Det innebär att trafikförsäkringen inte gäller inom inhägnat tävlingsområde under tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.
Alltså gäller inte försäkringen överhuvudtaget!

Övriga kända bolag har ännu endast angivit "tävling, träning inför tävling och streetrace"

Det ska bli mycket intressant och se vilka bolag som kanske förtydligar och ändrar sina villkor till säsongen 2005, helst såklart till hojägarnas fördel.

OBS! Jag säger inte att det ÄR så här, det är min egen personliga tolkning av villkor samt vad Johan FÖK har presenterat 2004.

/Nitrous

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
R1 Uffe skrev:

Här står det inget om "vanlig" bankörning ??????? Dax att maila och fråga ni som har TH

Känns rätt solklart att försäkringen INTE gäller, det är ju på inhägnat tävlingsområde som alla vanliga banåkningar sker.

Särskilda avtal som nämns är kurser som SMC ordnar och som TH godkänt samt TH's egna fortbildningskurser på motorbana.

/Nitrous

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag väntar bara på att de skall skriva att försäkringen inte gäller vid "Såkallad bandag eller bankörning anordnad av annan än SMC."

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
PacMan skrev:

Tror det är bättre att göra detta via SMC som har erfarenhet från den här typen av aktiviteter som den intresseorganisation de är.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
PacMan skrev:
Låter som Bilsport har ändrat sig lite sen förra året. Jag minns inte "annan höghastighetskörning" i villkoren.

Vore det inte bra om det kunde bli fler oförsäkrade grupper på bankörningarna i år, så att man slipper åka bland galningarna i licensgruppen bara för att man inte har rätt försäkring...? :rolleyes:
Såvitt jag kan se i Bilsport & MC:s villkor gäller skrivningen annan höghastighetskörning endast villkoren för deras "Tilläggsförsäkring Olycksfall" och inte själva MC försäkringen. I de generella undantagen för denna anges endast *tävling eller träning inför tävling

Länk till PDF finns här: http://www.bilsport-mc.com/pdf/villkor.pdf

sandstream

Guest
Vi kan väl hjälpas åt och maila försäkringsbolagen och fråga?

Jag drar iväg ett mail till Folksam nu och återkommer med svar.

Jag hoppas verkligen att vi får se mindre av oförsäkrade grupper 2005.
Trafikförsäkringen täcker ju bara skador som man åsamkar (finns det ordet?) andra och det vore mindre kul att göra någon till invalid och veta att de kommer att ha det knappert med pengar resten av livet.
Personligen skulle jag se till att ha en bra olycksfallsförsäkring om jag körde i en oförsäkrad grupp :tummenupp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
R1 Uffe skrev:

Du kanske inser att det inte är så lätt att tolka när du läst en stund.

Finns många som TROR och TOLKAR en massa. Inkl mig själv.

Jag skulle vilja veta vad som VERKLIGEN gäller. Därför behöver jag hjälp av sådana som dig och Nitrous t.ex :tummenupp

Vore skönt att slippa ringa alla bolag och bråka själv för att få ett svar. Sen vill man ju även ha det skriftligt också.

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Detta är ganska intressant just denna del i deras regler av vad som inte gäller,
Jag hade en ganska så stor diskution med IF föra året om precis samma sak.( För skada som skett när fordonet använts inom inhägnat tävlingsområde,
såvida inte särskilt avtal träffats med Trygg-Hansa.)

T.ex om jag, som jag också brukar göra åker till Mantorp park för att kolla på RR-racing och även andra tävlingar så är det ju faktiskt så att man väldigt ofta parkerar och även kör inne på tävling orådet eftersom deras inhängning är ganska stor (dessa gäller Gelleråsen) man måste ju köra och ställa hojen inne på tävlings området och om man skall tolka dom regler som man skrivit så min hoj oförsäkrad när jag parkerar eller om jag råkar köra omkull inne på parkering området på Mantorp eller Gelleråsen t,ex.
När jag ringde och diskuterade detta med IF så kunde man bara beklaga detta, då man hade missat detta alltså inte tänkt på att visa anläggningar har både parkering och körning på inhängnat område fast utan för själva bannan i sig och då skulle självklart försäkringen gälla........
Men när bad om att få skriftligt på detta eftersom det faktiskt står nåt helt annat i vilkoren så ville man inte det utan det skulle ju lösa sig när det väll hände??????????? :kocko alltså det är och förblir en djungel i försäkrings vilkoren och det ända säkra är att köra med insidan och ha kul utan att utsätta andra för onödig fara. :fyllisar
Bara ytligare ett sätt att tolka vilkoren.....
ha de hoppas det snart blir vår då mit apstinens börjar bli lite för mkt :3freak
R1 Uffe skrev:

Hur gäller försäkringen vid banåkning?

Svar: Trafikförsäkringen gäller enligt Trafikskadelagen. Det innebär att trafikförsäkringen inte gäller inom inhägnat tävlingsområde under tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.

Räddning och vagnskada gäller inte inom inhägnat tävlingsområde, oavsett ändamål.

Undantag: SMCs fortbildningskurser.

Men vad är Övningskörning, ramlar man på bana så kan man säga att man baar var ute öch körde på banan, jag övningskörde INTE ????????

Så här står det i deras villkor

Försäkringen gäller inte
 När fordonet använts trots meddelat körförbud.
 Vid skada på fordonsdel som orsakats av:
– konstruktionsfel
– fabrikationsfel
– materialfel
 Vid skada som bestått av:
– slitage
– bristfälligt underhåll
 Vid skada som orsakats genom:
– rost
– frätning
– köld
– väta
– fukt
 Vid skada som är ersättningsbar enligt brand- eller stöldförsäkring.
 Om inte Vägverkets anvisningar för färd på fruset vatten följts.
 Om händelsen inträffat under tävling med fordonet, träning för sådan
tävling, hastighetskörning under tävlingsliknande former eller vid uppvisning,

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Bimota DB2
Utredning pågår...

Förra året startades en arbetsgrupp under ledning av Ola Schönning som är chefsjurist på Trafikförsäkringsföreningen. I arbetsgruppen ingår representanter från försäkringsbolagen. Arbetsgruppens uppgift är att reda ut vad som gäller vid den typen av banåkningar som vi pysslar med.

Jag har inte hört att arbetsgruppen kommit fram till något ännu, men man kan anta att inget bolag tar ställning på egen hand innan arbetsgruppen sagt sitt.

/RedTop

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...