Hej!
Tack för din e-post.
Vår motorcykelförsäkring gäller inte på inhägnat område, oavsett om det är tävling eller övningskörning.
Undantag är dock SMC's fortbildningskurser. Vid dessa evenemang gäller trafikförsäkringen och vagnskadeförsäkringen vid en eventuell skada.
SMC's fortbildningsprogram för 2005 är ej ännu fastställt men information om dessa bör du så småningom kunna finna på deras hemsida.
Välkommen åter om du har fler frågor eller funderingar. Tänk på att då lämna ditt personnummer som referens så vi kan hjälpa dig.
Med vänlig hälsning
xxxxxx xxxx
Trygg-Hansa
Internetkundservice
Tuben skrev:Har man så kallad märkes försäkring hos if så gäller trafikförsäkringen
för bankörning , helförsäkringen gäller endast avrostningar och trafik kurser anordnade av smc
CorbenDallas skrev:Det där beror helt på arrangören, omkörning är inte tillåtet i alla grupper hos tex SMC och det finns klara regler hos Sydskanes Emse. Hos Bike-events var det mer fria tyglar men i dom långsammare grupperna var det omkörning på raksträcka som gällde.
Själv har jag motsatt erfarenhet av licensgruppen. I licensgruppen har jag blivit avknuffad av banan av folk som tror det är tävling, det har aldrig hänt i nån gatgrupp...
highside skrev:Inom SMC Stockholm testade vi med fri omkörning (även i kurva) i alla tre grupperna på våra B&K kurser 2004. Vad jag vet så funkade det väldigt bra, utan vare sig incidenter eller skrämda deltagare. Förmodligen kommer vi att löra med samma upplägg i år också.
Teddan skrev:Du kan försöka med det, men även om det verkligen står i IF's villkor för märkesförsäkring (vilket jag ställer mig lite tveksam till) så tror jag du kommer ha svårt att övertala en arrangör att släppa ut dig i en försäkrad grupp.
Josef skrev:Får vi se dig citera dom då?
Tuben skrev:6. Vagnskadeförsäkringen gäller ej vid bankörning. Dock gäller
försäkringen vid anordnad s k avrostningskurs eller trafi kkurs
arrangerad av SMC,
Tuben skrev:Fick precis svar ifrån jens swedin på if som jag mailade om trafikför. gällde vid bankörning om man teknade en hondaförs. och det gör den men jag ska även ringa dit o få det skriftligt mvh//Anders
Gixxer 1 skrev:Vi har varit i kontakt med bla SMC och NTF, de säger att dom inte längre
annordnar sådana träffar, efter som det hade en tendens att "balla ur" och
folk körde racing, med påföljande olyckor som resultat. Enligt våra
uppgifter så löste SMC en särskild försäkring vid dessa tillfällen och alla
var välkomna oavsett försäkringsbolag. Tydligen skall SMC hålla en
intruktörsutbildning under våren och en sådan utbildning kan däremot falla
inom ramen för vad försäkringen omfattar.
Vår rekomendation till dig är att höra med arrangören vid respektive
tillfälle om han har löst försäkringsfrågan för det unika tillfället. Är det
så att du skall åka på någon trafiksäkerhetsutbildning där ex. NTF, SMC el.
liknande organisation är arrangör ber vi dig återkomma till oss, så skall vi
ta ställning för det specifika tillfället, vi ser positivt på att
fordonsförare utbildar sig i trafiksäkerhet.
Mc-förare på trafikövning är väl som en vanlig skolklass som sköter sig med den ordinarie läraren, men när det är lärarlöst eller med någon osäker vikarie går det villt till. Är det då klassen det är fel på eller ledaren som inte har tillräcklig karisma/respekterad duglighet?Gixxer 1 skrev:...Vi har varit i kontakt med bla SMC och NTF, de säger att dom inte längre annordnar sådana träffar, eftersom det hade en tendens att "balla ur" och folk körde racing, med påföljande olyckor som resultat...
#Olsson# skrev:"..Det innebär att trafikförsäkringen inte gäller inom inhägnat tävlingsområde under tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.."
Det innebär alltså att trafikförsäkringen gäller enligt lag inom inhägnat tävlingsområde under övriga former av körning. T ex vid rekreationskörning, MC-tester, inkörning av kolvringar, banutprovning, topphastighetsprover m m m m.
Hur tydligt som helst.
Josef skrev:Har du lust att driva ett mål till HD baserat på din tolkning av "övningskörning eller liknande ändamål"?
Barbone: Läs tråden först, skriv inlägg sen. Att det ska vara så svårt...
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|