Banåka 2005 - Hur Försäkringssituationen ser ut inför kommande säsong

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
#Olsson# skrev:
Jag betalar till TH och vad jag förstår så gäller trafikförsäkringen på banakörningar. Har bara halv så resten får jag betala endå. I mitt fall så ser jag än så länge bara förluster i att välja ett annat bolag.
När jag snackade med TH så sa dom att deras trafik inte gäller på annat är SMC körningar

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Besserwisser skrev:
När jag snackade med TH så sa dom att deras trafik inte gäller på annat är SMC körningar

Varför är det bara SMC som har rätten att utbilda MCförare?
Jag tror att det behövs en rättegång först innan nånting är helt klart. Och så otydliga bolagen är så tror jag inte att de kommer vinna.
Men det här med trafikförs. på bana, hur ofta händer det att den behövs? Jag har aldrig hört talas om något sådant fall ens.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Victor skrev:
Varför är det bara SMC som har rätten att utbilda MCförare?
Jag tror att det behövs en rättegång först innan nånting är helt klart. Och så otydliga bolagen är så tror jag inte att de kommer vinna.
Men det här med trafikförs. på bana, hur ofta händer det att den behövs? Jag har aldrig hört talas om något sådant fall ens.
Den klassiska "när olle bromsar ut pelle efter rakan" har inte prövats rättsligt ännu. Vem vinner i domstolen tror du?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Besserwisser skrev:

När jag snackade med TH så sa de att de är underordnade TSL. (ingen nyhet direkt :hihi ) Enligt min tolkning av lagen så gäller trafikdelen under vissa förutsättningar. Bl a att körningen på banan inte är av den art som listats i TSL. T ex övningskörning, tävling etc. Det skulle innebära att på en SMC-kurs så är inte TF skyldiga att enligt TSL ersätta för trafikdelen om det är övningskörning.

Sedan att räddning och vagnskada inte gäller kan TF bestämma själva.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nr:18 skrev:
Den klassiska "när olle bromsar ut pelle efter rakan" har inte prövats rättsligt ännu. Vem vinner i domstolen tror du?

Jag tror att föraren/försäkringtagaren vinner. För målet skulle ju gälla en tvist hurvida försäkringen gällde eller inte.
Du ser ju själv hur stor förvirringen är om dethär, Fbolagens kundtjänster ger olika svar beroende på vem man talar med och någon har kommit på att i Sverige ska SMC ha monopol på bankörning utan licens. Allt är snurrigt och det är bolagens dåliga information som är det största skälet.

Men som du säger så ska Pelle ha ersättning från Olles bolag. Strular Olles bolag tror jag att Pelles bolag lägger ut för skadan( har jag fel nu?) och sen kräver ersättning från Olles bolag. Då blir det krångligt men den dyra tvisten berör ju inte Pelle eller Olle.

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
#Olsson# skrev:
När jag snackade med TH så sa de att de är underordnade TSL. (ingen nyhet direkt :hihi ) Enligt min tolkning av lagen så gäller trafikdelen under vissa förutsättningar. Bl a att körningen på banan inte är av den art som listats i TSL. T ex övningskörning, tävling etc. Det skulle innebära att på en SMC-kurs så är inte TF skyldiga att enligt TSL ersätta för trafikdelen om det är övningskörning.

Sedan att räddning och vagnskada inte gäller kan TF bestämma själva.
Skilnaden mellan Stygg Hansa och Folkskam i är att Folkskam säger att dom kommer att tolka TSL så att jag får ersättning enligt trafikdelem medans Stygg Hansa säger att dom inte gör det.
Folkskam = ersättning
Stygg Hansa = Juridisk prövning om ersättning
Jag har bytt till Folksam :tummenupp

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Besserwisser skrev:
Skilnaden mellan Stygg Hansa och Folkskam i är att Folkskam säger att dom kommer att tolka TSL så att jag får ersättning enligt trafikdelem medans Stygg Hansa säger att dom inte gör det.
Folkskam = ersättning
Stygg Hansa = Juridisk prövning om ersättning
Jag har bytt till Folksam :tummenupp

Jo, du har en poäng i det.

Har inte TH varit uppe en gång och faktiskt betalat? Eller så var det någon annat bolag.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
#Olsson# skrev:
OK. Men det är väl OK? TH skriver tydligt att "Räddning och vagnskada gäller inte inom inhägnat tävlingsområde, oavsett ändamål. " Jag tänkte mer på trafikdelen.

Jag har också läst och reagerat över det där. När man läser den meningen låter det ju som att räddning och vagnskada inte gälller, men att trafik i alla fall gör det. Så verkar dock tyvärr inte vara fallet, om man läser resten av villkoren.

Det går ju alltid att spekulera i vad som händer om en T-H åkare tar med sig nån med annat FB i fallet, i en vurpa på bankörning. Om det rör sig om en ansenlig summa pengar så skulle ju T-H få ganska dålig publicitet om de vägrade betala ut nåt, även om de alltså är i sin fulla rätt att inte betala. Har inte jag läst om något sådant fall här på SH...? :va

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
FZ1 skrev:
För några år sedan gick jag (med LF) och Rundningsmärke (med TH) omkull samma dag. Jag rullade på ny hoj inom två veckor, Rundningsmärke fick efter mycket tjaffs en ny hjälm...
Det var tider det. :D Snart är det vår igen...

/A

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
#Olsson# skrev:
Jag betalar till TH och vad jag förstår så gäller trafikförsäkringen på banakörningar.
Då förstår du nog fel. ;)
Inför 2004 var TH väldigt tydliga i sin tolkning av Trafikskadelagen, enligt TH gäller inte
trafikförsäkringen vid "träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål".
Jag har haft en mail-dialog med Olle Molin (Produktansvarig MC & moped) i denna fråga,
skicka gärna PM om du vill ha en kopia.

/A (som nu har LF)

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Rundningsmärke skrev:
Då förstår du nog fel. ;)
Inför 2004 var TH väldigt tydliga i sin tolkning av Trafikskadelagen, enligt TH gäller inte
trafikförsäkringen vid "träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål".
Jag har haft en mail-dialog med Olle Molin (Produktansvarig MC & moped) i denna fråga,
skicka gärna PM om du vill ha en kopia.

/A (som nu har LF)

Möjligen har du helt rätt. Men jag håller inte med. Tycker tolkningen är helt felaktig.

Om man skall skriva en lag som beskriver vad man inte får göra, så listar man ned det förbjudna. T ex, träning, övningskörning, uppvisning.

En bankörning som inte är något av dessa måste ju vara ok. Om nu någon hävdar att ordet "liknande" medför att all åkning på banan är förbjuden, varför har man då gjort en lista överhuvudtaget? I ett sådant fall hadde man bara skrivit "inhägnat tävlingsområde" Punkt slut. Nu är det inte så och TH gör faktiskt skillnad på det när de beskriver trafik vs vagnskada. Citat; "Räddning och vagnskada gäller inte inom inhägnat tävlingsområde, oavsett ändamål"

Om man vänder på steken och frågar TH - Under vilka förhållanden får man köra på bana så att trafikdelen gäller? Sen om Moped-Olle säger annat. Tjaa... :D

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
#Olsson# skrev:
Möjligen har du helt rätt. Men jag håller inte med. Tycker tolkningen är helt felaktig.
När högsta hönset på TH säger att trafikförsäkringen inte gäller vågar inte jag chansa,
hur mycket det än suger. Du får dra det till domstol om något händer så vi vet exakt vad som gäller. :)

/A

Edit: När jag körde omkull på Gelleråsen 2003 hade TH samma grumliga tolkning om huruvida vagnskade-
försäkringen gällde vid bankörning. Efter mycket tjafs, enligt ditt resonemang, fick jag 0 kronor.

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Fan vad surt och dålig tröst kommer nu. De är tydliga med att förklara att v-skada inte gäller på bana. Men det kanske de inte var då?

Jag törs inte slåss och jag måste nog byta endå. TH påstår att jag har en obetald skuld och jag tror inte jag är v-kommen längre.

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
Fan vad surt och dålig tröst kommer nu. De är tydliga med att förklara att v-skada inte gäller på bana. Men det kanske de inte var då?

Jag törs inte slåss och jag måste nog byta endå. TH påstår att jag har en obetald skuld och jag tror inte jag är v-kommen längre.
Välj Folksam! :tummenupp

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
Får du hyfsat pris? TH var ju billiga för pensionärer som jag. Hur är Folkis på den fronten?

edit

Jag antog tydligen att du är gubbe sedan minst 10 år osså :D
Jag kör med trafik hos Folksam och det kostar ca 2000:- för en säsong.
Gubbe vete fan men jag har passerat 33 :D

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:

Jag kollade. Fick runt 2000 per säsong också för trafik. Ca dubbla för halv. Något dyrare än TH's pensio-försäkring men försumbart. :tummenupp

edit:

Folksam: RSV1000, är det en sportmotorcykel?

Jag: -jaa, ja vet inte riktigt om det är en sportmotorcykel. Jo men lite små-sportig är den kanske? :hihi

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
#Olsson# skrev:
Jag kollade. Fick runt 2000 per säsong också för trafik. Ca dubbla för halv. Något dyrare än TH's pensio-försäkring men försumbart. :tummenupp

edit:

Folksam: RSV1000, är det en sportmotorcykel?

Jag: -jaa, ja vet inte riktigt om det är en sportmotorcykel. Jo men lite små-sportig är den kanske? :hihi

Är det en sporthoj eller? :D

sandstream skrev:

Låt bli dyr hemelektronik en månad så har du råd med halvförsäkring också. Kan väl vara skönt om det skulle hända något.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping