Banåka 2005 - Hur Försäkringssituationen ser ut inför kommande säsong

sandstream

Guest
WestW skrev:
Låt bli dyr hemelektronik en månad så har du råd med halvförsäkring också. Kan väl vara skönt om det skulle hända något.
Hembioprylarna är gratis :D

Det enda halvförsäkring ger mig är ju stöld osv och jag har hojen inlåst i ett eget garage så det känns inte värt pengarna.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag läste lite snabbt på Falkenberg Motorklubbs hemsida (http://www.falkenbergsmotorklubb.nu/). Längst ner på bankörningsschemat står följande:

"All körning sker på egen risk"

Det låter ju som om man helt enkelt struntar i vilka försäkringar förarna har. Om ett försäkringsbolag skulla blandas in i nån incident på banan, så skulle ju FB kunna hänvisa till denna rad, som man säkert skriver under på när man anmäler sig vid banan. Nån som har några andra tankar om detta?

Själv tycker jag nästan att bankörning på egen risk vore den bästa lösningen, nu när försäkringsbolagen velar så förbannat. :3freak

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
PacMan skrev:
Jag läste lite snabbt på Falkenberg Motorklubbs hemsida (http://www.falkenbergsmotorklubb.nu/). Längst ner på bankörningsschemat står följande:

"All körning sker på egen risk"

Det låter ju som om man helt enkelt struntar i vilka försäkringar förarna har. Om ett försäkringsbolag skulla blandas in i nån incident på banan, så skulle ju FB kunna hänvisa till denna rad, som man säkert skriver under på när man anmäler sig vid banan. Nån som har några andra tankar om detta?

Själv tycker jag nästan att bankörning på egen risk vore den bästa lösningen, nu när försäkringsbolagen velar så förbannat. :3freak

Det beror lite på i vilket syfte arrangören anger "på egen risk".
Vi som ordnar bandagar ( www.actionpics.se ) använder termen "på egen risk" för att varje individ ska vara medveten om att arrangören inte har någon särskild försäkring för vad deltagaren gör på banan och att vi som arrangör inte kan hållas ansvarig för skador på person eller motorcykel.
Vi använder INTE "på egen risk" för att förbi se försäkringsbolagens villkor när det gäller trafikförsäkringens omfattning på bana eller inte.
Vi skiljer på trafikförsäkrade samt dem som har ett bolag som tyvärr inte medger en giltig trafikförsäkring (trygghansa och if i skrivande stund)

Självklart talar jag endast för oss nu och inte för hur någon annan arrangör tillämpar eller avser med användandet av "på egen risk".

/Nitrous

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nitrous skrev:
Det beror lite på i vilket syfte arrangören anger "på egen risk".
Vi som ordnar bandagar ( www.actionpics.se ) använder termen "på egen risk" för att varje individ ska vara medveten om att arrangören inte har någon särskild försäkring för vad deltagaren gör på banan och att vi som arrangör inte kan hållas ansvarig för skador på person eller motorcykel.
Vi använder INTE "på egen risk" för att förbi se försäkringsbolagens villkor när det gäller trafikförsäkringens omfattning på bana eller inte.
Vi skiljer på trafikförsäkrade samt dem som har ett bolag som tyvärr inte medger en giltig trafikförsäkring (trygghansa och if i skrivande stund)

Självklart talar jag endast för oss nu och inte för hur någon annan arrangör tillämpar eller avser med användandet av "på egen risk".

/Nitrous

Ok, kunde tänka mig att det var nåt sånt.

Jag begärde försten offert från Folksam för ett tag sen, där jag dessutom frågade om trafikförsäkringens giltighet på bana. Svaret jag fick var att den inte gäller alls vid bankörning, förutom när allsmäktiga SMC anordnar då såklart. :rolleyes:

En fråga om oförsäkrad/licensgruppen, hur brukar tempot vara där? Kan man åka där som inte så erfaren banåkare utan att känna sig alltför stressad?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
PacMan skrev:
Ok, kunde tänka mig att det var nåt sånt.

Jag begärde försten offert från Folksam för ett tag sen, där jag dessutom frågade om trafikförsäkringens giltighet på bana. Svaret jag fick var att den inte gäller alls vid bankörning, förutom när allsmäktiga SMC anordnar då såklart. :rolleyes:

En fråga om oförsäkrad/licensgruppen, hur brukar tempot vara där? Kan man åka där som inte så erfaren banåkare utan att känna sig alltför stressad?

Angående Folksam så vågar jag påstå att dom svarat dig fel, kanske det berodde på hur din fråga löd.
Folksams villkor säger tydligt att deras trafikförsäkring gäller på inhägnad motorbana. MEN, den gäller inte om det är träning inför tävling eller tävling!
Alltså gäller trafikförsäkringen när det är fråga om en trafikövning, dvs banåkning utan tidtagning m.m. , instruktörer ska helst närvara också.
Delkasko och kaskodelen gäller däremot oftast aldrig, dvs du får inte ersättning för din mc om du kör av men du är försäkrad mot personskador som du åsamkar dig själv eller annan person som du kör på.

Tempo i licens/oförsäkrad: Som total nybörjare så rekomenderas det inte att åka i en sån grupp. Har man åkt bana tidigare så visst går det bra men man bör vara väl inställd på att bli omkörd och inte försöka tävla med dom andra som förmodligen är mkt snabbare.
Men det är här som instruktörerna kommer inte i bilden. Har man inte åkt tidigare så är det ett ypperligt tillfälle och sänka garden lite och låta nån som är duktigare och mer erfaren visa spårval och hur man uppträder på en bana för att köra smart, perfekt om man tycker att man är snabbast i stan men aldrig har kört bana tidigare.
Har man aldrig någonsin överskridit rådande hastighetsbestämmelse på gata och aldrig kört bana ska man absolut inte åka i Licens/oförsäkrade gruppen.
Byt försäkringsbolag så du får ett ordentligt personskydd och anmäl dig till en Lugn grupp :)

Mvh
Nitrous

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Folksam säger först Ja och sedan nej...

Nitrous skrev:
Angående Folksam så vågar jag påstå att dom svarat dig fel, kanske det berodde på hur din fråga löd.
Folksams villkor säger tydligt att deras trafikförsäkring gäller på inhägnad motorbana. MEN, den gäller inte om det är träning inför tävling eller tävling!
Alltså gäller trafikförsäkringen när det är fråga om en trafikövning, dvs banåkning utan tidtagning m.m. , instruktörer ska helst närvara också.
Delkasko och kaskodelen gäller däremot oftast aldrig, dvs du får inte ersättning för din mc om du kör av men du är försäkrad mot personskador som du åsamkar dig själv eller annan person som du kör på.

Bifogar ett svar som jag fått idag av Foksam på en direkt fråga på "Avrostningskurser"

"Kollade efter en text att skicka till dig ang. det vi pratat om , då får jag tyvärr för din del ett annat svar.
Vi ersätter inte personskador på bana enligt trafikskadelagen paragraf 1.

1§ Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av
trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1: motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2: motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom
inhägnat tävlingsområde.

Jag ber så mycket om ursäkt för att du fick felaktig information.

Mvh Karola Näslund "

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...