PacMan skrev:
Ok, kunde tänka mig att det var nåt sånt.
Jag begärde försten offert från Folksam för ett tag sen, där jag dessutom frågade om trafikförsäkringens giltighet på bana. Svaret jag fick var att den inte gäller alls vid bankörning, förutom när allsmäktiga SMC anordnar då såklart.
En fråga om oförsäkrad/licensgruppen, hur brukar tempot vara där? Kan man åka där som inte så erfaren banåkare utan att känna sig alltför stressad?
Angående Folksam så vågar jag påstå att dom svarat dig fel, kanske det berodde på hur din fråga löd.
Folksams villkor säger tydligt att deras trafikförsäkring gäller på inhägnad motorbana. MEN, den gäller inte om det är träning inför tävling eller tävling!
Alltså gäller trafikförsäkringen när det är fråga om en trafikövning, dvs banåkning utan tidtagning m.m. , instruktörer ska helst närvara också.
Delkasko och kaskodelen gäller däremot oftast aldrig, dvs du får inte ersättning för din mc om du kör av men du är försäkrad mot personskador som du åsamkar dig själv eller annan person som du kör på.
Tempo i licens/oförsäkrad: Som total nybörjare så rekomenderas det inte att åka i en sån grupp. Har man åkt bana tidigare så visst går det bra men man bör vara väl inställd på att bli omkörd och inte försöka tävla med dom andra som förmodligen är mkt snabbare.
Men det är här som instruktörerna kommer inte i bilden. Har man inte åkt tidigare så är det ett ypperligt tillfälle och sänka garden lite och låta nån som är duktigare och mer erfaren visa spårval och hur man uppträder på en bana för att köra smart, perfekt om man tycker att man är snabbast i stan men aldrig har kört bana tidigare.
Har man aldrig någonsin överskridit rådande hastighetsbestämmelse på gata och aldrig kört bana ska man absolut inte åka i Licens/oförsäkrade gruppen.
Byt försäkringsbolag så du får ett ordentligt personskydd och anmäl dig till en Lugn grupp
Mvh
Nitrous