Banåkningsfrågor! (Däck, värmare, ljudreducing osv)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo, har kollat Pirellis sida men jag kan inte hitta något som i klartext beskriver skillnaden på gummiblandningen på däckskuldran mellan Rosso Corsa, Supercorsa SP och Supercorsa SC. Att Supercorsa SC är kletigast förstår jag, men frågan är om det lämpar sig att ha på en cykel som trots allt rullar lite på gata också.

Jag siktar på att köpa en RSV Mille för gatbruk, och då blir 250:n dedikerad till endast bana som det ser ut just nu. När detta sker vet jag inte då det finns ett hus att renovera också, och det är som bekant inte helt gratis..

Så, fram till dess behöver jag hitta ett däck jag kan växa in i för banbruk, men som fortfarande fungerar på gata.

Misstänker att SC2 kan vara svårt att få upp i temperatur på gatan samt att det inte gillar alla värmecykler som det innebär. Samtidigt är det ju lagligt som gatdäck enligt Pirelli, men det är kanske bara ett knep för att få det tillåtet i tävlingsklasser som endast tillåter gatdäck?
Har inga enorma tempoväxlingar på 250:n precis, så ett SC2 låter som om det är det jag är ute efter som rent bandäck. Det lär sannolikt hålla en hel säsong för mig.

Målet för sommaren är hoppa upp till den näst snabbaste gruppen, men det innebär att kurvhastigheten måste vara minst i paritet med de som kör i den snabbaste för att varvtiderna inte skall bli allt för pinsamma..
Har inte lust att kränga av och på däck inför varje bandag, men om någon råkar ha ett par extra Aprilia RS250-fälgar över för en billig peng tackar jag inte nej. :)

Säger inte att man ska men när jag körde min första smc-kurs hösten -08 hade jag redan kört halva sommaren på sc2 och Metzlers k2, inte förrän på kursen fick jag veta att det var dumt att köra dom på gata.... ;)
Får köra lugnt första kilometern och när det är blött bara, funkar fint ner till 5plus men vart lite hårda i minus.....

Dom blir platta snabbt på gata men jag köpte beggade så det vart billigt iaf. :)
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jo, har kollat Pirellis sida men jag kan inte hitta något som i klartext beskriver skillnaden på gummiblandningen på däckskuldran mellan Rosso Corsa, Supercorsa SP och Supercorsa SC. Att Supercorsa SC är kletigast förstår jag, men frågan är om det lämpar sig att ha på en cykel som trots allt rullar lite på gata också.

Jag siktar på att köpa en RSV Mille för gatbruk, och då blir 250:n dedikerad till endast bana som det ser ut just nu. När detta sker vet jag inte då det finns ett hus att renovera också, och det är som bekant inte helt gratis..

Så, fram till dess behöver jag hitta ett däck jag kan växa in i för banbruk, men som fortfarande fungerar på gata.

Misstänker att SC2 kan vara svårt att få upp i temperatur på gatan samt att det inte gillar alla värmecykler som det innebär. Samtidigt är det ju lagligt som gatdäck enligt Pirelli, men det är kanske bara ett knep för att få det tillåtet i tävlingsklasser som endast tillåter gatdäck?
Har inga enorma tempoväxlingar på 250:n precis, så ett SC2 låter som om det är det jag är ute efter som rent bandäck. Det lär sannolikt hålla en hel säsong för mig.

Målet för sommaren är hoppa upp till den näst snabbaste gruppen, men det innebär att kurvhastigheten måste vara minst i paritet med de som kör i den snabbaste för att varvtiderna inte skall bli allt för pinsamma..
Har inte lust att kränga av och på däck inför varje bandag, men om någon råkar ha ett par extra Aprilia RS250-fälgar över för en billig peng tackar jag inte nej. :)


Supercorsa sc serien funkar kanon på inspirerad gatkörning. Bygger värme snabbt och du har grepp i överflöd :tummenupp
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Säger inte att man ska men när jag körde min första smc-kurs hösten -08 hade jag redan kört halva sommaren på sc2 och Metzlers k2, inte förrän på kursen fick jag veta att det var dumt att köra dom på gata.... ;)

Med tanke på mina val av motorcyklar är det väl ingen som kan anklaga mig för att vara smart när det gäller saker som har med tvåhjulingar att göra.. :)
Supercorsa SC2 är alltså inte helt borträknade ändå..

Någon som råkar ha djupare erfarenheter av både SC och SP-versionerna av Supercorsa och kan uttala sig om skillnader i grepp och karaktär? Om största skillnaden är hur mycket gas man ge i utgångarna av kurvorna så kan jag ju lika gärna välja ett SP, som definitivt är ett smartare val i min situation. Men nu är vi tillbaks till det där med smarthet.. ;)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Inga bekymmer med alla värmecykler som gatkörning trots allt innebär?
Fast det hinner kanske inte bli så många innan däcket smulats sönder? :rolleyes:
Dagens däck har inte problem med värmecykler inom livstiden för ett SC, man hinner slita ut det först. Åtminstone så länge man inte tillhör eliten... Och då kör man ändå inte gata med det.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Packar man om originaldämpare på en R6?
Om ja, kör man med fördel med den där expanderande "mattan" jag läste om i någon tråd?

Edit: LJUDdämpare
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top