Bana vs. gata?

Bana eller gata?

• Antal röstningar
    0

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
En ny R1a kostar väl i försäkring per månad ungefär vad en bandag kostar?

Att det skulle vara billigare att köra bana har jag svårt att få ihop

Själv har jag inget emot att betala om jag känner att jag får något för pengarna.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
En ny R1a kostar väl i försäkring per månad ungefär vad en bandag kostar?

Att det skulle vara billigare att köra bana har jag svårt att få ihop

Det är inte så svårt att få ihop om du tänker efter lite... En hoj som aldrig kommer att köras på gata kostar 0 kronor i försäkring, eller hur?

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är inte så svårt att få ihop om du tänker efter lite... En hoj som aldrig kommer att köras på gata kostar 0 kronor i försäkring, eller hur?

Och då kan du köra EN dag i månaden, istället för alla?

Själv har jag inget emot att betala om jag känner att jag får något för pengarna.

Och det har jag inget att säga emot,
var bara frågande till att det skulle vara billigare.

Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Och då kan du köra EN dag i månaden, istället för alla?
.

Får jag tycka som jag vill eller?

Du missat poängen helt märker jag... Jag vill inte lägga den stora försäkringskostnaden per månad för att enbart kunna fika och/eller posera. Jag vill köra och få så mycket "smile" per kilometer som möjligt.

Om jag nu enligt ditt räkneexempel bara fick en bandag i månaden (vilket blir 12 dagar per säsong) skulle jag vara hyffsat nöjd. Jämfört med idag när jag kör både gata och bana får jag bara ihop 6 bandagar.

Hedero

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2010
Hoj
Blade -06
Får säga bana fast jag inte ens testat på det ordentligt. En skitbra sommar med gata avslutades sista dagen på semestern med spenatkänning. Blir lite irriterad på mig själv eftersom det varit rätt avancerad körning med fina 90-gradare precis innan och känslan var att det bara var transportsträcka kvar hem. Men när skallen inte är med får kroppen och mcn lida! Dock ofattbar tur! 25 meter voltande som avslutades mot en tall gav bara titan i vänsterhanden och smurfblå färgsättning på större delen av kroppen. Tack Spyke mm!

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R
gata.
Småsmiska favoritvägarna, fika, bada, brassa ut när man vill utan att planera en massa. Ta hojen när man hälsar på någon. Sticka ut själv och bara lalla omkring.

Svina lite lagom i trafiken så att folk hytter med näven.

Hur lätt val som helst.

word!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Får säga bana fast jag inte ens testat på det ordentligt. En skitbra sommar med gata avslutades sista dagen på semestern med spenatkänning. Blir lite irriterad på mig själv eftersom det varit rätt avancerad körning med fina 90-gradare precis innan och känslan var att det bara var transportsträcka kvar hem. Men när skallen inte är med får kroppen och mcn lida! Dock ofattbar tur! 25 meter voltande som avslutades mot en tall gav bara titan i vänsterhanden och smurfblå färgsättning på större delen av kroppen. Tack Spyke mm!

Det gäller att ha huvet med på hela resan när man kör gata :D

Ptja, själv föredrar jag såklart bana, helst då en med åtminstone lite grus på :D

Hedero

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2010
Hoj
Blade -06
Det gäller att ha huvet med på hela resan när man kör gata :D

Just nu skyller jag på att jag inte ville bli sysslolös i garaget denna vinter.... Men det ligger nog något i det du säger! :)

När jag inte bedriver försvar mot att ha tillämpat självstympning för att slippa jobb. :D

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Just nu skyller jag på att jag inte ville bli sysslolös i garaget denna vinter.... Men det ligger nog något i det du säger! :)

När jag inte bedriver försvar mot att ha tillämpat självstympning för att slippa jobb. :D

Ja man måste ju alltid ha nåt att pyssla med under vintern så har man inget så får man väl fixa så man har nåt :D

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Gata.
Småsmiska favoritvägarna, fika, bada, brassa ut när man vill utan att planera en massa. Ta hojen när man hälsar på någon. Sticka ut själv och bara lalla omkring.

Svina lite lagom i trafiken så att folk hytter med näven.

Hur lätt val som helst.

Couldnt agree more!

Generellt sett så är bana roligare ... men om man endast får köra det ena eller det andra ... då vinner gatan pga precis det du listar upp.

Tänk er själva ... antingen bana (som är hur kul som hellst) men där det krävs förberedelser iform av
1) boka tid på banan
2) plocka fram o spänna fast släpet på surdragbilen
3) lasta bågen på släpet
4) köra surdragbil med hojen på släpet till banan
5) på med MCstället
6) troligen vänta innan man får köra på banan
7) ha askul på banan i ett pass
8) vänta på att andra ska ha kul på deras pass (o ev vara flaggvakt)
9-ca11) upprepa punkt 7 & 8
12) av med mcstället
13) lasta in bågen på släpet igen
14) köra surdragbil med hojen på släpet hem igen
15) lasta av bågen från släpet
16) ställa undan släpet

MOT

1) känna efter "vill jag köra båge idag"?
2) på med MCstället
3) köra o ha roligt
4) av med MCstället
5) upprepa 1-4 VARJE dag mot banans 1-2ggr per månad

Lätt att man tar gata.

MEN som tur är behöver man inte välja bara det ena av de två :yoparty

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Bana.
Körningen på gata har tyvär blivit tråkig.
Jag börjar nog bli gammal. :död

Bli gammal :va:va:va:va

Köra på bana: då gäller det ju att köra av satan djävlar ihelvete ,hitta apex, bromspunkter, maximala nedlägg, förbättra vartider varvtider, köra fortare. Det passar när man är ung.

När man blir gammal då flyttar man ut på gatan och glider omkring, kollar naturen, njuter av dagen, tar det lite lung. ser nya länder och miljöer :D:D:D

Om du fortfarande föredrar banan är du fortfarande ung.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du skriver ditt inlägg med viss ironi. Svårt att säga om du menar allvar eller ej.

Tror inte jag är benägen att hålla med dig, men så är jag inte uppnått någon ringa ålder än.

Dock har jag gjort en iakttagelse att det är många äldre förare ute på bandagarna. En inspirationskälla för oss yngre helt klart. Tycker bara att det är kul att det är så blandade åldrar bland förarna.

Alla som kör bana jagar inte varvtider, utan strävar snarare efter att förbättra sin körteknik sakta men säkert utan att riskera att bli invalid sittandes i ett träd, lyktstolpe eller annat fast hinder utmed landsvägarna.

Man kan nog inte kategoriskt säga att äldre gillar att köra landsväg och yngre gillar att köra bana. Räcker att kolla på olycksstatistiken varje år för att inse det. Många yngre oerfarna förare förolyckas årligen med en för snabb motorcykel som de inte kan behärska.

Bli gammal :va:va:va:va

Köra på bana: då gäller det ju att köra av satan djävlar ihelvete ,hitta apex, bromspunkter, maximala nedlägg, förbättra vartider varvtider, köra fortare. Det passar när man är ung.

När man blir gammal då flyttar man ut på gatan och glider omkring, kollar naturen, njuter av dagen, tar det lite lung. ser nya länder och miljöer :D:D:D

Om du fortfarande föredrar banan är du fortfarande ung.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Gata! Inte alla som hänger här har tvåhjulingen enbart för nöjets skull ;)

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Bana. Så har jag gjort sista 5 åren om jag inte minns fel.
Den moppen jag har nu är inte gjord för gata. Hade jag en Blackbird med packväskor så hade mitt val sett annorlunda ut.

Att åka fram och tillbaka till kiosken och glida på 70vägar med en hoj som har 180 hk är som att ha en Porrstjärna till Flickvän och sova i olika sängar.

/H

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...