Bandag Gotland Ring 12/6 2004 ENDAST 400 kr samt rabatter!!!!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Tidtagning = strul med försäkringar. Det är väldigt viktigt att ni gör "rätt", men jag oroar mig inte för det, det där ordnar ni nog på ett bra sätt.
Men, för den vetgirige:

Läs gärna den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29813
samt den här länken:http://www.freespeed.nu/smc/Vad gäller vid banåkning.htm

Utdrag av texten på länken ovan skriven av JohanFÖK:
"Praxis idag:

Om du åker på en banåkning eller kursverksamhet som är seriös utan kraschkåpor/tidtagning/slicks/roadracingförare eller annat som inte hör till landsvägshojar så kan du vara väldigt säker på att trafikförsäkringen gäller. Men om det finns förare/hojar som åker runt banan utan reg plåtar/slicks/förare med roadracinglicens eller någon form av tidtagning då börjar du tumma på reglerna när trafikförsäkringen gäller.

Om du har en grupp på 20 personer som alla har en försäkring men att en av dessa har roadracinglicens så riskerar den personen att hela det passet räknas som träning inför tävling. Detta i sin tur för med sig att de andra 19 personerna är helt oförsäkrade och då kan vi prata personliga tragedier ifall det skulle bli en olycka med personliga skador."


Swedie skrev:
Och samt, leder det till frågan om tidstagning ska vara tillåtet.
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
McB skrev:
Du ska köra SM på Falken. Jag vill ha någon att fightas med i botten av R600-fältet. ;)

Det är så jää-la långt till Falken ju. Ska ju köra Anderstorp och Knudan i Maj, och kanske en b-tävling dessutom. Det kan kanske vara trevligt med en lugn bandag som omväxling.

Swedie: För att veta om det finns något intresse från licensförare så måste väl frågan om det kan tänkas att bli en licensgrupp besvaras först, eller hur? Sedan om någon tar tider på sin egen laptimer så spelar det väl ingen roll för någon annan? Det är ju bara träning, inget tidskval eller så. Fast för egen del så spelar det ingen roll om tidtagning är tillåtet eller ej.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
relapse, läs pejos inlägg. Vilket jag tror du gjort. JohanFÖK kan nog sin sak i med att han jobbar med försäkringar.

Det betyder att OM det nu tillåts tidtagning/riktiga racehojar/å sånt... så kommer denna grupp bli separat från de övriga gatåkarna, såklart. Vad som då jag kommer pusha för är att det blir en klass för en blandning av licenseförare och personer som ej har license, men har racehoj (ej gathoj iaf). Ska diskutera detta med Liwa vid första chans att göra så. Jag vill ju själv ha det så i med att jag har en racehoj och kommer troligen köra med tidtagning.
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Swedie skrev:
relapse, läs pejos inlägg. Vilket jag tror du gjort. JohanFÖK kan nog sin sak i med att han jobbar med försäkringar.

Det betyder att OM det nu tillåts tidtagning/riktiga racehojar/å sånt... så kommer denna grupp bli separat från de övriga gatåkarna, såklart. Vad som då jag kommer pusha för är att det blir en klass för en blandning av licenseförare och personer som ej har license, men har racehoj (ej gathoj iaf). Ska diskutera detta med Liwa vid första chans att göra så. Jag vill ju själv ha det så i med att jag har en racehoj och kommer troligen köra med tidtagning.

Självklart så ska en licensgrupp vara skild från gathojsgrupperna. Det är så det har fungerat på t.ex. Bike-events bandagar och alla övriga jag varit på. Om inte det inte vore så så kan ju inte någon gathojsåkare räkna med något försäkringskydd öht, då det faller in under tävlingsliknande förhållanden. Om det blir en licensgrupp där inte alla har licens??? så tror åtminstone jag att jag inte är intresserad. Då vet man ju inte om man träffar på H-D ute på banan som kör åt fel håll eller nåt. Låter inte så ballt.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Bra info Pejo.

Är inte skälet till att vi vill vara försäkrade(trafik) på bana att vi vill försäkra oss från ansvar(pengar) till andra som blivit *drabbade*. T ex A crachar in i B till synes p g a A's ovarsamma körning. B kräver ersättning för rehab etc etc. Om man vurpar och skadar sig på banan eller i snow board-backen är man ju välkommen till sjukan oavsett försäkrad eller ej.

Isåfall, skulle man ju kunna tänka sig att man frånskriver sig krav på ersättning från andra banförare. Annars får man inte vara med. Om nu inte trafikförsäkringen gäller menar jag.

(Jag har säkert missat grejen, men..)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Relapse, menade inte att vilka som helst ska ut i "licensegruppen". Menar att snabba förare, med racehoj, som av nån anledning ej har license. Och är det så att personen som ej har license, inte kan uppföra sig/köra dålig/sakta.. så får det ju åtgärdas. Fast det skulle faktiskt kännas bäst om det blir licenserade förare endast. Då vet man iaf att folket på banan vet hur man ska uppföra sig m.m.

Håkanolsson, du missade inte grejen. Du förtydligade det hela med att inte blanda licenserade rrförare och personer med gathojar.
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Swedie skrev:
Relapse, menade inte att vilka som helst ska ut i "licensegruppen". Menar att snabba förare, med racehoj, som av nån anledning ej har license. Och är det så att personen som ej har license, inte kan uppföra sig/köra dålig/sakta.. så får det ju åtgärdas. Fast det skulle faktiskt kännas bäst om det blir licenserade förare endast. Då vet man iaf att folket på banan vet hur man ska uppföra sig m.m.

Tanken kanske är bra, men gränsdragningen blir nog svår i praktiken. Fördelen med enbart licensierade förare tillsammans är ju att man vet att dom vet hur man uppför sig på banan. Alla har en gemensam grund att stå på s.a.s. Fast blir det ett litet gäng där alla mer eller mindre känner varandra och man pratar igenom vad som gäller innan så kanske det skulle fungera.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sen verkar ni diskutera skadorna på motorcyklarna, vilket inte är det viktiga.
Ja, ni blir omhändertagna på sjukhus även om ni inte har en olycksfallsförsäkring.
Är ni utomlands ska ni ha med er ett intyg från försäkringskassan som visar att svenska systemet slantar för er vård.
Skulle ni vurpa i exempelvis frankrike utan olycksfallsförsäkring, kan det bli jäkligt dyrt om ni blir hemflugna med ambulansflyg(finns folk som fått trevliga räkningar på sådär 100-200kkr). Trafikförsäkringen täcker sådant, men som sagt, det är inte säkert att den gäller på banan.
Sen till nästa viktiga bit, er själva, den biten som är viktigast. Blir ni 50% invalid utan någon försäkring som täcker kroppskadan har ni ett jäkligt tråkigt liv framför er.
Varför man _inte_ blandar gatåkare med licensierade förare har att göra med att trafikförsäkring inte gäller om det är tidtagning, för då är det raceträning. D.v.s ingen har den blekaste om föraren är försäkrad på något vis.
Nästa grej är att om det sker en kollision mellan en oförsäkrad racehoj och en försäkrad gathoj kommer nog försäkringsbolaget undra varför man körde samtidigt på banan.
Dela på grupperna. De som är utan licens och ruskigt racekåta får lugna sig lite, ni har hela jäkla sommaren på er att träna och fram till dess kan ni gasa säkert i "röda" grupperna...
 

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Ort
S-Tälje
Hoj
EX. Yamaha R6
Måste man ha nån speciell licens för att få köra, nån tidigare erfarenhet av bankörning eller får jag en vanlig hojåkare som aldrig kört på bana också anmäla mig?

Måste hojen va förberedd för bankörning (det jag tänkte på som t.ex. krashkåpor-puckar)???

Annars låter det helt klart intressant. Prova på banåkning är många som rekomenderat... :tummenupp
 
Last edited:

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Xerious skrev:
Måste man ha nån speciell licens för att få köra, nån tidigare erfarenhet av bankörning eller får jag en vanlig hojåkare som aldrig kört på bana också anmäla mig?

Måste hojen va förberedd för bankörning (det jag tänkte på som t.ex. krashkåpor-puckar)???

Annars låter det helt klart intressant. Prova på banåkning är många som rekomenderat... :tummenupp

Det är arrangören som bestämmer vad som gäller, men normalt rekommenderas att man tejpar för strålkastare och bakljus för att undvika splitter på banan vid en ev. omkullkörning, samt skruva bort backspeglar. Någon tidigare erfarenhet brukar aldrig krävas, utan om man kör indelat i grupper så brukar man köra i långsammaste gruppen om man aldrig kört på bana förut. Ofta kan man också få råd och tips om spårval m.m. om man frågar en instruktör. Mycket värdefullt i början.

Du behöver ingen licens för att köra i en bankörning för gathojar, men kontrollera noga med ditt försäkringsbolag om din försäkring (trafik resp. vagnskada) gäller vid körning på bana. Ofta gör den inte det.

Jag körde ett antal bankörningar under 2003 med min gathoj och hade hur roligt som helst. Du ska absolut prova på det tycker jag.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Oj, vaknade på morgonen och upptäckte alla inlägg. Ligger ju sjuk och har knappt tagit mig ur sängen. Skriver väl i ren feberyra nu...

Johan FÖK kommer vara en av våra instruktörer, han kan det här med försäkringar och jag har nu gått med i gruppen FÖK och arbetar med Johan.

Jag ska prata med Johan ang licensgrupp eller inte på Gotland. Troligen så bör licensförarna boka in två dagar på Gelleråsen 2-3 aug 2004 istället. Då är det en avancerad bankörning för licensförare och sådana som vill ta licens bland annat. Dom som jobbar med dessa dagar är JohanFÖK, Tony, jag och några till.
 

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Ort
S-Tälje
Hoj
EX. Yamaha R6
Relapse skrev:
Det är arrangören som bestämmer vad som gäller, men normalt rekommenderas att man tejpar för strålkastare och bakljus för att undvika splitter på banan vid en ev. omkullkörning, samt skruva bort backspeglar. Någon tidigare erfarenhet brukar aldrig krävas, utan om man kör indelat i grupper så brukar man köra i långsammaste gruppen om man aldrig kört på bana förut. Ofta kan man också få råd och tips om spårval m.m. om man frågar en instruktör. Mycket värdefullt i början.

Du behöver ingen licens för att köra i en bankörning för gathojar, men kontrollera noga med ditt försäkringsbolag om din försäkring (trafik resp. vagnskada) gäller vid körning på bana. Ofta gör den inte det.

Jag körde ett antal bankörningar under 2003 med min gathoj och hade hur roligt som helst. Du ska absolut prova på det tycker jag.

Min försäkring täcker inte olyckor vid bankörning, men jag ska nog köra ändå. Bra mycket sugen på att prova på det. Längtar redan... :banana . Måste bara kolla kalendern.
 

MrR1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Norra Tång
Hoj
Sv650s-04
ljud

Vad kommer det att vara för tillåten ljudnivå på Gotland ring?????
Min låter nu som en lågflygande viggen. :yoparty
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Var kan man föranmäla sig? Jag kollade in banan den 23/12 och den verkar lovande även om inte hela banan blir färdig till sommaren. Jag har inte lustläst hela tråden men va det nåt om rabatt på färjan och gäller det isåfall inom nån tidsram, tänkte ev. va kvar och köra nån dag veckan efter? Gäller rabatten bil och släp oxå?

///A
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Liwa1 skrev:
Oj, vaknade på morgonen och upptäckte alla inlägg. Ligger ju sjuk och har knappt tagit mig ur sängen. Skriver väl i ren feberyra nu...

Johan FÖK kommer vara en av våra instruktörer, han kan det här med försäkringar och jag har nu gått med i gruppen FÖK och arbetar med Johan.

Jag ska prata med Johan ang licensgrupp eller inte på Gotland. Troligen så bör licensförarna boka in två dagar på Gelleråsen 2-3 aug 2004 istället. Då är det en avancerad bankörning för licensförare och sådana som vill ta licens bland annat. Dom som jobbar med dessa dagar är JohanFÖK, Tony, jag och några till.
MEn den banan har man ju kört på...

Blir väll till att ställa på hojen
 

Farbror Bosse

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
Honda Fireblade
När.......?

:tomten Kommer anmälningslistan upp snart, rädd för att missa möjligheten att anmäla mig innan det blir fullt. Drar iväg till Thailand på bröllopsresa inom 2 veckor. Det lär inte bli lätt att få åtkomst till att surfa på SportHoj varje dag, speciellt inte med tanke på att det är vår bröllopsresa. Där går gränsen för vad min kära hustru tolererar när det gäller min passion för hojlivet. När tror du att listan kommer upp Liwa?


:D :D
 

"yoda"

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 929
Ja hur går det, Jag vill också följa med, var på bankörningen i kalskoga den var helt perfekt :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top