Bandit 600-tråden

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
hojbrud skrev:
2163589 det måste ju vara samma...


Nej.
Har läst nånstans att upphängningen är inte detsamma på 600cc som på 1200cc.
På e-bay i England vill dem veta om det är en 600 eller 1200 man har annars kan man få fel dogbones eller "sänkningsats" :hihi
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
caddick skrev:
2163671 Nej.
Har läst nånstans att upphängningen är inte detsamma på 600cc som på 1200cc.
På e-bay i England vill dem veta om det är en 600 eller 1200 man har annars kan man få fel dogbones eller "sänkningsats" :hihi

nä de e samma..
jag fick måtten på Simp's gamla dogbone. och de stämmer överens. skillnaden e bara 5 mm.. allt annat e som det ska..
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
caddick skrev:
2163265 OBS!!!!!

Den här länk är till dogbones som passa 1200cc.
uj, sorry, trodde de va samma men de va de inte när jag kollade upp det på s-racing.
 

"Nille"

Nille
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hetaste Bandit 600:an i stan!
Tänkte bara glädja bandit folket nu i allt rusk & regn

var & besiktigade min 600 idag..

klara mig utan ombesiktning med nöd&näppa


klagomål på
*fel färg på blinkers
*vänster framblinkers ur funtion
*kedja för hårt spänt
*för hög ljud nivå (dämpningen i dämparen är slut)
*dåligt däckmöster bak
*fel ställd framlampa


fick enbart det på pappert.. behövde INTE köra in och visa den igen :D
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Nille skrev:
2165058 Tänkte bara glädja bandit folket nu i allt rusk & regn

var & besiktigade min 600 idag..

klara mig utan ombesiktning med nöd&näppa


klagomål på
*fel färg på blinkers
*vänster framblinkers ur funtion
*kedja för hårt spänt
*för hög ljud nivå (dämpningen i dämparen är slut)
*dåligt däckmöster bak
*fel ställd framlampa


fick enbart det på pappert.. behövde INTE köra in och visa den igen :D

regn och rusk.. här e det sol:)
ska hämta hojen i helgen:)
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå

Min älskling har sen bytet av gaffelfjädrar och olja blivit nästan stel ifram. Oljan är original och fjädrarna är av progressiv hårdare modell. Dock är det nästan plågsamt att köra landsväg så jag misstänker att någon slarvig idiot har hällt i för mycket olja. Jag har gjort allt arbete själv så jag vet att det har blivit rätt gjort... :rolleyes: :rolleyes:

Kan men mäta ifrån gaffelbenets insidas överkant ned till oljan för att se om det är rätt nivå? vad ska isåfall det måttet vara?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nivån är inte så där 100 pissviktig åt det minimala hållet. Däremot om man häller i för mycket så blir gaffeln stum. Ta bort de stora gaffeländsmuttrarna på ovansidan och låg gaffeln sjunka ihop med fjädrarna fortfarande monterade - flödar det då ut olja över gaffelbenen vet du att du hade för mycket olja i dem. Sug då även ut lite extra, ca 5 cl så blir det nog bra. Använd en vattenflaska med sugrör (typ sportdryck) som "pipett", dvs sugflaska. En Revaxörblåsa funkar också tillsammans med ett decilitermått att mäta i.

0.40 liter per gaffelben är en lagom nivå. Inte för mycket och inte för lite. Ja, jag vet - enligt manualen ska det vara lite mer än 0.40 liter.

Simp skrev:
2170403 Ingen som kan hjälpa mig med ovanstående?
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
andersbrink skrev:
2170459 Nivån är inte så där 100 pissviktig åt det minimala hållet. Däremot om man häller i för mycket så blir gaffeln stum. Ta bort de stora gaffeländsmuttrarna på ovansidan och låg gaffeln sjunka ihop med fjädrarna fortfarande monterade - flödar det då ut olja över gaffelbenen vet du att du hade för mycket olja i dem. Sug då även ut lite extra, ca 5 cl så blir det nog bra. Använd en vattenflaska med sugrör (typ sportdryck) som "pipett", dvs sugflaska. En Revaxörblåsa funkar också tillsammans med ett decilitermått att mäta i.

0.40 liter per gaffelben är en lagom nivå. Inte för mycket och inte för lite. Ja, jag vet - enligt manualen ska det vara lite mer än 0.40 liter.

Jag ska alltså ha gaffelbenen helt intryckta och ha olja nästan hela vägen upp till kanten?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Simp skrev:
2171338 Jag ska alltså ha gaffelbenen helt intryckta och ha olja nästan hela vägen upp till kanten?

Nästan, tänk på att fjädrarna sticker upp en bra bit och tar plats när den väl är ihopskruvad, det är därför du ska ta ur mer än vad som rinner ur. Bäst är att helt dränera framgaffeln och fylla på exakt rätt mängd.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
andersbrink skrev:
2171386 Nästan, tänk på att fjädrarna sticker upp en bra bit och tar plats när den väl är ihopskruvad, det är därför du ska ta ur mer än vad som rinner ur. Bäst är att helt dränera framgaffeln och fylla på exakt rätt mängd.

Säger du det så blir det så. Tusen tack.
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Simp skrev:
2169793 Hallå

Min älskling har sen bytet av gaffelfjädrar och olja blivit nästan stel ifram. Oljan är original och fjädrarna är av progressiv hårdare modell. Dock är det nästan plågsamt att köra landsväg så jag misstänker att någon slarvig idiot har hällt i för mycket olja. Jag har gjort allt arbete själv så jag vet att det har blivit rätt gjort... :rolleyes: :rolleyes:

Kan men mäta ifrån gaffelbenets insidas överkant ned till oljan för att se om det är rätt nivå? vad ska isåfall det måttet vara?


Visst var du bra på engelska :hihi



Fork oil leval: 521cc
97mm
Top of fork to top of oil with spring removed.
Fully compressed.

Proper and easiest way is to remove spring....fully compress the fork tube into the main outer leg ( like when you break ) and measure the distance from the top of fork tube to top oil level.

Distance from top of tube to top oil level should be ::

ALL 600 models = 97mm
Old 1200 models = 99mm
New shape 1200 = 105mm
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Nu jävlar börjar det ta sig. Det visade sig att idioten som bytte olja sist (läs simp) hade fyllt så det bara var 2cm fjädringsväg kvar i ena gaffelbenet.. Inte konstigt att det var lite stumt. Nu har jag 10 cm ned till oljan när gaffeln är ihoptryckt.

Men nu verkar det fungera igen.. När man vant sig vid stum framgaffel kändes det dock väldigt mjukt när jag testkörde runt kvarteret. :) :)

tack för hjälpen.
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Jag e klar med mitt bygge, förutom att jag itne fått tag på dogbone.. detfår komma senare..
 

Bifogat

  • DSC00119.JPG
    DSC00119.JPG
    42 KB · Visningar: 135
  • DSC00118.JPG
    DSC00118.JPG
    46.7 KB · Visningar: 135
  • DSC00120.JPG
    DSC00120.JPG
    38.8 KB · Visningar: 145
  • DSC00117.JPG
    DSC00117.JPG
    51.8 KB · Visningar: 123
  • DSC00122.JPG
    DSC00122.JPG
    38.8 KB · Visningar: 106

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Lawbreaker skrev:
2199188 Nu är det dags att byta olja i gaffen. Vilken olja rekomenders o vilken tjocklek ska de vara?

Vilket märke har inte så stor betydelse.
Jag använder 20w
men jag väger lite mer än dom flesta :D
Origanal är 10w.
Provar med 15 w.
 
Last edited:

Bartin

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Eskilstuna City
Hoj
Suzuki: Naken Skurk 6.0dl -95
vibrationer

Har en Bandit 600 -95
Nu har den börjat att vibrera lite, någon slags mikrovibration, känns mäst i styret, så man förlorar kännseln helt i händerna, kommer vid ca 6000RPM

någon med ideer ???
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Bartin skrev:
2208599 Har en Bandit 600 -95
Nu har den börjat att vibrera lite, någon slags mikrovibration, känns mäst i styret, så man förlorar kännseln helt i händerna, kommer vid ca 6000RPM

någon med ideer ???

hmm min 02a har vibbrationer upp till 7000varv..
sen slutar dem.. hmm kanske något enkelt tips, till mig oxå...

PS. ingen som ville kommentera mitt arbete:(
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top