RJ skrev:2153916Gränserna är ju ingenting att säga om däremot VAR skall man mäta. Där han mätte första ggn så låg de flesta på 100 db men senare ställde han sig längre upp på start & mål och då låg de flesta över gränsen. Tycker man måste vara konsekvent och stå på samma ställe för att vi skall ha någonting att rätta oss efter. Tystas var nog Henriks RS 250 som jag tror hade 97 db, en original Buell hade 107 db... Synd att inte jag fick se någon mätning på din R1:a Abloy, hade varit intressant. Undrar om du kan slå Tomas 126 db just före växling.
Har pratat med Per Westling på svemo och enligt honom finns inget regelverk för hur förbifart ska mätas. Det är upp till banägaren att ta fram mätmetoder för förbifart som garanterar att ljudnivån på banan håller sig inom given gräns.
På Anderstorp har de fasta mätstationer som testats fram genom ljudmätningar både på banan och vid de närliggande husen. De har satt 95 dBA vid förbifart på fast angivna platser för då vet de att ljudet vid de närliggande bostäderna håller sig inom givna ramar.
En sådan mätning borde också göras på mittsverige så att alla vet vad som gäller.