ChrilleR1 skrev:2152024Motorhaveri
Du har helt rätt i det du säger. Det är därför jag vill ha åsikter om hur det skall mätas. Igår sprang han runt och mätte lite varstans...DR-Zätare skrev:Att din (RJ) hoj lät olika mycket vid olika mätningar kan ju enkelt förklaras vid att på första mätstället kanske du precis lagt i en ny växel på en raksträcka medans du på nästa mätställe precis varvar fullt ut på en växel och ska just lägga i nästa, då blir ju ljudnivån rimligtvis högre.
Ang. ljudnivåerna som anges av tillverkarna brukar de väl mätas stillastående på ett visst varvtal (Om det är 1/3 eller 2/3 av maxvarvet, jag minns inte), någon meter bakom och lite vid sidan av hojen.
//Eric
RJ skrev:2152496Du har helt rätt i det du säger. Det är därför jag vill ha åsikter om hur det skall mätas. Igår sprang han runt och mätte lite varstans...
Till mitt system finns en angivelse för stillastående och förbipasserande.
Abloy skrev:2152912Lite info från Svemos regelverk
SR
3.1.2 Ljuddämpning.
Högsta tillåtna ljudnivå är 102 dB(A) mätt enligt FIM reglemente. Vid efterkontroll är +3dB(A) tillåtet
NT
Ljudmätning via mikrofon. Placeras 500 mm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel mot rörets slutände bakom densamma och i mynningshöjd, dock lägst 200 mm ovanför markplanet. Om mätning i avgasrörets mynningshöjd inte är möjlig får mätningen istället ske i 45 graders vinkel ovanför avgasöppningen. Maskiner med flera avgasrör mäts vid varje
avgasrörsmynning. Sen är det kolvhastigheten som avgör vilket varvtal som ska användas
Kolvhastighet
4-takt = 11m/sek
2-takt = 13 m/sek
se tabell
DR-Zätare skrev:2153126'nuff said. Det där besvarar väl samtliga frågor tycker jag.
//Eric
obruT skrev:2153223sen kan det finnas buller gränser för bannerna åxå
DR-Zätare skrev:2153243Jo, naturligtvis, jag borde inte skrivit att det besvarade samtliga frågor eftersom bullergränsen faktiskt måste sättas av banan själv utifrån deras omständigheter och omgivning. Jag syftade främst på tillvägagångssättet vid mätningarna, om nu Midlanda inte bestämt sig för hur man ska mäta bullret så kan de ju använda Svemos sätt för enkelhetens skull. Ska man nu annordna någon tävling är det väl lika bra att vänja sig vid Svemos/FIMs reglemente och i och med det lika bra att använda det även vid bankörning för allmänheten så är man konsekvent i alla fall.
Det är ju lite taskigt att använda lite olika metoder nu och då, resultatet blir då som för RJ, dvs beroende på vart man mäter så får han antingen vara med och köra eller så blir han kallad av banan och får stå vid sidan resten av körningen. Sånt vill man ju gärna veta innan man betalar för körningen och kör hela vägen ned med släp osv.
//Eric
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |