Bankörning nu på onsdag den 10:e!

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
ta gärna med kameran nån och släng upp lite bilder sen...om inte annat så bara några depåbilder kan va kul :tummenupp
 

ChrilleR1

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Grått hus i skogen
Hoj
Superduke
Vilka vill ha middag utkörd till banan? Kommer kosta 70 kr med dryck.

1. RJ
2. ChrilleR1
3. ThomasS
4. Marcus A
5. 750R
6. Wagge
7. lars jo
8. Ponny
9. Ove
10. Per
11. Tommy
12.
13.
14.
 
Last edited:

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
Hoppas nu inte jag är för sent ute.... :rolleyes:

1. RJ
2. ChrilleR1
3. ThomasS
4. Marcus A
5. 750R
6. Wagge
7. lars jo
8. Ponny
9. Ove
10. Per
11. Tommy
12. Leffe
13. Erik
14.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Körningen

1. RJ
2. ChrilleR1
3. Wagge
4. LarsJo
5. Ponny
6. Ove F med familj..
7.ThomasS
8. Marcus Andersson
9. KennethN (prel)
10. 750-R
11. Henrik Svensson
12. #47 ss600
13. Team Nordic Roadracing
14. Abloy
15. Joakim F

Listan snart full! KennethN bokning är bara preliminär så finns det någon hugande spekulant som är sugen på att gasa så är den till förfogande.
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Allright!

Jag vet redan lite grann hur det gick men ni får berätta själva å så vill jag se BILDER :7peta
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Äntligen fick man komma igång med körningen, kul också att det var så många som kunde köra med kort varsel.

Sedan lite allvar! Vad gör vi med bullret? Tydligen skall de bli hårdare med bullerkontroller i år, detta är naturligtvis bra. Igår kom det ju dessutom ut en kille och mätte buller, namnet kommer jag inte ihåg men tydligen var han välkänd hos många av er. Tycker det är jättebra att det mäter och jag förstår de som bor runtomkring. Men hur skall det mätas och var skall det mätas? Jag skall skildra lite gårdagens förlopp.
Detta är absolut ingen kritik mot han som mätte för han var väldigt trevlig. När jag hade kört ett pass igår och kom in i depån så sa han att det var en hoj (inte min) som lät lite mer annars låg de övriga på 100-101 db (100 är gränsen). Det låt ju bra tyckte jag, sedan ställde han sig längre upp på start & målrakan och nu helt plötsligt så var det flera hojar inkl. min som lät för mycket. Efter en lång diskussion där det b.la sas att jag som hyrt banan måste föregå med gott exempel och skulle bli tvungen att göra något åt min hoj. Till saken hör att ni som känt mig ett tag vet att jag alltid har kört med originalsystem och burk, detta är den första hoj i min ägo med helsystem. Detta system köptes efter att noggrannt ha kollat tillverkarens specifikationer. Där står att vid ett visst varvtal skall det låta lika mycket eller lite som original och vid förbipassering mellan 98-102 db. Kanske ljuger tillverkaren, vad vet jag? Samtidigt tror jag att en välkänd tillverkare har bättre grejer att mäta buller med än en billig (såg billig ut...) bullermätare eller ännu värre mobiltelefonen...
Nåväl efter ett tag när jag blivit riktigt döless så sa jag, OK jag skiter i det här, jag struntar i att dra ihop någon fler bankörningen och tänker inte komma hit fler gånger. Efter mer snack så sa han att man kunde ju kanske godkänna 100-102 db och att jag klarade ju första mätningen så det kunde ju ha varit något fel andra gången (hade tydligen haft 104 db som mest andra ggn)...
Så hur skall vi göra i fortsättningen? Jag lär säkert inte vara den sista som får höra detta i sommar. Tycker bara att det måste vara klara riktlinjer hur man mäter och var man mäter. Sedan är det ju lite surt när man köpt ett helsystem som sägs ska låta visst många db och någon annan hävdar motsatsen.
Kom med synpunkter!
/RJ, numera laglös hulligan!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Får jag bara fråga varför i hela friden man mäter ljudet vid förbipassering? Jag kan inte tänka mig något mindre konsekvent eller mindre exakt sätt att mäta på. Ljudnivån bestäms ju av varvtalet på motorn (högre varv = högre ljud) och alltså kommer den uppmätta ljudnivån direkt bestämmas av vart på banan man väljer att mäta. Ställer du dig i ingången till en kurva där alla ligger på bromsarna så får du låg ljudnivå. Ställer du dig och mäter en bit efter en kurva där alla accelererar mer eller mindre fullt så får du en högre ljudnivå.

Att din (RJ) hoj lät olika mycket vid olika mätningar kan ju enkelt förklaras vid att på första mätstället kanske du precis lagt i en ny växel på en raksträcka medans du på nästa mätställe precis varvar fullt ut på en växel och ska just lägga i nästa, då blir ju ljudnivån rimligtvis högre.

Ang. ljudnivåerna som anges av tillverkarna brukar de väl mätas stillastående på ett visst varvtal (Om det är 1/3 eller 2/3 av maxvarvet, jag minns inte), någon meter bakom och lite vid sidan av hojen.

//Eric
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
DR-Zätare skrev:
Att din (RJ) hoj lät olika mycket vid olika mätningar kan ju enkelt förklaras vid att på första mätstället kanske du precis lagt i en ny växel på en raksträcka medans du på nästa mätställe precis varvar fullt ut på en växel och ska just lägga i nästa, då blir ju ljudnivån rimligtvis högre.

Ang. ljudnivåerna som anges av tillverkarna brukar de väl mätas stillastående på ett visst varvtal (Om det är 1/3 eller 2/3 av maxvarvet, jag minns inte), någon meter bakom och lite vid sidan av hojen.

//Eric
Du har helt rätt i det du säger. Det är därför jag vill ha åsikter om hur det skall mätas. Igår sprang han runt och mätte lite varstans...
Till mitt system finns en angivelse för stillastående och förbipasserande.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
ChrilleR1 skrev:
2152024 Motorhaveri :huvet


har du hunnit kolla nåt?
du vet ju vad jag har för delar "över"...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
RJ skrev:
2152496 Du har helt rätt i det du säger. Det är därför jag vill ha åsikter om hur det skall mätas. Igår sprang han runt och mätte lite varstans...
Till mitt system finns en angivelse för stillastående och förbipasserande.

Det finns ju massor med banor (både roadracing och cross) i Sverige som använder sig av ljudmätningar, det enklaste måste väl vara att använda sig av en metod som andra redan använder sig av så slipper man uppfinna hjulet igen. Till exempel så har väl förbunden som annordnar tävlingar i Sverige bestämmelser om hur ljudet ska mätas och vad gränserna är, det borde ju gå att kontakta dem och fråga hur de gör och varför.

Det finns ingen insats till ditt system förresten? Ofta när det gäller system som är godkända för gatbruk eller med angivna bullernivåer så dessa med insatsen monterad och de låter avservärt mycket mer om man tar ut insatsen. Så var det med det Akrapovic jag hade på min 660 ifjol.

//Eric
 
Last edited:

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Lite info från Svemos regelverk

SR
3.1.2 Ljuddämpning.
Högsta tillåtna ljudnivå är 102 dB(A) mätt enligt FIM reglemente. Vid efterkontroll är +3dB(A) tillåtet

NT
Ljudmätning via mikrofon. Placeras 500 mm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel mot rörets slutände bakom densamma och i mynningshöjd, dock lägst 200 mm ovanför markplanet. Om mätning i avgasrörets mynningshöjd inte är möjlig får mätningen istället ske i 45 graders vinkel ovanför avgasöppningen. Maskiner med flera avgasrör mäts vid varje
avgasrörsmynning. Sen är det kolvhastigheten som avgör vilket varvtal som ska användas

Kolvhastighet
4-takt = 11m/sek
2-takt = 13 m/sek
se tabell
 

Bifogat

  • ljud.JPG
    ljud.JPG
    98.6 KB · Visningar: 57

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
'nuff said. Det där besvarar väl samtliga frågor tycker jag.

//Eric

Abloy skrev:
2152912 Lite info från Svemos regelverk

SR
3.1.2 Ljuddämpning.
Högsta tillåtna ljudnivå är 102 dB(A) mätt enligt FIM reglemente. Vid efterkontroll är +3dB(A) tillåtet

NT
Ljudmätning via mikrofon. Placeras 500 mm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel mot rörets slutände bakom densamma och i mynningshöjd, dock lägst 200 mm ovanför markplanet. Om mätning i avgasrörets mynningshöjd inte är möjlig får mätningen istället ske i 45 graders vinkel ovanför avgasöppningen. Maskiner med flera avgasrör mäts vid varje
avgasrörsmynning. Sen är det kolvhastigheten som avgör vilket varvtal som ska användas

Kolvhastighet
4-takt = 11m/sek
2-takt = 13 m/sek
se tabell
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
DR-Zätare skrev:
2153126 'nuff said. Det där besvarar väl samtliga frågor tycker jag.

//Eric

sen kan det finnas buller gränser för bannerna åxå
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
obruT skrev:
2153223 sen kan det finnas buller gränser för bannerna åxå

Jo, naturligtvis, jag borde inte skrivit att det besvarade samtliga frågor eftersom bullergränsen faktiskt måste sättas av banan själv utifrån deras omständigheter och omgivning. Jag syftade främst på tillvägagångssättet vid mätningarna, om nu Midlanda inte bestämt sig för hur man ska mäta bullret så kan de ju använda Svemos sätt för enkelhetens skull. Ska man nu annordna någon tävling är det väl lika bra att vänja sig vid Svemos/FIMs reglemente och i och med det lika bra att använda det även vid bankörning för allmänheten så är man konsekvent i alla fall.

Det är ju lite taskigt att använda lite olika metoder nu och då, resultatet blir då som för RJ, dvs beroende på vart man mäter så får han antingen vara med och köra eller så blir han kallad av banan och får stå vid sidan resten av körningen. Sånt vill man ju gärna veta innan man betalar för körningen och kör hela vägen ned med släp osv.


//Eric
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
DR-Zätare skrev:
2153243 Jo, naturligtvis, jag borde inte skrivit att det besvarade samtliga frågor eftersom bullergränsen faktiskt måste sättas av banan själv utifrån deras omständigheter och omgivning. Jag syftade främst på tillvägagångssättet vid mätningarna, om nu Midlanda inte bestämt sig för hur man ska mäta bullret så kan de ju använda Svemos sätt för enkelhetens skull. Ska man nu annordna någon tävling är det väl lika bra att vänja sig vid Svemos/FIMs reglemente och i och med det lika bra att använda det även vid bankörning för allmänheten så är man konsekvent i alla fall.

Det är ju lite taskigt att använda lite olika metoder nu och då, resultatet blir då som för RJ, dvs beroende på vart man mäter så får han antingen vara med och köra eller så blir han kallad av banan och får stå vid sidan resten av körningen. Sånt vill man ju gärna veta innan man betalar för körningen och kör hela vägen ned med släp osv.



//Eric

http://www.motorpark.se/images/Hyresavtal_2005.pdf

men det står inte nåt där....typ
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
102 dB gäller när det är en stillastånde cykel, sen är det 100 dB när det är förbi fart och det ska mätas 10 m från bankanten, lite osäker på det senare men någon kanske hittar det.

Vissa banor har hårdare krav men på mittsverigebanan ska det vara svemos direktiv som gäller.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Gränserna är ju ingenting att säga om däremot VAR skall man mäta. Där han mätte första ggn så låg de flesta på 100 db men senare ställde han sig längre upp på start & mål och då låg de flesta över gränsen. Tycker man måste vara konsekvent och stå på samma ställe för att vi skall ha någonting att rätta oss efter. Tystas var nog Henriks RS 250 som jag tror hade 97 db, en original Buell hade 107 db... :3freak Synd att inte jag fick se någon mätning på din R1:a Abloy, hade varit intressant. Undrar om du kan slå Tomas 126 db just före växling. :banana
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top