Bankerna stoppar köp av skräckfilmer och 'porr'

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När du har ett företag som vill ha kortinlösen så måste du acceptera dels bankernas krav men även Visa/MC/AMEX krav. Deras krav kan i vissa fall vara hårdare än bankernas.

Har du en bankrelation så måste du enligt lag redovisa till berörd bank vad du pysslar med...

Ett exempel är nätbutiker som säljer lagliga droger. Dessa skördar en hel del liv...

Jasså, säger du det. M. Jag antar att inga svenska banker i så fall har någon verksamhet med Bofors...

Om bankerna ska välja vilket som är moralisk korrekt och inte är löjeväckande...

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jasså, säger du det. M. Jag antar att inga svenska banker i så fall har någon verksamhet med Bofors...

Om bankerna ska välja vilket som är moralisk korrekt och inte är löjeväckande...

På mitt förra jobb så hade vi en vanlig svensk bank och vi levererar massor till Bofors.
Vissa detaljer har ganska avslöjande namn.
Typ Rekylhämmare och liknande.

Men det är ju okej, folk dör ju bara.
Men att få en penis på lite udda ställen frivilligt är ju helt åt helvete.
:huvet

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Du gör ju inte direkt bra reklam för bankanställda, bara så du vet.

trodde som sagt att ironin lös igenom ja... men men man ska aldrig ta nåt förgivet...

När vi ändå är inne på spåret, jag kan inte se att nån har kommenterat det här:
http://www.expressen.se/kvp/notiser/banksanktioner-drabbar-iransk-student/

Vad tycker vi om detta? Går storbanker i USA:s ledband? Jävlas dom med Iranska studenter för att dom kan? Är detta ytterligare ett led i den moralkonspiration som leds av banker? Ligger det nåt annat bakom? Diskutera i grupp och återkom

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
trodde som sagt att ironin lös igenom ja... men men man ska aldrig ta nåt förgivet...

När vi ändå är inne på spåret, jag kan inte se att nån har kommenterat det här:
http://www.expressen.se/kvp/notiser/banksanktioner-drabbar-iransk-student/

Vad tycker vi om detta? Går storbanker i USA:s ledband? Jävlas dom med Iranska studenter för att dom kan? Är detta ytterligare ett led i den moralkonspiration som leds av banker? Ligger det nåt annat bakom? Diskutera i grupp och återkom

Läser det mer som ett taffligt försök att förlöjliga.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Är verksamhet som är laglig bör naturligtvis få tillgång bankfunktionerna och inte sorteras bort genom bankers "moraliska kompass".

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange

Ok, jag ska sluta ironisera och utveckla och samanfatta vad jag tycker.

1: Sen några år tillbaka är det fritt fram att kritisera och beskylla banker för allt möjligt, tydligen

2. Många tycker det är väldigt roligt att göra det

3. Media tycker också det är roligt att kritisera banker, dom säljer lösnummer

4. Media kontrollerar inte alltid vad som egentligen ligger bakom utan skriver ändå

5. Pga. banksekretess kan det vara svårt att kommentera vad som egentligen ligger bakom vissa händelser utan det blir att man lyssnar på den enskilda individen

6. Jag känner att i många andra fall, när det gäller andra artiklar, granskas dessa kritiskt och ställning tas baserat på sunt förnuft. När det gäller banker känner jag att detta saknas. Banken har blivit något ont som man måste bekämpa till varje pris.

Jag vill avsluta med att säga att många banker gör fel ibland, det är trots allt människor bakom, men i vissa fall känner jag att det borde vara uppenbart att det inte gått till som uppgiftslämnaren till media sagt. I detta fallet tycker jag att man borde inse att det ligger annat bakom än att det säljs porr/skräck. I artikeln jag länkar till ovan låter det som att banken nekar alla Iranier banktjänster när sanningen egentligen kan vara att personen ifråga har en närstående på svarta listan för finansiella transaktioner från utlandet. Både USA och EU har sanktioner gällande detta mot Iran men i artikeln råkar Nordea illa ut.

Förstår att jag trampar på många tår här och att det vore lättare att falla in i kören men jag vill belysa att det kan finnas andra sätt att se på saken. Ni är naturligtvis berättigade till era åsikter och det står er fritt att spekulera. Märker att vissa blir upprörda på riktigt så jag förstår att det är ett känsligt ämne.

Fridens Liljor:hej

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ok, jag ska sluta ironisera och utveckla och samanfatta vad jag tycker.

1: Sen några år tillbaka är det fritt fram att kritisera och beskylla banker för allt möjligt, tydligen

2. Många tycker det är väldigt roligt att göra det

3. Media tycker också det är roligt att kritisera banker, dom säljer lösnummer

4. Media kontrollerar inte alltid vad som egentligen ligger bakom utan skriver ändå

5. Pga. banksekretess kan det vara svårt att kommentera vad som egentligen ligger bakom vissa händelser utan det blir att man lyssnar på den enskilda individen

6. Jag känner att i många andra fall, när det gäller andra artiklar, granskas dessa kritiskt och ställning tas baserat på sunt förnuft. När det gäller banker känner jag att detta saknas. Banken har blivit något ont som man måste bekämpa till varje pris.

Jag vill avsluta med att säga att många banker gör fel ibland, det är trots allt människor bakom, men i vissa fall känner jag att det borde vara uppenbart att det inte gått till som uppgiftslämnaren till media sagt. I detta fallet tycker jag att man borde inse att det ligger annat bakom än att det säljs porr/skräck. I artikeln jag länkar till ovan låter det som att banken nekar alla Iranier banktjänster när sanningen egentligen kan vara att personen ifråga har en närstående på svarta listan för finansiella transaktioner från utlandet. Både USA och EU har sanktioner gällande detta mot Iran men i artikeln råkar Nordea illa ut.

Förstår att jag trampar på många tår här och att det vore lättare att falla in i kören men jag vill belysa att det kan finnas andra sätt att se på saken. Ni är naturligtvis berättigade till era åsikter och det står er fritt att spekulera. Märker att vissa blir upprörda på riktigt så jag förstår att det är ett känsligt ämne.

Fridens Liljor:hej

Rätt eller fel kan man alltid diskutera, men anser du det rätt av bankväsendet att neka kunder enbart med den moraliska måttstocken våra vänner i väst stipulerat?

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Så "Jan-Olof Brunila på Swedbank" har fel när han säger att banken han jobbar på handlar exakt så som du så hårdnackad förnekar?

Sa han "vi ger dom inte kortterminal för dom säljer skräck och porr"? Varför stängs då inte alla sådana affärer ner?

Alla verksamheter gör moraliska överväganden, tex. säljer inte ICA lagliga partydroger trots att dom säkert skulle tjäna pengar på det. Naturligtvis kan jag inte gå in på dom faktiska omständigheterna i enskilda fall, vilket jag skrivit upprepade gånger.

Men eftersom ni väljer att inte läsa det jag skriver så får det vara bra nu.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sa han "vi ger dom inte kortterminal för dom säljer skräck och porr"? Varför stängs då inte alla sådana affärer ner?

Alla verksamheter gör moraliska överväganden, tex. säljer inte ICA lagliga partydroger trots att dom säkert skulle tjäna pengar på det. Naturligtvis kan jag inte gå in på dom faktiska omständigheterna i enskilda fall, vilket jag skrivit upprepade gånger.

Men eftersom ni väljer att inte läsa det jag skriver så får det vara bra nu.

Du fick ju ett konkret exempel i lastbryggan, där är det ju fritt fram att leta upp konkreta anledningar.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO