Bankerna stoppar köp av skräckfilmer och 'porr'

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Ja men det är fortfarande sakfel, det finns mängder av butiker som säljer porr/skräck och använder sig av storbankernas betalsystem. Det är ett fåtal obskyra butiker som inte längre får begagna sig av dessa tjänster. Dom tillhandahåller ju matrial som internetleverantörer inte ens tillåter, därav finns det en marknad för det och nu har bankerna avstått från att medverka.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja men det är fortfarande sakfel, det finns mängder av butiker som säljer porr/skräck och använder sig av storbankernas betalsystem. Det är ett fåtal obskyra butiker som inte längre får begagna sig av dessa tjänster. Dom tillhandahåller ju matrial som internetleverantörer inte ens tillåter, därav finns det en marknad för det och nu har bankerna avstått från att medverka.

Nja, en av sveriges största aktörer får inget system av svenska banker, och dom har bara "normal" porr.

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Vilken aktör då? Faktum kvarstår, det är fortfarande inga problem att köpa porr och skräck på nätet.

tommi

Guest
En kompis till mig säger att det går utmärkt att porrsurfa med visa eller mastercard trots bankernas moralpanik :tuttar

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Förmodligen använder de sig av en egen betalningslösning, alternativt använder de en som tillåter försäljning av porr. Det är upp till den som tillhandahåller betallösningen att välja vad som ska tillåtas.

I det här fallet Visa/Mastercard? Vad använder CDON då?

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
problemet är att dom utesluter vissa kunder med hänvisning till "moral", är det olagligt material så är det polisanmälan som gäller, inte "jag tycker det är osmakligt"

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Visa/Mastercard blockerar ingenting, det är ju de svenska bankerna. CDON har gissningsvis en egen betallösning, och behöver inte köpa av någon bank på det sättet.

Läs länken i första inlägget:
"Vi måste följa reglerna"

När Kulturnyheterna talar med Jan-Olof Brunila på Swedbank säger han att det är kortföretag som Visa och Master Card som bestämt om de avtal som Swedbank följer.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Fast har du ett bolag mellan så är det inga problem, typ paypal.

Det finns många företag som tillhandahåller betalsystem. Exempelvis Babs är väl ett av det mest kända hos allmänheten. Man kan använda sig av ett sånt företag, eller paypal som du skriver, eller köpa en lösning av en bank. Det finns sådana som tillåter mer och det finns sådana som är mer restriktiva. Man kan även göra en egen lösning, men det är rätt kostsamt.

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Tänkte försöka ge mig på en förklaring om nån är intresserad, har dock svårt att tro det då "bank bashing" tydligen är det hetaste som hänt sen rostat bröd men men....

Utan att gå in på enskilda fall så kan det fungera på lite olika sätt.

När du har ett företag som vill ha kortinlösen så måste du acceptera dels bankernas krav men även Visa/MC/AMEX krav. Deras krav kan i vissa fall vara hårdare än bankernas.

Har du en bankrelation så måste du enligt lag redovisa till berörd bank vad du pysslar med och vad det är du säljer. Här är det många som glider lite på sanningen, detta är grund för uppsägning av avtal om det bedöms som allvarligt.

Vissa saker som säljs på nätet är lagliga men ändå inte helt ok och ofta hävdar dessa butiker att dom handlar med helt andra saker.

Ett exempel är nätbutiker som säljer lagliga droger. Dessa skördar en hel del liv i Sverige varje år men jag antar att ni tycker att dessa också ska få fortsätta sin verksamhet. Dessa butiker blir av med sina avtal när dom upptäcks men det är svårt att hitta alla.

Man gör alltså en moralisk bedömning där man tycker att det är bättre att stoppa detta, trots att det är lagligt, än att banken ska underlätta för någon att komma över vissa saker.

Media hade lika gärna kunnat vända det till "banker underlättar för ungdomar att köpa dödsdroger" eller "banker medverkar till att sprida djursex" eller vad du vill.

Det finns mängder med butiker som har kortavtal som säljer porr och skräck så naturligtvis är det inte enbart detta som ligger bakom.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tänkte försöka ge mig på en förklaring om nån är intresserad, har dock svårt att tro det då "bank bashing" tydligen är det hetaste som hänt sen rostat bröd men men....

Det finns mängder med butiker som har kortavtal som säljer porr och skräck så naturligtvis är det inte enbart detta som ligger bakom.

Då finner man ju det lite förvånande att dessa 2 företag träder fram på det sätt de gör. Är de helt insiktslösa, månne?. Tror de flesta är positiva till att de företeelser du beskriver får ett stopp, utom individer med böjelser av det slaget förstås. Frågan är väl om bankerna skall stå för myndighetsutövandet och bedömningen? Är de verkligen rätt instans och har de kompetensen? Jag tror inte det och liknar det vid att ta vårdnadstvisten hos bilmeken/snabbköpet/tombolan. Hitintills har jag inte sett exempel på att bankerna går i bräschen i kampen för den svage och utsatte, tvärtom. Det måste väl ändå ligga på vårt rättsväsende att ta hand om den saken och...och ja, det är ok att ha sina dubier beträffande tillförlitligheten där också.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Största problemet är väl att Visa/Mastercard har hamnat i en delad monopolposition.
(och att de kommer från det kristna landet i väst)

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Då finner man ju det lite förvånande att dessa 2 företag träder fram på det sätt de gör. Är de helt insiktslösa, månne?. Tror de flesta är positiva till att de företeelser du beskriver får ett stopp, utom individer med böjelser av det slaget förstås. Frågan är väl om bankerna skall stå för myndighetsutövandet och bedömningen? Är de verkligen rätt instans och har de kompetensen? Jag tror inte det och liknar det vid att ta vårdnadstvisten hos bilmeken/snabbköpet/tombolan. Hitintills har jag inte sett exempel på att bankerna går i bräschen i kampen för den svage och utsatte, tvärtom. Det måste väl ändå ligga på vårt rättsväsende att ta hand om den saken och...och ja, det är ok att ha sina dubier beträffande tillförlitligheten där också.

Som jag skrev ovan är det alltså inte bara bankernas regler som sätter stopp... Visa/MC/Amex har många gånger tuffare regler. Det jag försöker förklara är att det ligger mer bakom än vad som framkommit hitills. Sen förstår jag att det är roligare att vara konspiratorisk men om man tänker efter lite så tror jag man inser att banker inte stoppar affärer för att det är roligt...

Man gör en avvägning om vad som är värst... att underlätta för vissa produkter att komma ut på marknaden eller välja att avstå. Banker väljer vilka dom vill göra affärer med och i dessa fall har dom valt att avstå.

Hade dessa företag haft nåt att komma med så hade dom naturligtvis hävdat sin rätt i domstol men eftersom dom inte har det så väljer dom att gå till media som tar varje tillfälle i akt att klämma till bankerna.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Som jag skrev ovan är det alltså inte bara bankernas regler som sätter stopp... Visa/MC/Amex har många gånger tuffare regler. Det jag försöker förklara är att det ligger mer bakom än vad som framkommit hitills. Sen förstår jag att det är roligare att vara konspiratorisk men om man tänker efter lite så tror jag man inser att banker inte stoppar affärer för att det är roligt...

Man gör en avvägning om vad som är värst... att underlätta för vissa produkter att komma ut på marknaden eller välja att avstå. Banker väljer vilka dom vill göra affärer med och i dessa fall har dom valt att avstå.

Hade dessa företag haft nåt att komma med så hade dom naturligtvis hävdat sin rätt i domstol men eftersom dom inte har det så väljer dom att gå till media som tar varje tillfälle i akt att klämma till bankerna.
Så skräckfilmsförsäljaren sålde förmodligen mer än skräckfilm menar du ?

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Om du läser vad jag skrivit ovan så finns det ett antal saker som gör att man kan få sitt kortinlösen avslutat. Tror du själv att anledningen är att dom bara sålde skräckfilm?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO