Ok, jag ska sluta ironisera och utveckla och samanfatta vad jag tycker.
1: Sen några år tillbaka är det fritt fram att kritisera och beskylla banker för allt möjligt, tydligen
2. Många tycker det är väldigt roligt att göra det
3. Media tycker också det är roligt att kritisera banker, dom säljer lösnummer
4. Media kontrollerar inte alltid vad som egentligen ligger bakom utan skriver ändå
5. Pga. banksekretess kan det vara svårt att kommentera vad som egentligen ligger bakom vissa händelser utan det blir att man lyssnar på den enskilda individen
6. Jag känner att i många andra fall, när det gäller andra artiklar, granskas dessa kritiskt och ställning tas baserat på sunt förnuft. När det gäller banker känner jag att detta saknas. Banken har blivit något ont som man måste bekämpa till varje pris.
Jag vill avsluta med att säga att många banker gör fel ibland, det är trots allt människor bakom, men i vissa fall känner jag att det borde vara uppenbart att det inte gått till som uppgiftslämnaren till media sagt. I detta fallet tycker jag att man borde inse att det ligger annat bakom än att det säljs porr/skräck. I artikeln jag länkar till ovan låter det som att banken nekar alla Iranier banktjänster när sanningen egentligen kan vara att personen ifråga har en närstående på svarta listan för finansiella transaktioner från utlandet. Både USA och EU har sanktioner gällande detta mot Iran men i artikeln råkar Nordea illa ut.
Förstår att jag trampar på många tår här och att det vore lättare att falla in i kören men jag vill belysa att det kan finnas andra sätt att se på saken. Ni är naturligtvis berättigade till era åsikter och det står er fritt att spekulera. Märker att vissa blir upprörda på riktigt så jag förstår att det är ett känsligt ämne.
Fridens Liljor