Bus-Bo
Gudomlig sporthojare
Man förbränner ungefär 70 kcal per timma när man sover. Promenad 5km/h som är rätt normalslött temo ger över 300 och löpning i 8km/h (7.5 minuter / km) bränner över 700 kcal. Det är inte konstigt alls. Det som gör att folk kan springa i en evighet är att de äter mycket mer än 3000 kcal per dag och det som gör att man inte kan springa hur länge som helst och därför försvinna är att kroppen inte kan omsätta hur mycket som helst och behöver även återhämtning. Sov tio timmar, eller spring en, och du har förbränt lika. Sova är dessutom det sämsta när det kommer till att göra sig av med enrgi och kalorier och kan därför inte stå för en tredjedel av den totala dygnsförbrukningen. Det bror på att kroppen är helt inaktiv och alla funktioner (puls, andning osv) är på ett minimum.Nej, men du tränar heller inte lika mycket dagligen som du sover eller gör något annat mindre aktivt. Visst förbränner du mer över samma tid ju mer aktiv du är, men så mycket som tio gånger tror jag inte att det rör sig om och det är heller inte en särskilt realistisk tanke att man skulle träna lika mycket som man sover. Så jag vidhåller fortfarande att träning ger en marginell viktminskning och att man istället bör fokusera på matintaget om man bara vill tappa kilon
angående 40 min löpträning vs 8 timmar sömn så tror jag inte för ett ögonblick att du skulle förbränna lika mycket energi. Kroppen förbränner ju ständigt en massa energi bara för att leva, och även om det går åt mer för att utföra aktivt arbete är kroppen i sig ganska aktiv även i vila. Det jag har hört är som sagt att träningsförbränningen är marginellt större jämfört med viloförbränningen, och även om jag inte vete exakt hur marginell så låter det absurt att du skulle kunna öka på kroppens förbränning så pass mycket bara med lite träning. Isåfall skulle du kunna gå ner i vikt bra mycket snabbare än vad som är fysiskt möjligt. Jag menar, om kroppen nu förbränner ca 2500 kcal per dygn så skulle man ju kunna gissa att lite drygt en tredjedel av detta förbränns under en nattsömn. skulle då 40 timmars löpträning bränna lika många kolhydrater skulle du uppa kroppens förbränning med över 30 procent, bara genom att springa en dryg halvtimme. Och du kan ju rent potentiellt springa bra mycket mer än så, finns ju folk som springer timmavius varje dag. De skulle ju isåfall kunna bränna upp till två eller tre gånger så mycket kalorier per dag som en normal person, vilket, om nu 100kcal förbränning innebär ca 10 gram viktminskning, skulle ge en högst märkbar viktminskningsskillnad (sisådär ett halvt kilo) från dag till dag bara genom att träna. Det låter väldigt mycket, om du frågar mig...
Sen är det som du säger att det är lättare att göra något slött i en hel dag än att gymma livet ur sig i tre timmar, men det är ändå inte sant att träningen är marginell. Det var detta jag försökte säga tidigare med, att när man tränar del av dag så ökar förbränningen hela dagen, alltså även när man inte tränar. Därför har inte själva träningen (löpning 45 minuter) just när man gör den så stor inverkan, men den totala summan av den ökade förbränningen över dygnet är inte försumbar. Träningen gör också så att musklerna bygger upp sig och ju större muskelvolym man har desto mer bränner man över tiden eftersom det kostar energi att underhålla muskler. Det går givetvis att sitta på stjärten och svälta sig själv smal men det kan knappast vara varken nyttigt eller vettigt.