Det enda vettiga som man kan göra oberoende om man vill gå ner i vikt eller öka i vikt (muskler) är att bestämma sig för det.
När man väl har gjort det så håller man sig till det. Hur illa det än kan kännas att börja med någonting nytt (träning, ordentlig kost osv.) så är det efter en stund en helt normal sak i vardagslivet.
Det viktiga är att man själv vet att detta inte kommer att gå snabbt, det kommer inte alltid att vara roligt, och man kanske tvivlar på sig själv ibland. Bara du gör det lilla som krävs så kommer det efter en längre stund att vara en stor skillnad på din kropp. Bestäm dig bara för det - fan, det ska gå! Andra klarar det, därför klarar jag det också!
Vilket "mål" man har med sin ändring i livsstilen så är ju helt upp till en själv, det värsta är att tro att man kan åstadkomma mirakel på ett ½-år. Då är du redan ute ur leken och kommer tröttna för att du inte uppnår dina mål tillräckligt snabbt.
Börja långsamt och känn efter vart det går, gör inget drastiskt på en gång utan ta det lite piano. Om alla som ville gå ner i vikt kunde ha ett realistiskt mål ca. 1-2år fram i tiden och arbeta målmedvetet så skulle det gå så mycket bättre, istället för att i Januari hoppas (och även oftast misslyckas) om att nå någon sorts beach-form tills Juni.
Visst klarar vissa detta, men då oftast via någon panik-diet eller liknande och sedan efter sen-sommaren och hösten gått tillbaka till den dåligare formen de hade när de började.
Vad är bättre? Att arbeta målmedvetet några år och faktiskt lära sig att hållas i det skick man vill, eller att en gång per år panikbanta/träna för att "återigen har jag lagt på mig några kilo"
Själv så var det tvärtom, jag var "stickan" i gänget och fick helt enkelt nog av detta och beslöt mig för att börja träna och äta ordentlig mat. Nu 1½ år senare så är man i ett helt annat skick som jag bara kunde drömma om förr, absolut ingen biff, men grymt bättre hållning och jag har fastnat totalt i detta.
Hoppas någon annan också fastnar för att göra det den rätta vägen och inte den snabba vägen!
Mvh,