Bantning

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Funkar Nutrilett och dylika grejjer bra? :va

Ja och nej.

Som flera skriver.. Äter du mindre kalorier än du gör av med så går du ner i vikt.

Problemet är att om du bara äter 1300kcal om dagen, så blir det svårt att få i sig tillräckligt med bra protein, vitaminer, Omega3fetter mm.
Du kommer alltså börja bli sjuk oftare, musklerna slutar reparera sig efter träning, du blir trött, irriterad mm.

Hela tricket är "mycket näring och lite energi" i maten.

Och då behöver den maten man ätar vara av bästa sort.

Proteinpulvret ska vara av bästa kvalitet.
Maten ska inte vara halvfabrikat, det ska vara vällagat från grunden av bra råvaror, Mm mm, du förstår vad jag menar.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Oavsett vilket pulver du väljer så går du ned i vikt av det du INTE äter...

Detta är ett typiskt sätt att inte förändra sina levnadsvanor på lång sikt. Ät istället precis som du gör nu och verkar trivas med (eftersom du äter det) men minska ned portionerna med 30%.

Skit i kebabtallrik och cola, utan ta en kebabrulle istället med en lightdryck alt Ramlösa. Ät pizza men ät en tredjedel mindre av den. Ät din vanliga frukost men byt ut ev mjölk eller juice mot en annan mer kalorifattig dryck.

Du fattar.

Jag håller inte med dig alls.

En snabb viktnedgång (som i mitt fall) ersätts efter färdig "kur" med ett balanserat intag av kalorier. De första 2 månaderna håller man koll på portionsstorlekarna och intaget. Då har man en vana som man "vill hålla" eftersom man (jag) inte vill gå upp dom nedgångna kilona.
Godis en gång i veckan. Vid köp av lösgodis får jag bara ta en av varje god sort, inte en hel slev osv... Laga mat från grunden och äta lagom.

Funkade hur bra som helst hela förra vintern/våren. När min fru började bli halvgången förföll min duktighet och jag åt mer, mer kakor/skit och så vidare.

Nu är jag på banan igen och börjar förbereda min pepp inför frugans viktnedgång efter touchdown.

Så, enligt min syn på saken så kan en diet (rätt sådan) vara ett utmärkt startskott på en långsiktig förändring. Tycker du inte det så är det synd, men tydligen har denna bibeln olika läror..

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Får du hjälp med den mentala biten??

Har förstått att det inte är någon lätt process, även om man får hjälp av en operation, så krävs det rätt mycket vilja att samtidigt förändra sitt förhållandet till mat och att äta.

Lycka till!! Och du kan väl uppdatera oss hur det går för dig.

Mvh Madelene

Så där ja, då va jag upp och hoppa igen då, första dan efter open, allt är bra, lite trött och sliten, och läkarna sa att allt hade gått perfa.

Angående den mentala biten, så är det nog ganska lugnt, har mycket stöd av kompisar och mina föräldrar, dock vart man ju dumpad av tjejen 1 vecka innan open, så den mentala biten fick sig en kyss, men jag känner det, har jag kommit så här långt, sluta röka/snusa och gjort en operation så ska jag fan inte misslyckas... Man måste helt enkelt ändra på sig och bli en ny människa..

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag håller inte med dig alls.

En snabb viktnedgång (som i mitt fall) ersätts efter färdig "kur" med ett balanserat intag av kalorier. De första 2 månaderna håller man koll på portionsstorlekarna och intaget. Då har man en vana som man "vill hålla" eftersom man (jag) inte vill gå upp dom nedgångna kilona.
Godis en gång i veckan. Vid köp av lösgodis får jag bara ta en av varje god sort, inte en hel slev osv... Laga mat från grunden och äta lagom.

Funkade hur bra som helst hela förra vintern/våren. När min fru började bli halvgången förföll min duktighet och jag åt mer, mer kakor/skit och så vidare.

Nu är jag på banan igen och börjar förbereda min pepp inför frugans viktnedgång efter touchdown.

Så, enligt min syn på saken så kan en diet (rätt sådan) vara ett utmärkt startskott på en långsiktig förändring. Tycker du inte det så är det synd, men tydligen har denna bibeln olika läror..

Visst kan det vara ett bra startskott, men det går ofta som du och många andra i tråden beskriver. "Jag gick ned till 70 kg, men pga det, det och det, har jag nu gått upp tio pannor, men den här gången så ska det....."

Inte helt ovanligt. Du hade gått ned i vikt även utan din kur om du hade hållt den diciplinen med kosten som du beskriver.

Viktnedgång är inget man räknar på några månader. Fem-tio år är snarare ett bra mått om man lyckats eller inte.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Som tur var så har vi gratis frukt på jobbet, så jag ska väl peta i mig ett äpple sedan :)

INGEN frukt, finns inge bra socker när man ska gå ner i vikt. Oavsett fruktsocker lr ej.
Så skippa ALL frukt. :fakta

Oavsett vilket pulver du väljer så går du ned i vikt av det du INTE äter...

Detta är ett typiskt sätt att inte förändra sina levnadsvanor på lång sikt. Ät istället precis som du gör nu och verkar trivas med (eftersom du äter det) men minska ned portionerna med 30%.

Skit i kebabtallrik och cola, utan ta en kebabrulle istället med en lightdryck alt Ramlösa. Ät pizza men ät en tredjedel mindre av den. Ät din vanliga frukost men byt ut ev mjölk eller juice mot en annan mer kalorifattig dryck.

Du fattar.

Problemet är för alla som inte har kunskap, o tror dom e nyttiga genom att äta mörkt bröd lr frukt :huvet. Samma skit!

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Räkna kalorier istället. Du blir lika fet på 100 kcal oavsett om det kommer från transfett eller från ett äpple.

Jo, men du håller dig "mätt" längre på 100 kcal kaseinprotein än 100 kcal florsocker :fakta

Det är skillnaden.

Sen till det du hackade på tidigare. Livet har olika skeden och att allt är lika efter 10 år är helt otänkbart. Barn, livskriser och annat skit sätter sina spår.

Har jag gått ner mina kilon på ditt sätt och sedan börjat äta som jag gjort på sistone hade jag gått upp kilona likväl, men jag hade fått arbeta länge (ett år) för att komma tillbaka till scratch?

När jag gjorde lumpen vägde jag 57kg som lägst, inte en gnutta fett någonstans och ett BMI under 20. Friskt? Nej. Det var ca 10 år sedan. Sedan dess har mitt liv gått igenom flera faser och det är en del av charmen med att leva. Jag har vänner som gått ner massor av vikt med olika kurer och hållt vikten efteråt. Däremot ger jag inte mycket för dom som gör något i en vecka eller 2 och sedan fyller tarmen igen och är tillbaka på +/- 0.

/ Jens

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jo, men du håller dig "mätt" längre på 100 kcal kaseinprotein än 100 kcal florsocker :fakta

Det är skillnaden.

Sen till det du hackade på tidigare. Livet har olika skeden och att allt är lika efter 10 år är helt otänkbart. Barn, livskriser och annat skit sätter sina spår.

Har jag gått ner mina kilon på ditt sätt och sedan börjat äta som jag gjort på sistone hade jag gått upp kilona likväl, men jag hade fått arbeta länge (ett år) för att komma tillbaka till scratch?

När jag gjorde lumpen vägde jag 57kg som lägst, inte en gnutta fett någonstans och ett BMI under 20. Friskt? Nej. Det var ca 10 år sedan. Sedan dess har mitt liv gått igenom flera faser och det är en del av charmen med att leva. Jag har vänner som gått ner massor av vikt med olika kurer och hållt vikten efteråt. Däremot ger jag inte mycket för dom som gör något i en vecka eller 2 och sedan fyller tarmen igen och är tillbaka på +/- 0.

/ Jens

Så kan man se på det om man vill. Jag ser det som att man lyckats bäst om man som normalbyggd människa ligger på ex under 25 i BMI under sitt vuxna liv istället för att jojja upp och ned från år till år och behöva olika dieter och kurer för att man frossat sig under perioder.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Självklart, men det bästa och mest hållbara metoden är en allsidig kost bestående av "vanlig" välsmakande mat och inte en massa pulver.

Självklart. Den skall man anamma efter avslutad kur.

Så kan man se på det om man vill. Jag ser det som att man lyckats bäst om man som normalbyggd människa ligger på ex under 25 i BMI under sitt vuxna liv istället för att jojja upp och ned från år till år och behöva olika dieter och kurer för att man frossat sig under perioder.

Klart det är att "lyckas bäst". Alla lyckas inte bäst och personerna som lyckas dåligt hamnar i biggest loser typ.

Jag tar alltid mig själv som exempel och har varit över BMI=25 en gång, det var efter en USA-resa på en månad där jag anammade den amerikanska livsstilen, det kostade 5 kilo på en månad.

Om man har haft en dålig period eller liknande, eller levt illa så kan en kickstart göra skillnaden. Det måste självklart kombineras med riktig kost efter avslutad "behandling". Vissa fattar det, andra inte.

Att ha en viss vikt upp och nedgång är faktiskt ganska naturligt. Min katt diffar 8hekto på ett års cykel...

Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Hmmm, jag vet inte riktigt hur det går för mig... Jag har inte ätit mig mätt en ända gång denna vecka, inte sådär mätt som jag alltid blev förut.
Till lunch brukar det blir 250g keso med lite kanel på, det är riktigt gott, och till middag har det dels blivit kycklinggryta med massor med grönsaker och inget ris, dels makaroner med fläsk. Fläsket är gott och innehåller bra mycket mindre kcal/100g än makaronerna... Vi får väl se på måndag morgon.
På lördag kommer jag säger äta mig sådär äckligt mätt för då ska jag och sambon fira 12år tillsammans samtidigt som vi ska shoppa. Kommer säkert sluta med en mongolisk barbecue.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Knapra lite nötter då och då. Det är nyttigt och man blir mätt av det.
Visserligen innehåller dom mycket fett men det är bra fett som bränner dåligt fett.

http://fitnessguru.se/notter-som-mellanmal

Omättat fett kommer främst från växtriket och från feta fiskar (lax, makrill etc.). Exempel på omättat fett är; oljor, nötter, frön, avokado etc. Det omättade fettet är oftast flytande i rumstemperatur.

Det omättade fettet behövs bla. för energiomsättningen. Det finns ett uttryck som heter ”fett bränner fett”. Det som menas är att när kroppen lagrar det omättade fettet frigörs också gammalt fett från fettcellerna som då drivs ut ur kroppen. Det omättade fettet härsknar fortare och har ett kortare ”bäst före datum”. Det gör också att kroppen är angelägen över att driva ut det så fort som möjligt eftersom kroppen ogillar att ha utgågna datum kvar i kroppen!

Omättat fett är som olja för bilen. Det smörjer upp i våra kärlväggar och städar också bort det mättade fettet som satts sig fast. Det omättade fettet har också förmågan att höja det goda kolesterolet (HDL) i våra kroppar
.

http://www.hemkop.se/showdoc.asp?docid=519

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man ska inte bara räkna kalorier heller, kroppen måste ha vissa saker för att fungera. Det är lika vansinnigt att äta 1500kcal rent protein som att äta 1500kcal rent fett. Utan protein bryts kroppen ner, utan järn sjunker blodvärdet, utan kalcium bryts skelettet ner, utan fetter mår andra saker i kroppen inge vidare osv. Så gi-hysterin i all ära, men ska man gå ner i vikt så bör en större del av det totala intaget energi komma från protein, samtidigt som det totala energiintaget bör minskas, och/eller konsumtionen öka.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Man ska inte bara räkna kalorier heller, kroppen måste ha vissa saker för att fungera. Det är lika vansinnigt att äta 1500kcal rent protein som att äta 1500kcal rent fett. Utan protein bryts kroppen ner, utan järn sjunker blodvärdet, utan kalcium bryts skelettet ner, utan fetter mår andra saker i kroppen inge vidare osv. Så gi-hysterin i all ära, men ska man gå ner i vikt så bör en större del av det totala intaget energi komma från protein, samtidigt som det totala energiintaget bör minskas, och/eller konsumtionen öka.

Självklart är det så, men här baserade jag informationen på att fruktsocker håller dig inte mätt lika länge som något med högt proteininnehåll. När man skall äta lite kcal så är det alltså inte smart att äta snabba kolhydrater så man snabbt är hungrig igen.

Men självklart som du säger, men måste ge kroppen vad den behöver:

Mineraler RDI- värden ODI-värden Terapeutiska värden
Jod 150 µg 150 - 300 µg 100 - 1000 µg
Järn 14 mg
30 mg
(15 - 25 mg för män)
10 - 50 mg
Kalcium 800 mg 1 - 1,5 g 1 - 1,5 g
Kalium 800 mg 300 mg finns inte
Koppar 0,9 mg 0,5 - 2 mg 2 - 4 mg
Krom 50 µg 200 - 600 µg 200 - 1000 µg
Magnesium 300 mg 500 - 750 mg 300 - 800 mg
Mangan 2,5 mg 15 - 30 mg 2 - 60 mg
Molybden 150 µg finns inte 100 - 1000 µg
Natrium 0,5 g finns ej 300 - 3000 µg
Selen 50 µg 100 - 400 µg 200 - 300 µg
Zink 15 mg 22,5 - 50 mg 20 - 100 mg
Tabell: Mineraler.

Övriga Mineraler RDI- värden ODI-värden Terapeutiska värden
Bor finns inte 3 mg 3 mg
Fluor finns inte finns inte finns inte
Fosfor 800 mg finns inte finns inte
Svavel finns inte finns inte 500 - 1000 µg

Det innebär ju att man kan inte leva på diet fuel. Men det är ett finfint komplement för att få ner kaloriintaget utan att bryta ner kroppen.

Hmmm, jag vet inte riktigt hur det går för mig... Jag har inte ätit mig mätt en ända gång denna vecka, inte sådär mätt som jag alltid blev förut.
Till lunch brukar det blir 250g keso med lite kanel på, det är riktigt gott, och till middag har det dels blivit kycklinggryta med massor med grönsaker och inget ris, dels makaroner med fläsk. Fläsket är gott och innehåller bra mycket mindre kcal/100g än makaronerna... Vi får väl se på måndag morgon.
På lördag kommer jag säger äta mig sådär äckligt mätt för då ska jag och sambon fira 12år tillsammans samtidigt som vi ska shoppa. Kommer säkert sluta med en mongolisk barbecue.

Ät dig inte äckligt mätt. Ät sakta, njut av maten och känn dig stolt efteråt istället :fakta

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin

Fortsätt kämpa även om inte vågen visar något första veckan! Det gör inget heller att du blåser en buffé på lördag, men ta en mils löptur eller tre timmars rask promenad innan så gör du det med extra gott samvete. Jag har kört så att ska man frossa en kväll så är det en lång löptur innan som gäller.

Ang vitaminer och näring. Människor i sverige som äter en helt normal kost, alltså inte följer någon diet eller utesluter ex kött, har ingen brist av vitaminer och mineraler. Vår mat är dels berikad, men vi får i oss det mesta hur vi än gör. Kroppen är expert på att ta upp dessa ämnen och du måste inte få i dig en del av allt varje dag.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ang vitaminer och näring. Människor i sverige som äter en helt normal kost, alltså inte följer någon diet eller utesluter ex kött, har ingen brist av vitaminer och mineraler. Vår mat är dels berikad, men vi får i oss det mesta hur vi än gör. Kroppen är expert på att ta upp dessa ämnen och du måste inte få i dig en del av allt varje dag.
Nja, med en normal livsstil stämmer det säkert. Men tränar man hårt så behöver man tex extra mycket järn, magnesium och salter som kroppen förbrukar. Känns ganska onödigt att äta en extra portion om dagen bara för att få i sig det. Jag äter multivitaminpiller varje dag, mycket kött och rikliga portioner, men har trots det låg järnhalt i kroppen, beroende på min träning. Olika personer har olika behov och tar upp olika ämnen olika. Dricker du tex mycket mjölk så minskar ditt järnupptag, eftersom kalciumet hämmar järnupptaget.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping