Maestro
Ny medlem
Funkar Nutrilett och dylika grejjer bra?
Funkar Nutrilett och dylika grejjer bra?
Oavsett vilket pulver du väljer så går du ned i vikt av det du INTE äter...
Detta är ett typiskt sätt att inte förändra sina levnadsvanor på lång sikt. Ät istället precis som du gör nu och verkar trivas med (eftersom du äter det) men minska ned portionerna med 30%.
Skit i kebabtallrik och cola, utan ta en kebabrulle istället med en lightdryck alt Ramlösa. Ät pizza men ät en tredjedel mindre av den. Ät din vanliga frukost men byt ut ev mjölk eller juice mot en annan mer kalorifattig dryck.
Du fattar.
Får du hjälp med den mentala biten??
Har förstått att det inte är någon lätt process, även om man får hjälp av en operation, så krävs det rätt mycket vilja att samtidigt förändra sitt förhållandet till mat och att äta.
Lycka till!! Och du kan väl uppdatera oss hur det går för dig.
Mvh Madelene
Jag håller inte med dig alls.
En snabb viktnedgång (som i mitt fall) ersätts efter färdig "kur" med ett balanserat intag av kalorier. De första 2 månaderna håller man koll på portionsstorlekarna och intaget. Då har man en vana som man "vill hålla" eftersom man (jag) inte vill gå upp dom nedgångna kilona.
Godis en gång i veckan. Vid köp av lösgodis får jag bara ta en av varje god sort, inte en hel slev osv... Laga mat från grunden och äta lagom.
Funkade hur bra som helst hela förra vintern/våren. När min fru började bli halvgången förföll min duktighet och jag åt mer, mer kakor/skit och så vidare.
Nu är jag på banan igen och börjar förbereda min pepp inför frugans viktnedgång efter touchdown.
Så, enligt min syn på saken så kan en diet (rätt sådan) vara ett utmärkt startskott på en långsiktig förändring. Tycker du inte det så är det synd, men tydligen har denna bibeln olika läror..
Som tur var så har vi gratis frukt på jobbet, så jag ska väl peta i mig ett äpple sedan
Oavsett vilket pulver du väljer så går du ned i vikt av det du INTE äter...
Detta är ett typiskt sätt att inte förändra sina levnadsvanor på lång sikt. Ät istället precis som du gör nu och verkar trivas med (eftersom du äter det) men minska ned portionerna med 30%.
Skit i kebabtallrik och cola, utan ta en kebabrulle istället med en lightdryck alt Ramlösa. Ät pizza men ät en tredjedel mindre av den. Ät din vanliga frukost men byt ut ev mjölk eller juice mot en annan mer kalorifattig dryck.
Du fattar.
INGEN frukt, finns inge bra socker när man ska gå ner i vikt. Oavsett fruktsocker lr ej.
Inte ens en liter färskpressad apelsinjuice på morgonen?
Skit också.
Inte ens en liter färskpressad apelsinjuice på morgonen?
Skit också.
Räkna kalorier istället. Du blir lika fet på 100 kcal oavsett om det kommer från transfett eller från ett äpple.
Räkna kalorier istället. Du blir lika fet på 100 kcal oavsett om det kommer från transfett eller från ett äpple.
Fast med fördelen att du får i dig mer näring med ett äpple.
Jo, men du håller dig "mätt" längre på 100 kcal kaseinprotein än 100 kcal florsocker
Det är skillnaden.
Sen till det du hackade på tidigare. Livet har olika skeden och att allt är lika efter 10 år är helt otänkbart. Barn, livskriser och annat skit sätter sina spår.
Har jag gått ner mina kilon på ditt sätt och sedan börjat äta som jag gjort på sistone hade jag gått upp kilona likväl, men jag hade fått arbeta länge (ett år) för att komma tillbaka till scratch?
När jag gjorde lumpen vägde jag 57kg som lägst, inte en gnutta fett någonstans och ett BMI under 20. Friskt? Nej. Det var ca 10 år sedan. Sedan dess har mitt liv gått igenom flera faser och det är en del av charmen med att leva. Jag har vänner som gått ner massor av vikt med olika kurer och hållt vikten efteråt. Däremot ger jag inte mycket för dom som gör något i en vecka eller 2 och sedan fyller tarmen igen och är tillbaka på +/- 0.
/ Jens
Självklart, men det bästa och mest hållbara metoden är en allsidig kost bestående av "vanlig" välsmakande mat och inte en massa pulver.
Så kan man se på det om man vill. Jag ser det som att man lyckats bäst om man som normalbyggd människa ligger på ex under 25 i BMI under sitt vuxna liv istället för att jojja upp och ned från år till år och behöva olika dieter och kurer för att man frossat sig under perioder.
.Omättat fett kommer främst från växtriket och från feta fiskar (lax, makrill etc.). Exempel på omättat fett är; oljor, nötter, frön, avokado etc. Det omättade fettet är oftast flytande i rumstemperatur.
Det omättade fettet behövs bla. för energiomsättningen. Det finns ett uttryck som heter ”fett bränner fett”. Det som menas är att när kroppen lagrar det omättade fettet frigörs också gammalt fett från fettcellerna som då drivs ut ur kroppen. Det omättade fettet härsknar fortare och har ett kortare ”bäst före datum”. Det gör också att kroppen är angelägen över att driva ut det så fort som möjligt eftersom kroppen ogillar att ha utgågna datum kvar i kroppen!
Omättat fett är som olja för bilen. Det smörjer upp i våra kärlväggar och städar också bort det mättade fettet som satts sig fast. Det omättade fettet har också förmågan att höja det goda kolesterolet (HDL) i våra kroppar
Man ska inte bara räkna kalorier heller, kroppen måste ha vissa saker för att fungera. Det är lika vansinnigt att äta 1500kcal rent protein som att äta 1500kcal rent fett. Utan protein bryts kroppen ner, utan järn sjunker blodvärdet, utan kalcium bryts skelettet ner, utan fetter mår andra saker i kroppen inge vidare osv. Så gi-hysterin i all ära, men ska man gå ner i vikt så bör en större del av det totala intaget energi komma från protein, samtidigt som det totala energiintaget bör minskas, och/eller konsumtionen öka.Jo, men du håller dig "mätt" längre på 100 kcal kaseinprotein än 100 kcal florsocker
Man ska inte bara räkna kalorier heller, kroppen måste ha vissa saker för att fungera. Det är lika vansinnigt att äta 1500kcal rent protein som att äta 1500kcal rent fett. Utan protein bryts kroppen ner, utan järn sjunker blodvärdet, utan kalcium bryts skelettet ner, utan fetter mår andra saker i kroppen inge vidare osv. Så gi-hysterin i all ära, men ska man gå ner i vikt så bör en större del av det totala intaget energi komma från protein, samtidigt som det totala energiintaget bör minskas, och/eller konsumtionen öka.
Hmmm, jag vet inte riktigt hur det går för mig... Jag har inte ätit mig mätt en ända gång denna vecka, inte sådär mätt som jag alltid blev förut.
Till lunch brukar det blir 250g keso med lite kanel på, det är riktigt gott, och till middag har det dels blivit kycklinggryta med massor med grönsaker och inget ris, dels makaroner med fläsk. Fläsket är gott och innehåller bra mycket mindre kcal/100g än makaronerna... Vi får väl se på måndag morgon.
På lördag kommer jag säger äta mig sådär äckligt mätt för då ska jag och sambon fira 12år tillsammans samtidigt som vi ska shoppa. Kommer säkert sluta med en mongolisk barbecue.
Hmmm, jag vet inte riktigt hur det går för mig... Jag har inte ätit mig mätt en ända gång denna vecka, inte sådär mätt som jag alltid blev förut.
Till lunch brukar det blir 250g keso med lite kanel på, det är riktigt gott, och till middag har det dels blivit kycklinggryta med massor med grönsaker och inget ris, dels makaroner med fläsk. Fläsket är gott och innehåller bra mycket mindre kcal/100g än makaronerna... Vi får väl se på måndag morgon.
På lördag kommer jag säger äta mig sådär äckligt mätt för då ska jag och sambon fira 12år tillsammans samtidigt som vi ska shoppa. Kommer säkert sluta med en mongolisk barbecue.
Nja, med en normal livsstil stämmer det säkert. Men tränar man hårt så behöver man tex extra mycket järn, magnesium och salter som kroppen förbrukar. Känns ganska onödigt att äta en extra portion om dagen bara för att få i sig det. Jag äter multivitaminpiller varje dag, mycket kött och rikliga portioner, men har trots det låg järnhalt i kroppen, beroende på min träning. Olika personer har olika behov och tar upp olika ämnen olika. Dricker du tex mycket mjölk så minskar ditt järnupptag, eftersom kalciumet hämmar järnupptaget.Ang vitaminer och näring. Människor i sverige som äter en helt normal kost, alltså inte följer någon diet eller utesluter ex kött, har ingen brist av vitaminer och mineraler. Vår mat är dels berikad, men vi får i oss det mesta hur vi än gör. Kroppen är expert på att ta upp dessa ämnen och du måste inte få i dig en del av allt varje dag.
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari