Bara skit med Stockholm

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
hållundan skrev:
Om vi ska snacka gammalt, varför inte ta upp Uefa '82??? Eller maratontabellen?

Eller Champions League 94-95...

Clubs Pld W D L GS GA Pts
Göteborg 6 4 1 1 10 7 9
Barcelona 6 2 2 2 11 8 6
Man. United 6 2 2 2 11 11 6
Galatasaray 6 1 1 4 3 9 3

:yoparty

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hela Sverige suger, fattar ni inte det? Sen är självklart Stockholm bättre än alla andra ställen, men det suger fortfarande.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
McB skrev:
Eller Champions League 94-95...

Clubs Pld W D L GS GA Pts
Göteborg 6 4 1 1 10 7 9
Barcelona 6 2 2 2 11 8 6
Man. United 6 2 2 2 11 11 6
Galatasaray 6 1 1 4 3 9 3

:yoparty
Ska man gå på gamla bedrifter så kan man ju hålla på hur länge som helst. Det är väl i dagsläget vi pratar om. :dummer

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
`03 khi setteks636-r
Fråga(tyvärr på norsk): Hvor er det verdiskapningen skjer i Sverige? Hvor blir bilene(Saab/Volvo), mobiltlf., våpnene etc. hvor blir de produsert? Ikke i Stockholm vel?

Stockholm høres ut til å være lik Oslo, en gedigen fjolleby med masse statlig forvaltning som kun bruker ressurser og ikke skaper noe som helst.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ninja-mannen(c) skrev:
Fråga(tyvärr på norsk): Hvor er det verdiskapningen skjer i Sverige? Hvor blir bilene(Saab/Volvo), mobiltlf., våpnene etc. hvor blir de produsert? Ikke i Stockholm vel?

Stockholm høres ut til å være lik Oslo, en gedigen fjolleby med masse statlig forvaltning som kun bruker ressurser og ikke skaper noe som helst.

Var producerar ni då? Oljan hämtar ni i nordsjön så jag antar att du bor på en plattform.

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
hållundan skrev:
Brudarna på Västkusten ÄR bättre :fakta

Ja FREPPA? Hur är det med det??? :D Och så har du lurat na att flytta också!!! :gnissla

Nå väl pajkastningen är i full gång här. Personligen så tycker jag att det är bedrövligt att det går så illa för landet i stort just nu men jag vet ju vad det beror på för pack... nämligen Persson´s... :D

Stockholm är väl ok att besöka ibland men jag har ingen lust att jobba och leva där. Trängas i bilköer och betala skyhögt för mycket för boende och försäkringar. För att inte glömma att det är på tok för långt till närmsta motorbana till exempel!

Linköping är i det närmaste perfekt!!! :fyllisar

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
`03 khi setteks636-r
Markus skrev:
Var producerar ni då? Oljan hämtar ni i nordsjön så jag antar att du bor på en plattform.
Javisst, omtrent fire måneder i året gjør jeg faktisk det. Men det finnes mer eksportindustri i Norge enn oljebasert. Metallverk, skipsverft, fiskeindustri etc.

Alltså Stockholm ser ut som en fin og koselig by. Men jeg tror det er Stockholm som er avhengig av Sverige og ikke omvendt.

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ducce SS1000
ninja-mannen(c) skrev:
Javisst, omtrent fire måneder i året gjør jeg faktisk det. Men det finnes mer eksportindustri i Norge enn oljebasert. Metallverk, skipsverft, fiskeindustri etc.

Alltså Stockholm ser ut som en fin og koselig by. Men jeg tror det er Stockholm som er avhengig av Sverige og ikke omvendt.

18% av Sveriges arbetsföra befolkning arbetar inom tillverkningsindustrin.
2% inom jordbruket.

Resten är tjänstearbeten som ju vanligtvis förläggs där efterfrågan finns eller man väljer att verka.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
I skaune jobbar 94% i jordbruket, 4% bakar spiddekauge och kokar svartsoppe resterande 2% är utflyttade konstnärer från stockholm, och som alla vet jobbar de inte så mycket...

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
Inte trodde jag att min hemort skulle omnämnas på SH annat än i "Sämsta hojställe någonsin"-tråden (det har snöat TRE gånger senaste 10 dagarna...).
Alltid något att vara glad åt (omnämnandet alltså, inte snöandet)!

Wee, nu ska jag ut och känna mig expansiv! :D

PS
Låt hela Sverige leva, även Stockholm... :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Hela Sverige suger, fattar ni inte det? Sen är självklart Stockholm bättre än alla andra ställen, men det suger fortfarande.

Nämen ser man på.. MArkus kikar in. Då blir det ju en diskuss som är värd att avnjutas med läsk och popcorn.
Utan att lägga mig i debatten så vill jag bara fråga lite. Jag vet ju att du ogillar Sossesverige och patrask-sosse-slödret som du anser styr sverige... Utan att halka in på den diskussionen tänkte jag istället fråga vilket land du skulle vilja bo i.

Berätta för oss övriga om en plats som inte suger. Ett land som inte suger. ge sen ett par motiveringar till ditt val.

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
Det är nog ganska vanligt att en huvudstad som Stockholm får en mentalbarriär där invånarna ser sig lite för mer än människor övriga riket. Likaså blir det omvänt.

Jag är själv ofta på besök och har många kollegor och vänner i huvudstaden. En del gillar livet där med allt vad det innebär och andra inte, bara att acceptera. :fakta

Själv har jag flyttat från Linköping till en mindre ort vid kusten nyligen för att min lille son skall få en trygg och bra uppväxt och dessutom är människor här generellt öppna, trevliga och hjälpsamma. Man litar på varandra och livskvaliten är mycket hög. :)

Nu till ursprungligt ämne..

Låter ju horribelt att Stockholm ligger i kölvattnet i den eknomiska utvecklingen. Detta bekräftar dock en diskussion som förts efter ett företag flyttade sitt kontor från Stockholm till Norrköping nyligen. Jag har relativt god insyn i detta fall.

Det fanns massor av skäl till attt detta gjordes;
- Dyr arbetskraft i Stockholm pga höga levnadskostnader.
- Dyra lokaler.
- Moderna kommunikationer gör att det finns ingen påtaglig fördel med säte just i Stockholm.
...med mera

Ett kontroversiellt argument man inte skyltat med men som jag vet var av stor betydelse är att arbetsmoralen är låg och att man har hög totalfrånvaro.

Har man blivit generellt (inte alla) passiva i den kungliga huvudstaden efter IT yran där man kunde såsa runt och lyfta lön? ( :brinnerup oupps.. det där kommer jag få äta upp)
:lol

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag gisar på Albanien

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Silwer skrev:
Han kommer skriva USA.

Ska vi ha vadslagning?

Han borde ju inte skriva "tredje riket" iaf.. men man ska aldrig säga aldrig?

1. USA - Odds 0,2
2. Ryssland - Odds 965,2
Fler förslag?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Å Halmstad sen då...

"Kommunen kan inte tvinga Lidl att bygga en kundtoalett, fastslår länsrätten i Halmstad som prövat frågan en andra gång.

"Det är viktigt att få den här saken prövad hela vägen", säger Anders Paulsson, byggnadschef på Halmstads kommun som nu tar ärendet vidare till kammarrätten."

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln