Barn och GTA5?

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
Min systerson fyllde 10år för ett tag sen och han önskade sig ett spel i födelsedagspresent, eftersom jag inte har koll på vad han gillar och vad han redan har så fick han beställa ett valfritt så skulle jag pröjsa.
När han väl fick spelet och jag insåg vad de handlade om så knöt de sig i magen och funderingarna hur vettigt de va att godkänna detta.
Både mor hans och far hans är okey med detta köp och att han spelar detta, dock är mina samvetskval kvar och jag har funderat många gånger om och hur detta kan påverka ett barn i denna ålder?

När jag tänker tillbaka så spelade man allt från våldsspel som Doom, Duke nukem, Larry m.m i samma ålder och såg otaliga splatterfilmer och andra våldsfilmer (i smyg). Även om min väg till vuxen ålder inte var spikrak så drack min bästa vän som spelade samma spel inte alkohol förrän 18 års ålder.
Hur mycket ska man förbjuda och kontrollera och vad kände ni påverkade er i samma ålder?
Hur vet man att inte samma sak som man förbjuder nyttjas i tysthet och påverkar ännu mer?

Hur går era tankar runt samma ämne, spelen är ändå inte samma sak idag som förr där de va svårt att urskilja ett monster från en pingvin?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, det är inte ok. Det är åldersgräns av en anledning, man ska inte bortse från det. Att samhället har blivit råare i största allmänhet kanske man inte ska beskylla tv-spelen på, men de har å andra sidan antagligen inte gjort det motsatta heller.

Och ungarnas försvar brukar vara "men mina kompisar spelar det" och det håller ju inte när det gäller något alls.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Låt grabben spela. Det är bara Siewert Öholm och andra med moralpanik som tror att sånt där spelar nån roll överhuvudtaget.

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
Nej, det är inte ok. Det är åldersgräns av en anledning, man ska inte bortse från det. Att samhället har blivit råare i största allmänhet kanske man inte ska beskylla tv-spelen på, men de har å andra sidan antagligen inte gjort det motsatta heller.

Och ungarnas försvar brukar vara "men mina kompisar spelar det" och det håller ju inte när det gäller något alls.
Förstår vad du menar dock är PEGI en rekommendation och ingen åldersgräns, vad jag förstått?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle hans päron vara okej med att han kollade porr, råa splatterrullar och sånt? Om inte så är de oinformerade och vet inte vad de godkänt.
Och ärligt talat, spelen nuförtiden har bra mycket bättre immersion än spelen som duke nukem och sånt. De är också friare och mer utforskande.

Tjita1

Guest
Jag hade nog inte låtit en 10-åring spela GTA, nää, det verkar lite over the top. Möjligen när man börjar komma uppåt 14-15 nånstans. Sen beror det ju naturligtvis på vad man är för person, men en 10-åring är nog i princip aldrig mogen nog att hantera sådant våld.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fängelserna är fulla av folk som började sin karriär med tv-spel.......

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
Jag hade nog inte låtit en 10-åring spela GTA, nää, det verkar lite over the top. Möjligen när man börjar komma uppåt 14-15 nånstans. Sen beror det ju naturligtvis på vad man är för person, men en 10-åring är nog i princip aldrig mogen nog att hantera sådant våld.

De är där mitt samvete dalar, men om vi säger såhär, hur mycket påverkas inte dagens ungdomar just i 14-15års åldern av sons of anarchy? Eller är de en dum paralell?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Ingenting i GTA är läskigt, så jag hade tillåtit det.

Sen är ju 10-åringar tillåtna att vara ute i "det nya hårda Sverige", så de är nog redan härdade :hihi

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
De är där mitt samvete dalar, men om vi säger såhär, hur mycket påverkas inte dagens ungdomar just i 14-15års åldern av sons of anarchy? Eller är de en dum paralell?

Jag tror att barn och ungdomar är bättre på att skilja på fantasi och verklighet än vad många vuxna tror.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att barn och ungdomar är bättre på att skilja på fantasi och verklighet än vad många vuxna tror.

Jo, jag tror ganska fast på att bristande uppfostran, eller alldeles överdriven närvaro i form av curlande eller helikoptrande föräldrar gör bra mycket större skada mentalt på barn och ungdom än vad aldrig så brutala och våldsamma spel gör.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo, jag tror ganska fast på att bristande uppfostran, eller alldeles överdriven närvaro i form av curlande eller helikoptrande föräldrar gör bra mycket större skada mentalt på barn och ungdom än vad aldrig så brutala och våldsamma spel gör.

Mänskliga interaktioner är överordnad all annan stimuli.

Men, helikoptrande? Det låter ju bara obra och vad gör isf en morsa?

Ebert

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
Honda Varadero 125
Jag spelar själv GTA 5 (jag är 16) och jag tycker inte att det är fel att låta ett barn spela spel som GTA.
Jag kan utan problem döda någon i spelet men när det kommer till verkligheten så skulle jag inte skada någon med vilje om jag så försökte (förutom i självförsvar). Däremot så förekommer det en hel del andra saker i spelet som droger m.m men om man är ca 10 år så förstår man nog inte mer en t.ex att "gubben" tog en spruta.
Det mesta är ju också på Engelska som en 10 åring sällan behärskar här i Sverige. Men sen tror jag att ett spel som GTA kan vara väldigt svårt för ett barn men vad vet jag?
Sedan om man nu inte vill att sitt barn ska veta vad t.ex droger är så går det ju inte att dölja att det finns särskilt länge, förr eller senare kommer han/hon veta vad det är.
Om det nu är på grund av att man tror att ett barn blir våldsamt av sådana spel så är det helt fel enligt mig. En sak är att t.ex ta fram en pistol i ett spel och döda någon som man vet bara är några bildrutor och inget mer men att ta fram och döda/skada någon i verkligheten är en helt annan sak.

Detta är mina egna tankar angående våldsamma spel.

Last edited:

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
Skulle hans päron vara okej med att han kollade porr, råa splatterrullar och sånt? Om inte så är de oinformerade och vet inte vad de godkänt.
Och ärligt talat, spelen nuförtiden har bra mycket bättre immersion än spelen som duke nukem och sånt. De är också friare och mer utforskande.
Tycker man att scenerna från GTA5 är att jämställa med porrfilm och splatterfilmer lär man nog uppsöka optiker :7peta

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Mänskliga interaktioner är överordnad all annan stimuli.

Men, helikoptrande? Det låter ju bara obra och vad gör isf en morsa?

Jag vet inte vad andra morsor gör men själv kör jag hoj och jag skulle aldrig låta mina töser spela skitspel, som jag tycker ovan spel är, jag låter inte ens sambon (ulvhamne) spela våldsbetonade spel när barnen är närvarande o tittar, det får han pyssla med när vi inte är närvarande helt enkelt. Nu spelar de iofs själva inte direkt utan blir rätt uttråkade av datorn mer än om de chattar o skypar med kompisar, vi gör saker på riktigt istället... som köra hoj tex. Och min 10 åring läser böcker på engelska redan o pratar hyfsat obehindrat när vi är utomlands så argumentet att man lär sig engelska via spelandet skiter jag också i.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag vet inte vad andra morsor gör men själv kör jag hoj och jag skulle aldrig låta mina töser spela skitspel, som jag tycker ovan spel är, jag låter inte ens sambon (ulvhamne) spela våldsbetonade spel när barnen är närvarande o tittar, det får han pyssla med när vi inte är närvarande helt enkelt. Nu spelar de iofs själva inte direkt utan blir rätt uttråkade av datorn mer än om de chattar o skypar med kompisar, vi gör saker på riktigt istället... som köra hoj tex. Och min 10 åring läser böcker på engelska redan o pratar hyfsat obehindrat när vi är utomlands så argumentet att man lär sig engelska via spelandet skiter jag också i.

Börjar nog bli full, för jag minns inte att jag påstod att man lär sig språk via interaktion med döda ting.

Alla gör som dom själva vill, har en bekant vars barn inte får några leksakspistoler eller andra "farliga" föremål, maken till fantasifullhet bland ungar när det gäller att konstruera vapen har jag aldrig skådat.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO