Barn och GTA5?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag uppsöker optiker rätt regelbundet. :hihi

Optiker går man bara till om man börjar se suddigt.

Varje sann spelare börjar sin karriär med Quake 1!

Tänkte säga att jag inte tycker om när 10 åringar spelar GTA eller call of duty. Men enligt mig är det bättre att de sitter med GTA än Call of duty eller liknande FPS spel.

Jag tycker det är synd att det inte hittas på lika mycket UTOMHUS som det gjordes förr.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tycker det är synd att det inte hittas på lika mycket UTOMHUS som det gjordes förr.

Mjao, stod ju i veckan om dessa barn som hittar på saker utomhus, undrar om deras föräldrar skryter om att deras barn minsann är ute i den friska luften..

http://www.metro.se/nyheter/8-aringar-hotas-att-salja-droger-i-varberg/EVHnbr!OQVJmj970LZVc/

[h=2]Mellan 30 och 40 barn hotas till att sälja droger i Vårberg, rapporterar Mitt i. De allra yngsta är bara mellan åtta och tio år gamla.[/h]

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Nej, man övar genom simulerad strid mot mjuka mål användandes vapen som avfyrar ammunition, för det är vad som krävs för att övervinna tröskeln.

Datasimulering är inget för marktrupper, det sker för personal som redan är distanserade från mötande av kombattanter.

Tror det du syfter till kommer från 1.a världskriget, inte andra. Men de avlossade sina vapen, dock med liten intention att träffa, allt dock baserat på uppskattning. Att det för varje krig blev större effektivitet kommer sig naturligt om det är samma soldater som deltar i krigen, alt lär upp rekryterna.

Nej, det är inte VK1 utan VK2. Det är först i och med andra världskriget som det enligt de källor jag känner till, som det finns någon meningsfull "statistik".

Nja,...det kanske kan vara så att man får en viss överföringseffekt...men i alla fall i USA så har man aktivt arbetat med att hitta sätt att sänka tröskeln till dödande.

Vad gäller hur...så visst jag trodde det var självklart att man tränade med vapen....också.
Det finns massvis med personer som har tränats mycket med vapen som skjuter riktiga kulor som lik förbannat inte klarar av att döda någon...

Det man vill göra är att röra om i huvudet på soldaterna så att den implicita acceptansen för dödandet ökar och plantera in ideer och tankar om rättfärdighet m.m....det är inte så att man bara använder "digitala media" för det...om nu någon till äventyrs trodde det.

Förövrigt så är det alltid mycket lättare att döda på distans...liksom mer abstrakt och lätthanterligt...

Med det sagt så har jag nog förmodligen sagt det jag skall säga....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, det är inte VK1 utan VK2. Det är först i och med andra världskriget som det enligt de källor jag känner till, som det finns någon meningsfull "statistik".

Nja,...det kanske kan vara så att man får en viss överföringseffekt...men i alla fall i USA så har man aktivt arbetat med att hitta sätt att sänka tröskeln till dödande.

Vad gäller hur...så visst jag trodde det var självklart att man tränade med vapen....också.
Det finns massvis med personer som har tränats mycket med vapen som skjuter riktiga kulor som lik förbannat inte klarar av att döda någon...

Det man vill göra är att röra om i huvudet på soldaterna så att den implicita acceptansen för dödandet ökar och plantera in ideer och tankar om rättfärdighet m.m....det är inte så att man bara använder "digitala media" för det...om nu någon till äventyrs trodde det.

Förövrigt så är det alltid mycket lättare att döda på distans...liksom mer abstrakt och lätthanterligt...

Med det sagt så har jag nog förmodligen sagt det jag skall säga....

Visst är det självklart att man tränar med vapen, och har så gjort alltid, men göra hål i papper ger inget.

På senare tid kan man avlossa vapnet i simulerad strid mot mjuka mål, det är det som gör skillnaden och funkar bäst som övning inför verklig konflikt.

Smagatusk

Guest
Nej, det är inte ok. Det är åldersgräns av en anledning, man ska inte bortse från det. Att samhället har blivit råare i största allmänhet kanske man inte ska beskylla tv-spelen på, men de har å andra sidan antagligen inte gjort det motsatta heller.

Och ungarnas försvar brukar vara "men mina kompisar spelar det" och det håller ju inte när det gäller något alls.

Nu är käringen gravid i fjärde månaden och när han är satt till världen ska jag ska mata honom med så mycket våldspel och porrsajter så han aldrig någonsin kommer att vara sugen på att varken slåss eller knulla.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Rent objektivt finns det ingen forskning som påvisar samband mellan att spela våldsbetonade spel och någon som helst negativ mental påverkan, varken vid tillfället eller senare.

Min subjektiva åsikt är att mycket talar för att vi inte påverkas så mycket som många vill göra gällande när det gäller våran uppfostran. Det är ett intressant ämne också, för som vanligt finns det nissar på alla politiska skalor som talar emot sig själva. Till exempel hävdar man att homosexuella föds som de är och kan inte påverkas(vilket jag tror stämmer, att de föds så alltså), men samtidigt så vill man införa "könsneutralitet" för att barnen inte ska bli påverkade; helt plötsligt är man alltså inte föd till den man är. Politik är som religion; man är bara bokstavstroende om orden passar ens agenda.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Att samhället har blivit råare i största allmänhet kanske man inte ska beskylla tv-spelen på, men de har å andra sidan antagligen inte gjort det motsatta heller.

Har samhället verkligen blivit råare? Mer knivskärningar nu än för 30-40 år sen?
Mer bilstölder?

En unge/ungdom som är hemma och spelar tv-spel/datorspel är knappast ute och stjäl/misshandlar/rånar..

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Helgonlika i nödens stund?

Rent objektivt finns det ingen forskning som påvisar samband mellan att spela våldsbetonade spel och någon som helst negativ mental påverkan, varken vid tillfället eller senare.

Min subjektiva åsikt är att mycket talar för att vi inte påverkas så mycket som många vill göra gällande när det gäller våran uppfostran. Det är ett intressant ämne också, för som vanligt finns det nissar på alla politiska skalor som talar emot sig själva. Till exempel hävdar man att homosexuella föds som de är och kan inte påverkas(vilket jag tror stämmer, att de föds så alltså), men samtidigt så vill man införa "könsneutralitet" för att barnen inte ska bli påverkade; helt plötsligt är man alltså inte föd till den man är. Politik är som religion; man är bara bokstavstroende om orden passar ens agenda.

Det finns de som har en avvikande uppfattning i frågan!

Titta lite längre upp i tråden...eller varför inte följa den här länken. Eller så är Google din vän...

Personligen...när det gäller påverkan...det finns en Hitler i oss alla.
Blir bara förutsättningar, omständigheterna de rätta så är förvånansvärt många av oss både beredda på och kapabla till rätt så osnygga saker...

Dagens grå medelmåttor är morgondagens förtryckare...lägervakter i andra världskrigets Tyskland, inbördeskrigets Jugoslavien...oroväckande många Vem Von Helst. Och som till mångas lidande och smärta fick mandat...både implicita och explicita att göra det tidigare otänkbara.

Så visst går vi att påverka...och när det kommer till kritan så är det nog få av oss -tråkigt nog- som har en Maximilian Kolbe i sig någonstans, längst därinne.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ingenting i GTA är läskigt, så jag hade tillåtit det.

Sen är ju 10-åringar tillåtna att vara ute i "det nya hårda Sverige", så de är nog redan härdade :hihi

När det gäller GTA så tycker jag snarare problemet är att GTA glorifierar det kriminella livet.

De flesta ungar kommer ju bli helt normala samhällsmedborgare oavsett vad de spelar men 10-åringar är fortfarande helt oskrivna böcker så jag tycker nog det är ett ganska olämpligt spel för en 10-åring.

12-åringar börjar man kunna se vartåt det barkar så till en "välartad" 12-åring skulle jag kunna tänka mig spelet.
Efter 15 år tror jag inte spelen gör varken till eller från. De som spårat ur har ändå gjort det och tvärtom.

Missförstå mig inte jag tror att spelen har en väldigt marginell påverkan jämfört med barnets "övriga" uppfostran men i något enstaka fall blir det kanske tuvan som stjälper lasset.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har du sett klippet själv?

Jajemän (självklart!?!) Varför frågar du?

Dina kommentarer fick mig att tänka på hans exempel som med ett intressant dilemma visar varför det psykologiskt är mycket mindre problematiskt att döda på avstånd medan för majoriteten av oss blir samma beslut väldigt tungt/omöjligt p.g.a. närmre håll/mer engagerad.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns de som tycker sig ha vetenskaplig grund tillräckligt fast, för att påstå att i alla vissa typer av videospel underlättar verkliga världen dödande. ..
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dave_Grossman_(author) är en av dem...
Det finns alltså enligt somliga anledning att vara oroliga...

Tja, det har ju visat sig att träffsäkerheten vid skolskjutningar har varit betydligt högre än vad poliser klarat av vid situationer där de tvingats skjuta.
Dataspelen har gett en träning som personen sedan kan falla tillbaka på och låta kroppen jobba på automatik i en extremt stressad situation.

En slutsats man kan dra av det är att förbjuda dataspel där man skjuter. En annan slutsats kan vara att poliser kanske borde spela mer dataspel som simulerar våldssituationer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...enligt mig är det bättre att de sitter med GTA än Call of duty eller liknande FPS spel...

Jag ser tvärtom hellre att en tioåring spelar COD än GTA, inte pga porren eller våldet utan pga av syftet är med våldet i spelet.

Att döda fiender i ett krig är nåt som det flesta ur ett moraliskt perspektiv kan stå för.
Att döda och misshandla för ekonomisk vinning stödjer nog färre av oss rent moraliskt.

Vilken moral vill du lära dina barn?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det finns de som har en avvikande uppfattning i frågan!

Titta lite längre upp i tråden...eller varför inte följa den här länken. Eller så är Google din vän...

Personligen...när det gäller påverkan...det finns en Hitler i oss alla.
Blir bara förutsättningar, omständigheterna de rätta så är förvånansvärt många av oss både beredda på och kapabla till rätt så osnygga saker...

Dagens grå medelmåttor är morgondagens förtryckare...lägervakter i andra världskrigets Tyskland, inbördeskrigets Jugoslavien...oroväckande många Vem Von Helst. Och som till mångas lidande och smärta fick mandat...både implicita och explicita att göra det tidigare otänkbara.

Så visst går vi att påverka...och när det kommer till kritan så är det nog få av oss -tråkigt nog- som har en Maximilian Kolbe i sig någonstans, längst därinne.

"In Stop Teaching Our Kids to Kill: A Call to Action Against TV, Movie and Video Game Violence, Grossman argues that the techniques used by armies to train soldiers to kill are mirrored in certain types of video games."

Grossman argues; han har en subjektiv åsikt utan att påvisa statistiskt säkerställda tester. Bara för att någon är kvalificiered inom ett ämne, eller som han professor, innebär det inte att deras subjektiva åsikter stämmer.

När det gäller människor som utvecklas till att bli mördare så handlar det naturligtvis om omständigheterna de lever under. Omständigheterna påverkar de val du gör och kan göra, därvid betyder det inte att erfarenheterna omformar människors personligheter. Min strikt subjektiva åsikt har jag ingen objektiv data på, påvisa objektiv empirisk data och jag kommer att ändra min åsikt.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jajemän (självklart!?!) Varför frågar du?

Hans exempel visar väldigt bra upp att problematiken med att det är lättare att döda på distans än att vara på nära håll/mer engagerad.

Du missade nog poängen....eller?
Snudd på vem som helst kan fatta det "rationella" beslutet att slå om växeln på distans och därigenom döda en i stället för fem.

I fall två så...
"A psycopath is perfectly comfortable with chucking the fat guy over the side, if that's what the doctor ordered!"

Att döda på distans kräver ingen psykopati...tyvärr...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Tja, det har ju visat sig att träffsäkerheten vid skolskjutningar har varit betydligt högre än vad poliser klarat av vid situationer där de tvingats skjuta.
Dataspelen har gett en träning som personen sedan kan falla tillbaka på och låta kroppen jobba på automatik i en extremt stressad situation.

Fantastiskt! Eller kan det vara så att vid samtliga skolskjutningar så har det varit ungdomar som är uppfostrade med vapen/skytte?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...