Barn och GTA5?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
"In Stop Teaching Our Kids to Kill: A Call to Action Against TV, Movie and Video Game Violence, Grossman argues that the techniques used by armies to train soldiers to kill are mirrored in certain types of video games."

Grossman argues; han har en subjektiv åsikt utan att påvisa statistiskt säkerställda tester. Bara för att någon är kvalificiered inom ett ämne, eller som han professor, innebär det inte att deras subjektiva åsikter stämmer.

När det gäller människor som utvecklas till att bli mördare så handlar det naturligtvis om omständigheterna de lever under. Omständigheterna påverkar de val du gör och kan göra, därvid betyder det inte att erfarenheterna omformar människors personligheter. Min strikt subjektiva åsikt har jag ingen objektiv data på, påvisa objektiv empirisk data och jag kommer att ändra min åsikt.

Det finns faktiskt statistik, data + att till skillnad från mig och förmodligen dig också-det vet jag inte då jag inte känner dig- så har Grossman en helt annan utgångspunkt och ett annat utgångsläge för sitt argumenterande.

Man har inom USAs försvar aktivt jobbat med att sänka tröskeln för dödande och det finns studier som visar på att det är möjligt att göra...att det nog sen får konsekvenser långsiktigt är nog en helt annan femma.

Nåja, vi behöver inte käbbla om statistik...

[EDIT]
Ingen vet helt säkert men som jag nämnt, det finns data som pekar på att det är möjligt att aktivt påverka i alla fall vissas attityd till att döda, och det finns andra uppfattningar än den Grossman företräder. Diskussionen i sig påminner väldigt mycket om och det går sannolikt att dra vissa paralleller till psykologi allmänt där det pendlat mellan arv och miljö under en längre tid. Dilemmat med det resonemanget är att det för mycket arv så...går det inte att fixa bara med terapi....
Skillnaden på Grossman och andra med liknande bakgrund är att de har egen konkret erfarenhet[Grossmans CV är anmärkningsvärt tunn på den militära delen, det finns iofs sannolika förklaringar till det, givet hans militära utbildning] till skillnad från folkhemspsykologerna som förfäras över video- och spelvåldet.
[/EDIT]

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fantastiskt! Eller kan det vara så att vid samtliga skolskjutningar så har det varit ungdomar som är uppfostrade med vapen/skytte?

Samt vidare så tränar poliser aldrig skytte? Eller är åtminstone sämre vapentränade än den genomsnittlige skolskjutande tonnåringen.
Ja, om du tror alla de punkterna stämt vid alla skolskjutningar så ja, då är det en rimlig slutsats.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Låt grabben spela. Det är bara Siewert Öholm och andra med moralpanik som tror att sånt där spelar nån roll överhuvudtaget.

Skulle tro, att en förälders roll är av mer betydelse än ett spel.

Dock förutsatt att föräldern vägleder sitt barn om vad som är rätt och fel. Att dom ger sitt barn sunda värderingar och hjälper till med självkänslan.

Inte det lättaste jobbet. Förvisso.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Samt vidare så tränar poliser aldrig skytte? Eller är åtminstone sämre vapentränade än den genomsnittlige skolskjutande tonnåringen.
Ja, om du tror alla de punkterna stämt vid alla skolskjutningar så ja, då är det en rimlig slutsats.

Har du överhuvudtaget något belägg för ditt påstående? :va

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag ser tvärtom hellre att en tioåring spelar COD än GTA, inte pga porren eller våldet utan pga av syftet är med våldet i spelet.

Att döda fiender i ett krig är nåt som det flesta ur ett moraliskt perspektiv kan stå för.
Att döda och misshandla för ekonomisk vinning stödjer nog färre av oss rent moraliskt.

Vilken moral vill du lära dina barn?

You made a good point!

Men om jag säger såhär. Det borde vara som de äldre spelen. Nu talar jag om t.ex. call of duty 1, där det inte ploppade upp att man får massa poäng för varje gång man gör något.

Jag är kass på att förklara men jag gillar inte att man får live update att nu har jag låst upp någonting mitt inne i spelet. Plus på det så är dagens spel väldigt intensiva.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Nej kul att du frågar, jag sitter här och hittar på saker.

Googla själv.

Det stämmer dessutom väl överens med idrott.

Dåså, senaste rönen säger att poliser skjuter 137% bättre än de som utför skolskjutningar. :fakta

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Du missade nog poängen....eller?
Snudd på vem som helst kan fatta det "rationella" beslutet att slå om växeln på distans och därigenom döda en i stället för fem.

I fall två så...
"A psycopath is perfectly comfortable with chucking the fat guy over the side, if that's what the doctor ordered!"

Att döda på distans kräver ingen psykopati...tyvärr...

Jajemän, det är exakt vad filmklippet (be)visar...

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag säger såhär: idiot är man helt oavsett om man kollar porr eller spelar våldsspel eller utsätts för "videovåld" som Svinert Rövholm förfasades över på åttiotalet..
Gäller bara att sätta in åtgärder mot sjukliga tendenser hos individen i tid.

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Kommer han snabbt in i att sätta schyssta headshot, och effektiv stealth-teknik så finns ingen risk att han kommer va sämst i klassen. Men givetvis.. är han helt avsaknad av talang så ser jag också en fara i att spela det, snorungarna mobbas för vad som helst i den åldern tydligen.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Nej, du har inte påstått att dataspel är ett sätt att lära sig språk, men jag brukar få det som det hårdaste argumentet för att jag missunnar mina barn dessa dataspel. Mest att jag ville slå hål på det argumentet redan innan någon kom med det, inte riktat mot dig alltså. Sen håller jag med, ungar ska leka, på riktigt, då hittar de på saker och använder sin fantasi, vilket är bra skit att ha när man blir vuxen.

Precis min poäng, det är det som är det fina med att själv faktiskt vara förälder, man får prova på det här med att komma på var ens egna gräns går och bestämma vad som är okej och när det är okej för sina barn.

Så också svar till TS, har föräldrarna sagt okej är det okej. Hade ett sådant spel kommit till mina barn hade jag bett om kvittot och bytt till något jag ansåg lagom. Rätt eller fel finns inte i dessa sammanhang tror jag, men det är det som är att ta ansvar som förälder, att våga sätta gränser och hålla dom. Tror inte du behöver vara orolig för att du sabbat någons liv för ett spel.

Jag får däremot ofta kritik av andra föräldrar när jag faktiskt satt gränser och berättar sanningen om vad världen innehåller, för fyyyyy, man kan ju inte berätta vad tex skitsnusksgubbar kan ta sig till med ungar idag, nej då ska helt plötsligt ungarna skyddas och sådant får man absolut inte berätta för barnen inte, de ska leva i ovisshet... ända tills det kommer till tv och spel, då är det ju bara på låtsas och helt okej helt plötsligt. Där är jag av en avvikande åsikt. Jag tror på upplysning så jag vågar påstå att mina ungar vet mer om både sex och våld än vad de flesta andra i samma ålder. Det betyder inte att jag tycker det är underhållning att springa omkring i spel och döda andra och jag bokstavligen gråter till nyheterna för fy faan för den här världens mänsklighet.

Men sammanfattningsvis åter igen, det är upp till alla föräldrar att bestämma för sina egna ungar. Punkt
Däremot tror jag bestämt att ungar skulle må bättre av att få lära sig köra cross än att få ett till dataspel, och att läsa en bok om sex och relationer med bråk och våld, ja det kan man nog lära sig ett o annat på, men det är bara vad jag tycker förstås, andra får göra som de vill.

Jag tror att det är få som får köra cross. Har du någon gång besökt det helt sjuka forumet www.familjeliv.se ? Det är fullt av hypomammor (hypokondrikerprettolattemammor) som frågar om en blockchoklad skadar fostret(jo det är sant). De tror att lille Theodorixen behöver ambulans om han cyklar omkull och skrapar knät. Inte får de ens i 12-års åldern gå ensamma till lekparken heller. En frågade om hon vågade låta sin 15-åriga dotter grilla på egen hand. Exemplen är otaliga.

Det är sitter nog långt inne att någon av dessa skulle släppa iväg ögonstenen på en cross även om det sker under ordnande former. Dessutom så är det ju ett sådant där otäckt motorfordon som förstör miljön.

Jag fattar ingenting. Vi byggde flottar, kojor etc. och lekte krig, tjuv och polis etc. Visst var det lite blodvite då och då men inget farligt. Dagens mammor har ju en allvarlig störning och den har uppstått de senaste 10-15 åren. Orsaken har jag ingen aning om.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag tror att det är få som får köra cross. Har du någon gång besökt det helt sjuka forumet www.familjeliv.se ? Det är fullt av hypomammor (hypokondrikerprettolattemammor) som frågar om en blockchoklad skadar fostret(jo det är sant). De tror att lille Theodorixen behöver ambulans om han cyklar omkull och skrapar knät. Inte får de ens i 12-års åldern gå ensamma till lekparken heller. En frågade om hon vågade låta sin 15-åriga dotter grilla på egen hand. Exemplen är otaliga.

Det är sitter nog långt inne att någon av dessa skulle släppa iväg ögonstenen på en cross även om det sker under ordnande former. Dessutom så är det ju ett sådant där otäckt motorfordon som förstör miljön.

Jag fattar ingenting. Vi byggde flottar, kojor etc. och lekte krig, tjuv och polis etc. Visst var det lite blodvite då och då men inget farligt. Dagens mammor har ju en allvarlig störning och den har uppstått de senaste 10-15 åren. Orsaken har jag ingen aning om.

Tror mig se mönstret av föräldrar som själva blivit curlade som barn. Jag blev det inte utan fick klara det mesta själv, tidigt o jag har inga problem att låta mina barn ta ansvar o göra "farliga" saker som köra cross heller. Har kompisar som blivit curlade där deras mamma bredde deras mackor tills de flyttade hemifrån.. de klarar fortfarande inget på egen hand o deras barn får absolut inte umgås med mina vildbattingar.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Ett ämne som lätt leder till panik och moral men det finns forskning att luta sig mot.
Ilska är medfött, aggression inlärt. D.v.s. hur vi uttrycker ilska påverkas av vad vi är med om i livet, inkl. tv-spel. Dock är inte tv-spel den enda eller viktigaste delen av kedjan.
De studier jag har kollat har generellt visat att om du spelar våldsspel så kommer du att få en ökad aktivering i hjärnan, du kommer till att få en ökning av aggressiva tankar och känslor och en minskning i prosocialt beteende.
egentligen inget konstigt men samtidigt är effektera relativt små och kan inte förändra någon från att vara vettig till att bli mördare.

Är inte det rimliga att vara lite försiktig utan att vara nojig?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
när jag var 10 på det tidiga 80-talet spelade man comando libya. Sen gick rykten om att det blev förbjudet frö det var för hemskt.
Folk menar nog det som händer 1 minut ín i filmen.
ungar klara mer än vad man tror. Får dom inte mardrömmar är det inget dom tänker på.

nostalgi!!!

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Ett ämne som lätt leder till panik och moral men det finns forskning att luta sig mot.
Ilska är medfött, aggression inlärt. D.v.s. hur vi uttrycker ilska påverkas av vad vi är med om i livet, inkl. tv-spel. Dock är inte tv-spel den enda eller viktigaste delen av kedjan.
De studier jag har kollat har generellt visat att om du spelar våldsspel så kommer du att få en ökad aktivering i hjärnan, du kommer till att få en ökning av aggressiva tankar och känslor och en minskning i prosocialt beteende.
egentligen inget konstigt men samtidigt är effektera relativt små och kan inte förändra någon från att vara vettig till att bli mördare.

Är inte det rimliga att vara lite försiktig utan att vara nojig?

Du får gärna länka till de studierna så alla kan ta del av dem! Tror det skulle vara nyttigt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Du får gärna länka till de studierna så alla kan ta del av dem! Tror det skulle vara nyttigt.

Finns lika många studier som säger att det är ofarligt..

Edit:
Men visst, om jag spelar fia-med-knuff och förlorar 10ggr i rad så blir jag mer aggressiv än om jag pysslar med yoga i 50 minuter :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO