RymdBörje
Seriöst fartblind
"In Stop Teaching Our Kids to Kill: A Call to Action Against TV, Movie and Video Game Violence, Grossman argues that the techniques used by armies to train soldiers to kill are mirrored in certain types of video games."
Grossman argues; han har en subjektiv åsikt utan att påvisa statistiskt säkerställda tester. Bara för att någon är kvalificiered inom ett ämne, eller som han professor, innebär det inte att deras subjektiva åsikter stämmer.
När det gäller människor som utvecklas till att bli mördare så handlar det naturligtvis om omständigheterna de lever under. Omständigheterna påverkar de val du gör och kan göra, därvid betyder det inte att erfarenheterna omformar människors personligheter. Min strikt subjektiva åsikt har jag ingen objektiv data på, påvisa objektiv empirisk data och jag kommer att ändra min åsikt.
Det finns faktiskt statistik, data + att till skillnad från mig och förmodligen dig också-det vet jag inte då jag inte känner dig- så har Grossman en helt annan utgångspunkt och ett annat utgångsläge för sitt argumenterande.
Man har inom USAs försvar aktivt jobbat med att sänka tröskeln för dödande och det finns studier som visar på att det är möjligt att göra...att det nog sen får konsekvenser långsiktigt är nog en helt annan femma.
Nåja, vi behöver inte käbbla om statistik...
[EDIT]
Ingen vet helt säkert men som jag nämnt, det finns data som pekar på att det är möjligt att aktivt påverka i alla fall vissas attityd till att döda, och det finns andra uppfattningar än den Grossman företräder. Diskussionen i sig påminner väldigt mycket om och det går sannolikt att dra vissa paralleller till psykologi allmänt där det pendlat mellan arv och miljö under en längre tid. Dilemmat med det resonemanget är att det för mycket arv så...går det inte att fixa bara med terapi....
Skillnaden på Grossman och andra med liknande bakgrund är att de har egen konkret erfarenhet[Grossmans CV är anmärkningsvärt tunn på den militära delen, det finns iofs sannolika förklaringar till det, givet hans militära utbildning] till skillnad från folkhemspsykologerna som förfäras över video- och spelvåldet.
[/EDIT]
Last edited: