Barn och GTA5?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag vet inte vad andra morsor gör men själv kör jag hoj och jag skulle aldrig låta mina töser spela skitspel, som jag tycker ovan spel är, jag låter inte ens sambon (ulvhamne) spela våldsbetonade spel när barnen är närvarande o tittar, det får han pyssla med när vi inte är närvarande helt enkelt. Nu spelar de iofs själva inte direkt utan blir rätt uttråkade av datorn mer än om de chattar o skypar med kompisar, vi gör saker på riktigt istället... som köra hoj tex. Och min 10 åring läser böcker på engelska redan o pratar hyfsat obehindrat när vi är utomlands så argumentet att man lär sig engelska via spelandet skiter jag också i.

Kontrollerar du vad din 10åring läser? Så det inte är snusk och våld? :va

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Om ni tror ett spel kommer påverka mer än vad föräldrarna kan så ska man klart mer kolla på vad föräldrarna pysslar med. Om det är något spel kan göra är det möjligtvis att det blir mardrömmar, det är något jag själv fick i unga dar av spel som Doom. Vill man skydda dom från det så visst, kör hårt. Men att tro att spelen kommer förändra barnen till helt nya, annorlunda, hemska, omoraliska individer är man nog lite knäpp. Det är föräldrarna som får se till att barnen lär sig rätt och fel. Använd spelet som riktlinje på vad som är typiskt fel istället och låt dom ha kul med det.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Har spelat spel som GTA sen tidiga dar (tackar min äldre bror för det) och är helt frisk i dagsläget, ifall man tror att ett spel påverkar mer än vad man som förälder kan göra så kanske man inte skulle skaffat barn öht.
Man fattar ju att det inte är på riktigt, och ifall man inte gör det så har man ju allvarliga problem oavsett om man spelar spel eller ej.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
När jag var 10 på det tidiga 80-talet spelade man Comando Libya. Sen gick rykten om att det blev förbjudet frö det var för hemskt.
Folk menar nog det som händer 1 minut ín i filmen.
Ungar klara mer än vad man tror. Får dom inte mardrömmar är det inget dom tänker på.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Problemet är att det finns väldigt få bra spel för 10-12 åringar.
Gta kunde varit bra som det är med justeringen av våldsnivån för de lite mindre äldre barnen om ni förstår.
Det mina barn gillar är friheten att köra var man vill med vilka fordon man vill och att bli jagad av polisen.
Själva nedslagandet och våldet intresserar dom inte så det skulle man kunna välja bort.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Problemet är att det finns väldigt få bra spel för 10-12 åringar.
Gta kunde varit bra som det är med justeringen av våldsnivån för de lite mindre äldre barnen om ni förstår.
Det mina barn gillar är friheten att köra var man vill med vilka fordon man vill och att bli jagad av polisen.
Själva nedslagandet och våldet intresserar dom inte så det skulle man kunna välja bort.

Need for speed - Hot persuit?
Driver?

:)

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Börjar nog bli full, för jag minns inte att jag påstod att man lär sig språk via interaktion med döda ting.

Alla gör som dom själva vill, har en bekant vars barn inte får några leksakspistoler eller andra "farliga" föremål, maken till fantasifullhet bland ungar när det gäller att konstruera vapen har jag aldrig skådat.

Nej, du har inte påstått att dataspel är ett sätt att lära sig språk, men jag brukar få det som det hårdaste argumentet för att jag missunnar mina barn dessa dataspel. Mest att jag ville slå hål på det argumentet redan innan någon kom med det, inte riktat mot dig alltså. Sen håller jag med, ungar ska leka, på riktigt, då hittar de på saker och använder sin fantasi, vilket är bra skit att ha när man blir vuxen.

Kontrollerar du vad din 10åring läser? Så det inte är snusk och våld? :va

Om ni tror ett spel kommer påverka mer än vad föräldrarna kan så ska man klart mer kolla på vad föräldrarna pysslar med. Om det är något spel kan göra är det möjligtvis att det blir mardrömmar, det är något jag själv fick i unga dar av spel som Doom. Vill man skydda dom från det så visst, kör hårt. Men att tro att spelen kommer förändra barnen till helt nya, annorlunda, hemska, omoraliska individer är man nog lite knäpp. Det är föräldrarna som får se till att barnen lär sig rätt och fel. Använd spelet som riktlinje på vad som är typiskt fel istället och låt dom ha kul med det.

Har spelat spel som GTA sen tidiga dar (tackar min äldre bror för det) och är helt frisk i dagsläget, ifall man tror att ett spel påverkar mer än vad man som förälder kan göra så kanske man inte skulle skaffat barn öht.
Man fattar ju att det inte är på riktigt, och ifall man inte gör det så har man ju allvarliga problem oavsett om man spelar spel eller ej.

Precis min poäng, det är det som är det fina med att själv faktiskt vara förälder, man får prova på det här med att komma på var ens egna gräns går och bestämma vad som är okej och när det är okej för sina barn.

Så också svar till TS, har föräldrarna sagt okej är det okej. Hade ett sådant spel kommit till mina barn hade jag bett om kvittot och bytt till något jag ansåg lagom. Rätt eller fel finns inte i dessa sammanhang tror jag, men det är det som är att ta ansvar som förälder, att våga sätta gränser och hålla dom. Tror inte du behöver vara orolig för att du sabbat någons liv för ett spel.

Jag får däremot ofta kritik av andra föräldrar när jag faktiskt satt gränser och berättar sanningen om vad världen innehåller, för fyyyyy, man kan ju inte berätta vad tex skitsnusksgubbar kan ta sig till med ungar idag, nej då ska helt plötsligt ungarna skyddas och sådant får man absolut inte berätta för barnen inte, de ska leva i ovisshet... ända tills det kommer till tv och spel, då är det ju bara på låtsas och helt okej helt plötsligt. Där är jag av en avvikande åsikt. Jag tror på upplysning så jag vågar påstå att mina ungar vet mer om både sex och våld än vad de flesta andra i samma ålder. Det betyder inte att jag tycker det är underhållning att springa omkring i spel och döda andra och jag bokstavligen gråter till nyheterna för fy faan för den här världens mänsklighet.

Men sammanfattningsvis åter igen, det är upp till alla föräldrar att bestämma för sina egna ungar. Punkt
Däremot tror jag bestämt att ungar skulle må bättre av att få lära sig köra cross än att få ett till dataspel, och att läsa en bok om sex och relationer med bråk och våld, ja det kan man nog lära sig ett o annat på, men det är bara vad jag tycker förstås, andra får göra som de vill.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, du har inte påstått att dataspel är ett sätt att lära sig språk, men jag brukar få det som det hårdaste argumentet för att jag missunnar mina barn dessa dataspel. Mest att jag ville slå hål på det argumentet redan innan någon kom med det, inte riktat mot dig alltså. Sen håller jag med, ungar ska leka, på riktigt, då hittar de på saker och använder sin fantasi, vilket är bra skit att ha när man blir vuxen.

Precis min poäng, det är det som är det fina med att själv faktiskt vara förälder, man får prova på det här med att komma på var ens egna gräns går och bestämma vad som är okej och när det är okej för sina barn.

Så också svar till TS, har föräldrarna sagt okej är det okej. Hade ett sådant spel kommit till mina barn hade jag bett om kvittot och bytt till något jag ansåg lagom. Rätt eller fel finns inte i dessa sammanhang tror jag, men det är det som är att ta ansvar som förälder, att våga sätta gränser och hålla dom. Tror inte du behöver vara orolig för att du sabbat någons liv för ett spel.

Jag får däremot ofta kritik av andra föräldrar när jag faktiskt satt gränser och berättar sanningen om vad världen innehåller, för fyyyyy, man kan ju inte berätta vad tex skitsnusksgubbar kan ta sig till med ungar idag, nej då ska helt plötsligt ungarna skyddas och sådant får man absolut inte berätta för barnen inte, de ska leva i ovisshet... ända tills det kommer till tv och spel, då är det ju bara på låtsas och helt okej helt plötsligt. Där är jag av en avvikande åsikt. Jag tror på upplysning så jag vågar påstå att mina ungar vet mer om både sex och våld än vad de flesta andra i samma ålder. Det betyder inte att jag tycker det är underhållning att springa omkring i spel och döda andra och jag bokstavligen gråter till nyheterna för fy faan för den här världens mänsklighet.

Men sammanfattningsvis åter igen, det är upp till alla föräldrar att bestämma för sina egna ungar. Punkt
Däremot tror jag bestämt att ungar skulle må bättre av att få lära sig köra cross än att få ett till dataspel, och att läsa en bok om sex och relationer med bråk och våld, ja det kan man nog lära sig ett o annat på, men det är bara vad jag tycker förstås, andra får göra som de vill.

Böcker har förorsakat fler självmord än dataspel.....

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Böcker har förorsakat fler självmord än dataspel.....

Självklart ett korrekt uttalande baserat på statistik ;)

Skulle i vilket fall som helst inte påverka mina val som förälder. Men som sagt, ju äldre barnen blir ju mer får de ju ta ansvar för beslut själva. Inte långt kvar tills de står själva som duniga 18-åringar och undrar hur man gör när man lever med hjärtat i hand. Om jag lät dom spela GTA5 eller inte kommer inte spela någon som helst roll, det är jag helt övertygad om, men jag hoppas ju att jag lärt dom köra hoj, lärt dom att livet är faan så mycket roligare i verkligheten, när adrenalinet pumpar och man är så där själalycklig av farten man lyckats hålla genom den där svåra kurvan man brottats med... men jag kan förstås misslyckas helt som förälder jag med, vilket de flesta verkar göra ändå i slutändan...

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Och vill man ge mina ungar ett spel så får de spela MotoGP... helt okej dataspel i mitt hem, tyvärr slår ju sambon mig hela tiden men jag övar väll inte tillräckligt att få den där jäkla pinnen i handen att göra som jag vill... Nä Rockmorsan är bättre IRL :tuttar

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det kan väl vara en bra idé att som förälder sitta med barnet och förklara och diskutera spelet om det är våldsamt.
Man kan ju faktiskt diskutera hur konsekvenserna hade sett ut i verkligheten av de gärningar man utför i spelet.

När jag var 10 spelade jag super Mario och nåt fotbollsspel där man kunde göra en bicicleta om man slant på knapparna tillräckligt mycket. Idag skjuter jag stridsvagnar, det e kul :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kalla mig gammaldags och tråkig men jag anser inte att en 10åring skall spela GTA5.

Jag själv har plöjt igenom det och visst, våldsgrejerna är många men inte såvärst beklämmande tycker jag.
Däremot är det väldigt välgjorda och explicita sexscener i spelet som jag inte tycker är så ok för en 10åring.
Sen är det vissa våldsmoment som jag inte heller tycker är speciellt ok, som när man skall tortera en snubbe och man slår, använder påk, sladdar från ett bilbatteri osv... det är lite over the top kan jag tycka.

Till 90% är spelet ok och något som yngre förmodligen finner roligt... men det är en 5-10% av spelet som gör det direkt olämpligt anser jag.
Hade man kunnat blocka stripklubbarna och den värsta våldsbiten så är det ok för min del.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Hade man kunnat blocka stripklubbarna och den värsta våldsbiten så är det ok för min del.

Lite gammalt hederligt våld är ok men ett par lättklädda damer är över gränsen. Det är nog en ganska vanlig uppfattning men är det inte lite lustigt egentligen?

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Jag är 17 år och spelar GTA 5. Men jag kör inte runt och skjuter ihjäl folk. Jag och min polare köper bilar och hojar som vi kör runt med på fina vägar sen :)

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Har kollat på en del videor från GTA5 där både vuxna och tonåringar jävlas med bland annat 10 åringar (8-12 år) över röstchatten i spelet, känns inte helt okej för 10 åringar har svårt att skilja på bland annat fiktion och verklighet samt skämt och icke skämt, de har också svårt att inte ta illa upp då de inte riktigt förstår vad det är som pågår. Så nej, jag skulle inte låtit en 10 åring spela GTA5 eller andra spel med röstchat, men skulle inte heller låtit 10 åringen suttit framför chatango eller chatroulette.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Spel kan ha mer betydelse än man tror...

Människan har väl snarare haft svårare och svårare att begå våldsdåd?

Av din kommentar att döma så följde du inte länken?

Nedanstående handlar inte om specialförband utan soldater i största allmänhet...

Under andra världskriget så var det bland de allierade, om jag inte missminner mig mindre än 50 % som överhuvudtaget ens avfyrade sitt vapen. Lite onödigt att baxa omkring på vapen och ammunition som ingen använder.

Den kunskapen ledde till att man påbörjade aktiviter för att öka användandefrekvensen. Via Koreakriget till Vietnam så lyckades man kliva med rätt god marginal över 50 % avfyrade vapen. Fast man måste komma ihåg att det är en viss skillnad på att, avfyra sitt vapen med den affärsmässiga änden pekandes i någotsånär meningsfull riktning och att faktiskt aktivt försöka döda någon!

Relativt nya siffror pekar på att drygt 50 % avfyrar sitt vapen...i bästa fall pekandes åt rätt håll...49 % skjuter inte alls
och 1% skjuter aktivt för att verkligen döda någon. 10 personer av 1000! 5 av dem har någon sorts "diagnos" och 5 dödar för att det är en för stunden rationell lösning på det aktuella problemet.

Det Grossman hållit på med är forskning kring vad som kan sänka tröskeln för det aktiva dödandet. Ur ett militärt perspektiv så skjuts det helt enkelt för lite och man måste då träna soldaterna för att öka acceptansen för dödande.
Man använder bl.a datorsimuleringar liknande en del inte helt obekanta spel....

Ett problem som åtminstone vi i väst-europa lider av är Disneyfieringen av tillvaron...
Dödandet av djur för föda har abstraherats till den grad att oroväckande många barn faktiskt inte förstår och vet att det är döda djur de äter. Bitarna med döda djur har blivit "produkter"....
Lägg därtill att det är allt färre som ser några döda människor på riktigt...inte ens de bortgångna far- och morföräldrarna....

Döden har blivit något abstrakt...inte konkret, närvarande som det borde vara, utan...

Om jag inte missminner mig...så:
För "rätt länge sedan" så visades i experimentellt syfte dokumentärt material från inbördeskrigets Libanon och Beirut, för några betongbäbisar från någon av Stockholms förorter....utan att man under experimentet sa vad det var man visade...
Man bad som en liten i det hela, om recensioner av det visade materialet....

Mycken förvåning rörde att det var dålig action...nästan alla som blev skjutna låg bara kvar liksom...och annat på samma tema...

Kombinationen av bristande verklighetsförankring och spel som har innehåll förvånansvärt likt det som används för att träna soldater att döda...är för vissa individer förmodligen inte någon höjdare...det är sannolikt en mycket liten minoritet....

För den som vill veta mer så följ t.ex länken ovan till Wikipedia och vidare...det finns rätt mycket material i ämnet på nätet...

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Av din kommentar att döma så följde du inte länken?

Nedanstående handlar inte om specialförband utan soldater i största allmänhet...

Under andra världskriget så var det bland de allierade, om jag inte missminner mig mindre än 50 % som överhuvudtaget ens avfyrade sitt vapen. Lite onödigt att baxa omkring på vapen och ammunition som ingen använder.

Den kunskapen ledde till att man påbörjade aktiviter för att öka användandefrekvensen. Via Koreakriget till Vietnam så lyckades man kliva med rätt god marginal över 50 % avfyrade vapen. Fast man måste komma ihåg att det är en viss skillnad på att, avfyra sitt vapen med den affärsmässiga änden pekandes i någotsånär meningsfull riktning och att faktiskt aktivt försöka döda någon!

Relativt nya siffror pekar på att drygt 50 % avfyrar sitt vapen...i bästa fall pekandes åt rätt håll...49 % skjuter inte alls
och 1% skjuter aktivt för att verkligen döda någon. 10 personer av 1000! 5 av dem har någon sorts "diagnos" och 5 dödar för att det är en för stunden rationell lösning på det aktuella problemet.

Det Grossman hållit på med är forskning kring vad som kan sänka tröskeln för det aktiva dödandet. Ur ett militärt perspektiv så skjuts det helt enkelt för lite och man måste då träna soldaterna för att öka acceptansen för dödande.
Man använder bl.a datorsimuleringar liknande en del inte helt obekanta spel....

Ett problem som åtminstone vi i väst-europa lider av är Disneyfieringen av tillvaron...
Dödandet av djur för föda har abstraherats till den grad att oroväckande många barn faktiskt inte förstår och vet att det är döda djur de äter. Bitarna med döda djur har blivit "produkter"....
Lägg därtill att det är allt färre som ser några döda människor på riktigt...inte ens de bortgångna far- och morföräldrarna....

Döden har blivit något abstrakt...inte konkret, närvarande som det borde vara, utan...

Om jag inte missminner mig...så:
För "rätt länge sedan" så visades i experimentellt syfte dokumentärt material för några betongbäbisar från någon av Stockholms förorter....utan att man under experimentet sa vad det var man visade...
Man bad som en liten i det hela, om recensioner av det visade materialet....

Mycken förvåning rörde att det var dålig action...nästan alla som blev skjutna låg bara kvar liksom...och annat på samma tema...

Nej, man övar genom simulerad strid mot mjuka mål användandes vapen som avfyrar ammunition, för det är vad som krävs för att övervinna tröskeln.

Datasimulering är inget för marktrupper, det sker för personal som redan är distanserade från mötande av kombattanter.

Tror det du syfter till kommer från 1.a världskriget, inte andra. Men de avlossade sina vapen, dock med liten intention att träffa, allt dock baserat på uppskattning. Att det för varje krig blev större effektivitet kommer sig naturligt om det är samma soldater som deltar i krigen, alt lär upp rekryterna.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO