Spel kan ha mer betydelse än man tror...
Människan har väl snarare haft svårare och svårare att begå våldsdåd?
Av din kommentar att döma så följde du inte länken?
Nedanstående handlar inte om specialförband utan soldater i största allmänhet...
Under andra världskriget så var det bland de allierade, om jag inte missminner mig mindre än 50 % som överhuvudtaget ens avfyrade sitt vapen. Lite onödigt att baxa omkring på vapen och ammunition som ingen använder.
Den kunskapen ledde till att man påbörjade aktiviter för att öka användandefrekvensen. Via Koreakriget till Vietnam så lyckades man kliva med rätt god marginal över 50 % avfyrade vapen. Fast man måste komma ihåg att det är en viss skillnad på att, avfyra sitt vapen med den affärsmässiga änden pekandes i någotsånär meningsfull riktning och att faktiskt aktivt försöka döda någon!
Relativt nya siffror pekar på att drygt 50 % avfyrar sitt vapen...i bästa fall pekandes åt rätt håll...49 % skjuter inte alls
och 1% skjuter aktivt för att verkligen döda någon. 10 personer av 1000! 5 av dem har någon sorts "diagnos" och 5 dödar för att det är en för stunden rationell lösning på det aktuella problemet.
Det Grossman hållit på med är forskning kring vad som kan sänka tröskeln för det aktiva dödandet. Ur ett militärt perspektiv så skjuts det helt enkelt för lite och man måste då träna soldaterna för att öka acceptansen för dödande.
Man använder bl.a datorsimuleringar liknande en del inte helt obekanta spel....
Ett problem som åtminstone vi i väst-europa lider av är Disneyfieringen av tillvaron...
Dödandet av djur för föda har abstraherats till den grad att oroväckande många barn faktiskt inte förstår och vet att det är döda djur de äter. Bitarna med döda djur har blivit "produkter"....
Lägg därtill att det är allt färre som ser några döda människor på riktigt...inte ens de bortgångna far- och morföräldrarna....
Döden har blivit något abstrakt...inte konkret, närvarande som det borde vara, utan...
Om jag inte missminner mig...så:
För "rätt länge sedan" så visades i experimentellt syfte dokumentärt material från inbördeskrigets Libanon och Beirut, för några betongbäbisar från någon av Stockholms förorter....utan att man under experimentet sa vad det var man visade...
Man bad som en liten i det hela, om recensioner av det visade materialet....
Mycken förvåning rörde att det var dålig action...nästan alla som blev skjutna låg bara kvar liksom...och annat på samma tema...
Kombinationen av bristande verklighetsförankring och spel som har innehåll förvånansvärt likt det som används för att träna soldater att döda...är för vissa individer förmodligen inte någon höjdare...det är sannolikt en mycket liten minoritet....
För den som vill veta mer så följ t.ex länken ovan till Wikipedia och vidare...det finns rätt mycket material i ämnet på nätet...