Batteriladdare som kan användas off-grid

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När hojsäsongen går på lågvarv så kan man fundera på lite ny teknik.
Är det någon som provat, och har någon erfarenhet av CTEK:s nya laddare CS Free?
Kan ladda ett batteri även utan nätanslutning, fungera som powebank, och en ny variant av "jump starter".
Lite intressant tycker jag i alla fall.



CTEK_CS_Free.jpg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Verkar intressant! Vet du vad priset ligger på?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Kjell & Co säljer den för 2200kr nu, dom flesta ligger på ordinarie 3000kr.
Ahh ok, överkomligt pris på något som är ganska mångsidigt.
man har juh redan ganska många Ctek tenders/laddare redan, men kan man skaffa något som är så här mångsidigt så är jag intresserad iallafall.

Man kan ha en i bilen om nått skulle hända, och ska man ut på en längre resa med hojen så packar man med den. Tack för tipset. ??
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag har denna i bilen och har varit nöjd, framförallt med ett pris på $89. Startade en diesellastbil med den tidigare i veckan.

Finns nyare versioner om man vill med display, etc.

143f5e4f9833e666de353a3647690544.jpg
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
har haft liknande i flera år i bilen, kommer inte ihåg va den heter
köpt på ad-hd bildelar ca 3500 kr
den har räddad mej flera gångar, när skitet inte vill starta även stora v8
maskiner. så sån kan jag rekomendera att ha i bilen - mc
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Den har 66Wh.

Den räcker alltså inte ens till att ladda ett mopedbatteri, än mindre ett mc batteri. Men den är säkert användbar som ”jumpstarter” och powerbank.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ctek säger ju lite luddigt i texten att den laddar batteriet så att du får igång fordonet.
Så den är nog inte mer än en startbooster när den inte är ansluten till något.
Men en intressant grej ändå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att ladda Bilbatteriet nere i garaget utan eluttag för batteriladdare
så tar man ett "servicebatteri" ner till bilen och ansluter till CS Free som ansluts till bilbatteriet.
Service batteriet laddar alltså bilbatteriet via CS-Free. #
utomhus kan man ansluta Ctek's solpanel till CS Free och så laddar CS Free bilbatteriet.

Har vänner som haft husbil. På taket solpanel och via solpanelsladdare vidare till batteriet.
Inga problem starta husbilen på våren.
Så iden ladda bilbatteriet / MC-batteriet OffGrid från solpanel tror jag på.

# En annan lösning är att istället för att kompisen ska köra ner ett servicebatteri i garaget för att anslutas till CS Free är ett par startkablar som gör att man kan få igång egna bilen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
För att ladda Bilbatteriet nere i garaget utan eluttag för batteriladdare
så tar man ett "servicebatteri" ner till bilen och ansluter till CS Free som ansluts till bilbatteriet.
Service batteriet laddar alltså bilbatteriet via CS-Free. #
utomhus kan man ansluta Ctek's solpanel till CS Free och så laddar CS Free bilbatteriet.

Har vänner som haft husbil. På taket solpanel och via solpanelsladdare vidare till batteriet.
Inga problem starta husbilen på våren.
Så iden ladda bilbatteriet / MC-batteriet OffGrid från solpanel tror jag på.

# En annan lösning är att istället för att kompisen ska köra ner ett servicebatteri i garaget för att anslutas till CS Free är ett par startkablar som gör att man kan få igång egna bilen.
Ja, det är lite så jag tänker.
Startbooster har ju funnits i många år, men detta är någonting nytt, att den kan även fungera som laddare.
Kan återkomma med lite egna reflektioner inom kort, tomten kommer lite tidigare i år, på torsdag om postgången levererar :)
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
nja ladda ett tomt batteri tror jag inte på
tror inte på att du kan sätta den på ett tomt batteri i x antall timmar o sen plocka bort den o starta bilen
den kan ge en grundström så startboostern orkar dra runt motorn
så fungerar den jag har
om jag inte var så jävla lat o det inte var så kallt skulle jag gå ut o kolla va den heter. jag kollar när jag ska ut ändå
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
nja ladda ett tomt batteri tror jag inte på
tror inte på att du kan sätta den på ett tomt batteri i x antall timmar o sen plocka bort den o starta bilen
den kan ge en grundström så startboostern orkar dra runt motorn
så fungerar den jag har
om jag inte var så jävla lat o det inte var så kallt skulle jag gå ut o kolla va den heter. jag kollar när jag ska ut ändå
Ja, precis, den innehåller bara ca 5-6Ah i energimängd internt, men tänker mig att jag kan ”fylla upp” några av mina farkoster som sommar/vinterförvaras på ställen där det är svårt med att hitta ett vägguttag.
Lite som trådlös underhållsladdning :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Halva priset:
Snarare 1/4 av priset, men inte riktigt samma sak men Ctek Free 3099 kr + Ctek Solcellspanel 3299 kr + Fritidsbatteri 1599kr = ca 8000 kr är inte riktigt samma sak.
Hittade inte Cteks "12V -Servicebatteri" som kan användas för att ladda bilbatteriet via Ctek Free när jag sökte.
Tycker själv på grund av egna erfarenheter av Cteks laddare (dåliga) att en enklare och billigare lösning är ett nytt Biltema Gelbatteri i MCn varje vår. Exempel
Om man inte kan underhållsladda under vintern på grund av ingen 230V kontakt vid hojen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En enklare och billigare metod är att ta med sig batteriet hem istället och ladda det där om man har hojen undanställd på plats utan 230-uttag? Lägga 8000 spänn för att ladda ett litet hojbatteri känns overkill deluxe. Varför göra det svårt?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Intressanta inlägg, men jag ska återkoppla med hur den funkar i praktiken.
Billigast är ju kanske att inte hålla på med motorcyklar överhuvudtaget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressanta inlägg, men jag ska återkoppla med hur den funkar i praktiken.
Billigast är ju kanske att inte hålla på med motorcyklar överhuvudtaget.
Gissar Ctek Free kommer bli nått för
Bilbärgare som tror att man kan ta mer betalt för att få igång kundernas bilar
med Ctek Free och ett 12V-Servicebatteri , se filmen
än
med Två startkablar
MC-firmor som vinterförvarar kundernas hojar i en lada på landet och ska friska upp kundernas döda batterier till våren så allt är OK när hojen lämnas ut. Firmor som redan köper allt från Ctek. #
Privatpersoner som samlar på Ctek.

Själv underhållsladdar jag med konstantspänning ca 13,7 Volt i garaget sedan jag våren 2010 upptäckt till min stora förvåning att batteriet som höll obelastat 12,9 Volt inte startade SV650S.
Ja motorn gick runt men motorn startade inte. Startade gjorde motorn efter några timmar med biltemas då billigaste dumladdare (99,90?kr). Och efter läst på på webben Yuasas instruktioner för underhållsladdning av underhållsfria blybatterier så blev det konstantspänningsladdning 13,65 V med en hemgjord laddare. Originalbatteriet i GSX1300R från 2007 höll till 3 juli 2022 när jag glömde koppla in underhållsladdningen.

Och laddade batterier hemma, jag dom får stå i Frysen.
Och laddas när dom tagits ut och tinats upp innan användning....

# Är det högre klass på Vinterförvaringen så blir det med Solpanel ansluten till Ctek Free och alla hojarna batterier anslutna till Ctek Free men kör Ctek fortfarande med att laddning påbörjas vid ca 12,85 Volt avslutas vid ca 14,3 Volt så är det bara att beklaga de batterier som inte har rätt syra koncentration för det receptet, se Nernst equation
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja, precis, den innehåller bara ca 5-6Ah i energimängd internt, men tänker mig att jag kan ”fylla upp” några av mina farkoster som sommar/vinterförvaras på ställen där det är svårt med att hitta ett vägguttag.
Lite som trådlös underhållsladdning :)

De bilar vi har stående längre perioder har billiga solceller för underhållsladdning. Fungerar förvånansvärt bra, men det är i mestadels soligt klimat.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
För egen del har jag laddat race-batterierna med en "12V boost converter" under ett antal år.
Man kan ställa in max laddström och önskad slutspänning helt valfritt.
Kör man då till 14,4V och max 2A på dom små blybatterier vi använt så blir det FULLT utan att bli överfullt.

Tänker att man kan använda en sån laddare och ett gammalt bilbatteri för att få lite extra sprutt på MC-batteriet, och man nu inte har eluttag i garaget.
Billigt som skrutt blir det också, men kräver att man funderar över vad man vill ha, kan ställa in rätt spänning och ström samt fixa egna kablar.


1701939103106.png

Pris från Aliexpress i dag 2023-12-07.
Tillkommer ett par tre $ i frakt också.

Det här är en av få boost-converter jag lyckats hitta som även har ställbar strömbegränsning (Constant Current, CC).
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top